![]() |
|
![]() |
#21 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hvorfor kan dere med såpass skråsikkerhet si at Ryanair har sådan suksess på Rygge?Mange flighter og 4-5 fly, ja det vet vi, men vi vet vel svært lite om fyllingsgrader og yield. Ryanair har mye penger og kan holde på lenge med tap hvis de har bestemt seg for å bli. O'Leary er nok rimelig irritert på Norwegian og vil beskytte sitt nyvunnede revir på Rygge til kreftene ebber ut.
Mitt inntrykk er at det er langt ifra imponerende belegg på de Ryanair flightene, og med 100 kroner biletten blir det ikke mye til overs. Taxfree og parkering, ja men det skal altså dekke flyplass drift og enda gi til flyselskapet? Aldri i verden om det blir nok. Det er forstålig at Norwegian forsvinner fra Rygge. På Rygge konkurerer de med sine egne ruter fra Gardermoen og risikerer bare å forsyne Ryanair med kunder fra Bergen og Trondheim. Bedre for Norwegian da å flytte til Torp og la Rygge og Ryanair seile sin egen sjø. Torp har mer potensiale også for innenriks nettopp fordi det ligger lenger fra Oslo. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Last edited by Boeing_fan; 27-06-2011 at 23:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Ryanair kan godt oppleve lignende dårlig oppslutning som Lidl. Men for Rygge, og for de som er fornøyd med Ryanair der, så får vi håpe at jeg tar feil. Uanssett tror jeg Ryanair er villig til å holde det gående på Rygge lenge selv med tap. Det er mer usikkert med viljen til eierne av Rygge flyplassen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det er vel enkelte strekninger vi kan følge med på hvilken kabinfaktor Ryanair har - f.eks. 60,8% i mai RYG - STN
Kilde: UK CAA
![]() |
#25 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Gjør de virkelig det? I juni 2010 hadde de 20 034 seter per uke (en vei). Tilsvarende i år er 24 570 (+23 %). Det er selvfølgelig en viss vekst, men jeg tror det er mindre enn de opprinnelig hadde planlagt. Og det skyldes nok at rutene ikke går så bra som de burde. Jeg mottar regelmessig tilbudsmail fra Ryanair. Prisene er alltid mye lavere på Rygge enn på Torp og Skavsta. Det er et tydelig signal om at det er mer krevende å fylle flyene.
Last edited by Toffen; 28-06-2011 at 21:23. Reason: Setetallene er per uke |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Interesant
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
En ting jeg ikke forstår med DY er at de flyr innenlands til
RYG. Greit nok at det er nærmere Fredrikstad osv, men det er ikke så mye lengre til OSL. Må ærlig innrømme og ha sett på DY sine biletter fra BGO til RYG. Disse er billige, når billettene til FR også er billige reiser jeg gjerne innom RYG for å foreksempel reise til Liverpool på fotball kamp enn å reise med DY / SK til London også toget. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Skal du skjønne prisstrukturen til Ryanair anbefaler jeg deg å følge med på en destinasjon en dato. Start ca 3 måneder i forveien. De starter " billig " øker prisen etterhvert for deretter ved ledig kapasitet " dumpe " prisen i gjen. Er vel ikke mange flyselskaper i Europa som leverer overskudd i den klassen Ryanair gjør. At Norwegian blir borte fra Rygge, tja tiden vil vise, men jeg har litt vondt for å tro det. Nå har jo City Airline etablert seg på Stavanger og da er det vel ikke umulig at de også kan overta Bergen og Trondheim. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Belegget på Rygge har jeg ingen forutsetninger for å uttale meg om. Men Ryanair leker ikke butikk, og jeg tror neppe de ville utvide såpass mye som de gjør hvis de taper penger. Ryanair liker røde tall svært dårlig.
Hva Norwegians passasjerer gjør etter å ha flydd fra Bergen er vel uvesentlig for DY. Om de skal på møte i Moss eller med Ryanair til Bergamo... Så lenge Norwegian har de på sin rute fra Beegen. På Torp vil Norwegian møte konkurranse fra Widerøe, KLM, Wizzair og Ryanair. Er det bedre enn å møte Ryanair på Rygge? Imm Quote:
![]() |
![]() |
#30 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#31 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Det er flere her som antyder at Norwegian kanskje forlater Rygge fordi de ikke har fått samme betingelser som Ryanair.
Hvis Ryanair har "presset" Rygge til bedre betingelser enn konkurrentene, betyr dette at man også da mener at Norwegian har "presset" seg til samme betingelser som Ryanair på Torp? Torp er privat, så der kan lufthavnen faktisk gi endrede avgifter for forskjellige flyselskap, men som det også antydes her, er det vel andre betingelser det finnes mer spillerom med enn avgiftene.
![]() |
#32 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
|
![]() Quote:
Last edited by Trdfly; 28-06-2011 at 14:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Spurte Norwegian på Facebooksiden deres, og fikk standardsvaret:
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Front section flyer
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Newcomer
|
![]() Quote:
Nå skal det legges til at jeg stort sett har sjekket priser for reiser i forbindelse med helg eller langhelg, altså ikke midt i uken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Mener å huske Rygge har sagt at dersom Norwegian trekker seg og legger ned innenriksrutene så vil Rygge hente inn en ny aktør. Denne nye aktøren kan være et lavprisselskap, og kan potensielt stjele prissensitive kunder fra Oslo-området. Det liker Kjos neppe.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
|
![]() Quote:
![]() Det er nok ikke så enkelt. Dersom ikke DY får det til, hvem kan da få det til? Å gå inn på norsk innenriks krever så høy frekvens på avgangene og så ekstremt mye penger (å tape) at aktørene som har penger ikke vil og de som vil ikke har penger.
![]() |
![]() |
#38 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Kan vi få flere fakta her enn masse synsing?
Min synsing er: Jeg fløy ut fra Rygge på fredag, og alt av p-plasser var fullt. La oss si de har 5000 plasser a kr 100,- pr. døgn = 1/2 mill. Og en halv mill på omsetning på tax free pr. døgn? Da er det vel ikke Ryanair, men alt det andre Rygge må og skal tjene penger på? Vi vet jo alle hva sinnsyke overskudd Gardermoen går med som blir pløyd ut til alle mulige distrikter istedet for å komme oss Osloborgere til gode. Min mening: skyte på Ryanair er bomskudd. MEN: lei av synsing fra amatører på dette forum - vil ha fakta! |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
DY legger ned Rygge-basen | Ek_Osl | Flyforum | 74 | 02-02-2011 08:11 |
Norwegian er misforøyde med Rygge (splittet fra DY legger ned RYG-TOS) | Mugnas | Flyforum | 16 | 28-09-2010 21:27 |
Ryanair legger ned Rygge-Skavsta | FlightDeck | Flyforum | 8 | 06-06-2010 13:50 |
Norwegian legger ned Rygge-Krakow | FlightDeck | Flyforum | 1 | 15-02-2009 00:22 |
Norwegian legger ned ruter fra Rygge | FlightDeck | Flyforum | 21 | 31-10-2008 09:05 |