Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread
 
Thread Tools Display Modes
Old 09-10-2012, 23:23   #1121
Pjokken
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 222
Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Quote:
Originally Posted by Fredrik Propell View Post
Regner med at du er en arbeidsgiver eller?
I aller høyeste grad arbeidstaker- både på jobben og hjemme
Pjokken is offline  
Old 10-10-2012, 20:16   #1122
Northrider
FlyKirurg
 
Northrider's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Jeg har iallefall lagt helt fra meg idèen om å bli trafikkflyger, i denne omgang!

Når bransjen går så nedover og nedover som den har gjort den siste tiden nå, er det virkelig ikke noe å gå etter. Jeg tror mange unge studenter i dag har drømmen som førsteprioritet, og glemmer det verdifulle aspektet som omhandler familie,fritid og mulighet til å faktisk dra hjem hver dag for å sove. Det er kanskje greit å ikke tenke så mye på det når du er 20, men det er ikke like kult lenger når du er 30.

Og det går mye i det som 73H og Dag Viking sier. Flyskolene og rådgiverne lover egentlig gull og grønne skoger, som i virkeligheten egentlig er en vikarjobb ute en eneste rettighet bortsett fra noen kroner på kontoen ved slutten av måneden.

Jeg har selv vært evig optimist, og ikke vært intressert i all negativiteten som har vært her inne. Men før eller siden må man selv bare innse at denne bransjen er pur råtten, og neppe kommer til å bli noe bedre med det første. Det utdannes nye piloter i hytt og vær, og alle gjør alt for å få jobb. Vilkårene blir dårligere og dårligere, og fremtiden ser bare dyster ut.

Selv tar jeg veien til å jobbe med fly gjennom Luftforsvaret, for å bli flymekaniker. Der har jeg sikret meg jobb i organisasjonen til jeg når pensjonsalder, får betalt utdanning og en sivil EASA-utdannelse. Bedre kan jeg ikke drømme om i disse tider!

Nei, man får fly på fritiden med PPL, og bruke noen tusenlapper på en kraftig PC så man kan dra frem stikken hvis man vil leke Ryanair eller Norwegian-pilot. Det vil jeg si nesten er bedre enn å faktisk sitte der selv i høyresetet slik som ting er nå.
__________________
Med forbehold om trykkfeil
Northrider is offline  
Old 10-10-2012, 20:30   #1123
Nick Figaretto
ScanFlyer Silver
 
Nick Figaretto's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Quote:
Originally Posted by Turbomeca View Post
Du kan si at prinsippet er det samme men forskjellene er også svært påfallende. De som betalte noen hundrelapper for å fly caravan skjøt ikke seg selv (eller andre) i foten med tanke på fremtidige jobbutsikter. Majors i Europa var aldri i direkte konkurranse med Benair.
Det er akkurat det som er poenget. Det er ikke noen prinsipiell forskjell. Det eneste som har skjedd er at at MOL og Kjosern har forstått at de kan utnytte akkurat den samme desperasjonen hos unge pilotspirer for å bemanne sine 737'er som BenAir og TransWing i sin tid brukte på å bemanne sine Caravaner.

Og det er neppe særlig vanskeligere å fly en 737 mellom Oslo og Bergen enn det er å fly en Cessna caravan fullastet med aviser uten avisningssystem og trykkabin, ising over Folgefonna opp til over 15 000' og med begrenset motorkraft og med minimum av instrumentering heller. (Jeg har bare prøvd det første).

Hvorfor skal egentlig en fersk 737-pilot tjene ti ganger så mye som en fersk Cessna caravan-pilot når de er akkurat like desperate etter jobb? Og når det i tillegg er mer attraktivt å fly 737, er det ikke bare logisk at en pilotspire på 23 år skal betale mer for å fly 737 enn en liten Cessna? Han får jo bare hjelp til å leve ut pilotdrømmen?
__________________
.
Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...



