![]() |
|
![]() |
#1081 | ||||||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
Kjør på, fly for småpenger og gjør det du drømmer om. Hus, hytte og nedbetaling av studielån forsvinner lenger og lenger ut i horisonten. Man har alltid et valg, og med det generelle arbeidsmarkedet i Norge, så finnes det mange muligheter. Kanskje man må nøye seg med å fly 172 fra Kjeller på lørdagene, men er det nødvendigvis så ille? Kan man ta et skritt tilbake og finne ut hva livskvalitet innebærer? Quote:
http://www.scandinavianpilots.com/ Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
|
||||||
![]() |
![]() |
#1082 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2012
Posts: 237
|
![]() Quote:
Hele problemet ligger i at det er altfor mange nyutdannede piloter til antall selskapsjobber. Pilotutdanningsinstitusjoner i Norge (Pilot Flyskole o.l.) lokker med en yrende fremtid hånd i hånd med SAS og Widerøe, når realiteten er en helt annen. Fremtiden er imidlertid ikke så forferdelig mørk... Ryanair slutter å ekspandere om kort tid(kutter kraftig i sin pilotrekrutering), Norwegian sine bemanningsbyråer ansetter nå bare piloter med type rating og erfaring. |
|
![]() |
![]() |
#1083 |
NorFlyer Front Row
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
|
![]()
For nyutdannede er det nettopp mørk fremtiden er; Ryanair halverer inntaket sitt i 2013 fordi færre piloter forlater Ryanair og de har ikke flere fly i ordre, Norwegian trenger ikke lowtimere fordi bunken av erfarne er for stor og kostnadsforskjellen mellom en lowtimer og en erfaren er for liten. Skulle de gå tom for erfarne som av en eller annen grunn ønsker seg til Norwegian Long Haul, så kan Norwegian alltids bare senke kravene i retning av lowtimere igjen og bøtteballetten er igang - igjen...
|
![]() |
![]() |
#1084 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2012
Location: LYBE
Posts: 131
|
![]()
Var selv veldig gira på pilotyrket før, men har ettehvert funnet ut at det rett og slett ikke er verdt det- både prismessig og mtp. jobbsikkerhet. Godtgjørelsene og fordelene for piloter blir jo stadigere dårligere og dårligere, samtidig som pris på utdanninga øker og øker..Nei, PPL og et 50-talls timer årlig får holde!
![]() |
![]() |
![]() |
#1085 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#1086 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,321
|
![]()
Det vel han og et par andre vel prøver å si er vel: Bytt bransje.....
|
![]() |
![]() |
#1087 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,923
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
#1088 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2007
Posts: 362
|
![]()
Egentlig ikke, for det er ikke til å unngå, mange av de nye kontraktspilotene vurderer akkurat dette, og det er helt unikt i den sammenheng. Historisk sett har ikke dette vært noe man vurderer når man nettopp har satt seg i right seat på en 737. Man bør tenke på det som damage limitation, jo lenger man venter jo dyrere blir det. Og det stopper ikke der, mange burde ta et hint når erfarne kapteiner begynner på etterutdanning slik at de kan forlate bransjen.
|
![]() |
![]() |
#1089 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2010
Posts: 179
|
![]()
Hvorfor velger flere å bli i Ryanair? Har arbeidsforholdene blitt bedre slik at de rett og slett trives eller fordi det er begrenset med muligheter i andre selskap, som f.eks DY?
|
![]() |
![]() |
#1090 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
|
![]() Quote:
Vidar |
|
![]() |
![]() |
#1091 | |||
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2010
Posts: 78
|
![]() Quote:
Quote:
Det ryktes, i følge PPrune, at det startet over 40 nye elever ved Pilot Flyskole i august, så da er det alltids nye rookies som vil gjøre jobben vår for halve lønna! Quote:
|
|||
![]() |
![]() |
#1092 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2009
Posts: 151
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#1093 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2012
Posts: 237
|
![]()
Nå skal folk være forsiktige med å skylde på norske kontraktspiloter for denne utviklingen. Dette er først og fremst en europeisk utvikling som nordmenn har hatt veldig lite innflytelse i. I Ryanair er nordmenn bare en promille av de som jobber der. I 2012 tok man inn 400 nye piloter. Man kan telle på to hender hvor mange av disse som er norske. Forøvrig ryktes det at det var over 9000 søkere til disse 400 plassene. Neste år vil antallet Ryanair tar inn reduseres til et all time low. Og disse 9000 pilotene som går rundt i Europa uten jobb vil bare øke og øke for hvert år. Det hele er jo bare tragisk.
