Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 28-02-2020, 13:09   #61
Henshaw
ScanFlyer Dusty

Henshaw's Avatar

Default Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

De 42 feriedagene kommer jo i hytt og pine, og langt i fra sikkert på samme tidspunkt som når partner og barn har ferie

Henshaw is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2020, 13:13   #62
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by semmern View Post
Jo, det kan man nok si.
Det er nok viktigere for de i cockpit, men også helt klart aktuelt for de i kabinen. Skal man f.eks. skifte base fra OSL til CPH mister man, så vidt meg bekjent, ansienniteten og må starte fra 0 igjen, selv om det er flytting internt i SAS.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2020, 13:15   #63
Tjab
Upgrade me....

Quote:
Originally Posted by Henshaw View Post
De 42 feriedagene kommer jo i hytt og pine, og langt i fra sikkert på samme tidspunkt som når partner og barn har ferie
Krav på 21 dager sammenhengende i hovedperioden

Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2020, 13:20   #64
Henshaw
ScanFlyer Dusty

Henshaw's Avatar

Hovedperioden for min del (riktignok helt annen bransje) er 1. juni til 30. september, om jeg husker riktig så er den også for piloter såpass bredt definert at man ikke nødvendigvis treffer skoleferien f.eks

Henshaw is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2020, 13:23   #65
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tjab View Post
Hvor mange timer er ett årsverk for CC i SAS?

Jeg sitter forsåvidt å leser avtalen nå, men er litt usikker på hvordan jeg skal regne sammen arbeidsdager.

Registrerer dog at CC har rett på 42 feriedager.
Jeg husker ikke detaljene, men tror man kan ha flight duty på over 2000 timer per år. Dette er arbeidstid fra innsjekk (som normalt sett er 50 minutter før flyvning) og til utsjekk, som er 15 minutter etter landing.

I korte trekk: Uansett hvordan man vrir på det så er ikke lønnen god.

43 feriedager? Ja, men som Henshaw skriver så kommer disse når det passer SAS. Man får 3 uker i sommersesongen, som varer fra uke 23 til uke 37. Uke 23 er første uken i juni (dvs 3 uker før skoleferien starter) og uke 37 er andre uken i september (3 uker etter at skolene har startet). Det er 9 feriegrupper. Dvs at man i 4 av 9 år har ferie som enten helt eller delvis er utenfor skoleferien. Det er de 3 ukene. Så har man normalt sett 1 uke på høsten og 1 uke på våren, som sjelden eller aldri passer med skolefri.😉
Old 28-02-2020, 13:25   #66
Tjab
Upgrade me....

Hovedperiode er fra uke 23 til 37 i avtalen.

Old 28-02-2020, 13:30   #67
Tjab
Upgrade me....

Jeg sier ikke at lønnen er god. Eller at de har mye fri.

Men noen må jo lese den avtalen de signerer på. Den virker for meg overkomplisert med div særegenheter som neppe gagner ansatte eller selskap. Den er også formulert med en ordlyd som er ganske pussig.

Sånn opp i mot andre avtaler i feks industrien og sjøfarten er ikke avtalen helt krise sånn jeg ser det.

Edit:
Norwegian forklarer det litt enklere. Forøvrig var Norwegian sin avtale hysterisk mye lettere å finne en SAS sin.

Arbeids og frit idssystem er basert på en 5-4 nøkkel i 100 % stilling som gir 203 brutto arbeidsdager pr kalenderår.

100 % stilling: 203 brutto - 22 plukkdager ferie = 181 netto arbeidsdager.

80 % stilling: 162 brutto - 18 plukkdager ferie = 144 netto arbeidsdager.

60 % stilling: 122 brutto - 13 plukkdager ferie = 109 netto arbeidsdager.

50 % stilling: 102 brutto - 11 plukkdager ferie = 91 netto arbeidsdager.

Edit 2:
Som en sammenligning har "landansatte" 1746,8 timer arbeidstid i året, som igjen gir 233 arbeidsdager. Bedriftene har fortsatt styringsrett og ferien (hoveddel)kan kreves søkt inn iløpet av februar.

