Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 28-02-2020, 10:59   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,476
Default Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

Quote:
Originally Posted by semmern View Post
I luftfarten et det ikke så enkelt som å «bare bytte jobb.» Det finnes noe sånt som 1400 kommersielle piloter i Norge, og de fleste her har god over hvor få flyselskap det finnes her til lands. Kombinér dette med et ansiennitetsprinsipp som står meget sterkt, så ser man at det ikke er så greit å bytte beite. Ser du har jobbet i IT og hospitality. Begge er sektorer der det i forhold til luftfarten finnes utallige arbeidsgivere spredt over hele landet.
Et skifte i arbeidsgiver for en pilot eller kabinansatt kan bety flytting til et annet land i en annen verdensdel. Ikke like greit å pakke teltet å stikke fra alt man har av nettverk hjemme.
Gjelder ikke det i langt større grad for piloter enn kabin? I den forstand at senioritetslistene der er mer avgjørende, og man i langt større grad er låst. Både når det kommer til selskap, og i enda større grad til bransjen, da det å være pilot jo er en høyt spesialisert utdannelse?

Ikke at det nødvendigvis er enkelt, men er vel i større grad enklere for de i kabinen å "hoppe av bransjen", og ikke måtte flytte, og for det ende opp men en jobb som trolig ikke har dårligere vilkår? Så dårlig som lønn og turnus er der, så er det vel ikke så mye som er verre?
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2020, 10:59   #2
semmern
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,715
Default Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Gjelder ikke det i langt større grad for piloter enn kabin? I den forstand at senioritetslistene der er mer avgjørende, og man i langt større grad er låst. Både når det kommer til selskap, og i enda større grad til bransjen, da det å være pilot jo er en høyt spesialisert utdannelse?

Ikke at det nødvendigvis er enkelt, men er vel i større grad enklere for de i kabinen å "hoppe av bransjen", og ikke måtte flytte, og for det ende opp men en jobb som trolig ikke har dårligere vilkår? Så dårlig som lønn og turnus er der, så er det vel ikke så mye som er verre?
Jo, det kan man nok si.
semmern is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2020, 13:13   #3
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

Quote:
Originally Posted by semmern View Post
Jo, det kan man nok si.
Det er nok viktigere for de i cockpit, men også helt klart aktuelt for de i kabinen. Skal man f.eks. skifte base fra OSL til CPH mister man, så vidt meg bekjent, ansienniteten og må starte fra 0 igjen, selv om det er flytting internt i SAS.
TOS is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Diskusjon av SAS Go og SAS Go+Wrap and tilhørede småting Dag Viking Småprat 148 10-12-2013 13:18
Spekulasjoner rundt SAS sin nye strategi Dash Småprat 49 22-10-2012 14:08
SAS eller Qatar til Bangkok i økonomi? mckvakk Reiseforum 14 04-01-2012 10:26
SAS mister reisende på økonomi klasse. MartinL Flyforum 7 11-08-2008 16:32
Nytt sørkoreansk regionalselskap CK Flyforum 2 04-10-2006 16:37


All times are GMT +2. The time now is 11:58.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.