Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 19-01-2012, 08:03   #1
LN-VLE
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
Norge FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Her er fasiten

http://www.regjeringen.no/nb/dep/sd/...html?id=670021
Quote:
Widerøe overtar driften av rutene Florø-Oslo og Florø-Bergen, som Danish Air Transport AS (DAT) driver i dag. DAT overtar driften av rutene Leknes-Bodø, Svolvær-Bodø, Røst-Bodø og Narvik – Bodø. Widerøe driver disse rutene i dag. North Flying AS overtar ruten Fagernes-Oslo som DOT driver i dag.
Anbudet på ruten Røros-Oslo avlyses og vil etter planen lyses ut på nytt så raskt som mulig. Samferdselsdepartementet har revurdert transportstandarden på denne ruten og vil i nytt anbud ta inn krav om setekapasitet på 30 flyseter. Samferdselsdepartementet tar sikte på å få på plass en midlertidig avtale om drift av Røros-ruten fra 1. april 2012 og frem til nytt anbud gjennomføres.
Vidar

Last edited by Discus; 19-01-2012 at 09:34.
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2012, 08:08   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,009
Default Re: Nytt anbud ute for FOT-rutene

Ser ut som SD tok sånn rimelig til fornuften, og lar WF beholde det meste. Totalen er vel ganske lik, bortsett fra de bytter ut noen ruter fra Bodø, til Florø rutene, med DAT. Og DAT/DOT forsvinner fra OSL

Men ingen fikk Røros, så ruten må utlyses på nytt
Someone is online now   Reply With Quote
Old 19-01-2012, 08:09   #3
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default

Her er pressemeldingene for de ulike landsdelene:

Østlandet:

Quote:
Regionale flyruter: Røros-Oslo lyses ut på nytt
- Røros som reiselivsnasjon er spesielt avhengig av et godt flytilbud. Når dette anbudet avlyses er det for å sikre et tilbud minst på dagens nivå. Ved å lyse ut Røros-Oslo på nytt, sikrer vi en setekapasitet på minimum 30 seter, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa.

Anbudet på ruten Røros-Oslo avlyses og vil etter planen lyses ut på nytt så raskt som mulig. Samferdselsdepartementet har revurdert transportstandarden på denne ruten og vil i nytt anbud ta inn krav om setekapasitet på 30 flyseter. Samferdselsdepartementet tar sikte på å få på plass en midlertidig avtale om drift av Røros-ruten fra 1. april 2012 og frem til nytt anbud gjennomføres.

North Flying AS overtar ruten Fagernes-Oslo som UAB DOT LT driver i dag. Det vil fortsatt være to daglige avganger, tur-retur mellom Fagernes-Oslo. Ruten får en kontraktslengde på fire år.

Samferdselsdepartementet har på landsbasis tildelt kontrakter på 18 regionale flyruter for perioden 1. april 2012 til 31. mars 2016 og 2017. Tildelingen har en årlig kostnad på 380 millioner kroner.

North Flying AS:
Kontraktperiode: 1. april 2012 – 31. mars 2016
Ruteområde 18 Fagernes–Oslo
Vestlandet:

Quote:
Regionale flyruter: Kapasitetsøkning på 19 prosent på Vestlandet
Region vest - 5 regionale flyruter
- De nye anbudskontraktene vil gi et styrket flytilbud. Samferdselsdepartementet har økt kravet til setekapasitet med 19 prosent, i alt 1063 flere seter hver veg, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa.

Widerøe’s Flyveselskap AS overtar driften av rutene Florø-Oslo og Florø-Bergen, som Danish Air Transport AS (DAT) driver i dag. Widerøe vil fly uten tilskudd, men med enerett på rutene. Rutene får en kontraktslengde på fire år.

Ruten Ørsta-Volda-Oslo, står bak en stor del av økningen grunnet stor trafikkvekst. Kravet til antall avganger økes fra fire til seks og setekapasitetskravet vil nær dobles. Også Førde-Oslo får kapasitetsvekst og én ekstra avgang.