Last edited by Tjab; 28-02-2020 at 13:45.
Old 28-02-2020, 13:55   #68
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

At man leser avtalen man har skrevet under på er nok riktig, men samtidig har du sikkert fått med deg at ganske mye har endret seg i bransjen de siste 10-15 årene. Den avtalen man skrev under på når man startet var en ganske annen enn hva som er tilfellet i dag, for de som har jobbet en stund. I 10-årsperioden fra 2007-2017 hadde de kabinansatte en lønnsutvikling på ca 10% mot knappe 50% for industriarbeidere. Ting har skjedd...

Nyansatte i kabinen tjener vel rundt 300.000 per år brutto, om jeg husker rett. Det er ikke mange andre grupper som tjener så dårlig. Det er ingen tillegg for ubekvem arbeidstid.

Ikke helt krise? sikkert ikke, men ikke i nærheten av hverken industri eller skipsfart.

At DY har enklere avtale er sikkert riktig. De har stort sett bedre betingelser enn i SK. Det er et mindretall i SK som har fast gruppe som du viser til i DY. For SK er fx 100% stilling i fast gruppe 5-3 (5 dager på jobb, 3 dager fri) mot 5-4 hos DY.

Last edited by TOS; 28-02-2020 at 13:57.
Old 28-02-2020, 14:00   #69
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tjab View Post
J
Edit 2:
Som en sammenligning har "landansatte" 1746,8 timer arbeidstid i året, som igjen gir 233 arbeidsdager. Bedriftene har fortsatt styringsrett og ferien (hoveddel)kan kreves søkt inn iløpet av februar.
Disse har brukbar forutsigbarhet om når man skal jobbe. Man vet at langt de fleste har fri i helgene og på kveldene, samt at de sover hjemme hver natt. Man har også tillegg for ubekvem arbeidstid. Jobber man på «land» får man (normalt sett) overtidsbetaling eller avspasering om man jobber mer enn 8 timer per dag. For de i luften er det ofte mer enn 8 timers dager, og dette er uten tillegg.

Last edited by TOS; 28-02-2020 at 14:11.
Old 28-02-2020, 14:12   #70
Tjab
Upgrade me....

https://www.google.com/url?sa=t&sour...mKjsS8FGk0nFjL

Denne var ganske grei.

Og nei, det er ikke god lønn i luftfarten

Old 28-02-2020, 15:52   #71
SASID
Newcomer

Start lønn som kabinansatt i Norge skulle man få 100% stilling, 25029 NOK pr mnd
SASID is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2020, 16:13   #72
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by SASID View Post
Start lønn som kabinansatt i Norge skulle man få 100% stilling, 25029 NOK pr mnd

Finnes det noen yrker som er dårligere timebetalt enn dette?
Old 28-02-2020, 16:37   #73
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Finnes det noen yrker som er dårligere timebetalt enn dette?
Neppe!

https://frifagbevegelse.no/nyheter/d...131.b1db0f77c5

Denne saken er riktignok fra 2017, men man vil anta at lønnen for de 25 dårligst betalte yrkene har gått opp heller enn ned.

I tillegg, som SASID skriver, så får ikke ferske i kabinen full stilling. De får 75% i vinterhalvåret og 90% i sommerhalvåret.

Last edited by TOS; 28-02-2020 at 16:39.
Old 28-02-2020, 17:41   #74
hlorange
Flyjunkie

Quote:
Originally Posted by martins View Post
Jeg skjønner at du mener at alle som er misfornøyde/ønsker en forbedring, bare skal omskolere seg selv ved ny utdannelse og skifte karriere.
Overhodet ikke det jeg har sagt.

Quote:
Men jeg mener fortsatt at folk må få lov til ønske seg bedre vilkår der de er uten å måtte skifte karriere.
Det er jeg helt enig i. Har aldri sagt at alle som ønsker bedre villkår må skifte karriere.

Derimot mener jeg det er uakseptabelt å gå inn for å “streike dritten konkurs” og være grovt illojal på et offentlig forum.

