![]() |
|
![]() |
#161 | |
Gunnar
Join Date: Aug 2008
Location: Hegra
Posts: 435
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | ||
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2012
Location: varierende
Posts: 176
|
![]() Quote:
Quote:
Saker slik som denne er komplekse og noen svart/hvitt situasjon er det ikke. Det som derimot er hevet over enhver tvil i denne saken er at SDs håndtering av hele anbudsprosessen kunne ha vært bedre, med vinglingen rundt Røros, korte tidsfrister og rot på Lofoten. WF har konkurrert mot DAT, og det er jo hele poenget med et anbud så ingen sier at det er galt. Det FrP-politikeren derimot hinter om er kryssubsidiering hvor prisen på anbudet på FRO, hvor det er konkurranse om ruten ble dumpet, mens prisene på rutene hvor det i praksis ikke er konkurranse ble økt. Spørsmålet er da om prisøkningene andre steder finansierer prisfallet på FRO. Hvorvidt en slik analyse holder vann får de lærde bestemme, og det er vel derfor saken er klaget inn for ESA. Så får man bare vente å se hva de har å si ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#163 |
Gunnar
Join Date: Aug 2008
Location: Hegra
Posts: 435
|
![]()
"Anbudet setter klare krav til operatørens materiell og kapasitet. Det stilles også en rekke
dokumentasjonskrav i anbudsinvitasjonen. I DATs opprinnelig leverte anbud manglet store deler av denne dokumentasjonen. Eksempelvis er det under dokumentasjonskravet for Basic performance data for flytypen, kun henvist til at flytypen sannsynligvis er velegnet ettersom eksisterende operatør benytter samme type." Hentet fra LT`s rapport. Mener å huske at Rungholm uttalte til Lofotposten at siden de hadde lavere kostnader, så hadde han sett på WF`s anbud fra i fjor, og satt sitt anbud for i år noen prosent lavere. Temmelig useriøst/amatørmessig spør du meg. Hadde de satt seg mere inn i regler/prosedyrer og kommet med et realistisk anbud så hadde de vel ikke fått tilslaget heller. Så DAT har skylden, SD tabbet seg ut. (Joda, litt skyld har vel SD også) Les et av mine tidligere innlegg, så ser du begrunnelsen for å øke tilskuddet for noen av de andre rutene. Stemmer vel ikke helt at det ikke var konkurranse om de andre vestlandsrutene. Alle kan legge inn anbud, så selv om det er bare et selskap som gjør det, så vet jo ikke de at de er alene? |
![]() |
![]() |
![]() |
#164 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2012
Location: varierende
Posts: 176
|
![]()
Jeg sier ikke at det er snakk om kryssubsidiering her, bare at det er det Djuvik mener kan være tilfellet og derfor han har klagd til ESA. Hvorvidt så er tilfelle har jeg overhodet ingen forutsetninger for å mene noe om
![]() Åpen konkurranse er det på alle anbud, tenkte mer på at konkurransen ift FRO-anbudet er hardere da banen er lengre og et større antall aktører derfor har mulighet til å legge inn anbud, da andre flytyper enn kun Dash-8 kan benyttes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#165 |
The old Norwegian Viking
Join Date: Feb 2012
Location: City of the Arctic Circle
Posts: 169
|
![]()
Noen ord om kryssubsidiering. Nå som saken er klaget inn for ESA vil vi kunne komme til å oppleve at den tolkning, - hva vi mener er kryssubsidiering - er vår og ikke EUs.
Som en annen skrev her inne vi er så farget av tradisjoner, sympati og jobbrelasjoner at vi vanskelig klarer å være nøytrale. Ser man på noen av de avgjørelsene som ESA har tatt på konkurranseområdet kan det for meg se ut som om ESA er langt mer restriktive i sin tolkning enn det vi gjør i vår kultur. Hvilket skulle tilsi at det innhold som skal være tilstede for å bli oppfattet som kryssubsidiering her hjemme og ESAs syn kan være forskjellig. Tror dette blir et spørsmål om grensedragning. For meg personlig er dette ureglementert, spesielt om man ser det i lys av helheten. Så kan man jo spørre seg om ikke SD sitter på begge sider av bordet her. SP/AP politikk kontra FP osv. Men nå får vi se hva ESA sier. Svaret foreligger vel om ca 2 år!
__________________
1 vinge blir lett til 5 fly... Last edited by Theaviator; 29-03-2012 at 15:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#166 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Hvis det er slik at de andre vestlandsrutene har strenge krav til utstyr, som gjør det mindre sannsynlig at WF møter konkurranse om rutene, så ville det er være oppsiktsvekkende om WF ikke setter et høyere kompensasjonskrav der enn på ruter der det er mer rimelig å se for seg konkurranse (fx Florø). Spørsmålet er vel om kompensasjonskravet på den mer konkurranseutsatte anbudsruten er satt for å presse ut eventuelle komkurrenter gjennom strategisk kryssubsidiering. Det vil vel vise seg dersom det blir noen sak ut av dette.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#167 |
at your service!
Join Date: Sep 2004
Location: Ørsta, Norway
Posts: 2,586
|
![]()
Auken på HOV skuldast at HOV har fått ein temmeleg stor auke i kapasitetskrav iallefall.....
__________________
Torbjørn ----------------- |
![]() |
![]() |
![]() |
#168 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#169 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2006
Posts: 61
|
![]()
Vad innebär detta? Kommer WF flyga på Florö eller blir det ny upphandling?[
http://www.firdaposten.no/lokalnytt/article5988067.ece |
![]() |
![]() |
![]() |
#170 |
The old Norwegian Viking
Join Date: Feb 2012
Location: City of the Arctic Circle
Posts: 169
|
![]()
Etter avtale med Kleppa tjerner WF rått.
"Avtalen koster staten åtte millioner kroner"...pr mnd... http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.8055421 Gliset til Kleppa som NRK har lagt inn blir temmelig ironisk og setter sinner i kok. Landsdelen gjør alt annet enn å glise til rotet hennes.
__________________
1 vinge blir lett til 5 fly... Last edited by Theaviator; 29-03-2012 at 15:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]() Quote:
"Staten må ut med det som lå i det opprinnelig anbudet fra Widerøe, nemlig åtte millioner per måned, sier samferdselsministeren." |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2007
Posts: 120
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#173 |
Gunnar
Join Date: Aug 2008
Location: Hegra
Posts: 435
|
![]()
http://www.regjeringen.no/pages/1734...ng_NN_nett.pdf
"Dette kapitlet inneheld kalkyleskjema som skal nyttast for kvart enkelt anbod, jf. del I pkt. 5.4. Anbodskalkyle skal utarbeidast både for heile anbodsperioden og for det enkelte driftsåret, i dei periodane som er angitt på skjemaa. Det skal fyllast ut fullstendige anbodskalkylar for kvart enkelt ruteområde som det er lagt inn anbod for. Ved kombinasjonsbod skal det fyllast ut fullstendig anbodskalkyle for kvart delbod. I tillegg til at skjema skal fyllast ut, skal anbodskalkylene òg leverast på elektronisk format. Samferdselsdepartementet kan på førespurnad levera ei datafil med kalkyleskjema i Microsoft Excel format, jf. del I pkt. 1.7." Kan vi nå legge debatten om kryssubsidiering død? I henhold til denne linken er det krav om driftsbudsjet for HVER enklet anbudsrute, og for hvert enkelt år. |
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Har utviklingen på Florø vært slik at "lønnsomheten" på denne ruten, kombinert med eventuelle effektiviseringer, gjør det rimelig å forvente at WF trenger 110 millioner kroner mindre for å fly denne ruten nå enn tidligere? Er Florø og de andre vestlandsrutene en del av et kombinasjonsanbud, eller er det lagt inn separate anbud på hver enkelt rutepakke (jeg antar at iallefall Florø er holdt utenfor som et separat anbud, siden man snakker om et 0 anbud på denne ruten)? Bare for ordens skyld: Jeg spør bare, og jeg insinuerer absolutt ingenting. Last edited by TOS; 29-03-2012 at 17:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#175 | |
Gunnar
Join Date: Aug 2008
Location: Hegra
Posts: 435
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | ||
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,472
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#177 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2007
Posts: 120
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#178 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2012
Posts: 372
|
![]()
Fra 110 mill til null.
Det er en kjent sak at WF,igjennom de siste årene, har effektivisert driften kraftig. Ellers så driver jo WF business som alle andre.De tar betalt der de kan ta betalt. Litt det samme som hurtigruta. |
![]() |
![]() |
![]() |
#179 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]()
Jeg syns det lukter råttent av anbudet på Florø.. (uten videre dokumentasjon..)
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#180 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2012
Posts: 372
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Widerøe må tilbakebetale 4,7 MNOK fra FOT-rutene | Someone | Flyforum | 6 | 13-11-2018 13:23 |
Nytt anbud ute for FOT-rutene | THS | Flyforum | 187 | 06-11-2014 19:12 |
Anbud på FOT-rutene 2016 | KjetilK | Flyforum | 6 | 15-09-2014 10:29 |
Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene") | Earlybird. | Flyforum | 461 | 04-03-2012 19:20 |