![]() |
|
![]() |
#1101 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2006
Posts: 131
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#1102 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
|
![]() Quote:
For en del år tilbake ("da jeg var ung..." ![]() Skal man få bukt med problemet er det adskillig fler som må se seg selv i speilet enn bare nyutdannede piloter på desperat jakt etter en første jobb. Innelåsningsmekanismer som ansiennitetssystemet, mangelen på rettigheter ved flytting mellom selskapene, pensjonssystemene og bratte lønnstiger er mekanismer som både piloter og selskapene har sett seg tjent med. Nå har selskapene klart å manøvrere seg på en slik måte at de sitter med bukta og begge endene.
__________________
. Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...-o-O-o-
|
|
![]() |
![]() |
#1103 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1104 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2009
Posts: 151
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#1105 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]()
Her kommer en aldri så liten nyhet som er til det bedre for hele dette opplegget med kontraktpiloter.
http://www.nordlys.no/nyheter/article6274508.ece Man kan jo lure på hvor grensen går for at det skal være like greit å ansette pilotene selv, da utleieselskapene jo må legge på prisen nå slik jeg ser det. |
![]() |
![]() |
#1106 | |
NorFlyer Front Row
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
|
![]() Quote:
Det sies at det ikke er en menneskerett å få jobb som pilot etter man er nyutdannet - det er ingen menneskerett å beholde gamle gode vilkår i en jobb man trives godt i heller - dessverre. Regner med at Seagull stiller jobben sin til disposisjon så fort han kan gå av med pensjon for å gjøre livet lettere for en av de mange tusen stakkars nyutdannede pilotene som poppes ut av samlebåndet på Torp og rundt om i Europa/Verden forøvrig. |
|
![]() |
![]() |
#1107 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
Tabellen viser estimat på 460.000 nye piloter på ca 20 år. Altså 23.000 nye piloter pr år. Mange av disse erstatter gamle piloter som pensjonerer seg i løpet av disse 20 år. Hvis vi regner at en pilotkarriere er ca 40 år så vil altså ca halvparten av disse 23.000 gå med til å erstatte de som går av med pensjon. Vi sitter da igjen med overskudd av 11.500 nye piloter pr år. Hvis vi regner 10 stk piloter for å holde ett fly i luften til enhver tid, betyr det ca 1.150 nye fly pr år. Boeing og Airbus leverer vel til sammen rundt 100 fly pr mnd idag, altså ca 1.200 pr år. Pluss at det finnes en del "mindre" produsenter av fly som nok produsere "noen hundre" fly. Samtidig skrotes det vel en noen hundre eldre fly hvert år. Ingen "overveldende analyse" dette heller, men grovt regnet synes jeg ikke tallene til Boeing høres veldig urealistiske ut med mindre vi får en langvarig resesjon i verdensøkonomien. W |
|
![]() |
![]() |
#1108 |
NorFlyer Front Row
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
|
![]()
Wahoo: Det virker veldig klart at du står nærmere arbeidsgiver enn arbeidstager, noe som alle dine uttalelser bærer preg av. For diskusjonens del er det fint at også arbeidsgiver har en stemme. En ensidig dialog blir gjerne litt unyttig. Selvsagt er både norwegian, boeing og airbus interesserte i at det er et overskudd av piloter; Overskudd av piloter = evig reduksjon av vilkår. Underskudd av piloter = det blir en kamp om å tiltrekke seg den arbeidskraften man trenger. De det rammer er de stakkarene som sitter med over én mill i lån, ingen flyjobb og ingen mulighet til å vedlikeholde flykompetansen på fornuftig måte. Selvsagt er jeg ikke ute etter at det skal bli stor mangel på piloter, men tilbudssiden er i dag i så massiv overvekt at jeg tviler på at den negative utviklingen har nådd sin bunn. Et litt sunnere marked starter allerede på rekrutterings nivå, og siden rekrutteringen er på all-time-high så tyder vel kanskje ikke det på noen snarlig bedring?
La oss ta utgangspunkt i at det trengs så mange piloter som Boeing skisserer da for enkelhets skyld: hvis det trengs 23.000 piloter årlig, så er det ganske bortkastet å utdanne flere enn dette i året hvis man gjerne vil beholde vilkårene for pilotene. Når man klarer å lokke 43 stykker til pilot.no på august-opptaket, så er det vel ganske sannsynlig at det på verdensbasis utdannes betydelig mer enn 23.000 i året.... Last edited by 73H; 09-10-2012 at 11:39. |
![]() |
![]() |
#1109 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
|
![]() Quote:
Tallene kan nok stemme, og worldwide så tror jeg vel ikke det er noe stort overskudd av piloter - problemet er vel heller at de er feil fordelt i f.t. hvor arbeidsplassene ligger: De fleste piloter er fra USA og Europa, hvorimot pilotbehovet er størst i Asia. Videre; selv om markedet i Midtøsten og Afrika er relativt lite så er antall "egne" piloter der desto mindre, og det må importeres i stor skala. En ung kineser, inder eller indoneser med lappen i hånden har nok ikke store problem med å få seg jobb, og så spørs det hvor langt de nyutdannede i Europa og USA er villige til å flytte på seg. Redningen for vilkårene her i vesten ligger nok i at pilotmangelen i Asia nå begynner å bli så dramatisk at piloter med riktig rating får en lønn som ligger over det doble av hva DY tilbyr. Og det nye er jo også at disse til og med flytter flyselskapet etter pilotene, ved å opprette baser i Europa, Nord Amerika og Australia. Så en kan jo håpe at BK og de andre verstingene blant underbyderne av pilotvilkår går på en smell. |
|
![]() |
![]() |
#1110 |
NorFlyer Front Row
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
|
![]()
Så klart blir det ingen regulering av pilotutdanning, og dermed blir det for dumt å skyte på de pilotene som takker ja til tvilsomme kontrakter for å få fly i hjemlige trakter (les Skandinavia). Det blir jo selvsagt et regnestykke mellom tid og penger, og dessverre for dere som da har akseptable vilkår i SAS, Core Norwegian etc. så vil jo vilkårene da fortsette å gå nedover så lenge det er flere europeiske piloter enn europeiske jobber. Hvis dere regner dere frem til at tid i hjemmet er mindre verdifullt enn penger og vilkår, så er jeg den første til å ønske dere god tur til asia.
