Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 07-01-2012, 20:53   #141
Earlybird.
ScanFlyer Silver

Default Re: Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene")

DY hadde piloter på PARC kontrakter i 2010 også.

Jeg er enig med Dag-Viking at det må bli værre før det blir bedre.

Bransjen har aldri investert store summer i å forebygge ulykker som ikke har hendt.
Før Aeroméxico Flight 498 ulykken hvor et passasjerfly kolliderte med med et mindre fly var det ingen TCAS. Før Jacob Louis Veldhuyzen van Zanten var det ingen MCC, etc etc.

Endringer i luftfarten kommer som regel av ulykker. I USA hever de nå kravet til piloter som skal fly commercial air transport til 800 flytimer. Søm følge av blant annet Colgan air ulykken og flere andre blir flytidene og hviletidene skjerpet.

Jeg syns det er spesielt interessant at de legger et minimums flytime krav på piloter som skal fly CAT. Dette er jo egentlig veldig bra! Det sikrer at pilotene som flyr passasjerer har et minimum av erfaring før de får slippe til. En annen ting er at det fjerner de værste søkerne fra markedet, de med 200 flytimer som gjør hva som helst for å få jobb (Og som low-cost har funnet er svært lukrativt å ansette). Da kan disse pilotene gjøre, som man måtte før, bygge erfaring via instruktørtimer, slepeflyving, fallskjermhopping etc.

Hvis EASA skulle innføre et slikt timekrav vil Ryanair måtte si opp store deler av pilotflokken sin. De vil slite med å finne piloter som er villige til å betale 33.000Euro for jobb. De vil faktisk måtte ha noe å tilby for å få arbeidskraft. Kanskje vi, til og med, skal gå så langt å si at det vil kunne føre til at pilotene endelig får organisert seg?? hvem vet..

Et minimums timekrav til pilotene på anbudet ville jo vært interessant. Tror med sikkerhet det ville blitt en utfordring for samtlige av de utenlandske tilbyderne i anbudet.

Last edited by Earlybird.; 07-01-2012 at 20:58.
Earlybird. is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2012, 21:00   #142
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Default Re: Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene")

Quote:
Originally Posted by Earlybird. View Post
Et minimums timekrav til pilotene på anbudet ville jo vært interessant. Tror med sikkerhet det ville blitt en utfordring for samtlige av de utenlandske tilbyderne i anbudet.
Mulig jeg husker feil, men mener at Lufttransport har/har hatt 1000 timer TT som minimum fordi det var et krav fra staten.
Det er jo ingen grunn til at FOT-anbudet ikke skulle ha samme krav, operasjonene er minst like krevende.
Old 07-01-2012, 21:08   #143
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Hvis EASA skulle innføre et slikt timekrav vil Ryanair måtte si opp store deler av pilotflokken sin. De vil slite med å finne piloter som er villige til å betale 33.000Euro for jobb. De vil faktisk måtte ha noe å tilby for å få arbeidskraft. Kanskje vi, til og med, skal gå så langt å si at det vil kunne føre til at pilotene endelig får organisert seg?? hvem vet..
Jeg har fortstått det slik at pilotlønningene i Ryanair på ingen måte er dårlige. Hvordan det står til med antall timer vet jeg ikke.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2012, 21:14   #144
Earlybird.
ScanFlyer Silver

Ryanair pilotene som blir ansatt nå, og slik har det vært en god stund, må være "selvstendig næringsdrivende" og fakturere Ryanair. De får også kun fakturere for tiden flyet er i luften. Altså turnaround på bakken etc er ulønnet..

Måtte også legge til at RYR har satt 80 fly på bakken. Med ca 10 piloter pr fly, er det vel ca 800 "småbedrifter" der ute som ikke har inntekter før til våren da. Denne modellen er det jeg vil kalle djevelens verk. Den gir arbeidsgiver ALL makt!