Samferdselsdepartementet har på landsbasis tildelt kontrakter på 18 regionale flyruter for perioden 1. april 2012 til 31. mars 2016 og 2017. Tildelingen har en årlig kostnad på 380 millioner kroner.

Liste over kontraktstildelingen på rute 13 – 17: (region vest)

Widerøe’s Flyveselskap AS:
Kontraktperiode: 1. april 2012 – 31. mars 2016
Ruteområde 13 Florø–Oslo, Florø–Bergen
Ruteområde 14 Førde–Oslo, Førde–Bergen
Ruteområde 15 Sogndal–Oslo, Sogndal–Bergen
Ruteområde 16 Sandane–Oslo, Sandane–Bergen
Ruteområde 17 Ørsta-Volda–Oslo, Ørsta-Volda–Bergen
Nord-Norge:

Quote:
Regionale flyruter: Ny rute Tromsø-Evenes
Region nord - 11 regionale flyruter
- De nye anbudskontraktene vil gi et styrket flytilbud. Samferdselsdepartementet setter krav om 405 flere seter i uken og oppretter ny direkte forbindelse med fly mellom Evenes-regionen og Tromsø, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa.

Ruten Evenes-Tromsø tas for første gang inn i ordningen med offentlig kjøp etter anbud. Widerøe har vunnet kontrakten på ruteområdet og vil fly to ganger daglig mellom Evenes og Tromsø, mandag til fredag. Det er krav om minimum 190 seter.

Danish Air Transport AS (DAT) overtar driften av rutene Leknes-Bodø, Svolvær-Bodø, Røst-Bodø og Narvik – Bodø. Widerøe driver disse rutene i dag.

Samferdselsdepartementet har på landsbasis tildelt kontrakter på 18 regionale flyruter for perioden 1. april 2012 til 31. mars 2016 og 2017. Tildelingen har en årlig kostnad på 380 millioner kroner.

Anbudskontraktene gir flyselskapene enerett til å fly i rutetrafikk med passasjerer på rutestrekningene de har vunnet.

Liste over kontraktstildelingen på rute 1 – 11: (region nord)

Widerøes flyveselskap AS:
Kontraktperiode: 1. april 2012 – 31. mars 2017
Ruteområde 1 Lakselv–Tromsø
Ruteområde 2 Andenes–Bodø, Andenes–Tromsø
Ruteområde 3 Harstad/Narvik – Tromsø
Ruteområde 8 Brønnøysund–Bodø, Brønnøysund–Trondheim
Ruteområde 9 Sandnessjøen–Bodø, Sandnessjøen–Trondheim
Ruteområde 10 Mo i Rana–Bodø, Mo i Rana–Trondheim
Ruteområde 11 Mosjøen–Bodø, Mosjøen–Trondheim

Danish Air Transport AS:
Kontraktperiode: 1. april 2012 – 31. mars 2017
Ruteområde 4 Svolvær–Bodø
Ruteområde 5 Leknes–Bodø
Ruteområde 6 Røst–Bodø
Ruteområde 7 Narvik (Framnes)–Bodø
Midt-Norge:

Quote:
Regionale flyruter: Namsos-Trondheim og Rørvik-Trondheim; en ekstra avgang per dag
Tildeling av ny kontrakt
- Vi styrker tilbudet og setter krav om en ekstra avgang per dag, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa.

Samferdselsdepartementet har på rutene Namsos-Trondheim og Rørvik-Trondheim økt kravet til tur-retur reiser fra tre til fire, mandag til fredag. I tillegg er det fastsatt krav om at siste avgang fra Trondheim skal være tidligst kl.19.30, mot tidligere kl. 18.30.

Det er Widerøe som har fått tildelt kontrakten på ruten frem til 31. mars 2017. Widerøe tildeles rutene i kombinasjon med ruter på Helgeland.

Samferdselsdepartementet har på landsbasis tildelt kontrakter på 18 regionale flyruter for perioden 1. april 2012 til 31. mars 2016 og 2017. Tildelingen har en årlig kostnad på 380 millioner kroner.

