Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 04-02-2009, 15:49   #141
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: SAS - Minus 6 milliarder og 3000 ansatte skal bort

DN ;
Quote:
Nye SAS Norge klar før påske
Den nye organiseringen av SAS i Norge skal etter planen være klar før påske, håper administrerende direktør Ola H. Strand.

nåværende ansatte på dette tidspunkt kunne overskue hva omorganiseringen vil bety for den enkelte, sier Strand til NTB.

Det legges opp til en felles ledelse for ansatte i de nåværende SAS Norge og SAS Ground Services (SGS), mens søsterselskapet SAS Technical Services (STS) inntil videre fortsetter i egen regi. Men også i det selskapet vil det bli strukturendringer, sier Strand.

SAS Norge AS skal ifølge planene opphøre, men kommer til å fortsette inntil videre på grunn av SAS-aksjen, som omsettes på Oslo Børs. Aksjeselskapet kommer imidlertid ikke til å ha noen aktivitet.

Flyene som er tilknyttet den norske virksomheten og som har norske sertifikater, vil etter hvert få svenske sertifikater.
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv...96.ece?jgo=dne
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2009, 16:07   #142
RIBRO
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,528
Default Re: SAS - Minus 6 milliarder og 3000 ansatte skal bort

Har det egentlig noe å si hvor flyet er registrert, i Norge eller Sverige? Siden man skal ha et "hvilende" SAS Norge (pga aksjen), er det ikke da naturlig at LN-koden beholdes og ikke får en SE-kode?
Og hva med det norske flagget?
RIBRO is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2009, 16:09   #143
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,202
Default Re: SAS - Minus 6 milliarder og 3000 ansatte skal bort

Quote:
Originally Posted by RIBRO View Post
Har det egentlig noe å si hvor flyet er registrert, i Norge eller Sverige? Siden man skal ha et "hvilende" SAS Norge (pga aksjen), er det ikke da naturlig at LN-koden beholdes og ikke får en SE-kode?
Nå er det vel AOC og sertifikater han snakker om her og ikke nødvendigvis registreringsland? Eller misforstår jeg nå?
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2009, 16:27   #144
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,711
Default Re: SAS - Minus 6 milliarder og 3000 ansatte skal bort

Og så har (selvfølgelig) Ryanair kastet seg inn i "sponsor"-diskusjonen:

Quote:
Ryanair vil klage statens bidrag i SAS-emisjoner inn for EU-kommisjonen.
http://e24.no/boers-og-finans/article2906383.ece
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2009, 16:38   #145
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: SAS - Minus 6 milliarder og 3000 ansatte skal bort

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Nå er det vel AOC og sertifikater han snakker om her og ikke nødvendigvis registreringsland? Eller misforstår jeg nå?
Du forstår rett. SAS skal fly med et AOC, men flyene vil være registrert i de tre skandinaviske land akkurat som i dag. Et interessant spørsmål er hvordan flyene skal disponeres. Vil maskinene blandes mer mellom landene - eller kommer man til å fly dem med utgangspunkt i hvor de er basert i dag?
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2009, 16:39   #146
ENGM 911
ScanFlyer Rusty
 
ENGM 911's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
Default Re: SAS - Minus 6 milliarder og 3000 ansatte skal bort

Quote:
Originally Posted by Kua View Post
800 mill er samme sum som SAS ga for konkursboet Braathens, og det var ihvertfall ingen god deal.
Moderer deg Kua, Braathens var ikke konkursbo. SAS kjøpte opp Braathens, slo seg på brøstet og ville ikke gå med på virksomhetsoverdragelse. Kommentarer fra Verkstedklubben og SAS var at de kunne drive flyselskap! Enden på den visen satt Høyesterett, fullt tilslag til ex-Braathensansatte.

Det har vært skremmende lesning hvor lite fagforeningene og ledelsen i SAS har prøvd å trekke i samme retning. Det har vært for mange småkonger i SAS med totalt fravær av helhetstenking.

Nå er det bare inderlig å håpe på at denne gangen får SAS det til. Siste halmstrå er LH`s mulige oppkjøp. De gutta lar seg ikke pirke på nesen!
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈
ENGM 911 is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2009, 16:40   #147
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,650
Default Re: SAS - Minus 6 milliarder og 3000 ansatte skal bort

Hørte jeg MD-80 på norsk innenriks igjen?
Martin is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2009, 16:44   #148
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: SAS - Minus 6 milliarder og 3000 ansatte skal bort

Nei, det hörte du ikke.

Mer sannsynlig er en total exit av alle MD'er innen 2 ar.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2009, 16:48   #149
BU595
ScanFlyer Silver
 
BU595's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 954
Default Re: SAS - Minus 6 milliarder og 3000 ansatte skal bort

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Nei, det hörte du ikke.

Mer sannsynlig er en total exit av alle MD'er innen 2 ar.


