Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 27-02-2020, 19:03   #1
hlorange
Flyjunkie
 
Join Date: Sep 2009
Location: Bergen/Oslo, Norway
Posts: 249
Default Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

Quote:
Originally Posted by SASCC View Post
Mange blir visst veldig sinte over at man tror det blir streik. Jeg håper vi streiker ihjel driten. Et konkurs hadde fått ett skuldertrekk av meg, og sikkert mange andre i SAS. Dette firmaet er ikke levedyktig lenger om outsourcing av kortrutene er det nye nå. Vi tjener så utrolig dårlig. Enda mer forringelse av allerede dårlige vilkår er uakseptabelt
Dette er helt vanvittige uttalelser.

Det som overrasker meg, er at hver gang jeg har møtt noen med den holdningen som du ytrer her, så spør jeg bare: Hvorfor slutter du ikke og begynner i et annet selskap, eller finner deg noe annet å gjøre? Det er det pr. dags dato ingen som har kommet med et godt svar på. Så nå utfordrer jeg deg: hvorfor i helvete blir du værende og fortsetter denne selvpiningen?
hlorange is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2020, 22:27   #2
SASCC
ScanFlyer Blue
 
SASCC's Avatar
 
Join Date: Aug 2014
Location: OSL
Posts: 123
Default Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

Quote:
Originally Posted by hlorange View Post
Dette er helt vanvittige uttalelser.

Det som overrasker meg, er at hver gang jeg har møtt noen med den holdningen som du ytrer her, så spør jeg bare: Hvorfor slutter du ikke og begynner i et annet selskap, eller finner deg noe annet å gjøre? Det er det pr. dags dato ingen som har kommet med et godt svar på. Så nå utfordrer jeg deg: hvorfor i helvete blir du værende og fortsetter denne selvpiningen?
Veldig mange i flybransjen har ingen andre muligheter. Ofte er det folk uten høyere utdannelse, er i en alder hvor det begynner å bli vanskelig å finne seg en ny jobb etc. Argumentet «Finn deg en ny jobb» er så sinnsykt boomer å komme med. Fordi du kanskje har muligheten til å bytte jobb enkelt betyr ikke at andre har det. Jeg lever kun for streiken nå.
__________________
Hadde vært EBP etter ei uke på jobb
SASCC is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2020, 22:30   #3
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

Quote:
Originally Posted by SASCC View Post
Veldig mange i flybransjen har ingen andre muligheter. Ofte er det folk uten høyere utdannelse, er i en alder hvor det begynner å bli vanskelig å finne seg en ny jobb etc. Argumentet «Finn deg en ny jobb» er så sinnsykt boomer å komme med. Fordi du kanskje har muligheten til å bytte jobb enkelt betyr ikke at andre har det. Jeg lever kun for streiken nå.
Og likevel håper du at dere ”streiker ihjel dritten“
Veldig mye bitterhet, veldig lite logikk.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2020, 00:00   #4
hlorange
Flyjunkie
 
Join Date: Sep 2009
Location: Bergen/Oslo, Norway
Posts: 249
Default Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

Quote:
Originally Posted by SASCC View Post
Ofte er det folk uten høyere utdannelse, er i en alder hvor det begynner å bli vanskelig å finne seg en ny jobb etc. Argumentet «Finn deg en ny jobb» er så sinnsykt boomer å komme med. Fordi du kanskje har muligheten til å bytte jobb enkelt betyr ikke at andre har det. Jeg lever kun for streiken nå.
Det er - pardon my french - en syltynn og jævlig lettvint unnskyldning til å ikke flytte på ræva og gjøre noe med livet sitt. Jeg har skiftet karriere to ganger - fra C/A til IT og nå hospitality - og kan hviske deg at det er langt i fra “enkelt”. Det er beinhard jobbing, det er kanskje der motstanden din kommer fra? At det ikke er jobber og andre karrierer der ute er bullshit. At man ikke vil ha de jobbene, eller ikke vil legge inn det som kreves, er noe annet. Det handler om innstilling.

At du har valgt et yrke som ikke krever utdannelse var ditt valg, og det har sikkert vært komfortabelt i mange år. At du har malt deg inn i et hjørne og føler at du ikke har alternativer, er resultat av valg du har tatt, selv om du elegant skyver ansvaret for fikse det over på arbeidsgiver.
hlorange is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2020, 18:53   #5
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
Default Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

Quote:
Originally Posted by SASCC View Post
Veldig mange i flybransjen har ingen andre muligheter. Ofte er det folk uten høyere utdannelse, er i en alder hvor det begynner å bli vanskelig å finne seg en ny jobb etc. Argumentet «Finn deg en ny jobb» er så sinnsykt boomer å komme med. Fordi du kanskje har muligheten til å bytte jobb enkelt betyr ikke at andre har det. Jeg lever kun for streiken nå.
For en direkte latterlig kommentar.
Jeg slutta etter nesten 25 år i bransjen, og 17 år i lufta, og om man vil så finnes det jobber, og det finnes jobber ledig med høyere lønn.
Men å vente på en streik, å si at man lever kun for å streike, sier noe om et barnehagenivå og er direkte latterlig.
Alle taper på en streik, ALLE. Og hva skulle tilsi at ting blir bedre etter en streik?
Som flere sier, er det så ille som du påstår så slutt, stopp med sytinga, slutt å finn noe annet å gjøre.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2020, 19:48   #6
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,285
Default Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
For en direkte latterlig kommentar.
Jeg slutta etter nesten 25 år i bransjen, og 17 år i lufta, og om man vil så finnes det jobber, og det finnes jobber ledig med høyere lønn.
Men å vente på en streik, å si at man lever kun for å streike, sier noe om et barnehagenivå og er direkte latterlig.
Alle taper på en streik, ALLE. Og hva skulle tilsi at ting blir bedre etter en streik?
Som flere sier, er det så ille som du påstår så slutt, stopp med sytinga, slutt å finn noe annet å gjøre.

Nå vil jeg ikke snakke i mot deg, men i ditt tilfelle var det vel slik at du hadde tatt på deg flere verv enn "BARE" å være i lufta. Dermed hadde du andre kompetanseområder (aka stod på flere bein) - som gjorde at du fikk deg jobb. Det er vel ikke alle som har den muligheten, og som "kun" står på f.eks "service i luften" eller "fly fly i luften"-foten. Dermed er det betydelig vanskeligere å få seg en jobb med bare én fot å stå på - enn å bare si "slutt med sytinga og finn noe annet å gjøre"
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2020, 19:54   #7
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
Default Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Nå vil jeg ikke snakke i mot deg, men i ditt tilfelle var det vel slik at du hadde tatt på deg flere verv enn "BARE" å være i lufta. Dermed hadde du andre kompetanseområder (aka stod på flere bein) - som gjorde at du fikk deg jobb. Det er vel ikke alle som har den muligheten, og som "kun" står på f.eks "service i luften" eller "fly fly i luften"-foten. Dermed er det betydelig vanskeligere å få seg en jobb med bare én fot å stå på - enn å bare si "slutt med sytinga og finn noe annet å gjøre"
Overhodet ikke.
Jeg vet for min egen del hva som førte meg dit jeg er i dag. Men jeg vet også at det for de aller fleste som jobber i kabinen er godt mulig å finne seg annen jobb. Spesielt når man er så ufattelig misfornøyd som det gis utrykk for her.
Så jeg står for den setningen, når man har klaget over flere år, ja da bør man finne nytt beite, og i alle fall ikke glede seg til streik osv. som alle vet er ekstremt skadelig for alle.
Og, jeg kjenner veldig mange som har sluttet i både SAS og Norwegian og andre selskaper som ganske kjapt fikk nye jobber.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2020, 19:57   #8
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,285
Default Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Overhodet ikke.
Jeg vet for min egen del hva som førte meg dit jeg er i dag. Men jeg vet også at det for de aller fleste som jobber i kabinen er godt mulig å finne seg annen jobb. Spesielt når man er så ufattelig misfornøyd som det gis utrykk for her.
Så jeg står for den setningen, når man har klaget over flere år, ja da bør man finne nytt beite, og i alle fall ikke glede seg til streik osv. som alle vet er ekstremt skadelig for alle.
Og, jeg kjenner veldig mange som har sluttet i både SAS og Norwegian og andre selskaper som ganske kjapt fikk nye jobber.

Mener nå du gikk fra det samme prosjektkonseptet i SAS til din nye arbeidsgiver, tilfeldig kan det nå ikke være



Jeg sier ikke det er umulig, sier at det er lettere om man har flere bein å stå på.
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2020, 20:01   #9
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
Default Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Mener nå du gikk fra det samme prosjektkonseptet i SAS til din nye arbeidsgiver, tilfeldig kan det nå ikke være



Jeg sier ikke det er umulig, sier at det er lettere om man har flere bein å stå på.
Joa, men så må også du klare å se at jeg sammenligner ikke min egen situasjon med en del andre.
Du må faktisk lese det jeg skriver.
(PS går du tilbake i gamle tråder fra tiden jeg fortsatt var i SAS vil du se at jeg sier det samme da som nå, just sayin…..)

Og om man er ekstremt misfornøyd så kan man gjøre noe med situasjonen, det finnes skoler, kurs, treninger som veldig enkelt kan kombineres med jobben som CC, men det er ingen ting som kommer av seg selv, ei heller arbeidsglede.

Last edited by SAS-Steward; 28-02-2020 at 20:10.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2020, 19:19   #10
Kabinsjef@DY
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2014
Location: Bærum
Posts: 169
Default Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

Quote:
Originally Posted by SASCC View Post
Veldig mange i flybransjen har ingen andre muligheter. Ofte er det folk uten høyere utdannelse, er i en alder hvor det begynner å bli vanskelig å finne seg en ny jobb etc. Argumentet «Finn deg en ny jobb» er så sinnsykt boomer å komme med. Fordi du kanskje har muligheten til å bytte jobb enkelt betyr ikke at andre har det. Jeg lever kun for streiken nå.
Hei SASCC

Anbefaler sterkt å søke hos oss når vi igjen rekruterer crew. Jeg tørr påstå at de aller fleste i kabinen i DY er veldig godt fornøyde med både lønn, vilkår og arbeidstid (vi har blant annet fixed 5/4 roster, iallfall på de norske basene). Jeg kjenner ikke til din alder men vi ansetter gode folk i alle aldersgrupper så det er ikke et issue. Bare PM meg om jeg skal holde deg oppdatert ift rekruttering for OSL eksempelvis

Hilsen kollega i DY
Kabinsjef@DY is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2020, 22:33   #11
Turtle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 987
Default Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

Quote:
Originally Posted by hlorange View Post
Det som overrasker meg, er at hver gang jeg har møtt noen med den holdningen som du ytrer her, så spør jeg bare: Hvorfor slutter du ikke og begynner i et annet selskap, eller finner deg noe annet å gjøre? Det er det pr. dags dato ingen som har kommet med et godt svar på.
I flyverden hvor en ofte ser mer bakover enn fremover er det så og si umulig for "vanlige arbeidere" å begynne i et annet, tilsvarende selskap. Grunnen til det er senioritetsprinsippet, denne underlige tankegangen med utspring i steinalderen. Hvis "vanlige arbeidere" i SAS vil begynne i et annet tilsvarende selskap må de som regel begynne helt på nytt, som om de aldri har jobbet i et fly før.

Dermed er de ansatte fanger i eget selskap og selskapet kan gjøre hva de vil for ingen kan bytte til en annen tilsvarende jobb. De ansatte kan streike så mye de vil for de har ingenting å tape. Går selskapet konkurs må de begynne på nytt et annet sted, noe som de uansett må gjøre om de bytter jobb etter eget ønske så da kan en vel kanskje likså godt kjempe med nebb og klør så lenge det går.

Dette senioritetsprinsippet er visstnok den eneste "rettferdige" måten å gjøre ting på i flyselskap. Alle tidligere kollegaer som mistet jobben som en følge av TCX konkursen vet alt om den "rettferdigheten". Riktignok lagde TUI noen spesialavtaler for et svært begrenest antall men det ble, såvidt jeg vet, gjort på siden av senioritetslistene og de det gjelder er ikke "ordentlige" TUI ansatte. Hvis de vil gjøre noe annet innen TUI må de ut av spesialavtaen og begynne på nytt, noe som er identisk med det som skjedde med BMI ansatte når BA tok over BMI, f.eks.

Dette er ikke annet enn trist men SAS følger jo bare i fotsporene til Lufthansa som jo er en ekspert på kompliserte selskapsformer og underlige operasjonskonstellasjoner. Siden ingen ansatte kan vise deres misnøye med å prøve på og flytte til tilsvarende jobber i andre selskap, ja da er det kanskje den eneste veien ting kan gå i denne delen av flyverden.

Last edited by Turtle; 27-02-2020 at 22:41.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2020, 00:24   #12
hlorange
Flyjunkie
 
Join Date: Sep 2009
Location: Bergen/Oslo, Norway
Posts: 249
Default Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
I flyverden hvor en ofte ser mer bakover enn fremover er det så og si umulig for "vanlige arbeidere" å begynne i et annet, tilsvarende selskap. Grunnen til det er senioritetsprinsippet, denne underlige tankegangen med utspring i steinalderen. Hvis "vanlige arbeidere" i SAS vil begynne i et annet tilsvarende selskap må de som regel begynne helt på nytt, som om de aldri har jobbet i et fly før.

Dermed er de ansatte fanger i eget selskap og selskapet kan gjøre hva de vil for ingen kan bytte til en annen tilsvarende jobb. De ansatte kan streike så mye de vil for de har ingenting å tape. Går selskapet konkurs må de begynne på nytt et annet sted, noe som de uansett må gjøre om de bytter jobb etter eget ønske så da kan en vel kanskje likså godt kjempe med nebb og klør så lenge det går.

Dette senioritetsprinsippet er visstnok den eneste "rettferdige" måten å gjøre ting på i flyselskap. Alle tidligere kollegaer som mistet jobben som en følge av TCX konkursen vet alt om den "rettferdigheten". Riktignok lagde TUI noen spesialavtaler for et svært begrenest antall men det ble, såvidt jeg vet, gjort på siden av senioritetslistene og de det gjelder er ikke "ordentlige" TUI ansatte. Hvis de vil gjøre noe annet innen TUI må de ut av spesialavtaen og begynne på nytt, noe som er identisk med det som skjedde med BMI ansatte når BA tok over BMI, f.eks.

Dette er ikke annet enn trist men SAS følger jo bare i fotsporene til Lufthansa som jo er en ekspert på kompliserte selskapsformer og underlige operasjonskonstellasjoner. Siden ingen ansatte kan vise deres misnøye med å prøve på og flytte til tilsvarende jobber i andre selskap, ja da er det kanskje den eneste veien ting kan gå i denne delen av flyverden.
Å skylde på senioritetsprinsipp og hevde at man blir “bondefanget” av arbeidsgiver er for tynt. I denne bransjen står senioritetsprinsippet så sterkt at man kan ikke unngå å få det med seg når man begynner, selv om man går inn med lukkede øyne. Da holder det ikke å våkne opp fra dvalen 20 år senere og la seg overraske over at “shit, jeg mister ansenniteten min dersom jeg bytter flyselskap”? Det lå jo i kortene fra dag én?

Det er da ingen bransjer eller yrker der alt bare er velstand? Og såvidt meg bekjent var det vel fagforeningene som presset frem ansennitetsprinsippet, og nå passer det plutselig ikke lenger?

Alle bransjer og yrker påvirkes av utviklingen i verden. Slik det er nå må alle omstille seg og levere mer pr. krone. At det er dritkjipt, ja, den ser jeg, og det er en annen diskusjon. Men det er ikke lov å være så naiv at man tror at resten av verden har det så mye bedre, og at alt er så mye enklere for alle andre.
hlorange is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2020, 10:43   #13
martins
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 212
Default Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

Jeg skjønner at du mener at alle som er misfornøyde/ønsker en forbedring, bare skal omskolere seg selv ved ny utdannelse og skifte karriere. Det gjorde jo du. Hatten av for det, absolutt! Jeg har også gjort det. Men jeg mener fortsatt at folk må få lov til ønske seg bedre vilkår der de er uten å måtte skifte karriere.

De som begynte i SAS for 20 år siden visste om ansiennitetsprinsippet, uten tvil. Men da var også jobben fin, med helt andre spilleregler enn i dag.

Luftfarten er under ekstremt press, både fra myndigheter (avgifter, miljø) og kunder (pris og miljø). Kombinert med en av de mest kostnadsintensive bransjene, med høyt krav til safety og stor kompleksitet får du en svært utfordrende mix.

Crew sine T&Cs har vært presset nedover i 20 (!!) år nå, og en styrmann i SAS sin timelønn er en av de aller aller laveste i bransjen i dag. Samtlige norske selskaper har høyere timelønn, noe som for noen kanskje er oppsiktsvekkende. Men det viser også at presset er stort, og større enn de aller fleste andre bransjer.
martins is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2020, 17:41   #14
hlorange
Flyjunkie
 
Join Date: Sep 2009
Location: Bergen/Oslo, Norway
Posts: 249
Default Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

Quote:
Originally Posted by martins View Post
Jeg skjønner at du mener at alle som er misfornøyde/ønsker en forbedring, bare skal omskolere seg selv ved ny utdannelse og skifte karriere.
Overhodet ikke det jeg har sagt.