Last edited by Earlybird.; 07-01-2012 at 21:23.
Old 07-01-2012, 21:23   #145
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Ryanair pilotene som blir ansatt nå, og slik har det vært en god stund, må være "selvstendig næringsdrivende" og fakturere Ryanair. De får også kun fakturere for tiden flyet er i luften. Altså turnaround på bakken etc er ulønnet..
Det stemmer sikkert. Noen trives med den situasjonen, og forteller også om en fullt ut akseptabel avlønning og en på-/avtid som er meget bra (og tilsynelatende bedre inforhold til langsiktig planlegging av ferie og fri enn en del andre selskaper har). Om man avlønnes på den ene eller andre måten er vel ikke så viktig så lenge totaliteten er akseptabel.
Old 07-01-2012, 21:25   #146
Earlybird.
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Det stemmer sikkert. Noen trives med den situasjonen, og forteller også om en fullt ut akseptabel avlønning og en på-/avtid som er meget bra (og tilsynelatende bedre inforhold til langsiktig planlegging av ferie og fri enn en del andre selskaper har). Om man avlønnes på den ene eller andre måten er vel ikke så viktig så lenge totaliteten er akseptabel.
Jeg har pr dags dato, ikke snakket med en eneste RYR pilot som sitter i høyre setet, som ikke søker andre jobber..
Old 07-01-2012, 21:36   #147
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Måtte også legge til at RYR har satt 80 fly på bakken. Med ca 10 piloter pr fly, er det vel ca 800 "småbedrifter" der ute som ikke har inntekter før til våren da. Denne modellen er det jeg vil kalle djevelens verk. Den gir arbeidsgiver ALL makt!
Alle selskaper sier opp folk om det ikke er behov for de ansatte. Det har skjedd i selskaper nærmere oss også.
Old 07-01-2012, 21:39   #148
Earlybird.
ScanFlyer Silver

Quote:
Alle selskaper sier opp folk om det ikke er behov for de ansatte. Det har skjedd i selskaper nærmere oss også.
Jeg kan ikke nok om dette, så da spør jeg. Kunne jeg gått på NAV hvis jeg var en av disse oppsagte bedriftene? Hva kunne jeg forventet mot en som har vært arbeidstager?
Old 07-01-2012, 21:51   #149
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Jeg kan ikke nok om dette, så da spør jeg. Kunne jeg gått på NAV hvis jeg var en av disse oppsagte bedriftene? Hva kunne jeg forventet mot en som har vært arbeidstager?
Jeg kjenner dessverre ikke regelverket her. Kanskje noen andre som vet?
Old 07-01-2012, 21:59   #150
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Mulig jeg husker feil, men mener at Lufttransport har/har hatt 1000 timer TT som minimum fordi det var et krav fra staten.
Det er jo ingen grunn til at FOT-anbudet ikke skulle ha samme krav, operasjonene er minst like krevende.
At det ikke finnes et slikt krav i FOT-anbudet er egentlig veldig merkelig. Operasjonen kan man si er helt lik i og med at man opererer på akkurat de samme flyplassene og i de samme værforholdene. Man kan til og med si at det burde vært større grunn til å ha et slikt krav i FOT-anbudet i og med at det er snakk om passasjerfly som frakter en del flere passasjerer enn man gjør med ambulansefly. Har skjønt det slik at kravene til antall timer for luftambulansen kommer fra helsemyndighetene fordi de ønsker trygg og sikker transport av egne ansatte og pasienter. Skal man være tabloid setter ikke samferdselsmyndighetene de samme kravene fordi de setter økonomi fremfor flysikkerhet.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2012, 21:59   #151
Jens W
ScanFlyer Crusty

Quote:
Så lenge du kan dokumentere at du har jobbet minst 50% og at inntekten er over kravet for dagpenger (1,5G siste kalenderår eller 3G over de tre siste) så skal det ikke være noe problem. (Utover at NAV er NAV)
Edit: Og man kan i grunn tjene pengene hvor som helst innenfor EØS.
Quote:
Kanskje noen andre som vet?
Ja, desverre :/
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2012, 22:11   #152
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by Cedlind View Post
Så lenge du kan dokumentere at du har jobbet minst 50% og at inntekten er over kravet for dagpenger (1,5G siste kalenderår eller 3G over de tre siste) så skal det ikke være noe problem. (Utover at NAV er NAV)
Men det er kun arbeidsinntekt som teller. Det vil si at dersom man er selvstendig næringsdrivende, må man i praksis ha sitt eget aksjeselskap og utbetale lønn til seg selv. Da må man også betale arbeidsgiveravgift.

EDIT: Feil. Se lenger ned.

Last edited by gustavf; 07-01-2012 at 23:05.
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2012, 22:34   #153
RWY 24
Legal Eagle

RWY 24's Avatar

Quote:

Jeg har stor forståelse for at mange opplever det som tøft og trist at tidene har forandret seg i luftfarten, og ideologisk har jeg stor sans for argumentasjonen din. Men det er faktisk frivillig å bli pilot. Dette er forutsetningene. Dessuten er det denne virkeligheten de fleste andre må forholde seg til. Så så veldig spesielt er det vel ikke.

