![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
På trods af stigninger i trafikken i juli måned for SAS Gruppen som helhed, kan det ikke skjules, at kerneforretningen, SAS Scandinavian Airlines, er ramt af vigende passagertal og et fald i kapacitetsudnyttelsen – har mistet 30.000 passagerer i juli måned. - Det er angiveligt privatrejsende på økonomiklasse, der i størst grad har vendt SAS ryggen.
http://www.boarding.no/art.asp?id=32646 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Kanskje man bør vurdere om segmentering av opptjeningsnivåer av EB-poeng på Economy er så lurt
![]()
Upcoming flights: None Last edited by jcnorway; 11-08-2008 at 10:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det med EB-poeng og turister er vel bort i mot et dødt emne - de fleste turister tjener ikke opp nok poeng selv med full pott til at det kan brukes til noe før de går ut. Turister forblir sensitive for pris og dernest er det tid de bruker på å komme frem.
Så må det jo kommenteres at denne slip-en i turistsegmentet har rammet SAS DK ekstra hardt med en RPK-nedgang på 2,4% og passasjertap på 6,3% i juli. Men SAS Norge med sin introduksjon av 12 nye turist-destinasjoner har kommet riktig så bra ut av det - de sju første månder øket RPKen med 11,1% og en 8,1% økning i passasjertallet. Siden også SAS IC har bedre tall enn SAS DK, så er det ikke feeden som svikter - men rett og slett lokale turister fra DK og Skåne som vil ut i Europa. Og danske turister ser også ut til å trekke til Billund - der var det 13% økning i juli. Spørsmålet er om det for første gang etter 9/11-urolighetene hadde lagt seg, at CPH får en negativ vekst i juli?
Kurt Vi flyr LOT Last edited by LN-KGL; 11-08-2008 at 11:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Er nok enig med KGL at turister først og fremt går etter pris, men dersom det ikke er store differeansen på pris, noe det ofte ikke er, så velger ihvertfall jeg det selskapet som gir meg mest poeng. For eksempel kan man med KLM ofte få 100% poeng istedetfor 25% ved å betale under 1000-lappen mer for billettene t/r. Når disse poengene i tillegg ikke går ut på dato blir valget lett. Etter at opptjeningen på innland forsvant rekker jeg uansett ikke å bruke poengene før de går ut. På denne måten kan faktisk bonusprogrammen være tungen på vektskålen i en del tilfeller.
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Nordmenn er vel litt spesielle når det gjelder EuroBonus og andre lojalitetsprogram. Utrolig mange har meldt seg inn i EB (rundt 900 000 som tilsvarer hver femte nordmann), men det er vel de som har edlere farger på kortet som virkelig er på poengjakt. I dag er det rundt 17 000 SAS-kunder med gullkort som tilsvarer snaue to prosent av alle korteiere.
Nå kan jeg bare ta meg selv som eksempel. Frem til 9/11 var også jeg en innehaver av EB med edelt metall, men etter den tid ble slutt på fly i C innen Europa og så kom dette med videokonferanser inn. Det varte ikke lenge før jeg bare hadde en mørkeblå farge på kortet og å ta ut poengene en hadde var nesten umulig. Når jeg hadde tid var det ikke mulig å benytte poengene til noe matnyttig, og resultatet ble at masse poeng rant ut i sanden (gikk ut). Samtidig med dette kom poengforbudet for innlandsreiser, så det eneste jeg nå benytter mitt EB-kort til er å logge meg inn på check-in automatene. Selv uten at jeg har brydd meg katta om EB de siste par årene, så ser jeg i loggen forunderlig nok at rundt 50% av antall flyturer har skjedd med SAS. Med andre ord kan jeg kanskje klassifiseres som en illojal lojal kunde som er ikke klar over det. ![]()
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Selv om Eurobonusopptjening alene ikke grunnen til dette, tror jeg jcnorway har et veldig godt poeng. Vi har jo diskutert dette mange ganger tidligere, men jeg tar gjerne frem mamma som eksempel igjen.
Hun reiser sikkert en gang i maaneden innenriks i Norge og 4-5 ganger utenfor Norges grenser i aaret. Tidligere var hun en meget god SAS kunde og sa alltid: Hver 5. tur jeg tar til Italia, er gratis. Hun har aldri hatt edelt metall i noen som helst selskaper, men saa paa Eurobonus som et meget godt produkt og hun saa meget enkelt paa det: Etter jeg har reist 4 ganger til Italia, reiser jeg en gang gratis. Da hun plutselig oppdaget at Eurobonuskontoen hadde en saldo langt fra det hun forventet, ringte hun Eurobonus fordi hun trodde hun hadde faatt feil poeng. De fortalte henne om bookingklasser, 25% og nye regler som er ganske kompliserte. Hun spurte da hvordan hun kunne bestille billetter med 100% poeng, hun fikk til svar at det gikk ikke an paa websidene til SAS. Hun ringte selvsagt meg, jeg forklarte i detalj hvordan dette fungerte. Hun skjoente da, men fra den dag, bryr hun seg ikke om hvem hun reiser med lengre, forbanna paa grunn av utrolig merkelige regler for menig mann i gata har sendt muttern over til DY og andre konkurrenter naar hun skal paa tur. Og jeg tipper at hun ikke er alene. Saa regelen har oedelagt en av de viktigste redskapene i kampen mot konkurrentene i det segmentet SAS her taper i. Bonusreiser er kan SAS kapasitetsbegrense selv, saa det er en gaate hvorfor de gjorde dette tullet. SAS er langt fra dyrest i mange av tilfellene, saa at pris er eneste grunn tar jeg ikke i paa. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Etter hvert som SAS' tilbud på Economy Class har blitt mer og mer utvannet, og likere og likere de såkalte lavprisselskapene, er det ikke så rart at folk snur ryggen til SAS. Samtidig med denne uheldige utviklingen, har dessuten tilbudet med andre selskaper blitt veldig mye bedre enn for kun få år siden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS eller Qatar til Bangkok i økonomi? | mckvakk | Reiseforum | 14 | 04-01-2012 10:26 |
SAS mister forsvarskontrakten!! | Yabadoo | Flyforum | 30 | 20-04-2008 21:13 |
SAS-aksjen mister høyde | Trety | Flyforum | 3 | 26-06-2006 21:23 |
54 SAS-ansatte MISTER JOBBEN | sail4fun | Flyforum | 14 | 06-11-2005 21:32 |