Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 05-07-2007, 20:38   #21
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Default Re: Familien og gjengen får sitte sammen

Quote:
Originally posted by LCH

Jeg trodde ikke dere EGB'er nedverdiget dere til å sitte i M...
hehe.. Med SAS sin prising i Flex, har man ofte ikke noe valg...
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2007, 00:03   #22
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

Skal jeg være helt seriøs trodde jeg at dere ble oppgradert omtrent hele tiden, men jeg tar kanskje feil. EBG er vel ihvertfall de første som blir oppgradert? (med unntak av EBP da, så forresten et slikt kort for første gang for noen uker siden, co-brandet med Diners)
Old 06-07-2007, 00:33   #23
Fredrik Propell
ScanFlyer Silver

Fredrik Propell's Avatar

Quote:
Originally posted by LCH

Skal jeg være helt seriøs trodde jeg at dere ble oppgradert omtrent hele tiden, men jeg tar kanskje feil. EBG er vel ihvertfall de første som blir oppgradert? (med unntak av EBP da, så forresten et slikt kort for første gang for noen uker siden, co-brandet med Diners)
Har håndtert to pandion kunder på hotelet, og kan si jeg ble overrasket da dem dro frem det svarte kortet hehe De fikk rom selv om det var fult, en liten fordel bare de har

-Fredrik Propell-
Fredrik Propell is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2007, 09:15   #24
Flyer
ScanFlyer Blue

EBG / EBP kan legge inn ASR (fast favorittsete) uansett hvilken klasse de reiser i. Det vil si at de kan reservere sete før alle andre.
Flyer is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2007, 09:32   #25
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally posted by LCH

Min erfaring som EBG er en og annen opgpadering av rom på Radisson SAS, er lenge siden jeg har blitt oppgradert ombord, men på korte EU-strekninger bryr jeg meg sjeldent, og IC er det vel snart 7 år siden jeg har flydd uten å allerede ha sete på biz.

Jeg hadde en venninne med på OSL-SIN-BNE og tilbake i fjor, og hun fikk EBG på poengene fra den turen og har reist en del bak i bussen til USA siden den gang og opplever vel ca en av tre segmenter så ender hun i Flex, som hjelper mye.

Ut i fra hva jeg leser på FT i SAS-forumet hvor Tommy er ganske aktiv, så er det med at EBG blir oppgradert før andre langt fra noe konsekvent regel, spesielt i CPH.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2007, 09:42   #26
Utflyttet
Ute på tur

Et interessant spørsmål om denne automagiske innsjekken tre timer før, som ble nevnt på FT: hva skjer med alle som da har misconnects men likevel står innsjekket med baggasje? Blir ikke det veldig mye rot da?

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2007, 10:49   #27
FBU
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally posted by ph-ndr

Et interessant spørsmål om denne automagiske innsjekken tre timer før, som ble nevnt på FT: hva skjer med alle som da har misconnects men likevel står innsjekket med baggasje? Blir ikke det veldig mye rot da?

-A
Det er her ikke snakk om automatisk innsjekk 3 timer før, men automatisk seteplassering. Passasjeren har fått tildelt et sete, men blir ikke innsjekket før han/hun gjør det selv.
FBU is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2007, 21:01   #28
paer
ScanFlyer Blue

Jag vet inte om jag kanske inte förstår automatiken och tekniken bakom, men jag förstår verkligen inte varför inte bara bokningar med 2 eller fler passagerare kan bli förplacerade?! Först kan de ju sätta statuspassagerare längst fram i ekonomi kabinen så att de blir glada, och sedan de som reser 2 eller fler därefter. Sedan kan resterande passagerare som är ensamma i bokningarna välja och vraka av resterande platser (och då även placera 2 personer tillsammans som inte har samma bokning)!
Detta skulle ju vara den perfekta lösningen? Eller är det något jag missar?
paer is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2007, 23:25   #29
Gulboble
ScanFlyer Silver

Gulboble's Avatar

Har ikke problemer med å få sitte sammen som familie, men så går vi heller ikke fra skranken før det er i orden.
De eneste som IKKE har klart det er KLM hjem fra (LAX)-AMS-TRF. TRAGISK !!!!

