![]() |
|
![]() |
#11 |
NorFlyer Front Row
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
|
![]()
Wahoo: Det virker veldig klart at du står nærmere arbeidsgiver enn arbeidstager, noe som alle dine uttalelser bærer preg av. For diskusjonens del er det fint at også arbeidsgiver har en stemme. En ensidig dialog blir gjerne litt unyttig. Selvsagt er både norwegian, boeing og airbus interesserte i at det er et overskudd av piloter; Overskudd av piloter = evig reduksjon av vilkår. Underskudd av piloter = det blir en kamp om å tiltrekke seg den arbeidskraften man trenger. De det rammer er de stakkarene som sitter med over én mill i lån, ingen flyjobb og ingen mulighet til å vedlikeholde flykompetansen på fornuftig måte. Selvsagt er jeg ikke ute etter at det skal bli stor mangel på piloter, men tilbudssiden er i dag i så massiv overvekt at jeg tviler på at den negative utviklingen har nådd sin bunn. Et litt sunnere marked starter allerede på rekrutterings nivå, og siden rekrutteringen er på all-time-high så tyder vel kanskje ikke det på noen snarlig bedring?
La oss ta utgangspunkt i at det trengs så mange piloter som Boeing skisserer da for enkelhets skyld: hvis det trengs 23.000 piloter årlig, så er det ganske bortkastet å utdanne flere enn dette i året hvis man gjerne vil beholde vilkårene for pilotene. Når man klarer å lokke 43 stykker til pilot.no på august-opptaket, så er det vel ganske sannsynlig at det på verdensbasis utdannes betydelig mer enn 23.000 i året.... Last edited by 73H; 09-10-2012 at 11:39. |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
FlyingBlue(s) endrer betingelser | Discus | Flyforum | 4 | 28-10-2008 15:38 |