Anbudskontraktene gir flyselskapene enerett til å fly i rutetrafikk med passasjerer på rutestrekningene de har vunnet.
__________________

Last edited by FlightDeck; 19-01-2012 at 09:34.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2012, 08:12   #4
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,771
Default Re: Nytt anbud ute for FOT-rutene

Blir spennende å se om DAT holder posisjonen på RYG, frafallet av FRO vil jo gjøre det tyngre å slinge flyene rundt.
Antar at SVG-FRO-SVG forsvinner i samme slengen, kanskje WF tar opp den hansken, skjønt om det er det store behovet er vel noe annet
krølle is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2012, 08:13   #5
sarpingen87
ScanFlyer Blue
 
sarpingen87's Avatar
 
Join Date: Nov 2008
Location: Fredrikstad
Posts: 374
Default Re: Nytt anbud ute for FOT-rutene

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Ser ut som SD tok sånn rimelig til fornuften, og lar WF beholde det meste. Totalen er vel ganske lik, bortsett fra de bytter ut noen ruter fra Bodø, til Florø rutene, med DAT. Og DAT/DOT forsvinner fra OSL

Men ingen fikk Røros, så ruten må utlyses på nytt
DAT er ikke borte fra OSL. De flyr jo til Stord.

Men må si rutekartet til DAT nå blir enda mer merkelig. Kan vi nå håpe på rute fra Rygge til Bodø. Dessutendette må jo bety enda en flytype for danskene. Saab 340 kan vel ikke brukes til Røst feks?
__________________
Neste flyvninger:
09.09.2017: DK802 - OSL til AYT - A321
16.09.2017: DK803 - AYT til OSL - A321
sarpingen87 is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2012, 08:16   #6
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Og DAT/DOT forsvinner fra OSL
De kommer vel kanskje til å fortsette å fly fra Oslo til Stord, men det er definitivt slutt for DOT. Vet dog ikke om de egentlig la inn anbud på Fagernes- og Røros-rutene i det hele tatt? Mye tyder vel på at ingen (seriøse selskaper) la inn anbud til Røros pga. den var lagt inn med 15 seter. Økningen til 30 seter gjør vel det hele mer aktuelt for Widerøe.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2012, 08:24   #7
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,009
Default Re: Nytt anbud ute for FOT-rutene

Ah, glemte helt at de flyr til Stord.

Men er det virkelig behov for 30 seter til Røros?
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 19-01-2012, 08:40   #8
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
Default Re: Nytt anbud ute for FOT-rutene

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Ser ut som SD tok sånn rimelig til fornuften, og lar WF beholde det meste.
Dette er tildelt etter helt vanlige kriterier for laveste pris, så her har SD ikke gjort verken det ene eller det andre.

Så kan man stille spørsmål om at det har vært "storm i et vannglass" når det gjelder sosial dumping osv. Eneste aktøren som ser ut til å ha levert anbud de neppe kommer til å være i stand til å tjene penger på er WF. På ruteområde 13 har de lagt inn nullanbud. Ingenting i tallmaterialet fra forrige anbud og den prisen de da gav tilsier at det nå skal kunne produseres så rimelig. Dette lukter taktisk på lang vei
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2012, 08:43   #9
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
Default Re: Nytt anbud ute for FOT-rutene

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
De kommer vel kanskje til å fortsette å fly fra Oslo til Stord, men det er definitivt slutt for DOT. Vet dog ikke om de egentlig la inn anbud på Fagernes- og Røros-rutene i det hele tatt?
Det gjorde de, men ville ikke rukket opp uansett, da North Flying var billigst på kombinert anbud uansett.

Quote:
Mye tyder vel på at ingen (seriøse selskaper) la inn anbud til Røros pga. den var lagt inn med 15 seter. Økningen til 30 seter gjør vel det hele mer aktuelt for Widerøe.
Tja.. om du ser DAT/DOT i sammenheng, så la faktisk alle unntatt WF inn anbud her. Så får det bli dine ord om alle andre er useriøse selskaper.
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2012, 08:50   #10
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Nytt anbud ute for FOT-rutene

Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
Det gjorde de, men ville ikke rukket opp uansett, da North Flying var billigst på kombinert anbud uansett.



Tja.. om du ser DAT/DOT i sammenheng, så la faktisk alle unntatt WF inn anbud her. Så får det bli dine ord om alle andre er useriøse selskaper.
Jeg har ikke oversikt over hvem som la inn anbud hvor, men tolket det at Røros ble lagt ut på nytt igjen som et tegn på at ingen som ellers ivaretok anbudskriteriene nådde opp - og dermed ble det nødvendig å øke setekapasiteten for å øke interessen blant selskapene. Men der tok jeg altså feil.

Quote:
- Røros som reiselivsnasjon er spesielt avhengig av et godt flytilbud. Når dette anbudet avlyses er det for å sikre et tilbud minst på dagens nivå. Ved å lyse ut Røros-Oslo på nytt, sikrer vi en setekapasitet på minimum 30 seter, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/sd/...html?id=670017
I pressemeldingen argumenteres det med "Røros som reiselivsdestinasjon" (ja, faktisk står det "reiselivsnasjon" ), så det kan jo hende at lokale politikere har gjort et godt politisk påvirkningsarbeid. De har tidligere vært opptatt av å øke kravet fra 15 til 30 seter (se http://www.retten.no/lokale_nyheter/article5712224.ece). Forklaringen ligger altså mest sannsynlig her - på forsiden av lokalavisen Arbeidets rett står det nå:

Quote:
Røros og Fjellregionen kan juble: Departementet har snudd og vil øke setekapasiteten

http://www.retten.no/lokale_nyheter/article5888499.ece
__________________

Last edited by FlightDeck; 19-01-2012 at 08:55.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2012, 08:52   #11
LN-GTA
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 120
Default Re: Nytt anbud ute for FOT-rutene

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Ah, glemte helt at de flyr til Stord.

Men er det virkelig behov for 30 seter til Røros?
Selvfølgelig, den ballen bør legges død en gang for alle! Hvorfor i all verden tror du ruten blir lyst ut på nytt???
LN-GTA is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2012, 08:54   #12
ghostern
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 149
Default Re: Nytt anbud ute for FOT-rutene

Quote:
I Sogn og Fjordane vil ein oppleve auka kapasitet på ruta Førde-Oslo. Her vil ein få ein ekstra avgang i tillegg til fleire seter på flya som trafikkerer strekninga.
Nokon som har ein ìde om kva fly WF vil sette inn på strekninga? Q300 ?
__________________
Upcoming flights:
KRS - CPH - DBV - CPH - KRS (WF/SK) June/July
http://my.flightmemory.com/ghostern
ghostern is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2012, 08:55   #13
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
Default Re: Nytt anbud ute for FOT-rutene

Interessant å registere at staten ved å øke anbudsperiodene har spart over 50 mill, i tillegg til å få Evenes-Tromsø inn som anbudsrute. Dog er ikke Røros med i tallene, men tilskuddet var lav ved forrige runde. Tar en høyde for ordinær prisstigning er den reelle besparelsen for oss skattebetalere langt over dette.
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2012, 08:57   #14
SeatBelt
ScanFlyer Gold
 
SeatBelt's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Location: Brussels, Belgium
Posts: 1,025
Norge Re: Nytt anbud ute for FOT-rutene

Jeg synes denne er interessant - og det betyr kanskje slutten på deres helgerute til Aalborg?

Quote:
North Flying AS:
Kontraktperiode: 1. april 2012 – 31. mars 2016
Ruteområde 18 Fagernes–Oslo
__________________
SeatBelt is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2012, 08:58   #15
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Nytt anbud ute for FOT-rutene

Har DAT fløyet Florø-Oslo og Florø-Bergen uten tilskudd så langt, eller har Widerøe i anbudskonkurransen faktisk tilbudt seg å fly ruten uten tilskudd - og dermed vunnet?