Modellen med næringsdrivende som tar oppdrag er vanlig i de fleste bransjer og innebærer både fordeler og ulemper for begge parter. Prinsippet "ingen oppdrag, ingen jobb" gjelder alle bransjer.

Når fly settes på bakken, spliller det ingen rolle om man er ansatt eller selvstendig oppdragstaker. Fyken får man uansett.
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2012, 22:55   #154
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by semmern View Post
Det er grisevanskelig å få jobb, og de første jobbene man får fører ikke akkurat til noe stort overskudd på konto. Jeg har foreløpig sendt ut ca. 20 søknader, og fått svar på tre av dem. To fra levende mennesker, en fra en autoreply@flyselskap-adresse, og 17 uten svar i det hele tatt.
Det er vel i grove trekk et resultat av at det er utdannet alt for mange piloter. Jeg er litt usikker på hva du mener er løsningen på det. Forby pilotutdanning?

Problemet er nok mye det samme for andre yrker som mange drømmer om å jobbe i, uten at hverken lønninger eller arbeidsmarkedet er som de tror. Selv holdt jeg på å begynne på ei linje på Høgskølen på Gjøvik der jeg i ettertid har fått vite at det knapt var jobber å oppdrive (den eneste jeg kjenner som har gått der endte opp som bussjåfør). Da jeg gikk ut fra NTNU var det en periode på flere år der det knapt var en eneste sivilingeniør i kjemi som fikk relevant arbeid. Det finnes mange andre eksempler.

Felles for disse utdanningene er det, stort sett, at utdanninga enten blir borte eller at arbeidsmarkedet blir bedre. Ser du derimot på andre yrker som har en sterk tiltrekningskraft, for eksempel kreative yrker, finner du nok mye av det samme som for piloter; mange som betaler dyrt for utdanning på private skoler uten noen reell mulighet for en relevant jobb.

Jeg mener piloter, og andre, fortjener skikkelig lønn, men å trylle fram pilotjobber fordi folk drømmer om å bli pilot er vanskelig.
Old 07-01-2012, 23:01   #155
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Quote:
Originally Posted by RWY 24 View Post
Jeg har stor forståelse for at mange opplever det som tøft og trist at tidene har forandret seg i luftfarten, og ideologisk har jeg stor sans for argumentasjonen din. Men det er faktisk frivillig å bli pilot. Dette er forutsetningene. Dessuten er det denne virkeligheten de fleste andre må forholde seg til. Så så veldig spesielt er det vel ikke.

Modellen med næringsdrivende som tar oppdrag er vanlig i de fleste bransjer og innebærer både fordeler og ulemper for begge parter. Prinsippet "ingen oppdrag, ingen jobb" gjelder alle bransjer.

Når fly settes på bakken, spliller det ingen rolle om man er ansatt eller selvstendig oppdragstaker. Fyken får man uansett.
Takk for dette innlegg!!!

Det ma man bare skrive under. Dersom en person velger en jobb, sa vet de om de kostnader og risikoer som dette innebaerer. Og jo höyre ditt risiko, jo höyre er ogsa din sjans a ha en stor avkasting etterpa. En low-risk high-yield utdanning finnes de facto ikke, ellers ville mange har valgt dette.

Den andre ting er marked forhold.
Vi har sett en del konkurser na, og flere vil komme. Vi har sett og hört mye meldinger om flate-/rutekutt i de diverse selskaper. All dette frisetter piloter med erfaring, som krangler i en minkende marked om jobber. Dette medförer automatisk at selskaper kan legge minimums-kravene höy og samtidlig tilby lavere lönninger enn för. Og dersom en pilot med 4.000 eller mere timer pa 737 far sparken i BT sa er det absolutt attraktiv til dette pilot a söke hos noen av de skandinaviske selskaper, selv om de utbetaler ham bare 60 eller 70% av lönnen som andre piloter far.

De navaerende regler medförer at en rumenisk selskap, la det vaere Carpartair eller noen andre, kan söke om disse anbuds-ruter med sine lokale lönninger. Og ja, dette betyr faktisk at det kommer en betydelig lönnspress til Norge. Men, dette er en kjent fenomen. Vil man forandre dette, sa ma man heve livs-standard der nede i Romania. Og dette betyr faktisk at man ma dele, dvs gi noen av vart velferd og rikdom til dem. Og dette har som konsekvens synkende lönninger pa lengre sikt.

Norge har den höyeste livs-standard i Europa na, er inntektstoppen og man trenger ikke studere for a finne ut hva vil skje i fremtida. Dette er en direkte folge av den europeisk integrering og globalisering. Ingenting man kan stoppe (selv om noen mener dette).

Dette hva er virkelig galt og skamfullt er dessverre faktum at man pa Europeisk nivea har ikke klart a komme frem til en inisjativ a utjevne dette ulikheter i lönninger, skatter og statsbudsjetter. Dette har ikke bare fört oss straks inn i gjeldskrisen her i Europa, det har ogsa bevart og forsterked disse polariseringer. Rett na ses det ut at det ikke enna finnes en politisk vilje a starte denne prosess.

Men, a tro at Norge kan nytte alle fordeler av globalisering uten a matte takle de ulemper (som synkede lönninger og synkende velferden) dette er en gigantisk illusjon. Man kan sikkert bruke mye oljepenger til alle mulige formal, men Sverige viser at man pa sikt ma omstille seg. Vekk fra denne subvensjoner, mindre sosialstat og i tendens synkende lönninger siden flere arbeidsvillige krangler om en stadig mindre antall jobber. Og piloter er - om de vil like dette eller ikke - svaert enkelt a utskifte.
Old 07-01-2012, 23:02   #156
RWY 24
Legal Eagle

RWY 24's Avatar

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Men det er kun arbeidsinntekt som teller.
Nesten riktig. En selvstendig næringsdrivende som mottar arbeidsinntekt må ikke bare dokumentere tapt arbeidsinntekt, men også tapt arbeidstid.

Quote:
Det vil si at dersom man er selvstendig næringsdrivende, må man i praksis ha sitt eget aksjeselskap og utbetale lønn til seg selv. Da må man også betale arbeidsgiveravgift.
Nei. Også selvstendig oppdragstakere vil ha krav på dagpenger når de blir arbeidsledige. Inntekten til freelancejournalisten eller -piloten regnes som arbeidsinntekt selv om vedkommende ikke var ansatt der. Og mister du arbeidsinntekt, har du krav på dagpenger.

Infobrosjyre fra NAV om dagpenger til selvstendig næringsdrivende: http://www.nav.no/Forsiden/_attachme...&download=true

NAVs rundskriv om dagpenger: http://www.nav.no/Arbeid/Arbeidssøke...cms?kapittel=5

Last edited by RWY 24; 08-01-2012 at 00:28.
Old 07-01-2012, 23:05   #157
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Takk for korreksjon.
Old 07-01-2012, 23:49   #158
Earlybird.
ScanFlyer Silver

Selvom markedet er slik det er i dag, betyr det at vi skal bare sette seg ned og akseptere det?

"Du vet hva du gikk til når du tok en pilotutdannelse".. bla bla bla

Det endrer ikke det faktum at piloter blir utnyttet i dag.

Det er sosialt uakseptert å godta sosial dumping eller utnyttelse av mennesker. Det burde også være det i flybransjen. I alle bransjer!

Jeg syns vi skal velge å ikke akseptere markedet slik det er i dag, det er første steg i å oppnå endring.

Er en del innlegg her om å "stikke fingern i jorda og bare akseptere verden slik den er". Fint hvis alle hadde den hodningen. Ville vi sikkert vært langt.

Jeg holder en knapp på WF til uka... Man kan ikke ta for gitt sikkerheten og kvaliteten som WF leverer i de ekstremt krevende operasjonene.
Old 07-01-2012, 23:49   #159
RWY 24
Legal Eagle

RWY 24's Avatar

Quote:
Originally Posted by Cedlind View Post
Edit: Og man kan i grunn tjene pengene hvor som helst innenfor EØS.

Ja, desverre :/
Det er vel ikke et krav at man har jobbet minst 50 %. Men det er et krav at arbeidsløsheten har ført til at man har fått redusert arbeidstiden sin med minst 50 % (se folketrygdloven § 4-3 annet ledd).

Folketrygdloven kapittel 4: http://www.lovdata.no/all/tl-19970228-019-015.html

Info fra NAV om vilkårene for dagpenger: http://www.nav.no/893.cms
Old 08-01-2012, 00:38   #160
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Om jeg skal ta på meg politikerhatten, hvor lokalt fokus er viktig, burde alle anbud av denne type sikret at de tilbydere som skal være aktuelle skal garantere at alle arbeidstakere skal være skattepliktige til Norge.
Da sikrer man bedre at arbeids og lønnsvilkår er anstendige, samt at vårt samfunns grunnstein som faktisk er skatteinngang, vil opprettholdes.

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules