Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 14-04-2013, 17:10   #1
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default SAS-fly overbooket

Quote:
Originally Posted by Insomnia4u View Post
Er en EBG og reiser SAS innenlands kan en forandre billetten samme dag. Dette er noe som praktiseres som en "uoffisiell" regel av SGS-personale i check-in skrankene.
Njet. Ikke hvis billetten i seg selv ikke kan endres. Men det er tilfeller hvor det forventes uregelmessigheter, og da vil ta med enkelte på tidligere avganger. Det skjer også ved fulle fly iblant når man er helt sikker på at man må ta noen av. Når det gjelder overbooking, så vil det på de fleste rutene hvor vi selger fleksible billetter "alltid" være noshow- det er så pass sjeldent at alle møter opp at man blir overrasket. På intercont så er det vanlig med to-sifret antall noshow. Derimot på ruter til typiske turist-steder uten særlig "business"-trafikk så er det vanlig at alle dukker opp.

Når også EU mener overbooking er akseptabel praksis (men selvfølgelig mot normert kompensasjon) så kommer det til å forbli.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2013, 20:17   #2
gygrid
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2012
Posts: 245
Default Re: SAS-fly overbooket

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Når også EU mener overbooking er akseptabel praksis (men selvfølgelig mot normert kompensasjon) så kommer det til å forbli.
Mitt poeng er at det er ekstremt kundefiendtlig å lene seg til regelverket når man med viten og vilje selger et produkt eller tjeneste man ikke kan levere, uten å kompensere skikkelig for det. De fleste andre bransjer kan ikke holde på slik.

Stort sett går det helt sikkert bra, men når man tjener store penger på sin praksis med å overselge, burde det også vises vilje til å komme opp med en minnelig løsning med sine kunder. Om kundene og deres tilfredshet betyr noe som helst. Finner man ikke tre frivillige til å gi opp sitt sete i et fullsatt fly, sier det seg selv at kompensasjonen som ble tilbudt var for en vits å regne.

Normerte kompensasjoner er uansett latterlig. Om det ikke utvises skjønn. Det henger ikke på greip at en som fredag kveld flyr en weekend-tur til London med dyrt hotell booket (som det er for sent å avbestille) og får hele helga ødelagt, skal kompenseres likt med en som på vei hjem blir forsinket 3-4 timer etter å ha blitt bumped.

Gir man tilstrekkelig kompensasjon, vil det alltid være noen som melder seg frivillig. Har man ikke råd til å ta vare på kundene sine, burde man kanskje finne på noe annet å drive med. Hvor man ikke har kunder å forholde seg til.
gygrid is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2013, 20:23   #3
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: SAS-fly overbooket

Quote:
Originally Posted by gygrid View Post
Mitt poeng er at det er ekstremt kundefiendtlig å lene seg til regelverket når man med viten og vilje selger et produkt eller tjeneste man ikke kan levere, uten å kompensere skikkelig for det. De fleste andre bransjer kan ikke holde på slik.
Sånn i motsetning til bussene i rushet, eller at min Meny-butikk ikke alltid har varene jeg pleier å handle, at parkeringshuset i sentrum her noen ganger ikke har ledig plass, eller skal vi åpne området rundt dette om når togene går og ikke går?

Det er ikke slik at flyselskapene selger noe de ikke vet de kan selge, det er snakk om at det under helt marginale omstendigheter kapasitetsproblemer.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2013, 20:37   #4
gygrid
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2012
Posts: 245
Default Re: SAS-fly overbooket

Quote:
Originally Posted by Utflyttet View Post
Sånn i motsetning til bussene i rushet, eller at min Meny-butikk ikke alltid har varene jeg pleier å handle, at parkeringshuset i sentrum her noen ganger ikke har ledig plass, eller skal vi åpne området rundt dette om når togene går og ikke går?

Det er ikke slik at flyselskapene selger noe de ikke vet de kan selge, det er snakk om at det under helt marginale omstendigheter kapasitetsproblemer.

-A
Det er vel ser som når du kjøper en nybil, men får utlevert en 3-4 år gammel bruktbil. Og at bilselgeren strekker seg til å gi deg en tank bensin på kjøpet for tort og svie.

