Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 05-07-2007, 09:33   #1
jb1
ScanFlyer Rusty

Default Familien og gjengen får sitte sammen

http://www.boarding.no/art.asp?id=27301

Sikkert vært my gnåling fra folk som ikke får sitte sammen. Fint tiltak!
Old 05-07-2007, 09:38   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Default Re: Familien og gjengen får sitte sammen

Idiotisk tiltak. Har aldri opplevd å blitt splittet opp når jeg har reist sammen med andre. Itillegg er det idiotisk siden jeg ikke alltid har mulighet til å sjekke inn på nett og havner på 28B pga dette blir jeg sur. Riktignok legger jeg alltid inn en seat request ved bestilling men den funker ikke alltid

Fra Europa kan man heller ikke sjekke inn over mobil og det er normalt da jeg er uten internet....for ett jalla opplegg
Old 05-07-2007, 10:31   #3
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Quote:
Originally posted by Someone

Idiotisk tiltak.
Familier og grupper som reiser sammen er nok ikke enig med deg. Og jeg synes helt klart at det er fornuftig at man skal prioritere at familier får sitte sammen fremfor at enkeltreisende skal få gjort sine prioriteringer først.

Det er vel også en grunn til at man på restaurant ikke gir et 6 mannsbord til en person som kommer alene når de vet at restauranten blir full den kvelden!?!

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2007, 11:09   #4
jb1
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally posted by Someone

Idiotisk tiltak. Har aldri opplevd å blitt splittet opp når jeg har reist sammen med andre. Itillegg er det idiotisk siden jeg ikke alltid har mulighet til å sjekke inn på nett og havner på 28B pga dette blir jeg sur. Riktignok legger jeg alltid inn en seat request ved bestilling men den funker ikke alltid

Fra Europa kan man heller ikke sjekke inn over mobil og det er normalt da jeg er uten internet....for ett jalla opplegg
Jeg synes det var en smule egoistisk, jeg tror uansett dette får størst effekt nå om sommeren når mange familier og venner reiser sammen. Businessfolket som reiser mest alene reiser jo mindre når flere grupper reiser.
Old 05-07-2007, 11:14   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Joda, men å plassere grupper sammen må vel kunne løses på en bedre måte enn å stenge setevalg 3 timer før avreise? Når jeg var liten å reiste med familien før havnet vi bortimot alltid sammen og flere ganger når vi ønsket å bli splittet (pga kamp med brodern om hvem som skulle ha vindusplassen) så hendte det systemet satte oss sammen etter innsjekk og vi fikk delvis ufrivillig nye plasser sammen at gate-agentene
Old 05-07-2007, 11:24   #6
imm
ScanFlyer Crusty

Det er vel ganske normalt at dette gjøres manuelt, for å sikre at grupper/familier får sitte sammen, samt at folk med spesielle behov (rullestolbrukere, barn som reiser alene osv.) får sitte på mest mulig egnede seter. Dette er derimot svært tidkrevende, og det er mye tid som spares hvis man får et system som gjør dette automatisk.

IMM
Old 05-07-2007, 12:04   #7
Flyer
ScanFlyer Blue

Quote:
Joda, men å plassere grupper sammen må vel kunne løses på en bedre måte enn å stenge setevalg 3 timer før avreise?
Kan du ikke bare sjekke inn 22 timer før avreise da? Hvis du vil ha favorittsetet ditt er det jo dumt å vente til 2 timer før flyet går - da er det sannsynligvis tatt uansett...
Flyer is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2007, 12:15   #8
N2630B
ScanFlyer Blue

N2630B's Avatar

Merkelig at dette ikke blir gjort før nå..

Dette gjøres allerede på de fleste av flyselskapene som Servisair handler vet jeg.
Eller.. Det gjøres med bookinger som er på 3 pax og oppover på endel av flyselskapene.

Men igjen så blir jo disse forhånds reserverte setene tatt bort når det er kort tid igjen av innsjekk, og setene fylles opp.

Dette er uansett et bra tiltak, men er tviler sterkt på at det kommer til å "sikre" at folk får sitte sammen uansett..
N2630B is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2007, 12:16   #9
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

På Norwegian får de som har bestillt som en gruppe sitte sammen. Det skjer automatisk, så lenge det er nok seter ledig i et område. Er ikke dette vanlig på de fleste selskap da?
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2007, 12:23   #10
learjet
oversheriffmester

Global Moderator

Hos oss editeres alle flighter, slik at alle spesielle behov tas vare på. Alle familier etc settes sammen stort sett dagen før, slik at de er sikret plass sammen. Særs sjeldent at familier ikke ønsker å sitte sammen. Og dette gjøres dagen i forveien slik at man har en mulighet til å få kabalen til å gå opp. Og noen ganger kan det være en alvorlig kabal som vi sliter med.

I dette tas også det vi vet av UM, Rullestol, infant etc. På feks Sterling skjer det at familier med infant har bestilt sete ved nødutgang, og da må de flyttes og det gjøres i editeringen. Påd enne måten gjøres innsjekk enklere ved at man ikke trenger å trikse og mikse med seter for å løse ting.

Og for ordens skyld, de som har bestilt seter på en eller annen måte tar vi også her.

Så at SAS kaller dette en nyhet er vel omrent på høyde med "vi relanserer service"

S
learjet is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2007, 13:08   #11
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club

sirpjalle's Avatar

Learjet, editerte deg litt

Quote:
Originally posted by learjet

....Så at SAS kaller dette en nyhet er vel omrent på høyde med "vi relanserer service"
Hvilken service?

Old 05-07-2007, 13:32   #12
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally posted by Flyer

Quote:
Joda, men å plassere grupper sammen må vel kunne løses på en bedre måte enn å stenge setevalg 3 timer før avreise?
Kan du ikke bare sjekke inn 22 timer før avreise da? Hvis du vil ha favorittsetet ditt er det jo dumt å vente til 2 timer før flyet går - da er det sannsynligvis tatt uansett...
Normalt gjør jeg det, men er jeg ute på tur er det ikke alltid jeg har tilgang på internet
Old 05-07-2007, 13:41   #13
imm
ScanFlyer Crusty

Nyheten er kanskje at det gjøres automatisk. Så vidt jeg vet, så har dette blitt gjort manuelt både hos SAS og mange andre i alle år. Det er noe som MÅ gjøres for at folk skal få sitte sammen. Og så heves disse sperringene når flight stenges for innsjekk for eksempel en halv time før avgang.

IMM
Old 05-07-2007, 13:59   #14
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

Info fra SAS om dette:
---
New procedure – Default Pre-seating of Economy class passenger
Introduction
As from 03JUL07 passengers holding economy class tickets, for travel within Europe, will be default pre-seated 3 hours before departure.

It will not be possible for the passenger to change the seat on Internet, Self Service Machines, manual check-in or at gate, less than 3 hours before departure.

Passengers who want to choose their seat must check-in on Internet, Self Service Machines or manual check-in, more than 3 hours prior to departure.
Old 05-07-2007, 14:01   #15
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Dette er gjort fra før på interkont, og gjort ved grupper og familier med barn. Om dette er bra eller ikke får vi nå se. Men ønske er at man ikke bruker så mye ressurser på økonomipassasjerer som 95% av tilfellene synes det viktigste er å sitte sammen.

Old 05-07-2007, 14:09   #16
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Men hvorfor kan ikke da SAS f.eks åpne opp for mobil/WAP check-in utenfor Skandinavia? Det bør da være mulig?
Old 05-07-2007, 14:18   #17
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

Selv om dette er en forbedring på en måte, så synes jeg det er meget svakt at man ikke kan endre seating ved sjekk-in. Jo mere jeg tenker på det, jo svakere er det, riktig dårlig faktisk. Skjønner at man vil styre folk til å gjøre det selv, men fortsatt dårlig.
Old 05-07-2007, 16:39   #18
learjet
oversheriffmester

Global Moderator

Vel, da ble det litt klarere. Man stenger for setebytte 3 timer før - men har i alle fall vett nok til å forsøke å plassere grupper sammen.....
Det er jo litt annerledes enn at man preseater 3 timer før, for det er nok gjort. Og når man møter på flyplassen så er alt bestemt.... uten mulighet for endring. Det er service det.......

BA har jo noe sin greie med at når boarding pass er skrevet ut så kan man ikke endre sete, det er kunn et fåtall medarbeidere som i det hele tatt kan gjøre det og da må det veldig spesielle grunner til.

Men her får man i alle fall muligheten til å endre på automaten når man gjør det selv.
I praksis er det jo slik at grupper ikke flyttes på de fleste selskaper, men å låse flytting 3 timer før er å strekke det litt langt.

S

learjet is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2007, 19:33   #19
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Jeg er sikker på at de (som nå) plasserer EBG fremst i M
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2007, 20:04   #20
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

Jeg trodde ikke dere EGB'er nedverdiget dere til å sitte i M...

Posting Rules