Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 27-02-2020, 19:45   #41
Tjab
Upgrade me....

Default Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

Hva er så grunnlønn for CC i SAS?
Hva er vanlig årsverk?

Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2020, 19:49   #42
Blubird
ScanFlyer Mile High Club

Noen som kjenner bakgrunnen for navnevalget?
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2020, 19:58   #43
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Hva er egentlig så annerledes her sammenlignet med når hadde SAS Commuter eller Cimber?
Old 27-02-2020, 20:10   #44
storg
ScanFlyer Molded

storg's Avatar

Quote:
Originally Posted by Blubird View Post
Sikkert noe et advokatfirma hadde liggende, eller fant på.
storg is online now   Reply With Quote
Old 27-02-2020, 20:29   #45
CFM
ScanFlyer Crusty

CFM's Avatar

Quote:
Originally Posted by Blubird View Post
Hvis du vrir litt på siste delen blir det Airrats
CFM is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2020, 22:27   #46
SASCC
ScanFlyer Blue

SASCC's Avatar

Quote:
Originally Posted by hlorange View Post
Dette er helt vanvittige uttalelser.

Det som overrasker meg, er at hver gang jeg har møtt noen med den holdningen som du ytrer her, så spør jeg bare: Hvorfor slutter du ikke og begynner i et annet selskap, eller finner deg noe annet å gjøre? Det er det pr. dags dato ingen som har kommet med et godt svar på. Så nå utfordrer jeg deg: hvorfor i helvete blir du værende og fortsetter denne selvpiningen?
Veldig mange i flybransjen har ingen andre muligheter. Ofte er det folk uten høyere utdannelse, er i en alder hvor det begynner å bli vanskelig å finne seg en ny jobb etc. Argumentet «Finn deg en ny jobb» er så sinnsykt boomer å komme med. Fordi du kanskje har muligheten til å bytte jobb enkelt betyr ikke at andre har det. Jeg lever kun for streiken nå.
Old 27-02-2020, 22:30   #47
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by SASCC View Post
Veldig mange i flybransjen har ingen andre muligheter. Ofte er det folk uten høyere utdannelse, er i en alder hvor det begynner å bli vanskelig å finne seg en ny jobb etc. Argumentet «Finn deg en ny jobb» er så sinnsykt boomer å komme med. Fordi du kanskje har muligheten til å bytte jobb enkelt betyr ikke at andre har det. Jeg lever kun for streiken nå.
Og likevel håper du at dere ”streiker ihjel dritten“
Veldig mye bitterhet, veldig lite logikk.
Old 27-02-2020, 22:32   #48
Polaris
Free Luigi

Ser ingen grunn til at det er motsetninger mellom å være i mot egen jobb, og allikevel føle at man ikke kan finne noe annet og at det oppleves som «umulig» å bytte jobb.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2020, 22:33   #49
Turtle
ScanFlyer Silver

Quote:
Det som overrasker meg, er at hver gang jeg har møtt noen med den holdningen som du ytrer her, så spør jeg bare: Hvorfor slutter du ikke og begynner i et annet selskap, eller finner deg noe annet å gjøre? Det er det pr. dags dato ingen som har kommet med et godt svar på.
I flyverden hvor en ofte ser mer bakover enn fremover er det så og si umulig for "vanlige arbeidere" å begynne i et annet, tilsvarende selskap. Grunnen til det er senioritetsprinsippet, denne underlige tankegangen med utspring i steinalderen. Hvis "vanlige arbeidere" i SAS vil begynne i et annet tilsvarende selskap må de som regel begynne helt på nytt, som om de aldri har jobbet i et fly før.

Dermed er de ansatte fanger i eget selskap og selskapet kan gjøre hva de vil for ingen kan bytte til en annen tilsvarende jobb. De ansatte kan streike så mye de vil for de har ingenting å tape. Går selskapet konkurs må de begynne på nytt et annet sted, noe som de uansett må gjøre om de bytter jobb etter eget ønske så da kan en vel kanskje likså godt kjempe med nebb og klør så lenge det går.

