![]() |
|
![]() |
#141 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 550
|
![]()
DY hadde piloter på PARC kontrakter i 2010 også.
Jeg er enig med Dag-Viking at det må bli værre før det blir bedre. Bransjen har aldri investert store summer i å forebygge ulykker som ikke har hendt. Før Aeroméxico Flight 498 ulykken hvor et passasjerfly kolliderte med med et mindre fly var det ingen TCAS. Før Jacob Louis Veldhuyzen van Zanten var det ingen MCC, etc etc. Endringer i luftfarten kommer som regel av ulykker. I USA hever de nå kravet til piloter som skal fly commercial air transport til 800 flytimer. Søm følge av blant annet Colgan air ulykken og flere andre blir flytidene og hviletidene skjerpet. Jeg syns det er spesielt interessant at de legger et minimums flytime krav på piloter som skal fly CAT. Dette er jo egentlig veldig bra! Det sikrer at pilotene som flyr passasjerer har et minimum av erfaring før de får slippe til. En annen ting er at det fjerner de værste søkerne fra markedet, de med 200 flytimer som gjør hva som helst for å få jobb (Og som low-cost har funnet er svært lukrativt å ansette). Da kan disse pilotene gjøre, som man måtte før, bygge erfaring via instruktørtimer, slepeflyving, fallskjermhopping etc. Hvis EASA skulle innføre et slikt timekrav vil Ryanair måtte si opp store deler av pilotflokken sin. De vil slite med å finne piloter som er villige til å betale 33.000Euro for jobb. De vil faktisk måtte ha noe å tilby for å få arbeidskraft. Kanskje vi, til og med, skal gå så langt å si at det vil kunne føre til at pilotene endelig får organisert seg?? hvem vet.. Et minimums timekrav til pilotene på anbudet ville jo vært interessant. Tror med sikkerhet det ville blitt en utfordring for samtlige av de utenlandske tilbyderne i anbudet. Last edited by Earlybird.; 07-01-2012 at 20:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
Det er jo ingen grunn til at FOT-anbudet ikke skulle ha samme krav, operasjonene er minst like krevende. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 550
|
![]()
Ryanair pilotene som blir ansatt nå, og slik har det vært en god stund, må være "selvstendig næringsdrivende" og fakturere Ryanair. De får også kun fakturere for tiden flyet er i luften. Altså turnaround på bakken etc er ulønnet..
Måtte også legge til at RYR har satt 80 fly på bakken. Med ca 10 piloter pr fly, er det vel ca 800 "småbedrifter" der ute som ikke har inntekter før til våren da. Denne modellen er det jeg vil kalle djevelens verk. Den gir arbeidsgiver ALL makt! Last edited by Earlybird.; 07-01-2012 at 21:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#145 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Det stemmer sikkert. Noen trives med den situasjonen, og forteller også om en fullt ut akseptabel avlønning og en på-/avtid som er meget bra (og tilsynelatende bedre inforhold til langsiktig planlegging av ferie og fri enn en del andre selskaper har). Om man avlønnes på den ene eller andre måten er vel ikke så viktig så lenge totaliteten er akseptabel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 550
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Alle selskaper sier opp folk om det ikke er behov for de ansatte. Det har skjedd i selskaper nærmere oss også.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 550
|
![]()
Jeg kan ikke nok om dette, så da spør jeg. Kunne jeg gått på NAV hvis jeg var en av disse oppsagte bedriftene? Hva kunne jeg forventet mot en som har vært arbeidstager?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
|
![]() Quote:
Edit: Og man kan i grunn tjene pengene hvor som helst innenfor EØS. Ja, desverre :/ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
|
![]() Quote:
EDIT: Feil. Se lenger ned. Last edited by gustavf; 07-01-2012 at 23:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |
Legal Eagle
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
|
![]() Quote:
Modellen med næringsdrivende som tar oppdrag er vanlig i de fleste bransjer og innebærer både fordeler og ulemper for begge parter. Prinsippet "ingen oppdrag, ingen jobb" gjelder alle bransjer. Når fly settes på bakken, spliller det ingen rolle om man er ansatt eller selvstendig oppdragstaker. Fyken får man uansett. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
|
![]() Quote:
Problemet er nok mye det samme for andre yrker som mange drømmer om å jobbe i, uten at hverken lønninger eller arbeidsmarkedet er som de tror. Selv holdt jeg på å begynne på ei linje på Høgskølen på Gjøvik der jeg i ettertid har fått vite at det knapt var jobber å oppdrive (den eneste jeg kjenner som har gått der endte opp som bussjåfør). Da jeg gikk ut fra NTNU var det en periode på flere år der det knapt var en eneste sivilingeniør i kjemi som fikk relevant arbeid. Det finnes mange andre eksempler. Felles for disse utdanningene er det, stort sett, at utdanninga enten blir borte eller at arbeidsmarkedet blir bedre. Ser du derimot på andre yrker som har en sterk tiltrekningskraft, for eksempel kreative yrker, finner du nok mye av det samme som for piloter; mange som betaler dyrt for utdanning på private skoler uten noen reell mulighet for en relevant jobb. Jeg mener piloter, og andre, fortjener skikkelig lønn, men å trylle fram pilotjobber fordi folk drømmer om å bli pilot er vanskelig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
Det ma man bare skrive under. Dersom en person velger en jobb, sa vet de om de kostnader og risikoer som dette innebaerer. Og jo höyre ditt risiko, jo höyre er ogsa din sjans a ha en stor avkasting etterpa. En low-risk high-yield utdanning finnes de facto ikke, ellers ville mange har valgt dette. Den andre ting er marked forhold. Vi har sett en del konkurser na, og flere vil komme. Vi har sett og hört mye meldinger om flate-/rutekutt i de diverse selskaper. All dette frisetter piloter med erfaring, som krangler i en minkende marked om jobber. Dette medförer automatisk at selskaper kan legge minimums-kravene höy og samtidlig tilby lavere lönninger enn för. Og dersom en pilot med 4.000 eller mere timer pa 737 far sparken i BT sa er det absolutt attraktiv til dette pilot a söke hos noen av de skandinaviske selskaper, selv om de utbetaler ham bare 60 eller 70% av lönnen som andre piloter far. De navaerende regler medförer at en rumenisk selskap, la det vaere Carpartair eller noen andre, kan söke om disse anbuds-ruter med sine lokale lönninger. Og ja, dette betyr faktisk at det kommer en betydelig lönnspress til Norge. Men, dette er en kjent fenomen. Vil man forandre dette, sa ma man heve livs-standard der nede i Romania. Og dette betyr faktisk at man ma dele, dvs gi noen av vart velferd og rikdom til dem. Og dette har som konsekvens synkende lönninger pa lengre sikt. Norge har den höyeste livs-standard i Europa na, er inntektstoppen og man trenger ikke studere for a finne ut hva vil skje i fremtida. Dette er en direkte folge av den europeisk integrering og globalisering. Ingenting man kan stoppe (selv om noen mener dette). Dette hva er virkelig galt og skamfullt er dessverre faktum at man pa Europeisk nivea har ikke klart a komme frem til en inisjativ a utjevne dette ulikheter i lönninger, skatter og statsbudsjetter. Dette har ikke bare fört oss straks inn i gjeldskrisen her i Europa, det har ogsa bevart og forsterked disse polariseringer. Rett na ses det ut at det ikke enna finnes en politisk vilje a starte denne prosess. Men, a tro at Norge kan nytte alle fordeler av globalisering uten a matte takle de ulemper (som synkede lönninger og synkende velferden) dette er en gigantisk illusjon. Man kan sikkert bruke mye oljepenger til alle mulige formal, men Sverige viser at man pa sikt ma omstille seg. Vekk fra denne subvensjoner, mindre sosialstat og i tendens synkende lönninger siden flere arbeidsvillige krangler om en stadig mindre antall jobber. Og piloter er - om de vil like dette eller ikke - svaert enkelt a utskifte.
__________________
Business Analyst |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
Legal Eagle
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
|
![]()
Nesten riktig. En selvstendig næringsdrivende som mottar arbeidsinntekt må ikke bare dokumentere tapt arbeidsinntekt, men også tapt arbeidstid.
Quote:
Infobrosjyre fra NAV om dagpenger til selvstendig næringsdrivende: http://www.nav.no/Forsiden/_attachme...&download=true NAVs rundskriv om dagpenger: http://www.nav.no/Arbeid/Arbeidssøke...cms?kapittel=5 Last edited by RWY 24; 08-01-2012 at 00:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
|
![]()
Takk for korreksjon.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 550
|
![]()
Selvom markedet er slik det er i dag, betyr det at vi skal bare sette seg ned og akseptere det?
"Du vet hva du gikk til når du tok en pilotutdannelse".. bla bla bla Det endrer ikke det faktum at piloter blir utnyttet i dag. Det er sosialt uakseptert å godta sosial dumping eller utnyttelse av mennesker. Det burde også være det i flybransjen. I alle bransjer! Jeg syns vi skal velge å ikke akseptere markedet slik det er i dag, det er første steg i å oppnå endring. Er en del innlegg her om å "stikke fingern i jorda og bare akseptere verden slik den er". Fint hvis alle hadde den hodningen. Ville vi sikkert vært langt. Jeg holder en knapp på WF til uka... Man kan ikke ta for gitt sikkerheten og kvaliteten som WF leverer i de ekstremt krevende operasjonene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | |
Legal Eagle
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
|
![]() Quote:
Folketrygdloven kapittel 4: http://www.lovdata.no/all/tl-19970228-019-015.html Info fra NAV om vilkårene for dagpenger: http://www.nav.no/893.cms |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]()
Om jeg skal ta på meg politikerhatten, hvor lokalt fokus er viktig, burde alle anbud av denne type sikret at de tilbydere som skal være aktuelle skal garantere at alle arbeidstakere skal være skattepliktige til Norge.
Da sikrer man bedre at arbeids og lønnsvilkår er anstendige, samt at vårt samfunns grunnstein som faktisk er skatteinngang, vil opprettholdes. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Nytt anbud ute for FOT-rutene | THS | Flyforum | 187 | 06-11-2014 19:12 |
Anbud på FOT-rutene 2016 | KjetilK | Flyforum | 6 | 15-09-2014 10:29 |
Kven kan overprøve LT? (Splitta frå: "FOT-rutene i Lofoten og klagesaken") | jaas | Flyforum | 74 | 28-03-2012 09:39 |