Quote:
Originally Posted by martins View Post
Men jeg mener fortsatt at folk må få lov til ønske seg bedre vilkår der de er uten å måtte skifte karriere.
Det er jeg helt enig i. Har aldri sagt at alle som ønsker bedre villkår må skifte karriere.

Derimot mener jeg det er uakseptabelt å gå inn for å “streike dritten konkurs” og være grovt illojal på et offentlig forum.

Quote:
Originally Posted by martins View Post
De som begynte i SAS for 20 år siden visste om ansiennitetsprinsippet, uten tvil. Men da var også jobben fin, med helt andre spilleregler enn i dag.
Det er mange andre yrker enn bare luftfart der jobben var fin og betingelsene helt andre for 20 år siden.
hlorange is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2020, 17:50   #15
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

Quote:
Originally Posted by hlorange View Post
Det er mange andre yrker enn bare luftfart der jobben var fin og betingelsene helt andre for 20 år siden.
Vis meg den bransjen hvor de ansatte har hatt så dårlig lønnsutvikling, har hatt en utvikling hvor man samtidig jobber betydelig mer, og som har mistet så mange goder.

Jeg kjenner til ganske mange bransjer, men en så til de grader negativ utvikling som man har hatt innen luftfarten har jeg enda ikke sett maken til.

Når det er sagt er jeg helt enig i at det er svært illojalt å uttale seg slik SASCC gjør. Man kan gjerne tenke dette inni seg (noe jeg mistenker at mange i SAS gjør), men ikke si det høyt...
TOS is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2020, 18:21   #16
hlorange
Flyjunkie
 
Join Date: Sep 2009
Location: Bergen/Oslo, Norway
Posts: 249
Default Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Vis meg den bransjen hvor de ansatte har hatt så dårlig lønnsutvikling, har hatt en utvikling hvor man samtidig jobber betydelig mer, og som har mistet så mange goder.
Nå hevder ikke jeg at andre bransjer er like ille, og det har jeg heller ikke nok kunnskap til å uttale meg om. Men andre yrker og bransjer også har måttet jenke seg betydelig. En annen faktor er at - og nå hisser jeg sikkert på meg mange - det en periode i luftfarten i var ytterst gode betingelser. Da blir fallet enda større og følgelig vanskeligere å tolerere. Det er menneskelig å reagere over det, men i dette tilfellet ble reaksjonen vel menneskelig

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Jeg kjenner til ganske mange bransjer, men en så til de grader negativ utvikling som man har hatt innen luftfarten har jeg enda ikke sett maken til.
Det er jeg enig i. Jeg hevder heller ikke at alle andre bransjer har hatt en så dårlig utvikling, men at luftfarten ikke er alene om å måtte yte mer pr. krone.

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Når det er sagt er jeg helt enig i at det er svært illojalt å uttale seg slik SASCC gjør. Man kan gjerne tenke dette inni seg (noe jeg mistenker at mange i SAS gjør), men ikke si det høyt...
Du har nok helt rett. Det er en fryktelig lei utvikling.
hlorange is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2020, 10:46   #17
semmern
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,715
Default Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

Quote:
Originally Posted by hlorange View Post
Å skylde på senioritetsprinsipp og hevde at man blir “bondefanget” av arbeidsgiver er for tynt. I denne bransjen står senioritetsprinsippet så sterkt at man kan ikke unngå å få det med seg når man begynner, selv om man går inn med lukkede øyne. Da holder det ikke å våkne opp fra dvalen 20 år senere og la seg overraske over at “shit, jeg mister ansenniteten min dersom jeg bytter flyselskap”? Det lå jo i kortene fra dag én?

Det er da ingen bransjer eller yrker der alt bare er velstand? Og såvidt meg bekjent var det vel fagforeningene som presset frem ansennitetsprinsippet, og nå passer det plutselig ikke lenger?

