![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 550
|
![]()
Ja, det er vel intet annet enn sosial dumping om selskaper som lønner langt under norsk snitt for lignende arbeid får ruter tildelt av staten...
Håper WF får opprettholde sin andel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
|
![]()
Kan vi la denne tråden omhandle anbudet, forhold rundt det og eventuelle resultater?
"Sosial dumping" og at østeuropeiske (inkl svenske og danske) selskaper er "omg helt f-ings bedritne" har blitt diskutert og vil bli diskutert opp og ned i mente i flere andre tråder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 550
|
![]()
I år er sosial dumping et av forholdene rundt anbudet da staten ikke har krevd dokumetasjon på lønn og vilkår hvilket kreves når staten setter bort arbeid.
Men det er vel ikke så mye konstruktivt som kommer ut av å diskutere en hypotese før vi vet svaret på anbudet, så kan NF jobbe med dette inntil videre ![]() Last edited by Earlybird.; 28-12-2011 at 23:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,908
|
![]()
Fagforeningene i Norge er så svak at det evner ikke å gjøre noe!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2006
Location: home
Posts: 495
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 550
|
![]()
Jeg støtter at det bare er en riktig beslutning så lenge ingen av de andre selskapene (med unntak av helitrans) har lønn til pilotene over ca 20.000NOK pr mnd.
Siden sosial dumping er en av faktorene denne gangen er det utrolig spennende hva som blir ettermælet hvis selskaper med lønn langt under norsk snitt får komme inn på anbudet. En annen ting som er rart er jo at Avies får by når de ikke opprettholdt sin del av kontrakten i Sverige. Meg bekjent er det Helitrans som flyr disse rutene for Avies inntil videre. Å tilby mindre stabile selskaper ruter burde jo innlysende senke kvaliteten til kundene og den næringen som er avhengig av samferdsel med fly i distriktene. er jeg helt på tur her? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Lønnsbetingelsene du nevner her er det noe du spekulerer i, eller er dette noe som er allment kjent og man er enige om? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 550
|
![]()
Grunnlønn for styrmann i DAT er 19.000KR (var 15.000 for noen år tilbake) og man må betale til selskapet for utsjekk på flytypen deres.. Snakket for ikke så lenge med en svensk pilot i DAT som var svært misfornøyd med airbeidsplassen.
Nextjet har grunnlønn på ca 21.000SEK for pilotene sine. Kjenner ellers ikke så mye til vilkårene. Kjenner ikke så godt til vilkårene i de andre selskapene utenfor Norge, men jeg tror listen ligger rundt der. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]()
Hva betyr grunnlønn? Mange tillegg? Øker lønna raskt?
DAT flyr jo anbudsruter i dag så tviler på om lønnsbetingelsene deres er en faktor i denne anbudsrunden. Om det burde være det vet jeg ingenting om..
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 550
|
![]()
Du kan lese mer om lønnsystemet til DAT her
http://www.pilotjobsnetwork.com/jobs..._Air_Transport Gitt at en flyutdannelse koster ca 850.000kr, blir det ikke akkurat noen god likviditet for en som har den lønnen og betaler norske priser. For de som er interessert kan man også lese hvordan NF følger opp dette her: http://flyger.no/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Hva betyr det at man får "Flight pay over 30 hours"? Over 30 timer totalt per år, eller kanskje over 30 timer per måned? Hvor mye utgjør dette? Er det 900 timer man kan fly maksimalt på ett år?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 550
|
![]()
Det er pr mnd. Det går på ren flytid, altså ikke arbeidstid (duty tid).
Piloter som flyr korte ruter kommer ikke opp på 900 timer i løpet av et år som regel. Piloter i SAS og Norwegian ligger på oppunder 900 timer. Last edited by Earlybird.; 04-01-2012 at 10:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 550
|
![]()
Det er flytid.
Jeg vet ikke hvor mye pilotene i DAT flyr hvert år, men lite sansynlig i nærheten av 900 timer. Her må noen som ev jobber i DAT gi et korrekt bilde. Uansett er 19.000 i det vi får kalle garantilønn, pluss litt ekstra, langt under lønn for sammenlignbart arbeid i samme geografisk område. Jeg tror dog ikke DAT er det værste eksempelet her. Det er selskapene fra øst europa som vil ha betydelig dårligere vilkår. Til info var posten kontrakten ute på anbud i fjor som da ble fløyet av West Air Sweden med piloter på Oslo base som akkurat hadde fått sin egen kollektiv avtale til stor frustrasjon fra ledelsen. Det adm dir i West Air gjorde var å underby sitt eget selskap med et av datterselskapene til West Air (Begge har samme adm dir oppgitt), omregistrerte flyene og tok de inn under dirftstillatelsen til datterselskapet. Så samme fly, nå bare på annen registrering, flyr eksakt de samme rutene og alle pilotene hadde ikke noe annet valg enn å godta nye og dårligere vilkår eller miste jobben. (Her var det også samferdselsdpt som tildelte) Dette er ting som går allmennheten relativt ukjent forbi, men det betyr ikke at det ikke skjer. Det blir jo mye spekulasjoner nå rundt anbudet, men jeg forstår at NF er tidlig på ballen gitt at det ikke ble stilt krav til lønn og vilkår i anbudet. Det er jo en utfordring for selskaper som tar godt vare på sine ansatte å konkurrere mot selskaper som ikke gjør det samme og som ikke får stilt lignende krav. Last edited by Earlybird.; 04-01-2012 at 11:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2006
Posts: 182
|
![]()
En vanlig arbeidsdag på Finnmarkskysten i WF begynner klokken 04:50. Man flyr kysten rundt; 7 landinger med 25 minutter i luften mellom hver. Arbeidsdagen (duty hours) blir fort 14 timer, mens flytiden blir totalt 2:25.
En vanlig arbeidsdag i British Airways på Long Haul starter også klokken 04:50. Man flyr en sektor, 12:10 flytid. Arbeidsdagen (duty hours) er også her 14 timer, mens flytiden blir 12:10. Men en absolutt begrensning på 900t flytid i året kan BA piloten jobbe 75 dager i året, mens WF gjengen gjerne kan fly 360. Begrensninger i duty hours (arbeidsmiljø) er ment for å kompensere for denne forskjellen. I sett selskap som WF med mange korte sektorer vil lønn pr. flytime ikke fungere, i motsetning til BA eller lignende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
|
![]() Quote:
(Dog, de kan jo ha sagt noe om det internt uten å ha gått ut i media med det tidligere) Forøvrig så er det vel slik at nåværende anbud har krav om lønn og vilkår, og siden DAT er en del av det så er det vel da tydelig at de oppfyller de. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 550
|
![]()
Nåverende anbud har ikke krav om lønn og vilkår:
http://flyger.no/vis_artikkel.php?id=628 |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Slik jeg forstår artikkelen på flyger.no så virker det som om slike krav vil være i strid med EØS-avtalen. Stemmer det? Hvis det stemmer så er det jo ikke "juridiske spissfindigheter" det er snakk om, men for Norge å forholde seg til internasjonale avtaler.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
|
![]() Quote:
Men for å klargjøre, så mener jeg med nåværende det anbudet som avsluttes 31/3. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
|
![]()
Jeg har i utgangspunktet veldig stor sympati med å få inn krav om minimumsvilkår i dette anbudet, men problemet er på hvilket nivå dette skal ligge.
Hvis dette skulle ligge på WF nivå så ville det bety et lønnsnivå som ligger langt over SAS lønn, laangt over DY nivå, og himmelvidt (ca 3 ganger så høyt) som et "normalt europeisk" regional pilot lønnsnivå. SPESIELT hvis en tar med antall fridager...! WFs ekstremt høye lønnsnivå gjør det nærmest umulig å noensinne få innført noe i nærheten av et minimumsnivå for dette anbudet. Skulle staten kreve en kapteinslønn på WF nivå: 870.000 - 1.246.000 for å fly en statlig betalt tjeneste? Det ville blitt ramaskrik blant velgerne som faktisk betaler for dette! Her biter WF pilotene seg selv i halen, og før eller senere så vil de tape anbud på grunn av dette kostnadsnivået! Det er for øvrig kun DAT sin startlønn som styrmann som nevnes her på siden. Senior styrmann i DAT har etter 4 års ansettelse NOK 360.000 pr år, og en ATR kaptein har etter 5 år NOK 700.000 pr år. Det blir ikke helt lett å kalle slike beløp for sosial dumping...!!! |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Nytt anbud ute for FOT-rutene | THS | Flyforum | 187 | 06-11-2014 19:12 |
Anbud på FOT-rutene 2016 | KjetilK | Flyforum | 6 | 15-09-2014 10:29 |
Kven kan overprøve LT? (Splitta frå: "FOT-rutene i Lofoten og klagesaken") | jaas | Flyforum | 74 | 28-03-2012 09:39 |