Dette senioritetsprinsippet er visstnok den eneste "rettferdige" måten å gjøre ting på i flyselskap. Alle tidligere kollegaer som mistet jobben som en følge av TCX konkursen vet alt om den "rettferdigheten". Riktignok lagde TUI noen spesialavtaler for et svært begrenest antall men det ble, såvidt jeg vet, gjort på siden av senioritetslistene og de det gjelder er ikke "ordentlige" TUI ansatte. Hvis de vil gjøre noe annet innen TUI må de ut av spesialavtaen og begynne på nytt, noe som er identisk med det som skjedde med BMI ansatte når BA tok over BMI, f.eks.

Dette er ikke annet enn trist men SAS følger jo bare i fotsporene til Lufthansa som jo er en ekspert på kompliserte selskapsformer og underlige operasjonskonstellasjoner. Siden ingen ansatte kan vise deres misnøye med å prøve på og flytte til tilsvarende jobber i andre selskap, ja da er det kanskje den eneste veien ting kan gå i denne delen av flyverden.

Last edited by Turtle; 27-02-2020 at 22:41.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2020, 22:39   #50
Tjab
Upgrade me....

Jeg støtter streikeretten. Jeg støtter de ansattes kamp for bedre arbeidsvilkår. Og jeg støtter at man skal ha skandinaviske arbeidsforhold og avtaler. Og jeg unngår så langt jeg kan selskaper (i alle næringer) som driver dosial dumping.

Men gud hjelpe meg så de ansatte i luftfarten sliter med omdømme. Jeg har ikke vært borti makan til fagforeninger som knapt ikke greier å skape ett snev av sympatifølelse.

Skjerp dere. Dere driter der jo ut. Dere gir jo selskapene alle verdens muligheter til å fremstå som offer gang på gang.

Old 27-02-2020, 23:02   #51
LN-HFH
ScanFlyer Gold

LN-HFH's Avatar

Synes det kanskje blir litt feil av oss som bare opplever flybransjen fra et passasjerperspektiv å prøve å sette de som faktisk jobber i den på plass. Ja, enig at det høres sykt ut å ønske å streike sin arbeidsplass konkurs. Samtidig så er det en ekstrem intern uro i sas som bare har vokst og vokst siden 2012, og en dag sprekker det, antageligvis snart og hardt (mtp på det man har hørt i media så synes jeg faktisk fjorårets pilotstreik var relativt kort). Det ryktes om ulovlige sykemeldingsaksjoner, noe som sannsynligvis kan inntreffe til påske, og en kabinstreik på 1 til 2 uker pluss litt mer sykemelding når sommerferien starter vil koste dyrt.

SASCC er kanskje litt ut på skalaen når det kommer til misnøye i sas, men han er ikke alene, og det finnes nok en god del værre og.

Synes også vi nesten burde få en egen «overlever sas? - internt opprør» -tråd
LN-HFH is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2020, 00:00   #52
hlorange
Flyjunkie

Quote:
Originally Posted by SASCC View Post
Ofte er det folk uten høyere utdannelse, er i en alder hvor det begynner å bli vanskelig å finne seg en ny jobb etc. Argumentet «Finn deg en ny jobb» er så sinnsykt boomer å komme med. Fordi du kanskje har muligheten til å bytte jobb enkelt betyr ikke at andre har det. Jeg lever kun for streiken nå.
Det er - pardon my french - en syltynn og jævlig lettvint unnskyldning til å ikke flytte på ræva og gjøre noe med livet sitt. Jeg har skiftet karriere to ganger - fra C/A til IT og nå hospitality - og kan hviske deg at det er langt i fra “enkelt”. Det er beinhard jobbing, det er kanskje der motstanden din kommer fra? At det ikke er jobber og andre karrierer der ute er bullshit. At man ikke vil ha de jobbene, eller ikke vil legge inn det som kreves, er noe annet. Det handler om innstilling.

At du har valgt et yrke som ikke krever utdannelse var ditt valg, og det har sikkert vært komfortabelt i mange år. At du har malt deg inn i et hjørne og føler at du ikke har alternativer, er resultat av valg du har tatt, selv om du elegant skyver ansvaret for fikse det over på arbeidsgiver.
hlorange is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2020, 00:24   #53
hlorange
Flyjunkie

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
I flyverden hvor en ofte ser mer bakover enn fremover er det så og si umulig for "vanlige arbeidere" å begynne i et annet, tilsvarende selskap. Grunnen til det er senioritetsprinsippet, denne underlige tankegangen med utspring i steinalderen. Hvis "vanlige arbeidere" i SAS vil begynne i et annet tilsvarende selskap må de som regel begynne helt på nytt, som om de aldri har jobbet i et fly før.

Dermed er de ansatte fanger i eget selskap og selskapet kan gjøre hva de vil for ingen kan bytte til en annen tilsvarende jobb. De ansatte kan streike så mye de vil for de har ingenting å tape. Går selskapet konkurs må de begynne på nytt et annet sted, noe som de uansett må gjøre om de bytter jobb etter eget ønske så da kan en vel kanskje likså godt kjempe med nebb og klør så lenge det går.

Dette senioritetsprinsippet er visstnok den eneste "rettferdige" måten å gjøre ting på i flyselskap. Alle tidligere kollegaer som mistet jobben som en følge av TCX konkursen vet alt om den "rettferdigheten". Riktignok lagde TUI noen spesialavtaler for et svært begrenest antall men det ble, såvidt jeg vet, gjort på siden av senioritetslistene og de det gjelder er ikke "ordentlige" TUI ansatte. Hvis de vil gjøre noe annet innen TUI må de ut av spesialavtaen og begynne på nytt, noe som er identisk med det som skjedde med BMI ansatte når BA tok over BMI, f.eks.

Dette er ikke annet enn trist men SAS følger jo bare i fotsporene til Lufthansa som jo er en ekspert på kompliserte selskapsformer og underlige operasjonskonstellasjoner. Siden ingen ansatte kan vise deres misnøye med å prøve på og flytte til tilsvarende jobber i andre selskap, ja da er det kanskje den eneste veien ting kan gå i denne delen av flyverden.
Å skylde på senioritetsprinsipp og hevde at man blir “bondefanget” av arbeidsgiver er for tynt. I denne bransjen står senioritetsprinsippet så sterkt at man kan ikke unngå å få det med seg når man begynner, selv om man går inn med lukkede øyne. Da holder det ikke å våkne opp fra dvalen 20 år senere og la seg overraske over at “shit, jeg mister ansenniteten min dersom jeg bytter flyselskap”? Det lå jo i kortene fra dag én?

Det er da ingen bransjer eller yrker der alt bare er velstand? Og såvidt meg bekjent var det vel fagforeningene som presset frem ansennitetsprinsippet, og nå passer det plutselig ikke lenger?

Alle bransjer og yrker påvirkes av utviklingen i verden. Slik det er nå må alle omstille seg og levere mer pr. krone. At det er dritkjipt, ja, den ser jeg, og det er en annen diskusjon. Men det er ikke lov å være så naiv at man tror at resten av verden har det så mye bedre, og at alt er så mye enklere for alle andre.
hlorange is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2020, 10:43   #54
martins
ScanFlyer Blue

Jeg skjønner at du mener at alle som er misfornøyde/ønsker en forbedring, bare skal omskolere seg selv ved ny utdannelse og skifte karriere. Det gjorde jo du. Hatten av for det, absolutt! Jeg har også gjort det. Men jeg mener fortsatt at folk må få lov til ønske seg bedre vilkår der de er uten å måtte skifte karriere.

