Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 11-08-2008, 09:52   #1
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
SAS SAS mister reisende på økonomi klasse.

På trods af stigninger i trafikken i juli måned for SAS Gruppen som helhed, kan det ikke skjules, at kerneforretningen, SAS Scandinavian Airlines, er ramt af vigende passagertal og et fald i kapacitetsudnyttelsen – har mistet 30.000 passagerer i juli måned. - Det er angiveligt privatrejsende på økonomiklasse, der i størst grad har vendt SAS ryggen.

http://www.boarding.no/art.asp?id=32646
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2008, 10:41   #2
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator
 
jcnorway's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: Oslo
Posts: 5,682
Default Re: SAS mister reisende på økonomi klasse.

Kanskje man bør vurdere om segmentering av opptjeningsnivåer av EB-poeng på Economy er så lurt I tillegg er det helt sikkert flere faktorer som spiller inn, men det som irriterer meg mest er de lusne 25% opptjeningsklassene SK opererer med.
__________________
Upcoming flights: None


Last edited by jcnorway; 11-08-2008 at 10:43.
jcnorway is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2008, 11:07   #3
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: SAS mister reisende på økonomi klasse.

Det med EB-poeng og turister er vel bort i mot et dødt emne - de fleste turister tjener ikke opp nok poeng selv med full pott til at det kan brukes til noe før de går ut. Turister forblir sensitive for pris og dernest er det tid de bruker på å komme frem.

Så må det jo kommenteres at denne slip-en i turistsegmentet har rammet SAS DK ekstra hardt med en RPK-nedgang på 2,4% og passasjertap på 6,3% i juli. Men SAS Norge med sin introduksjon av 12 nye turist-destinasjoner har kommet riktig så bra ut av det - de sju første månder øket RPKen med 11,1% og en 8,1% økning i passasjertallet. Siden også SAS IC har bedre tall enn SAS DK, så er det ikke feeden som svikter - men rett og slett lokale turister fra DK og Skåne som vil ut i Europa. Og danske turister ser også ut til å trekke til Billund - der var det 13% økning i juli. Spørsmålet er om det for første gang etter 9/11-urolighetene hadde lagt seg, at CPH får en negativ vekst i juli?
__________________
Kurt
Vi flyr LOT

Last edited by LN-KGL; 11-08-2008 at 11:28.
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2008, 12:43   #4
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,782
Default Re: SAS mister reisende på økonomi klasse.

Er nok enig med KGL at turister først og fremt går etter pris, men dersom det ikke er store differeansen på pris, noe det ofte ikke er, så velger ihvertfall jeg det selskapet som gir meg mest poeng. For eksempel kan man med KLM ofte få 100% poeng istedetfor 25% ved å betale under 1000-lappen mer for billettene t/r. Når disse poengene i tillegg ikke går ut på dato blir valget lett. Etter at opptjeningen på innland forsvant rekker jeg uansett ikke å bruke poengene før de går ut. På denne måten kan faktisk bonusprogrammen være tungen på vektskålen i en del tilfeller.
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2008, 14:00   #5
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: SAS mister reisende på økonomi klasse.

Nordmenn er vel litt spesielle når det gjelder EuroBonus og andre lojalitetsprogram. Utrolig mange har meldt seg inn i EB (rundt 900 000 som tilsvarer hver femte nordmann), men det er vel de som har edlere farger på kortet som virkelig er på poengjakt. I dag er det rundt 17 000 SAS-kunder med gullkort som tilsvarer snaue to prosent av alle korteiere.

Nå kan jeg bare ta meg selv som eksempel. Frem til 9/11 var også jeg en innehaver av EB med edelt metall, men etter den tid ble slutt på fly i C innen Europa og så kom dette med videokonferanser inn. Det varte ikke lenge før jeg bare hadde en mørkeblå farge på kortet og å ta ut poengene en hadde var nesten umulig. Når jeg hadde tid var det ikke mulig å benytte poengene til noe matnyttig, og resultatet ble at masse poeng rant ut i sanden (gikk ut). Samtidig med dette kom poengforbudet for innlandsreiser, så det eneste jeg nå benytter mitt EB-kort til er å logge meg inn på check-in automatene. Selv uten at jeg har brydd meg katta om EB de siste par årene, så ser jeg i loggen forunderlig nok at rundt 50% av antall flyturer har skjedd med SAS. Med andre ord kan jeg kanskje klassifiseres som en illojal lojal kunde som er ikke klar over det.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2008, 16:24   #6
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: SAS mister reisende på økonomi klasse.

Selv om Eurobonusopptjening alene ikke grunnen til dette, tror jeg jcnorway har et veldig godt poeng. Vi har jo diskutert dette mange ganger tidligere, men jeg tar gjerne frem mamma som eksempel igjen.

Hun reiser sikkert en gang i maaneden innenriks i Norge og 4-5 ganger utenfor Norges grenser i aaret. Tidligere var hun en meget god SAS kunde og sa alltid: Hver 5. tur jeg tar til Italia, er gratis. Hun har aldri hatt edelt metall i noen som helst selskaper, men saa paa Eurobonus som et meget godt produkt og hun saa meget enkelt paa det: Etter jeg har reist 4 ganger til Italia, reiser jeg en gang gratis.

Da hun plutselig oppdaget at Eurobonuskontoen hadde en saldo langt fra det hun forventet, ringte hun Eurobonus fordi hun trodde hun hadde faatt feil poeng. De fortalte henne om bookingklasser, 25% og nye regler som er ganske kompliserte. Hun spurte da hvordan hun kunne bestille billetter med 100% poeng, hun fikk til svar at det gikk ikke an paa websidene til SAS.

Hun ringte selvsagt meg, jeg forklarte i detalj hvordan dette fungerte. Hun skjoente da, men fra den dag, bryr hun seg ikke om hvem hun reiser med lengre, forbanna paa grunn av utrolig merkelige regler for menig mann i gata har sendt muttern over til DY og andre konkurrenter naar hun skal paa tur.

Og jeg tipper at hun ikke er alene.

Saa regelen har oedelagt en av de viktigste redskapene i kampen mot konkurrentene i det segmentet SAS her taper i. Bonusreiser er kan SAS kapasitetsbegrense selv, saa det er en gaate hvorfor de gjorde dette tullet. SAS er langt fra dyrest i mange av tilfellene, saa at pris er eneste grunn tar jeg ikke i paa.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2008, 16:27   #7
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: SAS mister reisende på økonomi klasse.

Etter hvert som SAS' tilbud på Economy Class har blitt mer og mer utvannet, og likere og likere de såkalte lavprisselskapene, er det ikke så rart at folk snur ryggen til SAS. Samtidig med denne uheldige utviklingen, har dessuten tilbudet med andre selskaper blitt veldig mye bedre enn for kun få år siden.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2008, 16:32   #8
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: SAS mister reisende på økonomi klasse.

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Saa regelen har oedelagt en av de viktigste redskapene i kampen mot konkurrentene i det segmentet SAS her taper i. Bonusreiser er kan SAS kapasitetsbegrense selv, saa det er en gaate hvorfor de gjorde dette tullet. SAS er langt fra dyrest i mange av tilfellene, saa at pris er eneste grunn tar jeg ikke i paa.
Så enig, så enig! Bonuspoeng er en mye billigere og strategisk fornuftig måte for SAS å konkurrere mot f.eks. DY og andre selskaper. Man kan (kanskje) holde en noe høyere pris enn konkurrentene uten å miste kunder, samt at man får mer lojale kunder.
TOS is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS eller Qatar til Bangkok i økonomi? mckvakk Reiseforum 14 04-01-2012 10:26
SAS mister forsvarskontrakten!! Yabadoo Flyforum 30 20-04-2008 21:13
SAS-aksjen mister høyde Trety Flyforum 3 26-06-2006 21:23
54 SAS-ansatte MISTER JOBBEN sail4fun Flyforum 14 06-11-2005 21:32


All times are GMT +2. The time now is 16:49.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.