-o-O-o-
Nick Figaretto is offline  
Old 10-10-2012, 21:11   #1124
Happyflyer
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2008
Location: TRF
Posts: 568
Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Hva skjer hvis en pilot melder seg unfit for flight pga tretthet? Hva skjer hvis alle gjør det når de har gått over 4 timers-grensen til lastebilsjåførene? Har dere en en ansvarlig organisasjon?
Happyflyer is offline  
Old 15-10-2012, 21:31   #1125
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 7,604
Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Og da blir de ansatte fagorganisert!
Quote:
Parat vil organisere Norwegiansa ansatte ved basen (e) i Spania. Forbundet har derfor innledet et samarbeid med den største spanske hovedorganisasjonen, Confederación Sindical de Comisiones Obreras, CCOO.
http://boarding.no/art.asp?id=51396
Trdfly is offline  
Old 16-10-2012, 11:11   #1126
Tally-Ho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Da er kontraktsvilkårene for DY's long haul operasjon satt slik:

- 3 års kontrakt
- Norwegian betaler de første 30 dagene med bosetting, etter det er det den enkeltes ansvar
- Lønn CPT 9000 euro pr måned
- Lønn relief CPT 7000 euro pr måned
- Lønn FO 5000 euro pr måned
- DY står for transport til/fra lufthavnene
- 1000 euro i per diem (diett) pr måned

DY's longhaul blir i "Norwegian branding", men oppgis ellers å fungere som et eget selskap på egen AOC....(Kjos har skjønt at dette er risikosport...og vil ikke dra med seg resten av DY i fallet...om det blir slik...)

Man starter som kjent våren 2013 med New York og Bangkok (3 kjøp + 5 leasemaskiner etter hvert), fra OSL og ARN...Internt snakker man om at videre satsing vil hovedsaklig bli fra lufthavner utenfor Skandinavia. Frankfurt er nevnt.

Betingelsene nevnt ovenfor er ansett for å være blant de dårligste i markedet, og nesten ingen har søkt fra DY. Det er forståelig, da de som søker og som har fast jobb her hjemme, må regne med å havne blant de kontraktsansatte ved retur hjem igjen.
Til sammenlikning betaler asiatiske selskaper fra Kina rundt 200.000 dollar pr år (tax paid) for en skipper...Dermed et betingelsene på DY's satsing oppsiktsvekkende lave for long hauls, og er flittig kommentert på internasjonale forum for piloter.

Tally-Ho
Tally-Ho is offline  
Old 16-10-2012, 11:36   #1127
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
Da er kontraktsvilkårene for DY's long haul operasjon satt slik:

- 3 års kontrakt
- Norwegian betaler de første 30 dagene med bosetting, etter det er det den enkeltes ansvar
- Lønn CPT 9000 euro pr måned
- Lønn relief CPT 7000 euro pr måned
- Lønn FO 5000 euro pr måned
- DY står for transport til/fra lufthavnene
- 1000 euro i per diem (diett) pr måned

DY's longhaul blir i "Norwegian branding", men oppgis ellers å fungere som et eget selskap på egen AOC....(Kjos har skjønt at dette er risikosport...og vil ikke dra med seg resten av DY i fallet...om det blir slik...)

Man starter som kjent våren 2013 med New York og Bangkok (3 kjøp + 5 leasemaskiner etter hvert), fra OSL og ARN...Internt snakker man om at videre satsing vil hovedsaklig bli fra lufthavner utenfor Skandinavia. Frankfurt er nevnt.

Betingelsene nevnt ovenfor er ansett for å være blant de dårligste i markedet, og nesten ingen har søkt fra DY. Det er forståelig, da de som søker og som har fast jobb her hjemme, må regne med å havne blant de kontraktsansatte ved retur hjem igjen.
Til sammenlikning betaler asiatiske selskaper fra Kina rundt 200.000 dollar pr år (tax paid) for en skipper...Dermed et betingelsene på DY's satsing oppsiktsvekkende lave for long hauls, og er flittig kommentert på internasjonale forum for piloter.

Tally-Ho
Hvordan er ansættelsesforholdene ellers?

Base i BKK/NYC/OSL/ARN?
Ansat via bureau eller direkte i DY LH?
Hvem betaler type rating?
Loss of license?
Social sikring?
Løn under sygdom?

Ved du noget om det?
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline  
Old 16-10-2012, 11:36   #1128
1944vintage
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Interessant å få info om lønnsvilkårene.
Få har vel trodd at disse vil være i toppskiktet - hos en low-cost-carrier.
Og regner med at dette er med base Bangkok ?

Hva med resten av pakken ?

Hvilke erfaringskrav stilles ?
Og hvordan er jobbrotasjon planlagt ?
1944vintage is offline  
Old 16-10-2012, 11:43   #1129
Tally-Ho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Hvordan er ansættelsesforholdene ellers?

Base i BKK/NYC/OSL/ARN?
Ansat via bureau eller direkte i DY LH?
Hvem betaler type rating?
Loss of license?
Social sikring?
Løn under sygdom?

Ved du noget om det?
----
Preliminært ser det slik ut:
Base BKK.
Man må selv stille med rating, og man er ansatt på kontrakt. Jeg har ingen informasjon om at man er sosialt sikret (også ved sykdom).
DY gir minimum 8 dager OFF pr måned.

Det sies internt at det har vært vanskelig å finne kvalifiserte søkere, men at bl.a. en del eldre skippere (også noen fra KLM) som har passert 60, har takket ja til å prøve litt "adventure" på slutten av sin karriere.

Tally-Ho
Tally-Ho is offline  
Old 16-10-2012, 14:28   #1130
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
----
Preliminært ser det slik ut:
Base BKK.
Man må selv stille med rating, og man er ansatt på kontrakt. Jeg har ingen informasjon om at man er sosialt sikret (også ved sykdom).
DY gir minimum 8 dager OFF pr måned.

Det sies internt at det har vært vanskelig å finne kvalifiserte søkere, men at bl.a. en del eldre skippere (også noen fra KLM) som har passert 60, har takket ja til å prøve litt "adventure" på slutten av sin karriere.

Tally-Ho
Så altså en ganske lousy kontrakt som forventet. Lønniveauet har jeg egentligt ikke den store holdning til, men sammensætningen med udebase, mangel på social sikring, manglende sygdomsdækning, minimum fridage, skattemæssig uigennemsigtighed osv osv er en uting, der bør stoppes. Kedelig udvikling - og ret så falsk markedsføring stadig at kalde det Norwegian når man gør alt for ikke at have tilknytning til Norge og Skandinavien. Desværre tror mange nordmænd stadig at Kjos er den store frelser, mens virkeligheden er en ganske anden

Fra et forretningsmæssigt perspektiv, så forstår jeg nu heller ikke at man ikke er mere interesseret i at få medarbejdere med større tilknytning, som man kan satse på på lang sigt. Synd at flybranchens CEO's tror at den eneste måde man kan drive selskab på udelukkende er at se medarbejderne som en omkostning og ikke som et aktiv. Der er trods alt mange virksomheder som har haft stor success med det modsatte. En heldigvis er der da stadig nogle få selskaber, som har lidt anstændighed tilbage når det gælder ansvar overfor medarbejdere - så længe det varer...
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline  
Old 16-10-2012, 15:19   #1131
LN-VLE
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Fra et forretningsmæssigt perspektiv, så forstår jeg nu heller ikke at man ikke er mere interesseret i at få medarbejdere med større tilknytning, som man kan satse på på lang sigt. Synd at flybranchens CEO's tror at den eneste måde man kan drive selskab på udelukkende er at se medarbejderne som en omkostning og ikke som et aktiv.
Hva er en CEO's fremste oppgave?

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Der er trods alt mange virksomheder som har haft stor success med det modsatte.
Og du kan nevne i fleng?

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
En heldigvis er der da stadig nogle få selskaber, som har lidt anstændighed tilbage når det gælder ansvar overfor medarbejdere - så længe det varer...
Hva tror du skal få de selskapene du anser for å ha anstendighet og ansvar ovenfor medarbeidere til å snu slik at de ikke lengere har ansvar og anstedighet ovenfor sine medarbeidere?



Vidar
LN-VLE is offline  
Old 16-10-2012, 15:29   #1132
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,533
Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
----

Man må selv stille med rating,
Hvor kjøper man 787-rating 'privat' i tide til april-mai-juni 2013...?
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline  
Old 16-10-2012, 17:04   #1133
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,785
Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
Det sies internt at det har vært vanskelig å finne kvalifiserte søkere, men at bl.a. en del eldre skippere (også noen fra KLM) som har passert 60, har takket ja til å prøve litt "adventure" på slutten av sin karriere.Tally-Ho
Der ligger vel litt av skoen og trykker, "avgåtte skippre med fet pensjon", flyr litt sånn for moro skyld for knapper og glansbilder, mens ungdommen bak stanger hodet i cockpitdøra og kommer ikke inn
krølle is offline  
Old 16-10-2012, 17:17   #1134
1944vintage
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Det er vel også slik at de "pensjonerte skipperne" har gjort høyresetet godt og varmt, før de flyttet over til venstre.
Dagens unge "håpefulle" synes å ha urealistiske tanker om ekstra striper - på "kun kort tid".
1944vintage is offline  
Old 16-10-2012, 19:52   #1135
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,644
Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Hvor kjøper man 787-rating 'privat' i tide til april-mai-juni 2013...?
Om man har en B777 rating liggende er det ikke saa mye som skal til. Vet om iallefall en som gaar den veien.
CFM is offline  
Old 16-10-2012, 23:01   #1136
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Hvor kjøper man 787-rating 'privat' i tide til april-mai-juni 2013...?
Selskapet/kontraktsbyrået betaler og det trekkes fra lønnen over 2-3 år. Ikke unormalt.
TCAS is offline  
Old 16-10-2012, 23:43   #1137
jager34
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 98
Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

trekkes ikke fra lønn men to år bonding er dealen som har blitt tilbudt.
jager34 is offline  
Old 17-10-2012, 17:30   #1138
LN-CGJ
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jun 2010
Location: Ottestad
Posts: 552
Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
Der ligger vel litt av skoen og trykker, "avgåtte skippre med fet pensjon", flyr litt sånn for moro skyld for knapper og glansbilder, mens ungdommen bak stanger hodet i cockpitdøra og kommer ikke inn
Ja, mulig 750.000kr er "knapper og glansbilder" for deg, men for mange er det en uoppnåelig årslønn. Ser i tillegg at rating er dekket mot binding. Så da er det utdannelse og forsikring som man må dekke selv, noe som er vanlig i mange yrker..

Tror disse kapteinene også har startet ett sted, så kanskje bedre å brette opp armene enn å stange hodet?
LN-CGJ is offline  
Old 17-10-2012, 17:52   #1139
Turtle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 985
Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Quote:
Originally Posted by LN-CGJ View Post
Ja, mulig 750.000kr er "knapper og glansbilder" for deg, men for mange er det en uoppnåelig årslønn. Ser i tillegg at rating er dekket mot binding. Så da er det utdannelse og forsikring som man må dekke selv, noe som er vanlig i mange yrker..

Tror disse kapteinene også har startet ett sted, så kanskje bedre å brette opp armene enn å stange hodet?
Hvis du sammenligner med hva disse "pensjonistene" tjente i de "tradisjonelle" selskapene de kommer fra, var nok lønnen de hadde dobbelt av summen du nevner og vel så det, og det er her kjernen til det hele ligger. Mange av de som er lenger nede på aspirerer mot lønningene disse "pensjonistene" hadde og det er nok få av disse "pensjonistene" som vil skjule fakta at de tjente gode penger i sitt "tradisjonelle" selskap. De samme "pensjonistene" kan gjerne ha vært godt engasjert i fagforeninger som kjempet med nebb og klør for å holde på makten, imperiene og lønningene og langet ut i sterke ordelag mot den "store styggedommen" som er disse lavprisselskapene.

Det de nå gjør er å undergrave det de neste generasjoner har aspirert mot (nemlig "pensjonistenes" lønnsnivå og livsstil) ved å godta disse, til sammenligning, "lavtlønte" kontraktene som en slags hobby for å spe på pensjonen og kanskje også den svært generøse sluttpakken de tok hvis de gikk av med tidlig pensjon i.f.m. nedskjæringer.

Så, som en ofte kan få intrykk av her, det med at de nyutdannede og de med lite erfaring undergraver et helt arbeidsmarked ved å godta "lavtlønte" kontrakter, er sannelig en sannhet med modifikasjoner. Det er like mye de på toppen av hierarkiet som er årsaken ved at de vil gjøre noe for gøy (f.eks. prøve seg i en B787 for å si at de har gjort det også) og så få betalt for det. Betalingen "pensjonistene" får er ikke relevant for dem da de har nok av penger stukket bort her og der fra før av og så lenge det dekker evt. utgifter ved pendling etc. spiller det ingen rolle.

Last edited by Turtle; 17-10-2012 at 17:54.
Turtle is offline  
Old 17-10-2012, 18:29   #1140
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Når man snakker om disse "pensjonistene" så må man ikke glemme at disse ble utdannet
på ett tidspunkt da vel de fleste piloter ble utdannet av forsvaret. Det var ett utrolig vannskelig
nåløye å komme igjennom. Tusenvis av søkere på ett dusin plasser. Harde opptaksprøver.
Lang utdannelse med lang plikt-tjeneste i ettertid. Eliten av norsk ungdom.

Dagens unge piloter har en betydlig lettere vei å gå og bør vel således heller ikke sammenlikne seg med
"pensjonistene" lønnsmessig. Tiden har forrandret seg.

W
Wahoo is offline  
Closed Thread


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
FlyingBlue(s) endrer betingelser Discus Flyforum 4 28-10-2008 15:38


All times are GMT +2. The time now is 12:41.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.