![]() |
|
![]() |
#61 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: May 2009
|
![]()
De 42 feriedagene kommer jo i hytt og pine, og langt i fra sikkert på samme tidspunkt som når partner og barn har ferie
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det er nok viktigere for de i cockpit, men også helt klart aktuelt for de i kabinen. Skal man f.eks. skifte base fra OSL til CPH mister man, så vidt meg bekjent, ansienniteten og må starte fra 0 igjen, selv om det er flytting internt i SAS.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Upgrade me....
|
![]()
Krav på 21 dager sammenhengende i hovedperioden
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: May 2009
|
![]()
Hovedperioden for min del (riktignok helt annen bransje) er 1. juni til 30. september, om jeg husker riktig så er den også for piloter såpass bredt definert at man ikke nødvendigvis treffer skoleferien f.eks
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
I korte trekk: Uansett hvordan man vrir på det så er ikke lønnen god. 43 feriedager? Ja, men som Henshaw skriver så kommer disse når det passer SAS. Man får 3 uker i sommersesongen, som varer fra uke 23 til uke 37. Uke 23 er første uken i juni (dvs 3 uker før skoleferien starter) og uke 37 er andre uken i september (3 uker etter at skolene har startet). Det er 9 feriegrupper. Dvs at man i 4 av 9 år har ferie som enten helt eller delvis er utenfor skoleferien. Det er de 3 ukene. Så har man normalt sett 1 uke på høsten og 1 uke på våren, som sjelden eller aldri passer med skolefri.😉 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Upgrade me....
|
![]()
Hovedperiode er fra uke 23 til 37 i avtalen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Upgrade me....
|
![]()
Jeg sier ikke at lønnen er god. Eller at de har mye fri.
Men noen må jo lese den avtalen de signerer på. Den virker for meg overkomplisert med div særegenheter som neppe gagner ansatte eller selskap. Den er også formulert med en ordlyd som er ganske pussig. Sånn opp i mot andre avtaler i feks industrien og sjøfarten er ikke avtalen helt krise sånn jeg ser det. Edit: Norwegian forklarer det litt enklere. Forøvrig var Norwegian sin avtale hysterisk mye lettere å finne en SAS sin. Arbeids og frit idssystem er basert på en 5-4 nøkkel i 100 % stilling som gir 203 brutto arbeidsdager pr kalenderår. 100 % stilling: 203 brutto - 22 plukkdager ferie = 181 netto arbeidsdager. 80 % stilling: 162 brutto - 18 plukkdager ferie = 144 netto arbeidsdager. 60 % stilling: 122 brutto - 13 plukkdager ferie = 109 netto arbeidsdager. 50 % stilling: 102 brutto - 11 plukkdager ferie = 91 netto arbeidsdager. Edit 2: Som en sammenligning har "landansatte" 1746,8 timer arbeidstid i året, som igjen gir 233 arbeidsdager. Bedriftene har fortsatt styringsrett og ferien (hoveddel)kan kreves søkt inn iløpet av februar. Last edited by Tjab; 28-02-2020 at 13:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
At man leser avtalen man har skrevet under på er nok riktig, men samtidig har du sikkert fått med deg at ganske mye har endret seg i bransjen de siste 10-15 årene. Den avtalen man skrev under på når man startet var en ganske annen enn hva som er tilfellet i dag, for de som har jobbet en stund. I 10-årsperioden fra 2007-2017 hadde de kabinansatte en lønnsutvikling på ca 10% mot knappe 50% for industriarbeidere. Ting har skjedd...
Nyansatte i kabinen tjener vel rundt 300.000 per år brutto, om jeg husker rett. Det er ikke mange andre grupper som tjener så dårlig. Det er ingen tillegg for ubekvem arbeidstid. Ikke helt krise? sikkert ikke, men ikke i nærheten av hverken industri eller skipsfart. At DY har enklere avtale er sikkert riktig. De har stort sett bedre betingelser enn i SK. Det er et mindretall i SK som har fast gruppe som du viser til i DY. For SK er fx 100% stilling i fast gruppe 5-3 (5 dager på jobb, 3 dager fri) mot 5-4 hos DY. Last edited by TOS; 28-02-2020 at 13:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Disse har brukbar forutsigbarhet om når man skal jobbe. Man vet at langt de fleste har fri i helgene og på kveldene, samt at de sover hjemme hver natt. Man har også tillegg for ubekvem arbeidstid. Jobber man på «land» får man (normalt sett) overtidsbetaling eller avspasering om man jobber mer enn 8 timer per dag. For de i luften er det ofte mer enn 8 timers dager, og dette er uten tillegg.