Du som snakker om at man ikke har råd til Line Training: I Ryanair får man lønn under Line Training. |
![]() |
![]() |
#1094 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1095 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2010
Posts: 78
|
![]() Quote:
Man har et valg, for eller imot, og nå ser vi konsekvensen av handlingene til de som er for. (Nå kommer vel alle unnskyldningene om at man må ha mat på bordet etc etc.) På 90-tallet gikk det "tusenvis" av norske piloter uten jobb, og i Oslo var sikkert halvparten av taxisjåførene piloter. Det er ingen menneskerett å få jobb som pilot etter endt utdanning. Og ved å prostituere seg, og fly "gratis", ødelegger man hele bransjen. |
|
![]() |
![]() |
#1096 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,540
|
![]()
Skal man tro Boeing er det ingen fare for at man skal gå arbeidsledig ihvertfall ... Imidlertid må man nok være forberedt på å flytte litt på seg .. Men selv i Europa kan det bli mangel, og det vil kanskje tvinge Kjos og MoL til å måtte revurdere sine betingelser på litt sikt.
http://www.boeing.com/commercial/cmo...n_outlook.html Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#1097 | ||
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
DY betaler også Bemanningsbyrået en betydlig sum. Totalt sett betaler antagelig DY noe i nærheten av hva de faste pilotene i selskapet tjener idag. Altså det DY er ute etter er fleksibiliteten i antall ansatte, redusert streikefare og mindre administrasjon ved å bruke ett bemanningsbyrå. Altså betydlig lavere risiko spesielt ved ekspansjon, noe DY til de grader er midt oppe i nå og vil være i LANG tid fremover. FR har en annen svakere model, der må pilotene i tillegg opprette ett eget selskap - hvilket igjen gjør at den enkelte pilot stiller svakere med hensyn til rettigheter og mer kompliserte skatteforhold osv. For meg er det åpenbart at Kjos på sikt vil ønske å ha de aller fleste som fast ansatte. Man kan ikke drive ett flyselskap med 2-300 fly og kun innleid "underbetalt" arbeidskraft. Vi snakker i størrelsesorden 10.000 ansatte. Da får man motsatt effekt - ekstremt høy risko for å miste hardt tiltrengt arbeidskraft hvis konkurrentene betaler bedre. Spesielt gjelder jo dette i Asia hvor DY for det første venter at den store veksten kommer, samtidig som det så vidt jeg har forstått allerede er stor etterspørsel etter piloter der som LN-MOW dokumenterer over. Bare det at Kjos gikk med på 2 års avtalen viser jo at han har forstått dette. En for stor andel på kontrakt er risikabelt og ikke ønskelig. Det viser også at det ikke vil koste betydlig mer for DY, ellers ville han aldri ha godt med på dette. Hvis Kjos anslag på 2-3 nye baser pr år er riktig, vil man da til enhver tid ha ca 5 baser på middlertidig kontrakt, mens resten vil være fast ansatte. Andelen fast ansatte vil altså øke med "2-3 baser" pr år. Derfor mener jeg at den svartmalings-propagandaen som drives av mange her er betydlig overdrevet og har svært lite rot i hvordan framtiden vil se ut i DY. Quote:
W Last edited by Wahoo; 08-10-2012 at 16:36. |
||
![]() |
![]() |
#1098 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,540
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#1099 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jun 2010
Location: Ottestad
Posts: 552
|
![]() Quote:
Tror dere virkelig man får ALLE piloter til å takke nei til ansettelse på kontakter? Synes det blir noe enkelt tilnærming å skylde på de nyutdannede og pilotene på kontakt for en Global utviklingstrend. Skjønner at mange eldre/erfarene ikke liker trenden, men overrasket over skyldfordelingen som her kommer til utrykk. |
|
![]() |
![]() |
#1100 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
De Piloter som signerer på disse kontraktene bør vel tenke litt lenger enn til neste lønnsutbetaling, og se konturen av hva som kommer. Selv om man er desperat etter å betale lån og husleie.
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
FlyingBlue(s) endrer betingelser | Discus | Flyforum | 4 | 28-10-2008 15:38 |