De som begynte i SAS for 20 år siden visste om ansiennitetsprinsippet, uten tvil. Men da var også jobben fin, med helt andre spilleregler enn i dag.

Luftfarten er under ekstremt press, både fra myndigheter (avgifter, miljø) og kunder (pris og miljø). Kombinert med en av de mest kostnadsintensive bransjene, med høyt krav til safety og stor kompleksitet får du en svært utfordrende mix.

Crew sine T&Cs har vært presset nedover i 20 (!!) år nå, og en styrmann i SAS sin timelønn er en av de aller aller laveste i bransjen i dag. Samtlige norske selskaper har høyere timelønn, noe som for noen kanskje er oppsiktsvekkende. Men det viser også at presset er stort, og større enn de aller fleste andre bransjer.
martins is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2020, 10:46   #55
semmern
ScanFlyer Gold

Quote:
Å skylde på senioritetsprinsipp og hevde at man blir “bondefanget” av arbeidsgiver er for tynt. I denne bransjen står senioritetsprinsippet så sterkt at man kan ikke unngå å få det med seg når man begynner, selv om man går inn med lukkede øyne. Da holder det ikke å våkne opp fra dvalen 20 år senere og la seg overraske over at “shit, jeg mister ansenniteten min dersom jeg bytter flyselskap”? Det lå jo i kortene fra dag én?

Det er da ingen bransjer eller yrker der alt bare er velstand? Og såvidt meg bekjent var det vel fagforeningene som presset frem ansennitetsprinsippet, og nå passer det plutselig ikke lenger?

Alle bransjer og yrker påvirkes av utviklingen i verden. Slik det er nå må alle omstille seg og levere mer pr. krone. At det er dritkjipt, ja, den ser jeg, og det er en annen diskusjon. Men det er ikke lov å være så naiv at man tror at resten av verden har det så mye bedre, og at alt er så mye enklere for alle andre.
I luftfarten et det ikke så enkelt som å «bare bytte jobb.» Det finnes noe sånt som 1400 kommersielle piloter i Norge, og de fleste her har god oversikt over hvor få flyselskap det finnes her til lands. Kombinér dette med et ansiennitetsprinsipp som står meget sterkt, så ser man at det ikke er så greit å bytte beite. Ser du har jobbet i IT og hospitality. Begge er sektorer der det i forhold til luftfarten finnes utallige arbeidsgivere spredt over hele landet.
Et skifte i arbeidsgiver for en pilot eller kabinansatt kan bety flytting til et annet land i en annen verdensdel. Ikke like greit å pakke teltet og stikke fra alt man har av nettverk hjemme.

En annen ting man ikke må glemme er at de aller fleste ønsker at selskapet sitt skal overleve. De fleste selskap har hatt en eller flere ledere som har vært mer eller mindre destruktive. Lederen hopper ut av det brennende vraket i en dyr fallskjerm, mens de ansatte blir igjen for å ta regningen for diverse feilskjær. Man ønsker at selskapet sitt skal overleve og gjøre det bra. Derfor blir frustrasjonen så enorm når man ser hvor sjanseløse avgjørelser som tas.

Last edited by semmern; 28-02-2020 at 11:30.
semmern is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2020, 10:59   #56
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by semmern View Post
I luftfarten et det ikke så enkelt som å «bare bytte jobb.» Det finnes noe sånt som 1400 kommersielle piloter i Norge, og de fleste her har god over hvor få flyselskap det finnes her til lands. Kombinér dette med et ansiennitetsprinsipp som står meget sterkt, så ser man at det ikke er så greit å bytte beite. Ser du har jobbet i IT og hospitality. Begge er sektorer der det i forhold til luftfarten finnes utallige arbeidsgivere spredt over hele landet.
Et skifte i arbeidsgiver for en pilot eller kabinansatt kan bety flytting til et annet land i en annen verdensdel. Ikke like greit å pakke teltet å stikke fra alt man har av nettverk hjemme.
Gjelder ikke det i langt større grad for piloter enn kabin? I den forstand at senioritetslistene der er mer avgjørende, og man i langt større grad er låst. Både når det kommer til selskap, og i enda større grad til bransjen, da det å være pilot jo er en høyt spesialisert utdannelse?

