![]() |
|
![]() |
#101 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Jeg må nok holde med Tommy her, og hevde at et bonusprogram som forvaltes på en fornuftig måte (dvs. ikke som Eurobonus) kan ha en meget stor verdi for selskapet. Poenget er, som Tommy så riktig påpeker, at slike programmer gir lojale kunder så lenge kvaliteten på produktet som leveres ikke er så langt unna det konkurrentene leverer. I så måte har BU662 helt rett når han hevder at det er kvaliteten som betyr noe. Mitt poeng er at kvaliteten må man uansett gjøre noe med, og et bonusprogram koster ikke mer enn administrasjonskostnadene (som jeg vil anta ikke er så store at det ikke er lønnsomt å drifte programmet). Bonusprogrammer har bl.a. til hensikt å skape lojalitet, og lojalitet lønner seg som oftest for selskap som har lojale kunder (men ikke nødvendigvis for kunder som må betale ut av egen lomme... ![]() Bonuspoeng er forsåvidt en type rabatt, men ikke en rabatt som vises i regnskapet til selskapet, og er om noe en mye rimeligere måte å konkurrere med rivaler som f.eks. DY enn å skulle forsøke å legge seg på samme prisnivå som DY (når vi alle vet at kostnadsstrukturen til SAS ikke er helt sammenliknbar med DYs kostnadsstruktur). Den avsetningen man har i regnskapet i forhold til "bonuspoenggjeld" er en høyst fiktiv post. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,202
|
![]()
Et spørsmål: Ser at ECA er belasted 100MSEK for Q4 hvos jeg forstår regnskapene rett. Trodde SAS var ferdig med å sponse BMI?
EDIT: Glem det. Fant ut at det var siste avregning i forhold til BMI og at det nå ikke kommer mer der Last edited by Someone; 03-02-2009 at 21:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,507
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,202
|
![]()
Ifølge resultatpresentasjonen vil 5200 av de 5600 skje utenfor Norden. Dvs det er ca 400 ansatte i Norden som enten vil være i selskaper/tjenester som skal bli solgt eller outsourcet
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
Sikkert på de tidene han ønsker å fly. Avgang kl 10:00 og 14:00 er neppe så attraktivt!
__________________
Lufta er for alle! |
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,507
|
![]()
Ta den diskusjonen et annet sted pls ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
TurbopropFlyer
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen
Posts: 545
|
![]() Quote:
Jeg kan ikke se at det er noen av delene hvis ikke SAS klarer å drive på en mer lønnsom måte innen ganske kort tid. Jeg tror valget i høst kan være en medvikende årsak til at SAS blir reddet.
__________________
[url=http://www.ringlogistics.no/]Ring Logistics[/url] |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]()
TVA på DR1 hertil aften viste SK937 i SEA....og mente at ruten CPH-SEA v.v er i fare...
Det ville jeg bare lige sige Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
Nå spytter vel neppe statene (eierne) inn penger i SAS bare for å være snill. Dette er helt sikkert gjort i den hensikt, og ikke minst tro på, at SAS med disse grepene atter vil begynne å tjene penger, og at dermed eierne får tilbake pengene igjen på sikt. Alt annet ville jo bare være tull.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,202
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Skjoenner ikke hele diskusjonen med staten, skattepenger etc etc som florerer paa internet naa. Staten er eier i SAS. Om de oensker aa delta i emisjon blir jo opp til dem som alle andre eiere.
For mitt eget vedkommede, er jeg fullstendig imot statlige eierskap paa dette nivaaet. De skandinaviske myndighetene skulle solgt seg ut for lengst. |
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Ville det ikke vært konkurransevridene å nekte statlige selskaper å foreta en emisjon? De må vel ha rett til det i lik linje med 100% private aktører. Om de ønsker å delta og/eller fortsette å være eiere er jo en annen sak.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2006
Posts: 441
|
![]()
Kjernen blir vel hvorvidt det er riktig at Staten er eier i en konkurranseutsatt bransje. Mulig det rette hadde vært å trå til siden og la andre overta. Som Hegnar beskrev er jo aksjeposten uten mål og mening både med tanke på innflytelse og størrelse.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
Newcomer
Join Date: Sep 2004
Posts: 42
|
![]() Quote:
Efter NorthWest har lukker sin rute fra LHR til SEA, burde SAS vel nok kunne drive den eneste rute til vestkysten fra scandinavien. Fandt dette gamle link fra december 2005, og allerede dengang var Seattle i fare for lukning http://borsen.dk/nyhed/81557/ /Henrik |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Og her er beviset paa at Kjos ikke har skjoent poenget:
- Det er tross alt mine og dine penger de bruker til å betale dette gildet her. Så paradokset er at du betaler millioner i skatt, Bjørn Kjos, og så skal du sende dem til SAS, sier han til TV 2. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=557773 ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
Å, han skjønner nok en hel del. Dette er et spill med media, og det spillet er han både konge og keiser i her på Berget.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]() Quote:
Statlig eierskap i en konkurranseutsatt branche er neppe tingen.... Men for alt vi vet har Kjos også en forsikringsavtale/pensjonsavtale/livspolise eller lignende som også har SAS-aksjer, for alt vi vet. Blir LITT på samme måten - selvom den selvsagt kan fravelges - noe skatten(desverre!!) ikke kan! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,711
|
![]()
Nå sitter vel den norske stat på 14% eller noe sånn, så de har vel ikke mye de (formelt) skulle ha sagt ifht. de andre eierene.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS skal kjøpe fly for 40- 45 milliarder | Robin882 | Flyforum | 2 | 11-05-2012 07:24 |
SAS sminket bort 12 milliarder | MartinL | Flyforum | 12 | 17-01-2010 22:01 |
SAS ”sminket bort” 12 milliarder | PAS | Flyforum | 1 | 17-01-2010 21:46 |
Norge skal bruke opptil 40 milliarder på nye jagerfly. | sail4fun | Flyforum | 6 | 03-05-2006 07:56 |
OA skal betale milliarder retur | Guest | Flyforum | 2 | 15-09-2005 08:34 |