Hvis dette er marginale omstendigheter, så koster det de fint lite å tilby en kompensasjon reisende kan leve med. Når de heller velger å ødelegge reiseplanene til folk for å spare småpenger, fortjener de pepper.
gygrid is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2013, 20:47   #5
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: SAS-fly overbooket

Quote:
Originally Posted by gygrid View Post
Det er vel ser som når du kjøper en nybil, men får utlevert en 3-4 år gammel bruktbil. Og at bilselgeren strekker seg til å gi deg en tank bensin på kjøpet for tort og svie.
Kjøper du en full YY-fare til nord for 100k er neppe det å bli kastet av flyet relevant. Her er det ikke snakk om noe mer enn flybilletter til et par tusenlapper.

Quote:
Originally Posted by gygrid View Post
Hvis dette er marginale omstendigheter, så koster det de fint lite å tilby en kompensasjon reisende kan leve med. Når de heller velger å ødelegge reiseplanene til folk for å spare småpenger, fortjener de pepper.
Folk vil stort sett fly for småpenger, så kan man få erstatning i småpenger. Poenget er at selskapet erstatter jo varen, om enn ikke alltid opplevelsen. De har ikke solgt opplevelsen (med mindre du faller under pakkereisedirektivet, og da er det en annen historie). Dette er tilsvarende ikke ulikt at Meny erstatter defekte varer, NSB gir deg et sete på neste tog (med litt flaks) og tilsvarende.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2013, 21:00   #6
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,724
Default Re: SAS-fly overbooket

Quote:
Originally Posted by Utflyttet View Post
NSB gir deg et sete på neste tog (med litt flaks) og tilsvarende.
Evt. buss for buss for tog
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2013, 21:19   #7
FamilyGuy
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2011
Location: Trondheim
Posts: 342
Angry Re: SAS-fly overbooket

Quote:
Originally Posted by Utflyttet View Post
Kjøper du en full YY-fare til nord for 100k er neppe det å bli kastet av flyet relevant. Her er det ikke snakk om noe mer enn flybilletter til et par tusenlapper.



Folk vil stort sett fly for småpenger, så kan man få erstatning i småpenger. Poenget er at selskapet erstatter jo varen, om enn ikke alltid opplevelsen. De har ikke solgt opplevelsen (med mindre du faller under pakkereisedirektivet, og da er det en annen historie). Dette er tilsvarende ikke ulikt at Meny erstatter defekte varer, NSB gir deg et sete på neste tog (med litt flaks) og tilsvarende.

-A
Du har virkelig ikke forstått noen ting..

For enkelte, inkludert meg selv, så er et par tusenlapper mye penger. (blir til tider kvalm av sossementaliteten her inne)

Og nei, varen blir ikke erstattet, iallefall ikke om man booker akkurat det flyet av en spesiell grunn.


Takk for meg.
FamilyGuy is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2013, 22:10   #8
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: SAS-fly overbooket

Quote:
Originally Posted by FamilyGuy View Post
Du har virkelig ikke forstått noen ting..
Nei, det skal være sikkert og visst at det er langt fra alt jeg forstår meg på.

Quote:
Originally Posted by FamilyGuy View Post
For enkelte, inkludert meg selv, så er et par tusenlapper mye penger. (blir til tider kvalm av sossementaliteten her inne)
For meg er det også mye. Jeg forsøkte bare å komme med tilsvar om at en flybillett til en tusenlapp eller to er en helt annen diskusjon enn om bilselgeren har glemt bilen til 200.000 eller mer et annet sted. For ordens skyld, jeg har ikke flydd BGO-OSL med billett-klasse over W på noen år...

Quote:
Originally Posted by FamilyGuy View Post
Og nei, varen blir ikke erstattet, iallefall ikke om man booker akkurat det flyet av en spesiell grunn.
Varen blir erstattet, du har en kontrakt om befordring fra A til B, og den overholder SAS, din sentimentale verdi knyttet til varen er din personlige sak.