|
![]() |
![]() |
#1111 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,923
|
![]() Quote:
- En 737-800 som i mange år vil være hoved plattformen til DY - krever et nokså fast antall piloter i operasjon og forholdet mellom antallet fly og antallet piloter / kabinasatte vil være nokså fast, med mindre Norwegian ikke parkerer et antall fly i lav sesong (som FR) eller at man bruker de ansatte hardere ved å kutte inn på ferier, sykedager og andre sosiale "goder". En annen ting at det som så fint fremstilles som fleksibilitet for arbeidsgiveren - rett oversatt betyr færre timer og mindre inntekt for de flyvende og ganske betydelig kan en lett forestille seg. Det virker på meg at det ikke finnes forståelse for at de flyvende også er mennesker ! som igjen er en del av samfunnet - de sitter ikke på paller på et lager og kan hentes med gaffeltruck når arbeidsgiver har et behov. Bare det at en slenger ut "det er bare å bytte jobb" om man ikke liker forholdene viser hvor utrolig liten forståelse en har for hva det innebærer. Det virker nærmest som man forventer at de flyvende ikke skal ha noen som helst form for familie ! Men i virkeligheten har mange familie, en ektefelle som også er i jobb, kanskje barn i skole - og så skal man enten tvinge alle disse til flytte - kanskje til andre land fordi en arbeidsgiver har behov for fleksibilitet ![]() Eller kanskje starter man sin karriere utenfor Norge og møter sin partner i et annet land - da er man langt i fra sikker på at man kan returnere til Norge uten at Partneren har godkjenningsstempel på hofta fra UDI, FrP og Siv Jensen ![]() ![]() Eller skal man ikke kunne forvente å kunne bo sammen, men den ene må pendle og en kan kun se hverandre en uke i måneden - allt i fleksibilteten navn.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
#1112 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,537
|
![]()
Jo, det er her besparelsen ligger. Man betaler crew kun for tiden de flyr, og da blir regnestykket for å korttidsparkere maskiner, eller utnytte dem lavere, straks et helt annet enn hvis man må betale sine fast ansatte likevel. Lønner dette seg for Ryanair, lønner det seg nok for DY også, selv om FR nok betaler litt mindre per fly ..
|
![]() |
![]() |
#1113 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,923
|
![]() Quote:
![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
#1114 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
DY sine kontraktspiloter får fast lønn, ikke lønn pr. flytime (block hour). Dermed er det ikke mye å spare på det.
|
![]() |
![]() |
#1115 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,537
|
![]()
Men det er ikke sikkert DY betaler bemanningsbyråene dette ... eller full rate .. Hvis man betaler fast lønn uansett, er jo både fleksibiliteten og besparelsen borte ... Men uansett - man regner jo på slikt og gjør det man tjener mest - eller taper minst på ..
![]() |
![]() |
![]() |
#1116 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,644
|
![]()
Jeg trodde besparelsen skulle være at man lettere kan legge ned en base som ikke presterer som forventet?
|
![]() |
![]() |
#1117 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Det er brysomt å ha ansatte. De skaper bare problemer. Ikke verdier.
|
![]() |
![]() |
#1118 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2007
Posts: 222
|
![]() Quote:
Som arbeidsgiver må det være en befriende tanke å slippe og ha gnålete ansatte og brysomme foreninger å forholde seg til. Litt som 5-åringen vår- han synes foreldre er noe dritt når han må pusse tenna og legge seg kl 21 Last edited by Pjokken; 09-10-2012 at 21:19. |
|
![]() |
![]() |
#1119 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2007
Posts: 222
|
![]()
[QUOTE=Seagull;787124]Svaret finner du her;
Ved å prostituere seg for å få jobbe i FR har man altså ødelagt muligheten til en "bedre" jobb i DY. Ahh... the irony :-) /QUOTE] Det beste innlegget jeg har lest på lenge! |
![]() |
![]() |
#1120 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2006
Posts: 898
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Hello I'm using internet explorer I hope this message sends in time. Happy new year 2006 -Fredrik Propell- |
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
FlyingBlue(s) endrer betingelser | Discus | Flyforum | 4 | 28-10-2008 15:38 |