Quote:
Originally Posted by Jumper G5
bankrabatter kan sidestilles med bonusprogram (så SAS kan få sitt tilbake igjen),
klipp, klipp...
Og ikke minst, om det kommer en stor europeisk "nykommer" i tillegg til SK og DY på det skandinaviske markedet og på norsk innenriks, skal man ikke se bort fra at konkurransetilsynet tilrettelegger for dem slik de gjorde for Norwegian, med de konsekvensene det kan få.
|
Hva angår "bonusprogrammet" til DY så har det en helt annen innretning rent konkurransemessig enn
SAS sitt program, siden det er en ren cash back-ordning.
SAS (noen i konsernet iallefall) har vel også indikert at bonusprogrammet ikke er så viktig (jfr. en annen tråd om kraftige oppjusteringer i pris for uttak av oppgradering og bonusreiser).
Hva angår Konkurransetilsynets handlinger om det kommer en nykommer på markedet så vil prosedyren være som før. Brudd på konkurranseloven (samarbeid eller misbruk av dominerende stilling) vil straffes, men det er lite som skulle tilsi at KT vil gjøre noe spesielt om DY og/eller
SAS ikke bryter loven. KT og konkurranseloven er ikke et instrument for å hjelpe enkelte bedrifter, men for å sørge for effektiv konkurranse.