Quote:
De som begynte i SAS for 20 år siden visste om ansiennitetsprinsippet, uten tvil. Men da var også jobben fin, med helt andre spilleregler enn i dag.
Det er mange andre yrker enn bare luftfart der jobben var fin og betingelsene helt andre for 20 år siden.
hlorange is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2020, 17:50   #75
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by hlorange View Post
Det er mange andre yrker enn bare luftfart der jobben var fin og betingelsene helt andre for 20 år siden.
Vis meg den bransjen hvor de ansatte har hatt så dårlig lønnsutvikling, har hatt en utvikling hvor man samtidig jobber betydelig mer, og som har mistet så mange goder.

Jeg kjenner til ganske mange bransjer, men en så til de grader negativ utvikling som man har hatt innen luftfarten har jeg enda ikke sett maken til.

Når det er sagt er jeg helt enig i at det er svært illojalt å uttale seg slik SASCC gjør. Man kan gjerne tenke dette inni seg (noe jeg mistenker at mange i SAS gjør), men ikke si det høyt...
Old 28-02-2020, 18:08   #76
hlorange
Flyjunkie

Quote:
I luftfarten et det ikke så enkelt som å «bare bytte jobb.» Det finnes noe sånt som 1400 kommersielle piloter i Norge, og de fleste her har god oversikt over hvor få flyselskap det finnes her til lands. Kombinér dette med et ansiennitetsprinsipp som står meget sterkt, så ser man at det ikke er så greit å bytte beite.
Nå diskuterte ikke jeg piloter generelt. Utdanner du deg som pilot, er det færre arbeidsgivere å velge i, det er en del av pakken. Samme for en masse andre yrker, det er alltid begrensninger i utvalget for spesialiserte yrker. Sjømenn, kapteiner, skipsmekanikere? Lett å skifte beite og rederi uten å måtte reise mer? En del bilmekanikere på 50+ som for 20 år siden var på høyden, men nå sliter med å henge med i utviklingen på elektronikk i biler? Som lærer kan du lett skifte skole, men betingelsene får du ikke gjort stort med, og den friheten og den lange skoleferien man hadde for 20 år siden kan man se langt etter i dag. Finn én sykepleier som ikke er overarbeidet. En haug kommunale jobber der man hadde behagelige dager er nå satt ut på anbud. Osv.

Påfallende hvor ille det er for alle i luftfart, og hvor enkelt det er for alle andre.

Quote:
Ser du har jobbet i IT og hospitality. Begge er sektorer der det i forhold til luftfarten finnes utallige arbeidsgivere spredt over hele landet.
So? Det er ulemper i de jobbene som ikke gjelder for luftfarten.

Quote:
Et skifte i arbeidsgiver for en pilot eller kabinansatt kan bety flytting til et annet land i en annen verdensdel. Ikke like greit å pakke teltet og stikke fra alt man har av nettverk hjemme.
Bakgrunnen for mine poster er den - følge SASCC - utbredte og enorme misnøye som er hos kabinpersonalet, og hvordan dette kom til uttrykk fra SASCC her på forumet. Jeg mener at folk som er så negative overfor sin arbeidsgiver må komme seg vekk, ikke bare av hensyn til seg selv, men også kolleger og kunder.

Vanskelighet med jobbskifte for kabinpersonale spørs på hva man søker seg etter og hvor langt opp i været man har nesen. Har jobbet med en rekke tidligere flyvende som har gjort gode karrierer innenfor HR og rekruttering, yrker der man har stor nytte av å være en god menneskekjenner. Egenskaper og erfaring som tidligere flyvende verdsettes. De har begynt rett i jobb. En del har tatt deltidsutdannelse ved siden av, og dermed sikret seg flere ben å stå på, gjort seg mer attraktiv på arbeidsmarkedet og fått bedre kort i lønnsforhandlinger. Men mange lengter tilbake til miljøet om bord og det at man er helt ferdig når man går fra jobb, dette er goder man ikke ofte finner i andre jobber. Ta deg en IT-jobb og gled deg til telefonen ringer døgnet rundt. "Du kan jo bare gå bort på PC-en og logge deg på". Jo takk.

Quote:
En annen ting man ikke må glemme er at de aller fleste ønsker at selskapet sitt skal overleve.
Grunnen til at jeg engasjerte meg i denne tråden, var nettopp SASCC sine uttalelser som vitnet om det helt motsatte.
Old 28-02-2020, 18:21   #77
hlorange
Flyjunkie

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Vis meg den bransjen hvor de ansatte har hatt så dårlig lønnsutvikling, har hatt en utvikling hvor man samtidig jobber betydelig mer, og som har mistet så mange goder.
Nå hevder ikke jeg at andre bransjer er like ille, og det har jeg heller ikke nok kunnskap til å uttale meg om. Men andre yrker og bransjer også har måttet jenke seg betydelig. En annen faktor er at - og nå hisser jeg sikkert på meg mange - det en periode i luftfarten i var ytterst gode betingelser. Da blir fallet enda større og følgelig vanskeligere å tolerere. Det er menneskelig å reagere over det, men i dette tilfellet ble reaksjonen vel menneskelig

Quote:
Jeg kjenner til ganske mange bransjer, men en så til de grader negativ utvikling som man har hatt innen luftfarten har jeg enda ikke sett maken til.
Det er jeg enig i. Jeg hevder heller ikke at alle andre bransjer har hatt en så dårlig utvikling, men at luftfarten ikke er alene om å måtte yte mer pr. krone.

Quote:
Når det er sagt er jeg helt enig i at det er svært illojalt å uttale seg slik SASCC gjør. Man kan gjerne tenke dette inni seg (noe jeg mistenker at mange i SAS gjør), men ikke si det høyt...
Du har nok helt rett. Det er en fryktelig lei utvikling.
Old 28-02-2020, 18:53   #78
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Originally Posted by SASCC View Post
Veldig mange i flybransjen har ingen andre muligheter. Ofte er det folk uten høyere utdannelse, er i en alder hvor det begynner å bli vanskelig å finne seg en ny jobb etc. Argumentet «Finn deg en ny jobb» er så sinnsykt boomer å komme med. Fordi du kanskje har muligheten til å bytte jobb enkelt betyr ikke at andre har det. Jeg lever kun for streiken nå.
For en direkte latterlig kommentar.
Jeg slutta etter nesten 25 år i bransjen, og 17 år i lufta, og om man vil så finnes det jobber, og det finnes jobber ledig med høyere lønn.
Men å vente på en streik, å si at man lever kun for å streike, sier noe om et barnehagenivå og er direkte latterlig.
Alle taper på en streik, ALLE. Og hva skulle tilsi at ting blir bedre etter en streik?
Som flere sier, er det så ille som du påstår så slutt, stopp med sytinga, slutt å finn noe annet å gjøre.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2020, 19:19   #79
Kabinsjef@DY
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by SASCC View Post
Veldig mange i flybransjen har ingen andre muligheter. Ofte er det folk uten høyere utdannelse, er i en alder hvor det begynner å bli vanskelig å finne seg en ny jobb etc. Argumentet «Finn deg en ny jobb» er så sinnsykt boomer å komme med. Fordi du kanskje har muligheten til å bytte jobb enkelt betyr ikke at andre har det. Jeg lever kun for streiken nå.
Hei SASCC

Anbefaler sterkt å søke hos oss når vi igjen rekruterer crew. Jeg tørr påstå at de aller fleste i kabinen i DY er veldig godt fornøyde med både lønn, vilkår og arbeidstid (vi har blant annet fixed 5/4 roster, iallfall på de norske basene). Jeg kjenner ikke til din alder men vi ansetter gode folk i alle aldersgrupper så det er ikke et issue. Bare PM meg om jeg skal holde deg oppdatert ift rekruttering for OSL eksempelvis

Hilsen kollega i DY
Kabinsjef@DY is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2020, 19:45   #80
Tjab
Upgrade me....

Å be noen starte i ett selskap med 58 milliarder i gjeld som man sliter med å betjene er direkte ondskapsfullt i denne sammenhengen

Reply

Posting Rules