Quote:
Widerøe’s Flyveselskap AS overtar driften av rutene Florø-Oslo og Florø-Bergen, som Danish Air Transport AS (DAT) driver i dag. Widerøe vil fly uten tilskudd, men med enerett på rutene. Rutene får en kontraktslengde på fire år.
http://www.regjeringen.no/nb/dep/sd/...html?id=670018
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2012, 09:02   #16
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,009
Default Re: Nytt anbud ute for FOT-rutene

Quote:
Originally Posted by LN-GTA View Post
Selvfølgelig, den ballen bør legges død en gang for alle! Hvorfor i all verden tror du ruten blir lyst ut på nytt???
Hadde jeg visst svaret hadde jeg vel ikke spurt?

Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
Interessant å registere at staten ved å øke anbudsperiodene har spart over 50 mill, i tillegg til å få Evenes-Tromsø inn som anbudsrute. Dog er ikke Røros med i tallene, men tilskuddet var lav ved forrige runde. Tar en høyde for ordinær prisstigning er den reelle besparelsen for oss skattebetalere langt over dette.
Med økt trafikk og flyselskaper som har senket kostnadene så er vel dette ganske naturlig?
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 19-01-2012, 09:14   #17
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Nytt anbud ute for FOT-rutene

Quote:
Originally Posted by SeatBelt View Post
Jeg synes denne er interessant - og det betyr kanskje slutten på deres helgerute til Aalborg?
Så fremt de fortsatt skal ha vedlikehold og tilsyn av fly i Danmark, så de kommer sikkert til å videreføre ruten til Aalborg. Anbudet innebærer dessuten bare en avgang på søndager, som gjerne blir på søndag ettermiddag/kveld, slik DOT har i dag. Med med både Fagernes og Ørlandet i ruteporteføljen trenger de et ekstra fly til den norske trafikken. De har vel i dag tre Fairchild Metro 23.
__________________

Last edited by FlightDeck; 19-01-2012 at 09:17.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2012, 09:39   #18
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,700
Default Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Quote:
Originally Posted by ghostern View Post
Nokon som har ein ìde om kva fly WF vil sette inn på strekninga? Q300 ?
Økt frekvens, evt. at det blir flere dirketefly så man får mer kapasitet på den måten, kanskje. I dag går jo Førde-flightene i kombinasjon med andre kortbaneplasser. Usikker på banelengde på Bringeland vs. -300. Det er ikke bestandig gunstig for passasjerene om man setter inn større fly heller, da reduseres alternative flyplasser raskt og man havner fort i Bergen eller Oslo ved dårlig vær.

(NB! Widerøe har ikke Q300 )
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2012, 09:56   #19
F35Landing
ScanFlyer Gold
 
F35Landing's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
Default Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Quote:
Usikker på banelengde på Bringeland vs. -300.
Det lar seg nok ikke gjøre. Aller mest på grunn av hindringer i utflygingssektorene og dermed strenge krav til ytelse.
F35Landing is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2012, 10:03   #20
rymle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2010
Location: Nordpolen
Posts: 565
Default Re: Nytt anbud ute for FOT-rutene

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Men er det virkelig behov for 30 seter til Røros?
Absolutt. Overgang til et 15-seters (som var mulig gjennom det første anbudet) ville vært et stort slag rett i fleisen på den jobben og grunnlaget Røros og DOT har lagt ned de siste årene. Vi snakker om halv kapasitet på en rute som rett nok ikke er full HVER avgang, men mer enn ofte nok til at det utgjør en markant forskjell, spesielt fredag/søndag/mandag.

Godt å vite at vi ble hørt, etter sterkt press fra både kommune, fylke, reiselivet og de private firmaene som bruker ruta daglig. Her blir det nok kake i dag, mens vi ser frem til det nye anbudet (Kanskje det tilogmed blir et "prøveprosjekt" for sosial dumping/lønnskrav?)
__________________
meep meep
rymle is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Widerøe må tilbakebetale 4,7 MNOK fra FOT-rutene Someone Flyforum 6 13-11-2018 13:23
Nytt anbud ute for FOT-rutene THS Flyforum 187 06-11-2014 19:12
Anbud på FOT-rutene 2016 KjetilK Flyforum 6 15-09-2014 10:29
Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene") Earlybird. Flyforum 461 04-03-2012 19:20


All times are GMT +2. The time now is 20:57.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.