Ikke at det nødvendigvis er enkelt, men er vel i større grad enklere for de i kabinen å "hoppe av bransjen", og ikke måtte flytte, og for det ende opp men en jobb som trolig ikke har dårligere vilkår? Så dårlig som lønn og turnus er der, så er det vel ikke så mye som er verre?
Old 28-02-2020, 10:59   #57
semmern
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Gjelder ikke det i langt større grad for piloter enn kabin? I den forstand at senioritetslistene der er mer avgjørende, og man i langt større grad er låst. Både når det kommer til selskap, og i enda større grad til bransjen, da det å være pilot jo er en høyt spesialisert utdannelse?

Ikke at det nødvendigvis er enkelt, men er vel i større grad enklere for de i kabinen å "hoppe av bransjen", og ikke måtte flytte, og for det ende opp men en jobb som trolig ikke har dårligere vilkår? Så dårlig som lønn og turnus er der, så er det vel ikke så mye som er verre?
Jo, det kan man nok si.
semmern is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2020, 11:25   #58
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tjab View Post
Hva er så grunnlønn for CC i SAS?
Hva er vanlig årsverk?
Slik jeg forstår det er topplønn for en CC på ca 420.000. Dette med max ansiennitet. De som starter i dag tjener betydelig dårligere.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2020, 11:27   #59
SASID
Newcomer

La meg understreke at jeg ikke på noen måte befinner meg i samme ende av skalaen som SASCC, tvert imot er jeg glad i jobben min og ser stort sett frem til å gå på jobb, selv om det tidvis er grytidlig innsjekk og lange dager. Jeg håper virkelig at man kommer til enighet og at det ikke blir streik til våren!

Når det er sagt må jeg si at jeg er sterkt kritisk til "Gusse's" skandinaviske vilkår som han kaller det!

Siden det ikke har vært tatt opp tidligere i denne tråden lurer jeg på hva flyprat's debattanter mener er "skandinaviske vilkår"?

Et lite utdrag av avtalen som CC i SAS flyr etter i dag: CC kan planlegges med 47 1/2 arbeidstime pr 7 rullerende døgn, ved avvik kan CC jobbe 60 timer (denne overtiden kompenseres med kr 0).

Avtalen sier at CC skal ha fri en helg pr mnd, noe som kan bety at CC jobber de 3 andre hvis arbeidsgiver har behov for det.

CC har krav på fri til jul annet hvert år,dvs 24,25 desember og frem til klokken 12 den 26 desember.

Flyene går til alle døgnets tider og det ytes ikke tillegg for ubekvem arbeidstid eller helligdagstillegg, det er bakt inn i grunnlønnen.

100% stilling for nyansatte er forresten en saga blått,nyansatte blir tilbudt 75/90, dvs 75 % stilling 6 mnd og 90% de andre 6 månedene.

Hva mener dere lønnen bør ligge på i en 100% stilling,som har 11 dager fri pr mnd, 11 fridager som blir lagt ut slik det passer arveidsgiver. Arbeidsplan for neste måned publiseres den 15 inneværende måned.
SASID is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2020, 12:47   #60
Tjab
Upgrade me....

Hvor mange timer er ett årsverk for CC i SAS?

Jeg sitter forsåvidt å leser avtalen nå, men er litt usikker på hvordan jeg skal regne sammen arbeidsdager.

Registrerer dog at CC har rett på 42 feriedager.

Last edited by Tjab; 28-02-2020 at 13:04.
Reply

Posting Rules