Ut på tur:
TRF-STN-TRF, TRF-AMS-SOU-AMS-TRF, TRF-AMS-BCN // DXB-AMS-TRF, OSL-AMS-PAC-SJO // FRS-GUA-ATL-AMS-OSL
Gulboble is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2007, 11:37   #30
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

Noen med SK DCS-kunskaper som kan fortelle meg hvordan f eks en PNR med 4 pax blir seatet når systemet gjør det?
Old 22-07-2007, 23:47   #31
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Ble offer for dette idiotiske opplegget idag. Siden man ikke kan sjekke inn via internet fra mange SAS sine destinasjoner som f.eks Dublin så ble jeg plassert i ett midtsete. Hadde SAS gjort det mulig med internet innsjekking fra alle destinasjoner hadde jeg akseptert det siden da kunne jeg løst problemet ved å sjekke inn på internet 22t før slik jeg gjorde da jeg fløy OSL-LHR 3 dager tidligere, hvor jeg fikk BN1 og kunne velge alle setene (unntatt 1 som tydeligvis en med EBG hadde tatt). Det som reddet dagen var at jeg har "stjålet" endel EBG meal vouchere så jeg i det minste fikk "gratis" sjampis.

Jeg nekter for at det har vært så stort problem med at familier ble splittet før (og dessuten bør en familie med barn fra 7 år og oppover fint klare å sitte spredt) og dette konseptet er definitivt det totalt motsatte av "vi gjenninnfører service"
Old 23-07-2007, 00:37   #32
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally posted by Someone

Jeg nekter for at det har vært så stort problem med at familier ble splittet før (og dessuten bør en familie med barn fra 7 år og oppover fint klare å sitte spredt) og dette konseptet er definitivt det totalt motsatte av "vi gjenninnfører service"
Jeg betviler vel ikke at en familie med barn over 7 år kan sitte spredt, men det er utrolig mye enklere og praktisk om man kan sitte ved siden av hverandre (eller iallefall i umiddelbar nærhet). Det er nok også mange 7-åringer som gjerne har en av foreldrene ved sin side ombord i flyet, selv om nok mange også er såpass reisevant at det ikke er noe problem. Problemene oppstår fort om det er slik at barnet skal bestille noe å spise/drikke osv. Det er mulig at du har opplevd det som et problem at du måtte sitte i et midtsete, noe jeg helt klart ser ikke er en spesielt god deal, men det kan vel tenkes at ulempen som påføres familier som ikke får sitte sammen er større en ulempen som påføres en som ikke får sitt foretrukne setevalg/lokalisering..? Ditt problem i dette tilfellet var vel heller ikke nødvendigvis pga opplegget med at familier kan sitte sammen?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2007, 07:20   #33
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Joda, men allikevel så selv med det gamle systemet tviler jeg på at det var spesielt vanskelig å finne 2 seter ved siden av hverandre. Reiser man f.eks som en familie på 4 må man da kunne sitte 2 og 2
Old 23-07-2007, 07:26   #34
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:

Joda, men allikevel så selv med det gamle systemet tviler jeg på at det var spesielt vanskelig å finne 2 seter ved siden av hverandre. Reiser man f.eks som en familie på 4 må man da kunne sitte 2 og 2
Helt sikkert. Men jeg skjønner heller ikke at en slik ordning skal gjøre det umulig å finne f.eks. vindus- eller gangsete. Da må det i såfall ha vært veldig mange familier ombord i flyet du reiste med.

SAS kunne sikkert også løst dette problemet med å gjøre som du foreslår - nemlig å tillate internett sjekk.inn over hele linja.
Old 23-07-2007, 07:31   #35
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally posted by TOS

Quote:

Helt sikkert. Men jeg skjønner heller ikke at en slik ordning skal gjøre det umulig å finne f.eks. vindus- eller gangsete. Da må det i såfall ha vært veldig mange familier ombord i flyet du reiste med.
Det var det heller ikke. Antall barn ombord kunne telles på en hånd. De fleste virket enten å reise alene eller to og to. SAS kunne enkelt løst dette problemet ved å la passasjerene sjekke inn på internet, men så lenge man ikke kan det fra f.eks DUB så er det irriterene å bli låst fast i ett sete 3 timer før avgang og man ikke kan endre det heller.

Selv ikke det at jeg har en request om vindusete liggene i systemet syntes å hjelpe
Old 23-07-2007, 07:52   #36
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:

Det var det heller ikke. Antall barn ombord kunne telles på en hånd. De fleste virket enten å reise alene eller to og to. SAS kunne enkelt løst dette problemet ved å la passasjerene sjekke inn på internet, men så lenge man ikke kan det fra f.eks DUB så er det irriterene å bli låst fast i ett sete 3 timer før avgang og man ikke kan endre det heller.
Jeg skjønner ikke helt hvordan dette fungerer. Fra artikkelen i Boarding står følgende å lese: "- Tre timer før avgang plasserer vi familier og andre som reiser sammen i økonomiklasse ved siden av hverandre dersom de ikke selv har valgt sitt eget favorittsete, sier informasjonssjef Thomas Midteide i SAS Norge."

Slik jeg leser ditt innlegg så virker det som om du også ble seatet 3 timer før avgang, men ifølge SAS så er det ikke slik det skal fungere (eller, det som Midteide sier er at de som reiser sammen seates 3 timer før avreise - ikke individuelle reisende).

Internettinnsjekk burde uansett være en prioritet å få på plass fra alle utestasjoner. Det er en veldig god ting som verdsettes av iallefall meg.
Old 23-07-2007, 07:56   #37
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally posted by TOS

Jeg skjønner ikke helt hvordan dette fungerer. Fra artikkelen i Boarding står følgende å lese: "- Tre timer før avgang plasserer vi familier og andre som reiser sammen i økonomiklasse ved siden av hverandre dersom de ikke selv har valgt sitt eget favorittsete, sier informasjonssjef Thomas Midteide i SAS Norge."

Slik jeg leser ditt innlegg så virker det som om du også ble seatet 3 timer før avgang, men ifølge SAS så er det ikke slik det skal fungere (eller, det som Midteide sier er at de som reiser sammen seates 3 timer før avreise - ikke individuelle reisende).

Internettinnsjekk burde uansett være en prioritet å få på plass fra alle utestasjoner. Det er en veldig god ting som verdsettes av iallefall meg.
Slik det fungerer er at 3 timer før avgang så låses alle setene enten man reiser alene eller sammen med andre.

Og ja, internetinnsjekk burde vært mulig fra alle destinasjonene
Old 23-07-2007, 08:04   #38
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:

Quote:
Originally posted by TOS

Slik det fungerer er at 3 timer før avgang så låses alle setene enten man reiser alene eller sammen med andre.

Og ja, internetinnsjekk burde vært mulig fra alle destinasjonene
Når jeg leser SAS sine sider så ser jeg at alle økonomiklassepassasjerer seates 3 timer før, og ikke kun de som reiser sammen (som jeg får inntrykk av når jeg leser Midteides uttalelser i Boarding-artikkelen). Det virker nå unødig restriktivt. At man pre-seater familier og de som reiser sammen har jeg ikke noe problem med å skjønne, men det må da være mulig å ha en fleksibilitet i systemet som gjør at de som reiser individuelt kan velge blant de setene som er ledige. Om man ikke ønsker denne fleksibiliteten (sett fra flyselskapet sin side) så er det muligens andre årsaker til at man ønsker dette systemet (enklere innsjekk for flyselskapet osv.)?

I tillegg så står det jo på SAS sine sider:

"Når du sjekker inn på Internett, mobiltelefon eller på automat kan du sjekke inn på følgende SAS Norge/SAS flygninger:
Innen Norge, Sverige, Danmark og Skandinavia
Fra Skandinavia til Europa
Fra/til destinasjoner i Spania
Fra: Amsterdam*, Birmingham*, Brussel*, Dublin, Genève*, Helsingfors, London, Manchester*, Nice og Paris.
Fra Skandinavia til Bangkok samt fra Bangkok til Skandinavia

* Gjelder kun for passasjerer som reiser med håndbagasje"

Dvs. sllik jeg leser dette så skulle du kunne sjekke inn på nett når du reiste fra Dublin, men jeg har erfart at det ikke alltid er mulig selv fra destinasjoner som er listet opp ovenfor.
Old 23-07-2007, 08:38   #39
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally posted by TOS

"Når du sjekker inn på Internett, mobiltelefon eller på automat kan du sjekke inn på følgende SAS Norge/SAS flygninger:
........Fra: Amsterdam*, Birmingham*, Brussel*, Dublin, Genève*, Helsingfors, London, Manchester*, Nice og Paris.
.......

Dvs. sllik jeg leser dette så skulle du kunne sjekke inn på nett når du reiste fra Dublin, men jeg har erfart at det ikke alltid er mulig selv fra destinasjoner som er listet opp ovenfor.
Vel, jeg reiste faktisk kun med håndbaggasje men når jeg forsøkte å sjekke inn på sas.no før jeg dro til flyplassen så var ikke det mulig og fikk bare beskjed om "Passenger not found"
Old 23-07-2007, 09:09   #40
tosfreight
ScanFlyer Silver

tosfreight's Avatar

Quote:

Quote:
Originally posted by TOS

........Fra: Amsterdam*, Birmingham*, Brussel*, Dublin, Genève*, Helsingfors, London, Manchester*, Nice og Paris.
.......

Vel, jeg reiste faktisk kun med håndbaggasje men når jeg forsøkte å sjekke inn på sas.no før jeg dro til flyplassen så var ikke det mulig og fikk bare beskjed om "Passenger not found"
Har faktisk også fått opp "passenger not found", og det var faktisk når jeg skulle reise fra Haugesund til København.......... synes det var merkelig...
tosfreight is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules