![]() |
|
![]() |
#41 |
Upgrade me....
|
![]()
Hva er så grunnlønn for CC i SAS?
Hva er vanlig årsverk? |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Noen som kjenner bakgrunnen for navnevalget?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Hva er egentlig så annerledes her sammenlignet med når hadde SAS Commuter eller Cimber?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
ScanFlyer Crusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#47 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Veldig mye bitterhet, veldig lite logikk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Free Luigi
|
![]()
Ser ingen grunn til at det er motsetninger mellom å være i mot egen jobb, og allikevel føle at man ikke kan finne noe annet og at det oppleves som «umulig» å bytte jobb.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Dermed er de ansatte fanger i eget selskap og selskapet kan gjøre hva de vil for ingen kan bytte til en annen tilsvarende jobb. De ansatte kan streike så mye de vil for de har ingenting å tape. Går selskapet konkurs må de begynne på nytt et annet sted, noe som de uansett må gjøre om de bytter jobb etter eget ønske så da kan en vel kanskje likså godt kjempe med nebb og klør så lenge det går. Dette senioritetsprinsippet er visstnok den eneste "rettferdige" måten å gjøre ting på i flyselskap. Alle tidligere kollegaer som mistet jobben som en følge av TCX konkursen vet alt om den "rettferdigheten". Riktignok lagde TUI noen spesialavtaler for et svært begrenest antall men det ble, såvidt jeg vet, gjort på siden av senioritetslistene og de det gjelder er ikke "ordentlige" TUI ansatte. Hvis de vil gjøre noe annet innen TUI må de ut av spesialavtaen og begynne på nytt, noe som er identisk med det som skjedde med BMI ansatte når BA tok over BMI, f.eks. Dette er ikke annet enn trist men SAS følger jo bare i fotsporene til Lufthansa som jo er en ekspert på kompliserte selskapsformer og underlige operasjonskonstellasjoner. Siden ingen ansatte kan vise deres misnøye med å prøve på og flytte til tilsvarende jobber i andre selskap, ja da er det kanskje den eneste veien ting kan gå i denne delen av flyverden. Last edited by Turtle; 27-02-2020 at 22:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Upgrade me....
|
![]()
Jeg støtter streikeretten. Jeg støtter de ansattes kamp for bedre arbeidsvilkår. Og jeg støtter at man skal ha skandinaviske arbeidsforhold og avtaler. Og jeg unngår så langt jeg kan selskaper (i alle næringer) som driver dosial dumping.
Men gud hjelpe meg så de ansatte i luftfarten sliter med omdømme. Jeg har ikke vært borti makan til fagforeninger som knapt ikke greier å skape ett snev av sympatifølelse. Skjerp dere. Dere driter der jo ut. Dere gir jo selskapene alle verdens muligheter til å fremstå som offer gang på gang. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Synes det kanskje blir litt feil av oss som bare opplever flybransjen fra et passasjerperspektiv å prøve å sette de som faktisk jobber i den på plass. Ja, enig at det høres sykt ut å ønske å streike sin arbeidsplass konkurs. Samtidig så er det en ekstrem intern uro i sas som bare har vokst og vokst siden 2012, og en dag sprekker det, antageligvis snart og hardt (mtp på det man har hørt i media så synes jeg faktisk fjorårets pilotstreik var relativt kort). Det ryktes om ulovlige sykemeldingsaksjoner, noe som sannsynligvis kan inntreffe til påske, og en kabinstreik på 1 til 2 uker pluss litt mer sykemelding når sommerferien starter vil koste dyrt.
SASCC er kanskje litt ut på skalaen når det kommer til misnøye i sas, men han er ikke alene, og det finnes nok en god del værre og. Synes også vi nesten burde få en egen «overlever sas? - internt opprør» -tråd |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Flyjunkie
![]() Join Date: Sep 2009
|
![]() Quote:
At du har valgt et yrke som ikke krever utdannelse var ditt valg, og det har sikkert vært komfortabelt i mange år. At du har malt deg inn i et hjørne og føler at du ikke har alternativer, er resultat av valg du har tatt, selv om du elegant skyver ansvaret for fikse det over på arbeidsgiver. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Flyjunkie
![]() Join Date: Sep 2009
|
![]() Quote:
Det er da ingen bransjer eller yrker der alt bare er velstand? Og såvidt meg bekjent var det vel fagforeningene som presset frem ansennitetsprinsippet, og nå passer det plutselig ikke lenger? Alle bransjer og yrker påvirkes av utviklingen i verden. Slik det er nå må alle omstille seg og levere mer pr. krone. At det er dritkjipt, ja, den ser jeg, og det er en annen diskusjon. Men det er ikke lov å være så naiv at man tror at resten av verden har det så mye bedre, og at alt er så mye enklere for alle andre. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg skjønner at du mener at alle som er misfornøyde/ønsker en forbedring, bare skal omskolere seg selv ved ny utdannelse og skifte karriere. Det gjorde jo du. Hatten av for det, absolutt! Jeg har også gjort det. Men jeg mener fortsatt at folk må få lov til ønske seg bedre vilkår der de er uten å måtte skifte karriere.
De som begynte i SAS for 20 år siden visste om ansiennitetsprinsippet, uten tvil. Men da var også jobben fin, med helt andre spilleregler enn i dag. Luftfarten er under ekstremt press, både fra myndigheter (avgifter, miljø) og kunder (pris og miljø). Kombinert med en av de mest kostnadsintensive bransjene, med høyt krav til safety og stor kompleksitet får du en svært utfordrende mix. Crew sine T&Cs har vært presset nedover i 20 (!!) år nå, og en styrmann i SAS sin timelønn er en av de aller aller laveste i bransjen i dag. Samtlige norske selskaper har høyere timelønn, noe som for noen kanskje er oppsiktsvekkende. Men det viser også at presset er stort, og større enn de aller fleste andre bransjer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Et skifte i arbeidsgiver for en pilot eller kabinansatt kan bety flytting til et annet land i en annen verdensdel. Ikke like greit å pakke teltet og stikke fra alt man har av nettverk hjemme. En annen ting man ikke må glemme er at de aller fleste ønsker at selskapet sitt skal overleve. De fleste selskap har hatt en eller flere ledere som har vært mer eller mindre destruktive. Lederen hopper ut av det brennende vraket i en dyr fallskjerm, mens de ansatte blir igjen for å ta regningen for diverse feilskjær. Man ønsker at selskapet sitt skal overleve og gjøre det bra. Derfor blir frustrasjonen så enorm når man ser hvor sjanseløse avgjørelser som tas. Last edited by semmern; 28-02-2020 at 11:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Ikke at det nødvendigvis er enkelt, men er vel i større grad enklere for de i kabinen å "hoppe av bransjen", og ikke måtte flytte, og for det ende opp men en jobb som trolig ikke har dårligere vilkår? Så dårlig som lønn og turnus er der, så er det vel ikke så mye som er verre? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Newcomer
|
![]()
La meg understreke at jeg ikke på noen måte befinner meg i samme ende av skalaen som SASCC, tvert imot er jeg glad i jobben min og ser stort sett frem til å gå på jobb, selv om det tidvis er grytidlig innsjekk og lange dager. Jeg håper virkelig at man kommer til enighet og at det ikke blir streik til våren!
Når det er sagt må jeg si at jeg er sterkt kritisk til "Gusse's" skandinaviske vilkår som han kaller det! Siden det ikke har vært tatt opp tidligere i denne tråden lurer jeg på hva flyprat's debattanter mener er "skandinaviske vilkår"? Et lite utdrag av avtalen som CC i SAS flyr etter i dag: CC kan planlegges med 47 1/2 arbeidstime pr 7 rullerende døgn, ved avvik kan CC jobbe 60 timer (denne overtiden kompenseres med kr 0). Avtalen sier at CC skal ha fri en helg pr mnd, noe som kan bety at CC jobber de 3 andre hvis arbeidsgiver har behov for det. CC har krav på fri til jul annet hvert år,dvs 24,25 desember og frem til klokken 12 den 26 desember. Flyene går til alle døgnets tider og det ytes ikke tillegg for ubekvem arbeidstid eller helligdagstillegg, det er bakt inn i grunnlønnen. 100% stilling for nyansatte er forresten en saga blått,nyansatte blir tilbudt 75/90, dvs 75 % stilling 6 mnd og 90% de andre 6 månedene. Hva mener dere lønnen bør ligge på i en 100% stilling,som har 11 dager fri pr mnd, 11 fridager som blir lagt ut slik det passer arveidsgiver. Arbeidsplan for neste måned publiseres den 15 inneværende måned. |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Upgrade me....
|
![]()
Hvor mange timer er ett årsverk for CC i SAS?
Jeg sitter forsåvidt å leser avtalen nå, men er litt usikker på hvordan jeg skal regne sammen arbeidsdager. Registrerer dog at CC har rett på 42 feriedager. Last edited by Tjab; 28-02-2020 at 13:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Diskusjon av SAS Go og SAS Go+Wrap and tilhørede småting | Dag Viking | Småprat | 148 | 10-12-2013 13:18 |
Spekulasjoner rundt SAS sin nye strategi | Dash | Småprat | 49 | 22-10-2012 14:08 |
SAS eller Qatar til Bangkok i økonomi? | mckvakk | Reiseforum | 14 | 04-01-2012 10:26 |
SAS mister reisende på økonomi klasse. | MartinL | Flyforum | 7 | 11-08-2008 16:32 |
Nytt sørkoreansk regionalselskap | CK | Flyforum | 2 | 04-10-2006 16:37 |