Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 24-08-2011, 13:47   #1
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Default Re: Norwegian legger ned på Rygge

Hvis det er WF som i hemmelighet bestiller flere Q400, så skyldes det ikke (først og fremst) oppstart på RYG. Det er meg bekjent 15-18 måneders leveringstid på Q400 for tiden. Men at WF kan være aktuelle for ruter fra RYG er interessant å høre. WF har crew på mange utestasjoner som f.eks. i Skien/Geiteryggen, så RYG er ikke problematisk sånn sett. Men som det sies må avgangstidene være bedre enn sist og jeg håper mer på innenriksruter enn RYG-CPH.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2011, 15:15   #2
Geiraage
ScanFlyer Blue

Widerøe Re: Norwegian legger ned på Rygge

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Hvis det er WF som i hemmelighet bestiller flere Q400, så skyldes det ikke (først og fremst) oppstart på RYG. Det er meg bekjent 15-18 måneders leveringstid på Q400 for tiden. Men at WF kan være aktuelle for ruter fra RYG er interessant å høre. WF har crew på mange utestasjoner som f.eks. i Skien/Geiteryggen, så RYG er ikke problematisk sånn sett. Men som det sies må avgangstidene være bedre enn sist og jeg håper mer på innenriksruter enn RYG-CPH.
Jeg vil tro at det ville være naturlig med basefly, tidlig avgang er et must for næringslivet, både ut og tilbake.
Når Norwegian flyttet baseflyene sine og fikk en senere avgang fra Rygge vet jeg at det var mange som reiste til G.moen i stedet, for og rekke møtene sine.
Geiraage is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2011, 15:17   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by Geiraage View Post
Jeg vil tro at det ville være naturlig med basefly, tidlig avgang er et must for næringslivet, både ut og tilbake.
Når Norwegian flyttet baseflyene sine og fikk en senere avgang fra Rygge vet jeg at det var mange som reiste til G.moen i stedet, for og rekke møtene sine.
Man må ikke ha basefly for det, men det krever at et fly har nattstop der
Someone is online now   Reply With Quote
Old 24-08-2011, 15:44   #4
RWY 24
Legal Eagle

RWY 24's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Jeg tror mange her overvurderer betydningen av Rygge. Rygge er OK som et supplement til de som bor langs fjorden, men for disse er likevel OSL innen akseptabel rekkevidde. Det ser vi jo siden disse selv proklamerer at de reiser fra OSL naar de ikke faar de rutene de vil ...

Norwegian sa det ganske saa greit i Aftenposten:

Og det er bottom line. Det er tross alt business man driver. Det kan godt vaere at andre kan faa det til aa fungere, og det er selvsagt fint, men RYG er et nisjemarked og man boer bare innrette seg deretter.
Overvurderer betydningen, vet jeg ikke, men behovet er det nok en del som overvurderer. Ellers er jeg selvsagt helt enig i det du skriver. Selv tror jeg man kan diskutere om det er behov for kommersiell trafikk på flyplassen, men jeg er uansett ganske sikker på at det kunne vært et marked derfra. Både innenriks og utenriks. Det teoretiske passasjergrunnlaget er stort, og det er mange mennesker som kan spare mye tid, både reisetid og ventetid. Det lokake markedet er nok for lite, så jeg tipper man er avhengig av å trekke passasjerer fra Oslo-området. Det kunne vært mulig med høyere frekvenser og bedre infrastruktur. Men når det samfunnsmessige behovet ikke er stort nok, blir det nok ikke lagt til rette for større satsing. Trist for oss som bor i nærheten. Men for mange potensielle brukere spiller det liten rolle.
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2011, 18:34   #5
TenFour
ScanFlyer Blue

TenFour's Avatar

Quote:
Originally Posted by RWY 24 View Post
Det lokake markedet er nok for lite, så jeg tipper man er avhengig av å trekke passasjerer fra Oslo-området. Det kunne vært mulig med høyere frekvenser og bedre infrastruktur. Men når det samfunnsmessige behovet ikke er stort nok, blir det nok ikke lagt til rette for større satsing. Trist for oss som bor i nærheten. Men for mange potensielle brukere spiller det liten rolle.
At dette spiller en liten rolle stiller jeg meg tvilende til.
TenFour is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2011, 18:58   #6
RWY 24
Legal Eagle

RWY 24's Avatar

Quote:
Originally Posted by TenFour View Post
At dette spiller en liten rolle stiller jeg meg tvilende til.
Det sa jeg heller ikke. For næringslivet og lokalbefolkningen i Østfold spiller det selvsagt stor rolle. Men for Oslo og Follo spiller det liten rolle, siden disse like godt kan velg OSL. Jeg tror man må vinne kunder derfra og over til Rygge for at innenriksflygninger skal lønne seg.
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2011, 19:03   #7
Hpkris
Front section flyer

Hpkris's Avatar

Virker iallefall ikke på næringslivet i Østfold som det spiller noen rolle at DY forsvant fra RYG.
Var endel fortvilte bedrifsledere som ble intervjuet på NRK Østfold nå. Uansett så virker det som om bedriftene faktisk har benyttet seg av flyplassen, selv om det ofte virker som næringslivet i Østfold IKKE har brukt den.
Hpkris is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2011, 19:32   #8
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Hva koster det å konkurrere med sin egen operasjon på Gardermoen? Ikke lite .. Hva taper man på å la være? Minimalt .....

Samfunnsmessige behov dekkes ved subsidier. Resten er bare business.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2011, 20:00   #9
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Hva koster det å konkurrere med sin egen operasjon på Gardermoen? Ikke lite .. Hva taper man på å la være? Minimalt .....

Samfunnsmessige behov dekkes ved subsidier. Resten er bare business.
Og så skal men ikke glemme, som nevnt lenger opp i tråden, opptrappingen på GOT. Dvs. med OSL-RYG-GOT-CPH så ligger flyplassene relativt tett og RYG er vel således den svakeste.

Posting Rules