Men, i og med at AOC blir svensk blir vel det ikke noen LN registrerte SAS fly i framtiden ?? .....Det er vel max 5-6 månder fra bytte av AOC til de må være omregistrert ??? Eller tar jeg helt feil......
Det betyr i så tilfelle at Luftfartstilsynet vil få en mindre arbeidsmengde...bare undrer


BU595 is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2009, 16:53   #150
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: SAS - Minus 6 milliarder og 3000 ansatte skal bort

Nei, svensk AOC hindrer ikke at Flyene som flyr under SAS Sverige sitt AOC flyr med norske registreringsmerker. Jeg tror ikke at dette er problemet.

Pa denne punktum er press release ogsa ikke helt topp formulert, siden det hva de mener er faktum at de samler alle aktiviteter under et AOC.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2009, 16:53   #151
tackle55
Gunnar
 
Join Date: Aug 2008
Location: Hegra
Posts: 435
SAS Re: SAS - Minus 6 milliarder og 3000 ansatte skal bort

Quote:
Originally Posted by ENGM 911 View Post
Moderer deg Kua, Braathens var ikke konkursbo. SAS kjøpte opp Braathens, slo seg på brøstet og ville ikke gå med på virksomhetsoverdragelse. Kommentarer fra Verkstedklubben og SAS var at de kunne drive flyselskap! Enden på den visen satt Høyesterett, fullt tilslag til ex-Braathensansatte.

Det har vært skremmende lesning hvor lite fagforeningene og ledelsen i SAS har prøvd å trekke i samme retning. Det har vært for mange småkonger i SAS med totalt fravær av helhetstenking.

Nå er det bare inderlig å håpe på at denne gangen får SAS det til. Siste halmstrå er LH`s mulige oppkjøp. De gutta lar seg ikke pirke på nesen!
Meg bekjent ble det i høyesterett 1 stemmes overvekt for ex-Braathenansatte, det er vel ikke akkurat fullt tilslag, er det? Ja, Braathens ble kjøpt opp før det gikk konk, men så mange månedene til hadde de nok ikke klart.

Kan også nevne at de SGS ansatte på Bardufoss fikk medhold i retten om virksomhetsoverdragelse der oppe.
tackle55 is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2009, 16:57   #152
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: SAS - Minus 6 milliarder og 3000 ansatte skal bort

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Hørte jeg MD-80 på norsk innenriks igjen?
Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Nei, det hörte du ikke.

Mer sannsynlig er en total exit av alle MD'er innen 2 ar.
Well, innen 2 år kan det godt hende at vi ser MD'r på både KKN og ALF med Scandinavisk Cabin Crew

Quote:
Originally Posted by ENGM 911 View Post

Nå er det bare inderlig å håpe på at denne gangen får SAS det til. Siste halmstrå er LH`s mulige oppkjøp. De gutta lar seg ikke pirke på nesen!
Well, Streik er ikke et ukjent fenomen i LH, noe jeg fikk merke senenst 2* sist sommer.

Last edited by sail4fun; 04-02-2009 at 17:04.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2009, 16:59   #153
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: SAS - Minus 6 milliarder og 3000 ansatte skal bort

Quote:
Originally Posted by tackle55 View Post
Meg bekjent ble det i høyesterett 1 stemmes overvekt for ex-Braathenansatte, det er vel ikke akkurat fullt tilslag, er det? Ja, Braathens ble kjøpt opp før det gikk konk, men så mange månedene til hadde de nok ikke klart.

Kan også nevne at de SGS ansatte på Bardufoss fikk medhold i retten om virksomhetsoverdragelse der oppe.
Selv om vi na löper fare a spore topic helt totalt av, sa tror jeg denne dommen er ikke endelig og vil bli anket.

Ellers vil det har en utrolig betydning for heile industrien i Norge. Dersom Bedrift A mister kontrakten med kunde sa ma Bedrift B som vant kontrakten velge seg de samme underleverandörer eller tar over de ansatte fra dette underleverandör? Jeg har liten tro at denne blir staende...
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2009, 17:10   #154
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
Default Re: SAS - Minus 6 milliarder og 3000 ansatte skal bort

Har i utgangspunktet sansen for Kjos, men akkurat i denne saken synes jeg han gnåler for mye på dette med "mine skattepenger" (har aldri forstått disse som snakker om "mine skattepenger", poenget er jo at det er "våre".... vel vel)

Og i dag fortsetter han, seanse fra TV2 Nyhetskanalen:

Programleder: - Ditt hovedargument er at dette er konkurransevridende når staten går inn i SAS på denne måten? Kjos: - Riktig!
Programleder: - Men kan du ikke da ta saken til ESA?!

Kjos: - Eh, eh - njaaa - nå hakke jeg PEILING på det derr... HÆ HÆ HE HE HE HE - jeg burde hatt peiling, men det har jeg ikke peiling på!

Ærlig talt. Dette blir for dumt. Her stiller programlederen et høyst relevant spørsmål, og da bør man kunne forvente et skikkelig svar.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2009, 17:20   #155
ENGM 911
ScanFlyer Rusty
 
ENGM 911's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
Default Re: SAS - Minus 6 milliarder og 3000 ansatte skal bort

Quote:
Originally Posted by AirbusTero View Post

Ærlig talt. Dette blir for dumt. Her stiller programlederen et høyst relevant spørsmål, og da bør man kunne forvente et skikkelig svar.
Kjos sier rett ut at han ikke har greie på det, ærlighet varer lengst kompis.
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈
ENGM 911 is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2009, 17:23   #156
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,507
Default Re: SAS - Minus 6 milliarder og 3000 ansatte skal bort

Quote:
Originally Posted by RIBRO View Post
Har det egentlig noe å si hvor flyet er registrert, i Norge eller Sverige? Siden man skal ha et "hvilende" SAS Norge (pga aksjen), er det ikke da naturlig at LN-koden beholdes og ikke får en SE-kode?
Og hva med det norske flagget?
Her blir det å gå tilbake som det var før splittelsen. Basene vil fortsatt bli beholdt, og individfordelingen likeså, men det vil nok bli litt mer rotasjon der det er overlap av flyindiviser. Det norske flagget må nok bort når alle maskinene er på samme AOC, ja ....

LN- SE- og OY- bestemmes av andre kriterier, så her blir det neppe noen endringer.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2009, 17:25   #157
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,507
Default Re: SAS - Minus 6 milliarder og 3000 ansatte skal bort

Quote:
Originally Posted by ENGM 911 View Post
Kjos sier rett ut at han ikke har greie på det, ærlighet varer lengst kompis.
Som CEO og advokat burde han ha greie på slikt ....
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2009, 17:31   #158
Kua
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 317
Default Re: SAS - Minus 6 milliarder og 3000 ansatte skal bort

Quote:
Originally Posted by ENGM 911 View Post
Moderer deg Kua, Braathens var ikke konkursbo. SAS kjøpte opp Braathens, slo seg på brøstet og ville ikke gå med på virksomhetsoverdragelse. Kommentarer fra Verkstedklubben og SAS var at de kunne drive flyselskap! Enden på den visen satt Høyesterett, fullt tilslag til ex-Braathensansatte.

Det har vært skremmende lesning hvor lite fagforeningene og ledelsen i SAS har prøvd å trekke i samme retning. Det har vært for mange småkonger i SAS med totalt fravær av helhetstenking.

Nå er det bare inderlig å håpe på at denne gangen får SAS det til. Siste halmstrå er LH`s mulige oppkjøp. De gutta lar seg ikke pirke på nesen!
Jeg kan moderere meg såpass og si "nesten konkurs". Det var ikke mange dagene om å gjøre.
Men å kalle det en dårlig deal er veldig moderat. Hva det har kostet SAS med implementering av BU AOC med dobbel administrasjon, flyklubbaktig bokverk, krangling internt, 2 ekstra foreninger, 2 ekstra baser, osv. Det har kostet skjorta.
Kua is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2009, 17:45   #159
Lamox
ScanFlyer Silver
 
Lamox's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
Default Re: SAS - Minus 6 milliarder og 3000 ansatte skal bort

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Nei, svensk AOC hindrer ikke at Flyene som flyr under SAS Sverige sitt AOC flyr med norske registreringsmerker. Jeg tror ikke at dette er problemet.

Pa denne punktum er press release ogsa ikke helt topp formulert, siden det hva de mener er faktum at de samler alle aktiviteter under et AOC.
Det blir nok ikke et svenks AOC, men et AOC underlagt STK (Skandinavisk TilsynsKontor) som er driftet av de tre skandinaviske luftfartsmyndighetene i fellesskap, på samme måte som det ble gjort før. SAS i DK, SV og IC har for øvrig hatt (og har fremdeles) flere norsk registrerte fly underlagt STK også etter at Norge fikk eget AOC.

Ang at SAS Norge AS skal bestå så menes det nok de gamle eierselskapene DNL, DDL og ABA, som har eksistert helt siden SAS ble opprettet. DNL er 51% eid av staten, resten av private, og eier 2/7 av SAS AB som er registrert på børsen i STO. Disse er rene eierselskaper som ikke har hatt noe med flyoperasjonene å gjøre, og de vil helt sikkert bestå som før.
Lamox is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2009, 18:01   #160
Boeingflyer
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 547
Default Re: SAS - Minus 6 milliarder og 3000 ansatte skal bort

Kjøpet av Braathens er en av grunnene til at SAS Norge er den delen av SAS som går best.
Quote:
flyklubbaktig
Hmm...
Tror kanskje kuer skal drive med det de kan, drøvtygging f.eks.
Boeingflyer is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS skal kjøpe fly for 40- 45 milliarder Robin882 Flyforum 2 11-05-2012 07:24
SAS sminket bort 12 milliarder MartinL Flyforum 12 17-01-2010 22:01
SAS ”sminket bort” 12 milliarder PAS Flyforum 1 17-01-2010 21:46
Norge skal bruke opptil 40 milliarder på nye jagerfly. sail4fun Flyforum 6 03-05-2006 07:56
OA skal betale milliarder retur Guest Flyforum 2 15-09-2005 08:34


All times are GMT +2. The time now is 15:17.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.