![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
Harde beskyldninger fra aksje strategene i First Securities.
Quote:
__________________
Lufta er for alle! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Videre ser vi
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
Jeg ser i en artikkel på hegnar.no at Norne Securities anbefaler salg av SAS aksjen, intil man får en avklaring om SAS sin finansielle situasjon.
Har dette noe med dissse 12 milliardene å gjøre? For ellers er vel SAS sin finansielle situasjon klar nok den, eller hva? http://www.hegnar.no/publikasjoner/f...icle406763.ece |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
__________________
Lufta er for alle! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
|
![]()
Det er vel ikke specielt SAS-relateret. Denne regnskabs-praksis benyttes af tusindvis af selskaber...
Der kan være mange gode grunde til at gøre det på denne måde. "Eksperten" henviser til SAS som eksempel, men kommer ikke med et eneste eksempel på at der skulle være noget forkert i det - udover at de har justeret, men det er jo åbenbart blevet skandinavisk nationalsport og meget populært at skulle drage SAS ind i alle mulige negative sammenhænge. Alle regnskaber bliver revideret og revisorer mv. skal stå til ansvar for evt. fejl og ukorrekte oplysninger - ligesom ledelsen skal, så mon ikke SAS har haft en meget god grund til at benytte denne praksis.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
|
![]()
Nå er vel poenget her at praksisen er uheldig, og i så måte er det uinteressant om SAS er alene om det, eller om "alle de andre" driver med det samme. Det er meget mulig at DY har samme praksis, men inntil noen kan påvise dette er det helt greit at det er SAS som nevnes. Hva Statoil driver med er uinteressant på et flyforum.
__________________
Upcoming: TRD-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]()
Jeg satt og leste artikkelen i DN i morges, og poenget er vel mye det at bedrifter ha en sterkt økende tendens å pakke alle "bad news" inn som "engangskostnader" når det reelt sett ikke er det.
Grunnen til å dra SAS inn er vel at å bruke ordene "uforutsett" eller "engangskostnad" når de presenterer sine kvartalsmessige sparepakker med mer konsis takt enn en metronom gjør at hele praksisen med å legge frem data slik undermines, da hva som reelt sett er faktisk engangskost, uforutsett og bør taes èn gang og hva som er "vi pynter litt" blir et ganske utannet begrep. -A |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
|
![]()
Ja det er jo den såkaldte "eksperts" mening. Der kan være mange gode grunde til at benytte denne praksis, som absolut ikke er uheldige og da artiklen ikke kommer med konkrete eksempler udover at denne praksis benyttes, så synes jeg det er useriøst at rode SAS eller for den sags skyld Statoil ind i det.
Det er udokumenteret at det er "uheldigt" og ikke andet end et forsøg på at "sværte" navngivne selskaber til. Hvis der ikke er konkrete eksempler på at det er benyttet i "uheldige" tilfælde, så er det en ikke-sag, som ikke har nogen relevans - udover at en "ekspert" gerne vil i medier og profilere sig selv. Som nævnt er det både lovlig og almindelig brugt praksis.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Flakk, Birkenes
Posts: 1,820
|
![]() Quote:
http://www.dn.no/forsiden/kommentare...cle1817240.ece Oppsummert av meg: Fremlagt "justert driftsresultat" minus 395 MSEK Revisorsignert underskudd 6,3 MSEK I tillegg fant Hermanrud også: tap på fuel-sikringskontrakter drøye 2 MSEK endring i netto pensjonsforpliktelser 3,8 MSEK og da blir "det egentlige" underskuddet 12,3 MSEK (i verste fall)
__________________
Gunnar Kjeviksiden: http://kjevik.dk ...mange gode minner |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2007
Posts: 918
|
![]()
det har vel vært mangel på negative oppslag om SK i det siste, men ingen fare; DN tar saken!
![]() ![]() Men dette med pensjonsforpliktelsene har vel vært oppe i svensk media flere ganger, har det ikke?
__________________
Upcoming flights; mange! |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Jo, disse 12 milliardene har det vært snakk om i media flere ganger.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Newcomer
Join Date: Apr 2009
Location: Boston, MA
Posts: 48
|
![]() Quote:
SAS sin egenkapital er jo allerede temmelig lav, så konsekvensene kan bli store dersom man tolker regelverket i disfavør av SAS sin tolkning.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2007
Posts: 918
|
![]() Quote:
__________________
Upcoming flights; mange! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS skal kjøpe fly for 40- 45 milliarder | Robin882 | Flyforum | 2 | 11-05-2012 07:24 |
SAS selger spanair, låner 1.8 milliarder til kjøperen. | LeftSaidFred | Flyforum | 22 | 29-01-2011 00:32 |
SAS ”sminket bort” 12 milliarder | PAS | Flyforum | 1 | 17-01-2010 21:46 |
SAS Cargo kan få milliarder i bøter | MartinL | Flyforum | 2 | 12-09-2009 21:43 |
SAS - Minus 6 milliarder og 3000 ansatte skal bort | haavig | Flyforum | 200 | 15-04-2009 23:21 |