Alle bransjer og yrker påvirkes av utviklingen i verden. Slik det er nå må alle omstille seg og levere mer pr. krone. At det er dritkjipt, ja, den ser jeg, og det er en annen diskusjon. Men det er ikke lov å være så naiv at man tror at resten av verden har det så mye bedre, og at alt er så mye enklere for alle andre.
I luftfarten et det ikke så enkelt som å «bare bytte jobb.» Det finnes noe sånt som 1400 kommersielle piloter i Norge, og de fleste her har god oversikt over hvor få flyselskap det finnes her til lands. Kombinér dette med et ansiennitetsprinsipp som står meget sterkt, så ser man at det ikke er så greit å bytte beite. Ser du har jobbet i IT og hospitality. Begge er sektorer der det i forhold til luftfarten finnes utallige arbeidsgivere spredt over hele landet.
Et skifte i arbeidsgiver for en pilot eller kabinansatt kan bety flytting til et annet land i en annen verdensdel. Ikke like greit å pakke teltet og stikke fra alt man har av nettverk hjemme.

En annen ting man ikke må glemme er at de aller fleste ønsker at selskapet sitt skal overleve. De fleste selskap har hatt en eller flere ledere som har vært mer eller mindre destruktive. Lederen hopper ut av det brennende vraket i en dyr fallskjerm, mens de ansatte blir igjen for å ta regningen for diverse feilskjær. Man ønsker at selskapet sitt skal overleve og gjøre det bra. Derfor blir frustrasjonen så enorm når man ser hvor sjanseløse avgjørelser som tas.

Last edited by semmern; 28-02-2020 at 11:30.
semmern is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2020, 10:59   #18
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,442
Default Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

Quote:
Originally Posted by semmern View Post
I luftfarten et det ikke så enkelt som å «bare bytte jobb.» Det finnes noe sånt som 1400 kommersielle piloter i Norge, og de fleste her har god over hvor få flyselskap det finnes her til lands. Kombinér dette med et ansiennitetsprinsipp som står meget sterkt, så ser man at det ikke er så greit å bytte beite. Ser du har jobbet i IT og hospitality. Begge er sektorer der det i forhold til luftfarten finnes utallige arbeidsgivere spredt over hele landet.
Et skifte i arbeidsgiver for en pilot eller kabinansatt kan bety flytting til et annet land i en annen verdensdel. Ikke like greit å pakke teltet å stikke fra alt man har av nettverk hjemme.
Gjelder ikke det i langt større grad for piloter enn kabin? I den forstand at senioritetslistene der er mer avgjørende, og man i langt større grad er låst. Både når det kommer til selskap, og i enda større grad til bransjen, da det å være pilot jo er en høyt spesialisert utdannelse?

Ikke at det nødvendigvis er enkelt, men er vel i større grad enklere for de i kabinen å "hoppe av bransjen", og ikke måtte flytte, og for det ende opp men en jobb som trolig ikke har dårligere vilkår? Så dårlig som lønn og turnus er der, så er det vel ikke så mye som er verre?
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2020, 10:59   #19
semmern
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,715
Default Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Gjelder ikke det i langt større grad for piloter enn kabin? I den forstand at senioritetslistene der er mer avgjørende, og man i langt større grad er låst. Både når det kommer til selskap, og i enda større grad til bransjen, da det å være pilot jo er en høyt spesialisert utdannelse?

Ikke at det nødvendigvis er enkelt, men er vel i større grad enklere for de i kabinen å "hoppe av bransjen", og ikke måtte flytte, og for det ende opp men en jobb som trolig ikke har dårligere vilkår? Så dårlig som lønn og turnus er der, så er det vel ikke så mye som er verre?
Jo, det kan man nok si.
semmern is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2020, 13:13   #20
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

Quote:
Originally Posted by semmern View Post
Jo, det kan man nok si.
Det er nok viktigere for de i cockpit, men også helt klart aktuelt for de i kabinen. Skal man f.eks. skifte base fra OSL til CPH mister man, så vidt meg bekjent, ansienniteten og må starte fra 0 igjen, selv om det er flytting internt i SAS.
TOS is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Diskusjon av SAS Go og SAS Go+Wrap and tilhørede småting Dag Viking Småprat 148 10-12-2013 13:18
Spekulasjoner rundt SAS sin nye strategi Dash Småprat 49 22-10-2012 14:08
SAS eller Qatar til Bangkok i økonomi? mckvakk Reiseforum 14 04-01-2012 10:26
SAS mister reisende på økonomi klasse. MartinL Flyforum 7 11-08-2008 16:32
Nytt sørkoreansk regionalselskap CK Flyforum 2 04-10-2006 16:37


All times are GMT +2. The time now is 09:45.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.