Quote:
Originally Posted by FamilyGuy View Post
Takk for meg.
Velkommen tilbake

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2013, 22:12   #9
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,703
Default Re: SAS-fly overbooket

Quote:
Originally Posted by FamilyGuy View Post
Du har virkelig ikke forstått noen ting..

For enkelte, inkludert meg selv, så er et par tusenlapper mye penger. (blir til tider kvalm av sossementaliteten her inne)

Og nei, varen blir ikke erstattet, iallefall ikke om man booker akkurat det flyet av en spesiell grunn.


Takk for meg.
Hvis et krav om at flyselskaper ikke kan overbokke blir innført vil det bli så mye dyrere og reise at vi som synes et par tusenlapper er mye penger ikke vil ha råd til å fly.
Norge Rundt På 14 Dager is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2013, 21:26   #10
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: SAS-fly overbooket

Quote:
Originally Posted by Utflyttet View Post

Folk vil stort sett fly for småpenger, så kan man få erstatning i småpenger. Poenget er at selskapet erstatter jo varen, om enn ikke alltid opplevelsen. De har ikke solgt opplevelsen (med mindre du faller under pakkereisedirektivet, og da er det en annen historie). Dette er tilsvarende ikke ulikt at Meny erstatter defekte varer, NSB gir deg et sete på neste tog (med litt flaks) og tilsvarende.

-A
Er det ikke de med lavest bookingklasse som blir kastet av først, dersom det ikke er frivillige? Helt naturlig, og en grei løsning.
Reiseforsikring dekker vel dessuten hotell man ikke får benyttet?
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2013, 21:49   #11
gygrid
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2012
Posts: 245
Default Re: SAS-fly overbooket

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Reiseforsikring dekker vel dessuten hotell man ikke får benyttet?
Det er mulig de gjør det, men i min verden strider det mot sunn fornuft at de skal være ansvarlige for andre selskapers grådighetskultur.

Bare så det er sagt. Jeg er ikke imot praksis med overbooking - jeg mener at flyselskap burde være ansvarlige for å tilby en kompensasjon god nok til at det alltid melder seg nok frivillige. Noe ethvert ansvarlig selskap vil gjøre.
gygrid is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2013, 21:51   #12
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,621
Default SAS-fly overbooket

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Er det ikke de med lavest bookingklasse som blir kastet av først, dersom det ikke er frivillige? Helt naturlig, og en grei løsning.
Reiseforsikring dekker vel dessuten hotell man ikke får benyttet?
Så du mener at fordi man kjøper en billig bilett så er denne reisen mindre verdt?
storg is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2013, 21:41   #13
gygrid
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2012
Posts: 245
Default Re: SAS-fly overbooket

De erstatter strengt talt ikke varen. En flybillett til London fredag kveld og en lørdag morgen er overhodet ikke sammenlignbare. Hverken når det gjelder pris eller verdi. De overselger dyre flyseter og erstatter dem med langt billigere - i mange tilfeller fylles kun ellers tomme seter (vil jeg anta).

Man overselger dyre tjenester og erstatter de med billige. En praksis som gjør at mange bør ligge unna SAS. All den tid konkurrentene ikke har tilsvarende praksis. Med smålighet og grådighet skyver man ansvar og kostnader over på de reisende.

Satt på spissen, men se for deg følgende:
- jeg skal fly longhaul fra LHR lørdag morgen
- jeg betaler 2500 kr for en billett OSL-LHR
- jeg betaler 1000 kr for overnatting på LHR
- SAS-flyvningen overbookes og de er på utkikk etter frivillige til å bumpes

For meg er det uaktuelt å takke ja til et rom på Gardermoen samt et tilbud om £250 i cash eller en for meg verdiløs voucher. For ikke å glemme et sete som gikk for 500 kr på det tidspunktet jeg bestilte min billett til LHR.

Siden SAS' tilbud om kompensasjon er såpass urimelig at ikke nok folk melder seg frivillig, plukkes jeg ut og blir bumped. Flyet mitt fra LHR kan jeg bare glemme. Hvilket vel også kanselerer returbilletten min til LHR. Ny billett til min destinasjon kjøpt i siste liten koster meg fort 15-20 000.