Last edited by TOS; 28-02-2020 at 14:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Upgrade me....
|
![]()
https://www.google.com/url?sa=t&sour...mKjsS8FGk0nFjL
Denne var ganske grei. Og nei, det er ikke god lønn i luftfarten |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Newcomer
|
![]()
Start lønn som kabinansatt i Norge skulle man få 100% stilling, 25029 NOK pr mnd
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Finnes det noen yrker som er dårligere timebetalt enn dette? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Neppe!
https://frifagbevegelse.no/nyheter/d...131.b1db0f77c5 Denne saken er riktignok fra 2017, men man vil anta at lønnen for de 25 dårligst betalte yrkene har gått opp heller enn ned. I tillegg, som SASID skriver, så får ikke ferske i kabinen full stilling. De får 75% i vinterhalvåret og 90% i sommerhalvåret. Last edited by TOS; 28-02-2020 at 16:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | ||
Flyjunkie
![]() Join Date: Sep 2009
|
![]() Quote:
Quote:
Derimot mener jeg det er uakseptabelt å gå inn for å “streike dritten konkurs” og være grovt illojal på et offentlig forum. Det er mange andre yrker enn bare luftfart der jobben var fin og betingelsene helt andre for 20 år siden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Jeg kjenner til ganske mange bransjer, men en så til de grader negativ utvikling som man har hatt innen luftfarten har jeg enda ikke sett maken til. Når det er sagt er jeg helt enig i at det er svært illojalt å uttale seg slik SASCC gjør. Man kan gjerne tenke dette inni seg (noe jeg mistenker at mange i SAS gjør), men ikke si det høyt... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |||
Flyjunkie
|
![]() Quote:
Påfallende hvor ille det er for alle i luftfart, og hvor enkelt det er for alle andre. Quote:
Quote:
Vanskelighet med jobbskifte for kabinpersonale spørs på hva man søker seg etter og hvor langt opp i været man har nesen. Har jobbet med en rekke tidligere flyvende som har gjort gode karrierer innenfor HR og rekruttering, yrker der man har stor nytte av å være en god menneskekjenner. Egenskaper og erfaring som tidligere flyvende verdsettes. De har begynt rett i jobb. En del har tatt deltidsutdannelse ved siden av, og dermed sikret seg flere ben å stå på, gjort seg mer attraktiv på arbeidsmarkedet og fått bedre kort i lønnsforhandlinger. Men mange lengter tilbake til miljøet om bord og det at man er helt ferdig når man går fra jobb, dette er goder man ikke ofte finner i andre jobber. Ta deg en IT-jobb og gled deg til telefonen ringer døgnet rundt. "Du kan jo bare gå bort på PC-en og logge deg på". Jo takk. Grunnen til at jeg engasjerte meg i denne tråden, var nettopp SASCC sine uttalelser som vitnet om det helt motsatte. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | ||
Flyjunkie
|
![]() Quote:
![]() Quote:
Du har nok helt rett. Det er en fryktelig lei utvikling. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Jeg slutta etter nesten 25 år i bransjen, og 17 år i lufta, og om man vil så finnes det jobber, og det finnes jobber ledig med høyere lønn. Men å vente på en streik, å si at man lever kun for å streike, sier noe om et barnehagenivå og er direkte latterlig. Alle taper på en streik, ALLE. Og hva skulle tilsi at ting blir bedre etter en streik? Som flere sier, er det så ille som du påstår så slutt, stopp med sytinga, slutt å finn noe annet å gjøre. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
![]() Anbefaler sterkt å søke hos oss når vi igjen rekruterer crew. Jeg tørr påstå at de aller fleste i kabinen i DY er veldig godt fornøyde med både lønn, vilkår og arbeidstid (vi har blant annet fixed 5/4 roster, iallfall på de norske basene). Jeg kjenner ikke til din alder men vi ansetter gode folk i alle aldersgrupper så det er ikke et issue. Bare PM meg om jeg skal holde deg oppdatert ift rekruttering for OSL eksempelvis ![]() Hilsen kollega i DY |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Upgrade me....
|
![]()
Å be noen starte i ett selskap med 58 milliarder i gjeld som man sliter med å betjene er direkte ondskapsfullt i denne sammenhengen
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Diskusjon av SAS Go og SAS Go+Wrap and tilhørede småting | Dag Viking | Småprat | 148 | 10-12-2013 13:18 |
Spekulasjoner rundt SAS sin nye strategi | Dash | Småprat | 49 | 22-10-2012 14:08 |
SAS eller Qatar til Bangkok i økonomi? | mckvakk | Reiseforum | 14 | 04-01-2012 10:26 |
SAS mister reisende på økonomi klasse. | MartinL | Flyforum | 7 | 11-08-2008 16:32 |
Nytt sørkoreansk regionalselskap | CK | Flyforum | 2 | 04-10-2006 16:37 |