Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 28-09-2010, 11:04   #1
Mugnas
ScanFlyer Blue

Norwegian Norwegian er misforøyde med Rygge (splittet fra DY legger ned RYG-TOS)

Mer her, Norwegian er misfornöyde med Rygge;

http://www.f-b.no/nyheter/misfornoyd...ygge-1.5669209

"Norwegian er lite fornøyd med flyplassledelsen på Rygge, og har forsøkt i flere måneder å få de samme driftsvilkår som Ryanair."
Old 28-09-2010, 15:37   #2
LN-TIB
ScanFlyer Molded

Default Re: Norwegian er misforøyde med Rygge (splittet fra DY legger ned RYG-TOS)

Det blir vel litt drøyt av Sjeldam å legge skylden på Rygge for at de selger færre billetter.

Er alltid et dårlig tegn når bedrifter legger skylden for dårligere prestasjoner over på andre som de tagger som syndebukken.

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2010, 15:44   #3
73H
NorFlyer Front Row

Default Re: Norwegian er misforøyde med Rygge (splittet fra DY legger ned RYG-TOS)

Skjønner ikke hva Rygge Sivile Flyplass ser i å ødelegge for Norwegian med å ta mer betalt av dem enn Ryanair... Resultatet blir jo fort at det kun blir Ryanair igjen på Rygge, og hvis Ryanair har så gode avtaler som det høres ut som, så legger de vel ikke igjen stort i kroner og øre på flyplassen... Smart!

Hadde det ikke vært på sin plass og øke avgiftene til Ryanair, og senke de noe for Norwegian, og på den måten kanskje beholdt begge?
73H is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2010, 16:32   #4
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
Det blir vel litt drøyt av Sjeldam å legge skylden på Rygge for at de selger færre billetter.

Er alltid et dårlig tegn når bedrifter legger skylden for dårligere prestasjoner over på andre som de tagger som syndebukken.
Han har uansett ett godt poeng. Det å ikke gi Norwegian som var blandt de første til å satse på flyplasssen og også satser på annet enn leisure, dårligere vilkår enn Ryanair, skjønner jeg godt at de pakker snippen og satser på ordentlige flyplasser.

Rimelig kortsiktig at Rygge å legge seg på rygg for Ryanair som hoppet fra en langsiktig partner på Torp til en ny flyplass utelukkende pga pris.

Som forventet av meg og mange andre, Rygge er og blir en sydenflyplass, thats it.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2010, 16:57   #5
Glenn
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Som forventet av meg og mange andre, Rygge er og blir en sydenflyplass, thats it.
Det er slik det vil ende etterhvert, ja. Ryanair og sydendestinasjoner.

Den første feilen var å slippe inn Ryanair.. "ingen" tør å gå i DIREKTE konkurranse med de, bortsett fra noen få destinasjoner som ALC som tydeligvis går bra.

Ellers er det lattelig av flyplassledelsen å ikke gi Norwegian samme vilkår som Ryanair. Hvor er logikken?
De tror vel at de kan holde koken med tax-free overskudd..

Last edited by Glenn; 28-09-2010 at 16:59.
Glenn is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2010, 17:04   #6
Glenn
ScanFlyer Molded

FrP-politiker Erlend Wiborg har mange kloke ord her: http://www.erlendwiborg.com/?p=572

Det som skjer om Norwegian trekker seg, er at Ryanair kommer til å legge enda større press på RYG for enda bedre vilkår.
Skjer ikke det, trekker de seg ut. Og da er vel flyplassen i praksis konkurs..
Glenn is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2010, 17:31   #7
mo
ScanFlyer Blue

Strategien til Rygge virker ikke helt gjennomtenkt. Gir så lav pris til Ryanair at de ikke har råd til å gi det samme til andre. Da er det fullt forståelig at andre ikke vil være med. Så små de er må de beholde alle som vil fly der.
mo is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2010, 17:51   #8
RWY 24
Legal Eagle

RWY 24's Avatar

Quote:
Originally Posted by ehall View Post
Strategien til Rygge virker ikke helt gjennomtenkt. Gir så lav pris til Ryanair at de ikke har råd til å gi det samme til andre. Da er det fullt forståelig at andre ikke vil være med. Så små de er må de beholde alle som vil fly der.
Små? Er det så mange andre enn OSL som er større? (Bortsett fra det, er jeg enig med deg )
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2010, 18:02   #9
RWY 24
Legal Eagle

RWY 24's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post

Jo da, men det er vel en viss logisk sammenheng i det som blir sagt. I flybransjen, og LCC spesielt, er marginene små. Det kan jo tenkes at de kunne solgt enda flere billetter, hvis de hadde fått samme vilkår som Ryanair. For da kunne det jo tenkes at enkelte ulønnsomme ruter var blitt lønnsomme, eller de kunne satt ned prisene noe.
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2010, 18:24   #10
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Originally Posted by Glenn View Post
FrP-politiker Erlend Wiborg har mange kloke ord her: http://www.erlendwiborg.com/?p=572
Ja, det er godt man har en stat man alltid kan skylde på - i dette tilfellet er det etter min mening helt urimelig å skylde på at staten ikke legger forholdene til rette for flyselskapene på Rygge.
Old 28-09-2010, 19:12   #11
plane-spotter
ScanFlyer Blue

plane-spotter's Avatar

Staten ødelegger i alle fall for at:
-Ryanair kan satse skikkelig hvis de vil det.
.RSL kan friste nye selskaper til RYG, grunnet at det ikke er noe vekstpotensiale pga at taket snart er nådd.
-Kansje også eventuelle andre bedrifter som hoteller osv som avventer til flybevegelse-taket blir borte.
-Frakt fly markedet som RSL kanskje ikke vil ha så de ikke opptar avganger til ett snart alerede sprengt flybevegelse-tak.

Uansett, flyplassen vil alltid ligge der. Å si at den vil ende opp som ren syden flyplass blir litt i letteste laget. Har ikke noe dårliger beliggenhet en OSL, bare ett forferdelig mye dårlige tilbud, Dette blir fort en ball som ruller den ene eller andre veien.
Om det noen gang blir bygget en bro mellom Horten og Moss vil Torp og Rygge ha en utrolig god plassering befolkningsmessig.
plane-spotter is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2010, 19:32   #12
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold

STARSHIP 2's Avatar

Quote:
Originally Posted by plane-spotter View Post
Staten ødelegger i alle fall for at:
.
Jeg er så lei av at folk klager over at staten ikke legger forholdene til rette for ENTO og ENRY. ENGM kan aldri konkurrere på pris med disse da ENGM må produsere et stort overskudd for å finansiere minst 40 flyplasser som går med underskudd. Dette skjer gjennom Avinor, såvidt meg bekjent er ikke ENTO og ENRY med på dette spleiselaget som "staten" har skapt. Her har RY/TO et enormt konkurransefortrinn.

Ellers skjønner jeg godt at Norwegian forsvinner fra ENRY, å godta at de må betale mere er bare tullete. For egen del gråter jeg ikke en tåre om RSL går konkurs, makan til behandling av GA skal man lete lenge etter.

Takk!

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS

Last edited by STARSHIP 2; 28-09-2010 at 19:37. Reason: trykkleif
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2010, 19:33   #13
SQ321
ScanFlyer Gold

SQ321's Avatar

Alle vilkår for trafikk på Rygge visste eierne om før de valgte å starte. At de ikke klarer å drive sunt pga vilkårene de visste om i forkant betyr ikke annet enn at de ikke gjorde en god nok analyse og vurdering før de valgte å sette i gang.

Det verste er at de til og med etter åpningen har fått endret vilkårene men at de fremdeles ikke klarerå drive sunt. Derfor har jeg ingen sympati for Rygge dessverre.
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2010, 20:07   #14
mo
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by RWY 24 View Post
Små? Er det så mange andre enn OSL som er større? (Bortsett fra det, er jeg enig med deg )
Nei, små var uheldig formulert. Uten at jeg vet det, fant jeg ut med litt at SVG, BGO og TRD er større i passasjerantall. Det var fra en ny avisartikkel, men det var nå en avis. Men mister de trafikk med Norwegian kan de fort gå nedover på listen.

Last edited by mo; 28-09-2010 at 20:08. Reason: Tillegg
Old 28-09-2010, 20:12   #15
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold

STARSHIP 2's Avatar

Quote:
Originally Posted by ehall View Post
Nei, små var uheldig formulert. Uten at jeg vet det, fant jeg ut med litt at SVG, BGO og TRD er større i passasjerantall. Det var fra en ny avisartikkel, men det var nå en avis. Men mister de trafikk med Norwegian kan de fort gå nedover på listen.
I august hadde ENTO, ENBO og ENTC også flere passasjerer. (de to sistnevnte var ca samme som ENRY)

Kilde Avinor

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2010, 21:04   #16
Vref
ScanFlyer Blue

Hvor lenge hadde DY "start-rabatt" på Rygge? Hva er forskjellen på rabatten DY fikk og rabatten Ryanair nå får?
Vref is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2010, 21:27   #17
mo
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by STARSHIP 2 View Post
I august hadde ENTO, ENBO og ENTC også flere passasjerer.
Takk skal du ha, nok et bevis på journalisters tolkning av "sannheten". Dette er mer som jeg hadde oppfatning av.
Reply

Posting Rules