Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 17-04-2009, 07:39   #1
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Spørsmål Like navn - får ikke fly sammen

Quote:
Utsira-ordfører Jarle Nilsen får ikke ta fly sammen med partikollega Jarle Nilsen fra Karmøy når de to skal reiser til Ap-landsmøtet i Oslo. To med samme navn på samme fly går ikke.

To Jarle Nilsen på samme fly skaper problemer for datasystemene.
http://www.dn.no/borspause/article1651170.ece
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2009, 08:02   #2
imm
ScanFlyer Crusty

Default Re: Like navn - får ikke fly sammen

Dette høres veldig rart ut. Det er da helt vanlig at to med samme navn reiser med samme fly, eksempelvis far og sønn med samme navn.
Old 17-04-2009, 08:44   #3
laurenz
ScanFlyer Molded

Veeeeeldig rart. Men artikelen inneholder nesten ikke noe informasjon. Det kan like godt være deres eget reisekontor som ikke klarer å få det inn i systemet. Bookingsystemet til flyselskapene har jo ikke noe problem med det.
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2009, 08:58   #4
blazius
ScanFlyer Silver

blazius's Avatar

Ja, jeg har opplevd å være booket to ganger på samme fly - ved en misforståelse hadde både jeg og oppdragsgiver hadde bestilt billett med identisk navn. Jeg ble positivt overrasket over at jeg fikk refundert den ene av billettene uten diskusjon, selv om det ikke var fleksible billetter.
blazius is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2009, 09:23   #5
Isbamse
ScanFlyer Molded

Jeg har også opplevd å sitte på et fly der de måtte telle paxen flere ganger fordi det ikke stemte med navnene...inntil de skjønte at det var to med samme navn ombord.
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2009, 09:27   #6
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Godt man ikke har et vanlig "hansen-navn" da!

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2009, 10:09   #7
Kingstone
Ops Manager

Kingstone's Avatar

Hadde et tilfelle på BA for en stund tilbake. For å ta et navn, så var det en George Brown som skulle med BA767 og en annen George Brown på BA769 som skulle gå senere. George som skulle med BA769 kom tidligere og lurte på om han kunne komme med BA767. Personen på innsjekk gikk inn på BA767 og så da navnet til den andre personen med akkurat samme navn og trodde det var samme person. Han ble da sjekket inn. Da neste George kom fikk han bare et reprint av boardingkortet da personen på innsjekk (en annen) trodde han hadde sjekket inn fra før, men trengte bare et boardingkort. Da gate hadde klart å boarde begge, kan du si det ble litt forvirring ombord. Nøyaktig samme navnet i passet og det samme boardingkortet på begge! Hvem var hvem? Ble fort oppklart, men da flyet var smekk fullt måtte han som skulle ned BA769 pent vente.
Kingstone is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2009, 11:31   #8
JoeW
ScanFlyer Rusty

Vi er da vant til dette på ckin?
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2009, 21:18   #9
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Det er ikke vanlig, men slett ikke uvanlig heller med like navn ombord. Det kan derimot gi en del problemer hvis man er litt uoppmerksom. De fleste flyselskaper har warning systemer som har en del paramatere for å unngå dobbeltbookinger, og navn er et av de. Det mest bisarre jeg har opplevd er to personer som skulle fra OSL til samme destinsajon i danmark, den ene direkte med BA den andre via CPH med SK. Identiske navn, men de var sjekket inn på feil fly, problemet oppstod siden begge dukket opp på samme utgang. Og da var direkte flyet gått. (Hvis dere ikke skjønner hva som har skjedd så skal jeg prøve å forklare)
Old 18-04-2009, 10:31   #10
imm
ScanFlyer Crusty

Jeg skulle sjekke inn en mann på Ryanair en gang, og fant to like navn på passasjerlista. Dette var helt spesielle navn, og jeg trodde noe var galt, og spurte passasjeren om han hadde hatt problemer når han bestilte billetten, og om det kunne tenkes at han hadde fått bestilt to billetter.
Han sa at alt hadde gått helt normalt for seg, og da jeg sa navnet lå to ganger inne i dataen, sa han: Veldig rart, det er bare to personer i Norge med det navnet. To meter bak i køen sto han andre
Old 18-04-2009, 17:46   #11
Beechdriver
ScanFlyer Silver

Det hoeres veldig merkelig ut at man ikke slipper med fordi man har samme navn som en medpasssjer. Man kan jo identifisere passasjerene paa foedslesdato, personsnummer, passnummer etc. etc.

Lurer paa hvilken situasjoner som opstaar naar det finnes flere stk. Mohammed Ali's uder en Hadj-flyvning til Saudi-Arabia som ikke faar komme med. Det blir da mange tomme flyseter......
Beechdriver is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2009, 18:01   #12
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Hvis dere leser artikkelen en gang til, så er den nå oppdatert og det er lagt til at saken nok beror på en misforståelse hos en eller annen part. Ikke akkurat overraskende
TCAS is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules