Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 15-04-2013, 00:29   #81
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Default Re: SAS-fly overbooket

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Det gir bedre kapasitet, og flyselskaper er jo generelt i konkurranse med hverandre (ihvertfall Oslo-London) så dermed vil prisen justere seg til laveste man kan selge og fortsatt tjene penger. Er ikke det hva du preker?
Jo, økt kapasitet kan nok gjøre dette - det har du rett i, så en liten pluss for noen (men ikke nødvendigvis de som rammes av overbooking). Effekten av dette vil nok i hovedsak være at man betjener noe flere kunder for de setene man tror vil stå tomme, men det er ikke opplagt at dette har en stor effekt på prisen på disse ekstra setene. Om det overbookes i veldig stor skala så kan nok saken være en annen.

Last edited by TOS; 15-04-2013 at 00:42.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2013, 00:31   #82
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by gygrid View Post
O
Jeg har blitt bumped en gang i USA, og fikk bedre kompensasjon for to timers venting enn hva SAS-reisende fikk for å måtte overnatte på Gardermoen.
Hva fikk du i USA, og hva fikk de på fredag?

Old 15-04-2013, 00:31   #83
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Det gir bedre kapasitet, og flyselskaper er jo generelt i konkurranse med hverandre (ihvertfall Oslo-London) så dermed vil prisen justere seg til laveste man kan selge og fortsatt tjene penger. Er ikke det hva du preker?
Kapasiteten er et viktig poeng. Er ikke overrasket hvis en del rushtidsavganger mellom de 4 store i Norge kan overbookes med 40-50 personer. Dette er helt klart en fordel for mange. Ser at standby er nevnt i orginalartikkelen. Det blir ikke helt det samme. Har man valget mellom standby hos et selskap eller bekreftet plass hos konkurrenten er valget temmlig enkelt.

Og hadde DY overbooket så hadde vi kanskje sett 299,- som utropspris på en del avganger som i dag har 349,-
De vil selvsagt prise seg så lavt som mulig for å lokke flest mulig kunder, samtidlig som de sikrer god inntjening.

Som en sidenote, dette er en storm i en vannglass. Ser at avataren min sier 351 flighter på vel 4 år. På de 4 årene har jeg ikke sett noen få DB, og tilfellene de har spurt etter frivillige kan jeg telle på en hånd.
Tre ganger i mitt liv har selskapet tatt kontakt med meg og spurt om jeg vil bytte avgang. En gang tilbydde de kompensasjon og fikk ja, en gang tilbydde de ikke noe og fikk ja (jeg fikk tilbud om 800USD i reisesjekker når jeg tok kontakt med CS i ettertid) og en gang tilbydde de ikke noe og da fikk de nei.

Last edited by Dag Viking; 15-04-2013 at 00:33.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2013, 00:33   #84
gygrid
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Hva fikk du i USA, og hva fikk de på fredag?
$300 voucher + upgrade til F.
gygrid is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2013, 00:34   #85
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Og de på fredag, hva fikk de?

Old 15-04-2013, 00:34   #86
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Så 300$ er bedre enn 500 EUR voucher?
Old 15-04-2013, 00:36   #87
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Hvis det var det de fikk på fredag. Historien sier jo ikke noe om de fikk mer eller mindre enn det også, artikkelen viser bare til standardprisene.

Old 15-04-2013, 00:41   #88
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

300 USD = 229 EUR. Da vil jeg heller ha 500 EUR, i tillegg til at en voucher hos et europeisk flyselskap antageligvis er noe jeg vil få mer bruk for enn en hos et amerikansk selskap.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2013, 00:51   #89
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Jo, økt kapasitet kan nok gjøre dette - det har du rett i, så en liten pluss for noen (men ikke nødvendigvis de som rammes av overbooking).
Men så får de kompensasjon. Overbooking gjør selvfølgelig ikke de aller billigste billettene billigere, men nivået for hvor mange som får kjøpe det kan justeres, det samme gjelder for prisklassene oppover. Samtidig som flyselskapet kan selge flere billetter, så blir også tilgjengeligheten større også for de som kommer i siste liten og virkelig må med. Og når no-show raten er som den er, så tror jeg det i det store og hele tjener alle parter, men selvfølgelig er det ikke ideelt de få gangene hvor man ikke må ta av noen, og ikke får frivillige.

Slike kalkulerte risikoer er det i hele samfunnet, og som jeg har nevnt så er i mange andre bransjer ikke en gang en unnskyldning og få.
Old 15-04-2013, 00:58   #90
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Hvis det var det de fikk på fredag. Historien sier jo ikke noe om de fikk mer eller mindre enn det også, artikkelen viser bare til standardprisene.
Jeg regner med de fikk det, pluss oppgradering på avgangen neste dag (hvis det er kapasitet), matkort (husker ikke satsen her, men det har vært ca 150-200 kr i slike tilfeller) pluss hotellovernatting. Det er ihvertfall det som er det vanlige, og jeg vet ikke om noen på stasjonen som er gjerrig på akkurat det. Har de fått mindre i kompensasjon så har det skjedd en feil, men da får de korrigert det hos kundeservice. Har de fått mer... vel de kan sikkert få det korrigert det ned også om de ønsker det.
Old 15-04-2013, 01:00   #91
gygrid
ScanFlyer Blue

Quote:
Det er mulig ting har endret seg, men jeg har flere ganger fått høre at SAS vouchers er kraftig devaluert. Fra folk som aldri fikk brukt sine til noe fornuftig før de endte i søpla.

Kan den benyttes til annet enn SAS-flyvninger? Kan man benytte deler av verdien for en bestilling, og ved et senere tidspunkt bruke resten? Har den gyldighetsdato som er et år eller lengre? Jeg vet ikke, men er svaret på et eller flere av disse spørsmålene nei, så hadde cash-tilbudet vært et mye bedre tilbud for meg. Det samme gjelder den $300 voucheren jeg hadde.
gygrid is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2013, 06:24   #92
pingo
ScanFlyer Silver

Quote:
Det er mulig ting har endret seg, men jeg har flere ganger fått høre at SAS vouchers er kraftig devaluert. Fra folk som aldri fikk brukt sine til noe fornuftig før de endte i søpla.

Kan den benyttes til annet enn SAS-flyvninger? Kan man benytte deler av verdien for en bestilling, og ved et senere tidspunkt bruke resten? Har den gyldighetsdato som er et år eller lengre? Jeg vet ikke, men er svaret på et eller flere av disse spørsmålene nei, så hadde cash-tilbudet vært et mye bedre tilbud for meg. Det samme gjelder den $300 voucheren jeg hadde.
Du kan kun bruge voucherne på SAS metal. Men du behøver ikke bruge hele voucheren på en gang. Den består af 4 kuponer , der kan bruges uafhængigt af hinanden. En 300€ voucher er f.ex opdelt i 4x75€.
pingo is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2013, 10:54   #93
Holloman
ScanFlyer Blue

SAS Re: SAS-fly overbooket

Just på Oslo har jag två gånger upplevt att man aktivt försökt lösa överbokning i god tid genom att ropa ut i högtalarna att om man är bokad på plan X (utan incheckat bagage) och redan är på plats så kan man få åka med planet före. Det har varit en väldigt positiv upplevelse när man "råkat ut" för det.
Holloman is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2013, 12:42   #94
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Jeg regner med de fikk det, pluss oppgradering på avgangen neste dag ...
Ja sikkert riktig, men poenget mitt var at artikkelen ikke sier noe om hva de konkret fikk så det er søkt å komme med påstander i tråden om at de har fått dårlig betalt. For alt vi vet kan de ha vært happy, men allikevel ringt til kompisen på desken.

Old 15-04-2013, 16:03   #95
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by Holloman View Post
Just på Oslo har jag två gånger upplevt att man aktivt försökt lösa överbokning i god tid genom att ropa ut i högtalarna att om man är bokad på plan X (utan incheckat bagage) och redan är på plats så kan man få åka med planet före. Det har varit en väldigt positiv upplevelse när man "råkat ut" för det.
Overhørte en melding om akkurat dette på PA-anlegget til OSL i går. Var en SK flight til KRS som hadde ledig kapasitet.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2013, 17:44   #96
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Fra folk som aldri fikk brukt sine til noe fornuftig før de endte i søpla.
Du kritiserer SAS til tross for at du ikke kjenner til dette overhodet skjønner jeg. Da blir jeg mer interessert i å vite hvorfor, det er vel noe annet enn overbooking som ligger under her. Voucheren kan også innløses i cash, men du får halve verdien. Du har et helt år på deg å bestemme deg for hvordan du vil bruke den. Hvis den havner i søpla, så er det ikke voucheren eller SAS sin feil.
Old 15-04-2013, 21:27   #97
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Norwegian og en del andre selskaper overbooker ikke, fordi de har mange avganger hvor det er så pass lenge til neste avgang og heller ikke har interline-avtaler slik at konsekvensene blir mye større enn for de som gjør det.
Men til og med Norwegian kan ha flybytte!
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2013, 22:26   #98
imm
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Men til og med Norwegian kan ha flybytte!

Overbooking er en ting.
Flybytte av tekniske (og sikkert andre) årsaker regnes vel ikke som overbooking.
Old 15-04-2013, 22:29   #99
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by imm View Post
Overbooking er en ting.
Flybytte av tekniske (og sikkert andre) årsaker regnes vel ikke som overbooking.
Kompensasjonsmessig (og for pax som blir denied boarding) er det vel et fett om det er pga. overbooking eller flybytte?
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2013, 22:36   #100
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Man kompenseres, men det er ikke en planlagt situasjon. En regulær overbooking vil være planlagt med et beregnet level.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules