Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 29-03-2012, 18:20   #181
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Default Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Quote:
Originally Posted by jaas View Post
Det du egentlig sier er at det her er snakk om lureri fra WF sin side?
Er ikke det å undervurdere SD.
De kan gjøre mye rart,men de er ikke totalt idioter.
Nå var det vel en litt annen holdning til SD når det var snakk om Lofoten-anbudet og behandlingen av f.eks. SCAT1, men man endrer kanskje argumentasjonen dersom utfallet er mer i tråd med egne preferanser...?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2012, 21:23   #182
LN-VLE
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by STARSHIP 2 View Post
Jeg syns det lukter råttent av anbudet på Florø.. (uten videre dokumentasjon..)
Rute områdene på vestlandet utgjør i anbudet ruteområde 13-17. Ruteområde 13 er FRO-OSL og FRO-BGO , Ruteområde 14 er FDE-OSL og FDE-BGO, Ruteområde 15 er SOG-OSL og SOG-BGO, Ruteområde 16 er SDN-OSL og SDN-BGO og til sist ruteområde 17 som er HOV-OSL og HOV-BGO.

Anbudet skal som hovedregel leveres i separat konvolutt for hvert ruteområde man ønsker å levere anbud på (Punkt 5.3). Anbudene kan imidlertid kombineres i den grad det uttrykkelig er tillatt i punkt 5.5.
Punkt 5.5 tillater følgende kombinasjoner på ruteområder 13-17. 15-16, 14-16, 15-17 og 14-17.

Når en operatør setter seg ned og regner på et anbud vil de måtte ta en rekke hensyn. Bl.a. kan de risikere at andre også legger inn anbud på de samme ruteområdene, eller på noen av ruteområdene. Dette betyr at de ikke kan regne alt for høye priser for noen av ruteområdene. De kan samtidig risikere at en annen operatør underbyr den prisen som en selv har kommet fram til, enten på alle ruteområdene eller en kombinasjon av ruteområder.
Man kan altså risikere å sitte igjen med et ruteområde, f.eks ruteområde 17. Da gjelder det at en har regnet en så høy pris på det enkelte ruteområde at man kan forsvare å ha en base og fly for å fly dette ene ruteområde.

Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2012, 21:31   #183
jaas
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Nå var det vel en litt annen holdning til SD når det var snakk om Lofoten-anbudet og behandlingen av f.eks. SCAT1, men man endrer kanskje argumentasjonen dersom utfallet er mer i tråd med egne preferanser...?
Du sammenligner epler og pærer.
jaas is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2012, 21:32   #184
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by jaas View Post
Du sammenligner epler og pærer.
Overhodet ikke. Samme departement - sikkert også de samme folkene som har vært involvert...
Old 29-03-2012, 21:32   #185
Jens W
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by LN-VLE View Post
Når en operatør setter seg ned og regner på et anbud vil de måtte ta en rekke hensyn. Bl.a. kan de risikere at andre også legger inn anbud på de samme ruteområdene, eller på noen av ruteområdene. Dette betyr at de ikke kan regne alt for høye priser for noen av ruteområdene. De kan samtidig risikere at en annen operatør underbyr den prisen som en selv har kommet fram til, enten på alle ruteområdene eller en kombinasjon av ruteområder.
Man kan altså risikere å sitte igjen med et ruteområde, f.eks ruteområde 17. Da gjelder det at en har regnet en så høy pris på det enkelte ruteområde at man kan forsvare å ha en base og fly for å fly dette ene ruteområde.
Jeg lurer på om du kanskje har misforstått kombinasjonsanbudene litt.
Det man gjør er å gi tilbud på
- Områdene separat, f.eks 13, 14, 15, 16 og 17.
- Anbudene i pakke, da med andre priser.

Man kan altså ikke risikere å sitte med lav pris på f.eks. 15 fordi man bydde og regnet med å få alle. Man har da en "Pris for 15 om alle fem"-pris.

Om du tar en titt i anbudsprotokollen så ser du at de forskjellige prisene kommer godt frem.
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2012, 21:33   #186
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Cedlind View Post

Om du tar en titt i anbudsprotokollen så ser du at de forskjellige prisene kommer godt frem.
Har du WFs anbudspriser tilgjengelig...?
Old 29-03-2012, 21:34   #187
Jens W
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Har du WFs anbudspriser tilgjengelig...?
De er i anbudsprotokollen:
http://www.regjeringen.no/pages/36806499/Protokoll.pdf
Old 29-03-2012, 21:49   #188
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

...og ruteområde 13 (Florø) er ikke pakket sammen med noen av de andre ruteområdene, så det er iallefall ikke noen form for direkte kryssubsidiering. Det kan vel tenkes at man har spekulert i at dette kunne presset ut DAT, men så lenge det ikke er mulig å konstatere at man har fått muligheten til å hente inn et eventuelt "tap" på ruteområde 13 pga overskudd på andre områder så blir det vel en litt utfordrende sak (sånn ved første øyekast).
Old 29-03-2012, 22:15   #189
LN-VLE
ScanFlyer Gold

Quote:

Man kan altså ikke risikere å sitte med lav pris på f.eks. 15 fordi man bydde og regnet med å få alle. Man har da en "Pris for 15 om alle fem"-pris.

Nei, jeg har ikke misforstått kombinasjonene, men kanskje ikke formulert meg klart nok.

Poenget mitt er at fordi du kan risikere å sitte igjen med kun ett ruteområde vil prisen på hvert enkelt ruteområde måtte bli høy. Men at prisen blir lavere dersom du kan kombinere flere ruteområder, og får tilslaget på kombinasjonen.

Vidar
Old 29-03-2012, 22:16   #190
Jens W
ScanFlyer Crusty

Quote:
Poenget mitt er at fordi du kan risikere å sitte igjen med kun ett ruteområde vil prisen på hvert enkelt ruteområde måtte bli høy. Men at prisen blir lavere dersom du kan kombinere flere ruteområder, og får tilslaget på kombinasjonen.
Ja, og derfor priser man seg høy på de individuelle tilbudene og lavere på kombinasjonene.
Ta ruteområde 14 som eksempel. For kun 14 er WFs tilbud 103000k, for 14 om 14+15+16 82000k og til slutt 56000k om 14+15+16+17.

Last edited by Jens W; 29-03-2012 at 22:19.
Old 30-03-2012, 14:56   #191
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Samferdselsdepartementet har inngått ev avtale om at Widerøe skal fly på Florø 1/4-31/5, mens man venter på saken skal behandles av ESA og en endelig avtale kan inngås.
Someone is online now   Reply With Quote
Old 30-03-2012, 16:43   #192
LN-TIB
ScanFlyer Molded

Ser i pressemeldingen fra SD at kontakten er inngått midlertidig pga klage fra DAT. Det var nytt for meg at DAT har gjort dette. Noen som kjenner til på hvilket grunnlag klagen er levert?

Sent from my X10i using Tapatalk

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2012, 18:20   #193
Jens W
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
Ser i pressemeldingen fra SD at kontakten er inngått midlertidig pga klage fra DAT. Det var nytt for meg at DAT har gjort dette. Noen som kjenner til på hvilket grunnlag klagen er levert?
Mistanke om krysssubsidiering med de andre rutene på Vestlandet.
Old 30-03-2012, 21:06   #194
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Quote:
Mistanke om krysssubsidiering med de andre rutene på Vestlandet.
Hvor ser du det?
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2012, 21:46   #195
Jens W
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Hvor ser du det?
I denne tråden bl.a. - Strengt tatt er det vel han FrP-ern som har klagd. Finner ingenting om at DAT har klagd, utover det SD sier selv.
Old 30-03-2012, 22:11   #196
LN-VLE
ScanFlyer Gold

Quote:
Ikke for at jeg skal garantere riktigheten i dette, men jeg vil tippe at DAT har klaget på vedtaket fra SD om å ta oppdraget på å fly Lofoten og Narvik fra DAT og gi det til Widerøe.

En slik klage vil føre til at SD ikke kan signere enn endelig kontrakt med Widerøe før klagen er endelig avgjort. Det kunne jo være at DAT får medhold i klagen sin.

Vidar
Old 30-03-2012, 22:19   #197
LN-TIB
ScanFlyer Molded

Quote:
Ikke for at jeg skal garantere riktigheten i dette, men jeg vil tippe at DAT har klaget på vedtaket fra SD om å ta oppdraget på å fly Lofoten og Narvik fra DAT og gi det til Widerøe.

En slik klage vil føre til at SD ikke kan signere enn endelig kontrakt med Widerøe før klagen er endelig avgjort. Det kunne jo være at DAT får medhold i klagen sin.
Tja i så tilfelle så skulle de vel signert midertidig på hele anbudet? Ligger nok en klage fra DAT vedrørende Florø som ikke er kommet frem i media. SD har nok surret mye i denne saken, men de blander ikke en politiker med DAT

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2012, 23:48   #198
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Bakgrunnen for den midlertidige avtalen er at Samferdselsdepartementet ikke har adgang til å inngå en ordinær avtale mens det behandler en klage fra Danish Air Transport A/S på rutetildelingen til Widerøe 19. januar 2012

http://www.regjeringen.no/nb/dep/sd/...html?id=677736
Old 31-03-2012, 08:50   #199
EHBK
ScanFlyer Blue

Litt mer om Fløroklagen in Firdaposten:
http://www.firdaposten.no/lokalnytt/article5994057.ece

Quote:
– Vi stiller oss undrande til at Widerøe får fly frå Florø med fly som ikkje lever opp til anbodskrava, men som likevel får dispensasjon. Vi meiner dessutan at Widerøe ikkje leverer det anbodet krev med tanke på passasjerane sine reisetidspunkt og setekapasitet.
EHBK is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2012, 09:29   #200
LN-VLE
ScanFlyer Gold

Quote:
Tja i så tilfelle så skulle de vel signert midertidig på hele anbudet? Ligger nok en klage fra DAT vedrørende Florø som ikke er kommet frem i media. SD har nok surret mye i denne saken, men de blander ikke en politiker med DAT
Quote:
http://www.firdaposten.no/lokalnytt/article5994057.ece
DAT sin klage på florørutene heng også saman med at selskapet onsdag kveld leverte inn klage til Samferdselsdepartementet på at dei er fråtekne rutene i Lofoten.
Ja, var det ikke det jeg tippet?

Vidar
Reply

Posting Rules