![]() |
|
|
![]() |
#1 | |
Flyjunkie
![]() Join Date: Sep 2009
Location: Bergen/Oslo, Norway
Posts: 249
|
![]() Quote:
Det som overrasker meg, er at hver gang jeg har møtt noen med den holdningen som du ytrer her, så spør jeg bare: Hvorfor slutter du ikke og begynner i et annet selskap, eller finner deg noe annet å gjøre? Det er det pr. dags dato ingen som har kommet med et godt svar på. Så nå utfordrer jeg deg: hvorfor i helvete blir du værende og fortsetter denne selvpiningen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2014
Location: OSL
Posts: 123
|
![]() Quote:
__________________
Hadde vært EBP etter ei uke på jobb ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
Veldig mye bitterhet, veldig lite logikk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Flyjunkie
![]() Join Date: Sep 2009
Location: Bergen/Oslo, Norway
Posts: 249
|
![]() Quote:
At du har valgt et yrke som ikke krever utdannelse var ditt valg, og det har sikkert vært komfortabelt i mange år. At du har malt deg inn i et hjørne og føler at du ikke har alternativer, er resultat av valg du har tatt, selv om du elegant skyver ansvaret for fikse det over på arbeidsgiver. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
|
![]() Quote:
Jeg slutta etter nesten 25 år i bransjen, og 17 år i lufta, og om man vil så finnes det jobber, og det finnes jobber ledig med høyere lønn. Men å vente på en streik, å si at man lever kun for å streike, sier noe om et barnehagenivå og er direkte latterlig. Alle taper på en streik, ALLE. Og hva skulle tilsi at ting blir bedre etter en streik? Som flere sier, er det så ille som du påstår så slutt, stopp med sytinga, slutt å finn noe annet å gjøre. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,285
|
![]() Quote:
Nå vil jeg ikke snakke i mot deg, men i ditt tilfelle var det vel slik at du hadde tatt på deg flere verv enn "BARE" å være i lufta. Dermed hadde du andre kompetanseområder (aka stod på flere bein) - som gjorde at du fikk deg jobb. Det er vel ikke alle som har den muligheten, og som "kun" står på f.eks "service i luften" eller "fly fly i luften"-foten. Dermed er det betydelig vanskeligere å få seg en jobb med bare én fot å stå på - enn å bare si "slutt med sytinga og finn noe annet å gjøre" ![]()
__________________
Spoiler mixer |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
|
![]() Quote:
Jeg vet for min egen del hva som førte meg dit jeg er i dag. Men jeg vet også at det for de aller fleste som jobber i kabinen er godt mulig å finne seg annen jobb. Spesielt når man er så ufattelig misfornøyd som det gis utrykk for her. Så jeg står for den setningen, når man har klaget over flere år, ja da bør man finne nytt beite, og i alle fall ikke glede seg til streik osv. som alle vet er ekstremt skadelig for alle. Og, jeg kjenner veldig mange som har sluttet i både SAS og Norwegian og andre selskaper som ganske kjapt fikk nye jobber. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,285
|
![]() Quote:
Mener nå du gikk fra det samme prosjektkonseptet i SAS til din nye arbeidsgiver, tilfeldig kan det nå ikke være ![]() Jeg sier ikke det er umulig, sier at det er lettere om man har flere bein å stå på.
__________________
Spoiler mixer |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
|
![]() Quote:
Du må faktisk lese det jeg skriver. (PS går du tilbake i gamle tråder fra tiden jeg fortsatt var i SAS vil du se at jeg sier det samme da som nå, just sayin…..) Og om man er ekstremt misfornøyd så kan man gjøre noe med situasjonen, det finnes skoler, kurs, treninger som veldig enkelt kan kombineres med jobben som CC, men det er ingen ting som kommer av seg selv, ei heller arbeidsglede. Last edited by SAS-Steward; 28-02-2020 at 20:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2014
Location: Bærum
Posts: 169
|
![]() Quote:
![]() Anbefaler sterkt å søke hos oss når vi igjen rekruterer crew. Jeg tørr påstå at de aller fleste i kabinen i DY er veldig godt fornøyde med både lønn, vilkår og arbeidstid (vi har blant annet fixed 5/4 roster, iallfall på de norske basene). Jeg kjenner ikke til din alder men vi ansetter gode folk i alle aldersgrupper så det er ikke et issue. Bare PM meg om jeg skal holde deg oppdatert ift rekruttering for OSL eksempelvis ![]() Hilsen kollega i DY |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 987
|
![]() Quote:
Dermed er de ansatte fanger i eget selskap og selskapet kan gjøre hva de vil for ingen kan bytte til en annen tilsvarende jobb. De ansatte kan streike så mye de vil for de har ingenting å tape. Går selskapet konkurs må de begynne på nytt et annet sted, noe som de uansett må gjøre om de bytter jobb etter eget ønske så da kan en vel kanskje likså godt kjempe med nebb og klør så lenge det går. Dette senioritetsprinsippet er visstnok den eneste "rettferdige" måten å gjøre ting på i flyselskap. Alle tidligere kollegaer som mistet jobben som en følge av TCX konkursen vet alt om den "rettferdigheten". Riktignok lagde TUI noen spesialavtaler for et svært begrenest antall men det ble, såvidt jeg vet, gjort på siden av senioritetslistene og de det gjelder er ikke "ordentlige" TUI ansatte. Hvis de vil gjøre noe annet innen TUI må de ut av spesialavtaen og begynne på nytt, noe som er identisk med det som skjedde med BMI ansatte når BA tok over BMI, f.eks. Dette er ikke annet enn trist men SAS følger jo bare i fotsporene til Lufthansa som jo er en ekspert på kompliserte selskapsformer og underlige operasjonskonstellasjoner. Siden ingen ansatte kan vise deres misnøye med å prøve på og flytte til tilsvarende jobber i andre selskap, ja da er det kanskje den eneste veien ting kan gå i denne delen av flyverden. Last edited by Turtle; 27-02-2020 at 22:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Flyjunkie
![]() Join Date: Sep 2009
Location: Bergen/Oslo, Norway
Posts: 249
|
![]() Quote:
Det er da ingen bransjer eller yrker der alt bare er velstand? Og såvidt meg bekjent var det vel fagforeningene som presset frem ansennitetsprinsippet, og nå passer det plutselig ikke lenger? Alle bransjer og yrker påvirkes av utviklingen i verden. Slik det er nå må alle omstille seg og levere mer pr. krone. At det er dritkjipt, ja, den ser jeg, og det er en annen diskusjon. Men det er ikke lov å være så naiv at man tror at resten av verden har det så mye bedre, og at alt er så mye enklere for alle andre. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2012
Posts: 212
|
![]()
Jeg skjønner at du mener at alle som er misfornøyde/ønsker en forbedring, bare skal omskolere seg selv ved ny utdannelse og skifte karriere. Det gjorde jo du. Hatten av for det, absolutt! Jeg har også gjort det. Men jeg mener fortsatt at folk må få lov til ønske seg bedre vilkår der de er uten å måtte skifte karriere.
De som begynte i SAS for 20 år siden visste om ansiennitetsprinsippet, uten tvil. Men da var også jobben fin, med helt andre spilleregler enn i dag. Luftfarten er under ekstremt press, både fra myndigheter (avgifter, miljø) og kunder (pris og miljø). Kombinert med en av de mest kostnadsintensive bransjene, med høyt krav til safety og stor kompleksitet får du en svært utfordrende mix. Crew sine T&Cs har vært presset nedover i 20 (!!) år nå, og en styrmann i SAS sin timelønn er en av de aller aller laveste i bransjen i dag. Samtlige norske selskaper har høyere timelønn, noe som for noen kanskje er oppsiktsvekkende. Men det viser også at presset er stort, og større enn de aller fleste andre bransjer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
Flyjunkie
![]() Join Date: Sep 2009
Location: Bergen/Oslo, Norway
Posts: 249
|
![]() Quote:
Quote:
Derimot mener jeg det er uakseptabelt å gå inn for å “streike dritten konkurs” og være grovt illojal på et offentlig forum. Det er mange andre yrker enn bare luftfart der jobben var fin og betingelsene helt andre for 20 år siden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Jeg kjenner til ganske mange bransjer, men en så til de grader negativ utvikling som man har hatt innen luftfarten har jeg enda ikke sett maken til. Når det er sagt er jeg helt enig i at det er svært illojalt å uttale seg slik SASCC gjør. Man kan gjerne tenke dette inni seg (noe jeg mistenker at mange i SAS gjør), men ikke si det høyt... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
Flyjunkie
![]() Join Date: Sep 2009
Location: Bergen/Oslo, Norway
Posts: 249
|
![]() Quote:
![]() Quote:
Du har nok helt rett. Det er en fryktelig lei utvikling. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2011
Posts: 1,715
|
![]() Quote:
Et skifte i arbeidsgiver for en pilot eller kabinansatt kan bety flytting til et annet land i en annen verdensdel. Ikke like greit å pakke teltet og stikke fra alt man har av nettverk hjemme. En annen ting man ikke må glemme er at de aller fleste ønsker at selskapet sitt skal overleve. De fleste selskap har hatt en eller flere ledere som har vært mer eller mindre destruktive. Lederen hopper ut av det brennende vraket i en dyr fallskjerm, mens de ansatte blir igjen for å ta regningen for diverse feilskjær. Man ønsker at selskapet sitt skal overleve og gjøre det bra. Derfor blir frustrasjonen så enorm når man ser hvor sjanseløse avgjørelser som tas. Last edited by semmern; 28-02-2020 at 11:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,442
|
![]() Quote:
Ikke at det nødvendigvis er enkelt, men er vel i større grad enklere for de i kabinen å "hoppe av bransjen", og ikke måtte flytte, og for det ende opp men en jobb som trolig ikke har dårligere vilkår? Så dårlig som lønn og turnus er der, så er det vel ikke så mye som er verre? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2011
Posts: 1,715
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Det er nok viktigere for de i cockpit, men også helt klart aktuelt for de i kabinen. Skal man f.eks. skifte base fra OSL til CPH mister man, så vidt meg bekjent, ansienniteten og må starte fra 0 igjen, selv om det er flytting internt i SAS.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Diskusjon av SAS Go og SAS Go+Wrap and tilhørede småting | Dag Viking | Småprat | 148 | 10-12-2013 13:18 |
Spekulasjoner rundt SAS sin nye strategi | Dash | Småprat | 49 | 22-10-2012 14:08 |
SAS eller Qatar til Bangkok i økonomi? | mckvakk | Reiseforum | 14 | 04-01-2012 10:26 |
SAS mister reisende på økonomi klasse. | MartinL | Flyforum | 7 | 11-08-2008 16:32 |
Nytt sørkoreansk regionalselskap | CK | Flyforum | 2 | 04-10-2006 16:37 |