Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 11-11-2017, 23:49   #161
Starling
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2014
Location: SVG
Posts: 661
Default Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Flere av dreamlinerene har jo LN-reg? Er ganske sikker på at flere nordmenn er ansatt i NLH også?
Starling is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2017, 01:08   #162
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,282
Default Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Quote:
Originally Posted by Starling View Post
Flere av dreamlinerene har jo LN-reg? Er ganske sikker på at flere nordmenn er ansatt i NLH også?
Det er vel det som er (en del av) problemet, NLH = irsk selskap? Og de ansatte er vel ansatt gjennom et singaporeansk ansettelsesbyrå? Flyet er altså registrert på norsk, irsk eller engelsk register, eies av et irsk selskap, med AOC fra land XYZ? (irland?), de ansatte hører til et singaporeansk selskap (??) og så videre....
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2017, 07:49   #163
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,310
Default Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Det er vel det som er (en del av) problemet, NLH = irsk selskap? Og de ansatte er vel ansatt gjennom et singaporeansk ansettelsesbyrå? Flyet er altså registrert på norsk, irsk eller engelsk register, eies av et irsk selskap, med AOC fra land XYZ? (irland?), de ansatte hører til et singaporeansk selskap (??) og så videre....


Men det har fortsatt ingenting å gjøre med adgangen til Sibirkorridoren
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 12-11-2017, 08:26   #164
73H
NorFlyer Front Row
 
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
Default Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Det er vel det som er (en del av) problemet, NLH = irsk selskap? Og de ansatte er vel ansatt gjennom et singaporeansk ansettelsesbyrå? Flyet er altså registrert på norsk, irsk eller engelsk register, eies av et irsk selskap, med AOC fra land XYZ? (irland?), de ansatte hører til et singaporeansk selskap (??) og så videre....
Det stemmer heller ikke - Norwegian sine langruter minus SIN flys på DY (NAS) AOC.

LGW-SIN flys på NUK AOC (DI) på grunn av ruterettigheter mellom UK og Singapore.
73H is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2017, 08:48   #165
Rland
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 585
Default Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Quote:
Originally Posted by 73H View Post
Det stemmer heller ikke - Norwegian sine langruter minus SIN flys på DY (NAS) AOC.

LGW-SIN flys på NUK AOC (DI) på grunn av ruterettigheter mellom UK og Singapore.
Jeg er litt forvirret her fordi det over tid fremkommer ulike forklaringer på hva som er problemet. Du har tydeligvis mye kunnskap om dette.

Kan du bekrefte at Norwegian sine manglende rettigheter til å fly Sibir korridoren ikke har noe med Norwegian sin forretningsmodell å gjøre?
Rland is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2017, 09:07   #166
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,310
Default Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Quote:
Originally Posted by Rland View Post


Kan du bekrefte at Norwegian sine manglende rettigheter til å fly Sibir korridoren ikke har noe med Norwegian sin forretningsmodell å gjøre?

Det stemmer. Deres forretningsmodell har ingenting med rettigheter med Sibirkorridoren å gjøre.

Fra OSL (til BKK) flyr Norwegian i dag med utenlandsk crew over Russland
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 12-11-2017, 09:26   #167
73H
NorFlyer Front Row
 
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
Default Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Quote:
Originally Posted by Rland View Post
Jeg er litt forvirret her fordi det over tid fremkommer ulike forklaringer på hva som er problemet. Du har tydeligvis mye kunnskap om dette.

Kan du bekrefte at Norwegian sine manglende rettigheter til å fly Sibir korridoren ikke har noe med Norwegian sin forretningsmodell å gjøre?
Det har ene og alene med en avtale fra monopoltiden hvor de skandinaviske landene på sin side nominerte SAS som den eneste skandinaviske operatøren som skulle ha tilgang til snarveien over Sibir gjennom den skandinavisk-russiske bilatterale avtalen om overflygingsrettigheter. En avtale inngått lenge før det var noen reell skandinavisk konkurrent til SAS og lenge før markedet generelt bestod av langt flere aktører med store ambisjoner.

Sibir avtalen er enkelt og greit en konkurransehemmende faktor og bidrar trolig til å holde prisene østover kunstig høye gjennom redusert konkurranse.

Vel, rett skal være rett: det er ikke bare manglende konkurranse, men når SAS ikke opererer ruter fra Norge gjennom Sibirkorridoren i det hele tatt, så er det i praksis en ubenyttet avtale for Norges del. Trafikken blir kunstig rutet gjennom respektive ARN og CPH for Norges del, noe som også holder kostnadene høyere

Last edited by 73H; 12-11-2017 at 09:31.
73H is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2017, 10:05   #168
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 5,638
Default Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Fra OSL (til BKK) flyr Norwegian i dag med utenlandsk crew over Russland
Men kun over den europeiske delen av Russland, de får ikke lov å fly over Asia eller Sibir, heller ikke på BKK-ruten.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2017, 12:06   #169
Edvard
一期一会
 
Edvard's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
Default Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Hvorfor skulle de fly så langt nord på vei til Bangkok? Det gjør ikke Aeroflot fra SVO eller AY fra HEL engang.

https://www.flightradar24.com/data/flights/dy7201
Edvard is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2017, 14:28   #170
Rland
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 585
Default Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Er det noen som har teksten i avtalen?

Hadde vært artig å sett hvordan dette er formulert, spesielt når en kjenner Kjos og Sandarker-Nilsen sin retorikk om "...Vi er skuffet over at norske myndigheter ikke har gjort mer for å sikre et norsk selskap samme rettigheter som et svensk til å fly raskeste veien til Kina, Sør-Korea og Japan."
Rland is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2017, 14:44   #171
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Kanskje løsningen ligger i at den norske stat selger seg helt ut av SAS...
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2017, 14:55   #172
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,920
Default Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Kan Norwegian Long Haul åpne nye ruter over Sibir fra London, Paris, Roma eller Barcelona ?
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is online now   Reply With Quote
Old 12-11-2017, 14:55   #173
Boeing_fan
ScanFlyer Molded
 
Boeing_fan's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
Default Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Quote:
Originally Posted by Landkrabbe View Post
Hva DY sier i mediene er helt irrelevant, så lenge de ikke snakker om Russland-siden av forhandlingene og det har de ikke gjort.

Nok er egentlig sagt om forslaget å sette hardt mot hardt - det er fantasi.

Det mange glemmer er at det ikke er Norge og Russland som forhandler, men de skandinaviske landene og Russland. Det er bare slik at i denne forhandlingsomgangen er det Norge som leder forhandlingene på vegne av de skandinaviske landene. Med andre ord er vi forpliktet til å ta hensyn til de tre landenes samlede luftfartsinteresser og kan ikke kjøre solo.
"Forpliktet til å ta hensyn til Sverige og Danmark" (les: Sikre fortsatte rettigheter for et selskap som kun flyr til Asia fra de to andre landene, på "bekostning" av et selskap som vil fly fra Norge til Asia).

Er forøvrig enig i alt du skriver her, men situasjonen er likevel en smule paradoksal.
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2017, 14:55   #174
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,537
Default Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Kanskje løsningen ligger i at den norske stat selger seg helt ut av SAS...
Tror neppe det har noe å si i denne sammenhengen. SAS er ikke mindre SAS med 100% private eiere. Hvis russerne ikke er interessert i å reforhandle, vil avtalen stå som den er. Glem heller ikke at russerne har en litt annen tidshorisont enn vi stressa vestlige. 'Snart' i Rissland kan lett bety tre år.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2017, 15:43   #175
SASCC
ScanFlyer Blue
 
SASCC's Avatar
 
Join Date: Aug 2014
Location: OSL
Posts: 123
Default Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Bare litt tankespinn.. men om Asia er så viktig for «DY» - hvorfor har de da ikke ruter til/fra JFK / FLL til div steder i Asia? Vil tro interessen i Asia for NYC er større enn for Norge.
__________________
Hadde vært EBP etter ei uke på jobb
SASCC is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2017, 16:31   #176
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,310
Default Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Quote:
Originally Posted by SASCC View Post
Bare litt tankespinn.. men om Asia er så viktig for «DY» - hvorfor har de da ikke ruter til/fra JFK / FLL til div steder i Asia? Vil tro interessen i Asia for NYC er større enn for Norge.


For det første snakker vi da veldig lange ruter fort, dessuten har ikke Norwegian rettigheter å operere de fleste av disse strekkene, hvilket gjør at det ikke er aktuelt
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 13-11-2017, 19:07   #177
Landkrabbe
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2014
Posts: 146
Default Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post
"Forpliktet til å ta hensyn til Sverige og Danmark" (les: Sikre fortsatte rettigheter for et selskap som kun flyr til Asia fra de to andre landene, på "bekostning" av et selskap som vil fly fra Norge til Asia).

Er forøvrig enig i alt du skriver her, men situasjonen er likevel en smule paradoksal.
Ja, det er en lei situasjon for Norges del. Men det er nok inntil videre uaktuelt å gå ut av dette luftfartssamarbeidet, siden det vil bli veldig dårlig mottatt i nabolandene.

Men nei, det er ikke greit at det skal være slik og om vi ikke får støtte fra Sverige og Danmark på at det skal liberaliseres, bør jo det få konsekvenser, om ikke så dramatiske som at vi melder oss ut. Men det kan jo tenkes at den svenske, norske og danske stat står helt samlet bak dette ønsket og at det utelukkende er Russland som trenerer.

Det er jo ikke akkurat noe nytt at skandinavisme er en dårlig deal for Norge. I realiteten er vi ikke bare samarbeidspartnere, men konkurrenter. Det er fint å samarbeide og koordinere, men ikke når det hemmer evnen vår til å konkurrere.
Landkrabbe is offline   Reply With Quote
Old 26-12-2017, 13:57   #178
Rland
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 585
Default Norwegain og Asia

Så med interesse på Hegnar TV og samtalen med Bjørn Kjos. http://www.hegnar.no/TV/programmer

Han snakket bl.a. om rettighetene over Russland og at de hadde tillatelse til å fly over sydlige Russland.
Jeg tolket han dithen at det var kun Norwegian som hadde en kostnadsbase som gjorde at de kunne konkurrere med asiatiske og midtøsten selskaper på ruter til Syd Asia / Syd-Øst Asia.
Han dro frem Lufthansa som mer eller mindre var utkonkurrert og kun hadde en destinasjon igjen... Han trakk også frem KLM og AF som selskaper som slet i det segmentet.
India var det store markedet med "flere innbyggere enn Kina..."

Det som forundrer meg en del er
- hvorfor en han så unøyaktig når det gjelder for eks Lufthansa
- dersom han er eneste europeiske selskap som er konkurransedyktig, hvorfor setter han ikke inn noen av de 11 nye Dreamlinere som skal leveres i 2018 i dette segmentet? (de nye flyene skulle primært brukes til økt frekvens på eksisterende ruter)
-hvorfor snakker han mest om hvor han ikke får lov å fly (Sibir korridoren) dersom han allerede har tilgang til et stort marked med "lavthengende frukt" gjennom Syd Russland?
Rland is offline   Reply With Quote
Old 26-12-2017, 16:33   #179
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 5,638
Default Re: Norwegain og Asia

Mener å ha hørt at Norwegian kan fly så mye de orker over Russland, men på betingelse av at de flyr på LN- registrering og med norsk crew?
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 26-12-2017, 18:05   #180
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
Wizzair Re: Norwegain og Asia

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Mener å ha hørt at Norwegian kan fly så mye de orker over Russland, men på betingelse av at de flyr på LN- registrering og med norsk crew?
Det kan hende du har lest det, men det stemmer ikke.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Æ'kke lett å kjøpe nye fly - Allegiant møter utfordringer LN-MOW Flyforum 6 25-05-2017 00:54
SAS med med tekniske utfordringer i dag Cockpitview Flyforum 24 28-08-2015 12:50
Nye utfordringer for "the Ticketor" The Ticketor Flyforum 16 26-01-2006 08:55
SAS satser på Russland (nye kjøp??) morr Flyforum 11 18-11-2004 17:56


All times are GMT +2. The time now is 15:54.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.