Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread
 
Thread Tools Display Modes
Old 08-10-2012, 20:21   #1
Turbomeca
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 151
Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Quote:
Originally Posted by Nick Figaretto View Post
For en del år tilbake ("da jeg var ung..." ) tok nyutdannede piloter styrmannsjobber på Cessna Caravan og betalte skipperen 300 kroner pr tur i lønn - fra den ene brystlomma til den andre. Alt for å få "verdifull turbintid". Riktignok bare for en kort periode i begynnelsen av en pilotkarriere, men allikevel. Prinsippet er det samme.
Du kan si at prinsippet er det samme men forskjellene er også svært påfallende. De som betalte noen hundrelapper for å fly caravan skjøt ikke seg selv (eller andre) i foten med tanke på fremtidige jobbutsikter. Majors i Europa var aldri i direkte konkurranse med Benair.
Turbomeca is offline  
Old 10-10-2012, 20:30   #2
Nick Figaretto
ScanFlyer Silver
 
Nick Figaretto's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Quote:
Originally Posted by Turbomeca View Post
Du kan si at prinsippet er det samme men forskjellene er også svært påfallende. De som betalte noen hundrelapper for å fly caravan skjøt ikke seg selv (eller andre) i foten med tanke på fremtidige jobbutsikter. Majors i Europa var aldri i direkte konkurranse med Benair.
Det er akkurat det som er poenget. Det er ikke noen prinsipiell forskjell. Det eneste som har skjedd er at at MOL og Kjosern har forstått at de kan utnytte akkurat den samme desperasjonen hos unge pilotspirer for å bemanne sine 737'er som BenAir og TransWing i sin tid brukte på å bemanne sine Caravaner.

Og det er neppe særlig vanskeligere å fly en 737 mellom Oslo og Bergen enn det er å fly en Cessna caravan fullastet med aviser uten avisningssystem og trykkabin, ising over Folgefonna opp til over 15 000' og med begrenset motorkraft og med minimum av instrumentering heller. (Jeg har bare prøvd det første).

Hvorfor skal egentlig en fersk 737-pilot tjene ti ganger så mye som en fersk Cessna caravan-pilot når de er akkurat like desperate etter jobb? Og når det i tillegg er mer attraktivt å fly 737, er det ikke bare logisk at en pilotspire på 23 år skal betale mer for å fly 737 enn en liten Cessna? Han får jo bare hjelp til å leve ut pilotdrømmen?
__________________
.
Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...



-o-O-o-
Nick Figaretto is offline  
Closed Thread


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
FlyingBlue(s) endrer betingelser Discus Flyforum 4 28-10-2008 15:38


All times are GMT +2. The time now is 02:17.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.