Jada, man bør holde seg til sammenhengende billetter. Men med overnatting på LHR skulle man jo tro jeg var trygg. Skulle noe uforutsett oppstå, så er det en sak mellom meg og min reiseforsikring. Men er reiseforsikringen til hjelp når SAS velger å gi en lang faen i sine kunder? Det er jo SAS' ansvar.

Jeg risikerer merkostnader på mangfoldige tusen. Som direkte følge av et uansvarlig og grådig flyselskap uten fokus på sine kunder. Et selskap som på sin side tjente gode penger på å overselge den avgangen jeg hadde billett for.
gygrid is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2013, 22:21   #14
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: SAS-fly overbooket

Quote:
Originally Posted by gygrid View Post
De erstatter strengt talt ikke varen. En flybillett til London fredag kveld og en lørdag morgen er overhodet ikke sammenlignbare. Hverken når det gjelder pris eller verdi. De overselger dyre flyseter og erstatter dem med langt billigere - i mange tilfeller fylles kun ellers tomme seter (vil jeg anta).
Du har en kontrakt om befordring fra A til B, noen ganger via C(PH), og det er en tjeneste, ikke en vare. Du får utført tjenesten, noe forsinket.

Quote:
Originally Posted by gygrid View Post
Man overselger dyre tjenester og erstatter de med billige. En praksis som gjør at mange bør ligge unna SAS. All den tid konkurrentene ikke har tilsvarende praksis. Med smålighet og grådighet skyver man ansvar og kostnader over på de reisende.
Hva de selger tjenesten for er da knakende likegyldig så lenge du kommer til destinasjonen uten å betale mer? Det er rett nok mer enn èn historie rundtom om selskap (både i og utenfor allianser) som sier at om du dumpes fra èn flight eller har missed connection så får du ikke plass på neste flight i noe høyere booking-klasse enn hva du allerede har kjøpt. SAS er ikke et av disse selskapene i min erfaring, og har så langt jeg har hatt behov for det vært veldig liberal med rerouting og ombookinger, og det fra en kar som misliker SAS.

Quote:
Originally Posted by gygrid View Post
Satt på spissen, men se for deg følgende:
- jeg skal fly longhaul fra LHR lørdag morgen
- jeg betaler 2500 kr for en billett OSL-LHR
- jeg betaler 1000 kr for overnatting på LHR
- SAS-flyvningen overbookes og de er på utkikk etter frivillige til å bumpes

For meg er det uaktuelt å takke ja til et rom på Gardermoen samt et tilbud om £250 i cash eller en for meg verdiløs voucher. For ikke å glemme et sete som gikk for 500 kr på det tidspunktet jeg bestilte min billett til LHR.
Det spørs jo. Det kan hende at på den flighten morgenen etter hadde en Pandion satt seg i setet, som har en bedrift som betaler full C-pris for hans turer, om du ikke tok det setet. Så potensielt sett har du fått mange ganger den varen du kjøpte. Du ser kansje at det å se på dette som en vare er ganske så tullete og at det en tjeneste.

Når det gjelder hva billetter du har fra LHR til andre steder, så har du jo enten kjøpt en sammenhengende billett, slik at dette er da flyselskapet sitt problem. Kjøper du to seperate billetter er reglene klokkeklar på at dette er helt og holden din egen risiko.

Quote:
Originally Posted by gygrid View Post
Siden SAS' tilbud om kompensasjon er såpass urimelig at ikke nok folk melder seg frivillig, plukkes jeg ut og blir bumped. Flyet mitt fra LHR kan jeg bare glemme. Hvilket vel også kanselerer returbilletten min til LHR. Ny billett til min destinasjon kjøpt i siste liten koster meg fort 15-20 000.

Jada, man bør holde seg til sammenhengende billetter. Men med overnatting på LHR skulle man jo tro jeg var trygg. Skulle noe uforutsett oppstå, så er det en sak mellom meg og min reiseforsikring. Men er reiseforsikringen til hjelp når SAS velger å gi en lang faen i sine kunder? Det er jo SAS' ansvar.

Jeg risikerer merkostnader på mangfoldige tusen. Som direkte følge av et uansvarlig og grådig flyselskap uten fokus på sine kunder. Et selskap som på sin side tjente gode penger på å overselge den avgangen jeg hadde billett for.
Her er vel, som andre har påpekt, resieforsikting nøkkelen. Hadde du tenkt deg om, så kunne du feks:

- Tatt tilbudet om en neve euro og fått en "gratis" natt på OSL.
- Forklart flyselskapet ditt at du ikke fikk sovd i sengen i London og refundert dette.
- Bruke reiseforsikringen din til å innhente tapt reisetid.

...og satt igjen med en netto fortjeneste.

Når det gjelder kalkylen om at du er "trygg" med en overnatting på LHR så er det jo ikke nødvendigvis sant. Du må jo da bare regne på den tiden du faktisk kan hente inn; så hvis ditt alternativ til at kveldsflyet ikke kunne gå av en hvilken som helst grunn og neste alternativ får deg til LHR 0900 morgenen etterpå, så har du jo i praksis ikke mer tid på forbindelsen enn den tiden mellom 0900 og neste avgang. Å regne med en haug tid (natten) hvor du alikevel ikke har alternativ transport, det er jo bare tull.

Og som andre her påpeker, er regler fulgt er det de med billigste billetter og lavest status (en kundegruppe jeg er på full fart mot), som er først av flyet om det blir trangt om plassen. Så da er det de som har betalt minst som får unngjelde først, og da er ofte 300 EUR og en gratis natt langt mer i erstatning for tjenesten enn hva man har lagt ut.

Skal du full-finansiere en ferie anbefaler jeg et par dagers surfing i hovedstadstriangelet på billige billetter og være førstemann ut for å akseptere vouchere for å bli i igjen, i fellesferien kan man fort få godt betalt for noen dager med iPod på flyplass.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2013, 22:57   #15
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: SAS-fly overbooket

Quote:
Originally Posted by gygrid View Post
Mitt poeng er at det er ekstremt kundefiendtlig å lene seg til regelverket når man med viten og vilje selger et produkt eller tjeneste man ikke kan levere, uten å kompensere skikkelig for det. De fleste andre bransjer kan ikke holde på slik.
Du får varen levert, du blir transportert til dit du skal. Ved overbooking så blir du kompensert rikelig og maksimalt er det snakk om 24 timer forsinkelse (og det skjer ekstremt sjeldent, normalt er det snakk om neste avgang som tilsier 1-5 timer. I tilfeller er ankomsten før siden vi overfører til en konkurrents direkteavgang. )

Leger, frisører, bilverksteder, hoteller, ferger, osv. overbooker. Jeg har vært hos lege og måtte vente over en time (kompensasjon? nei), jeg har vært hos frisør hvor de avviste meg på kvelden for de hadde brukt for lang tid (kompensasjon? nei.)

For ikke å nevne pakke-og budleveringsfirmaer. Opplever stadig vekk at de "glemmer" å levere, eller jeg må ta meg fri en hel dag før de begynner å true med lagerleie e.l. Plutselig ringer de at de ikke rekker å levere (kompensasjon? nei).

Butikker er utsolgt for (annonserte) varer, tapt tid (kompensasjon? nei) Nettverkseleverandøren har underdimensjonert nettverket og leverer ikke avertert kapasitet (kompensasjon? kanskje)

Onlinebutikker selger varer som de mener er på lager, men viser seg ikke å ha de likevel (kompensasjon? nei).

Jeg kan fortsette i det uendelige. Flybransjen er der du får best kompensasjon for tapt tid, de andre bransjene generelt nada (der er det aksepter det eller ...).
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Overbooket flyet med 21 personer - Sommertrafikk SAS Hickok Flyforum 29 02-07-2016 14:15
Overbooket på PIA: Sett deg på do Someone Småprat 14 28-02-2012 08:56
SAS og passsasjerhandtering (splitta frå SAS-fly sneia borti anna fly) RYKogREIS Småprat 25 20-09-2011 09:51
Overbooket fly med 31 ledige plasser SBT Reiseforum 2 15-07-2011 10:38
rebbok til tidligere fly hvis overbooket karsten Flyforum 2 13-11-2007 02:04


All times are GMT +2. The time now is 21:03.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.