![]() |
|
![]() |
#21 |
Newcomer
|
![]()
I VG og Dagbladet er passasjerer forbannet! I avisene i Sverige og Danmark står det bare at SAS har gjennomført en sikkerhetslanding på grunn av trykkfall i kabinen.
Er vi nordmenn så vanskelige passasjerer at vi skal klage når tingene ikke går helt som planlagt?
![]() |
#22 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Og så et spørgsmål: har SAS ingen 'contingency plans' for sådanne situationer? Og er der i så fald en ad hoc handling agent, som kan holde kontakt med SK operations og informere passagererne? Jeg kender intet til OVB og lufthavnens eventuelle interaktion med udenlandske selskaber. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Regner med SAS har avtale med en handlingagent i tilfelle irr-ops. Har selv fått se en slik liste der jeg jobber nå med hvilke flyselskaper som kan benytte hhv. flyplass og handlingselskap i tilfelle noe skulle tilsi at man har behov for å komme til flyplassen. De fleste selskapene på denne listen har det til felles at de stort sett nøyer seg med å passere langt over flyplassen uten å lande... I Novosibirsk sitt tilfelle er flyplassen rett nok ikke "verdens navle" etter europeisk definisjon, men flyplassen ligger gunstig til dersom fly mellom Europa og øst-Asia skulle få akutt behov for å komme ned på landjorda igjen. Hvilket vil si at flyplassen og dens ansatte neppe er fremmed for irr-ops av forskjellige slag.
I det hele tatt virker det som at SAS (via handlingagent?) har ordnet med hotellrom, problemet som gjennstår er å la passasjerene komme ut til hotellene. Og hotellene ligger, som så ofte ellers, utenfor terminalbygget. Hvilket vil si at de må gjennom Russisk passkontroll, og russiske myndigheter avviser å invilgle "nød-visum" for formålet. Men utenfor Europa er det jo en god del nasjonaliteter som ikke trenger visum for kortere opphold i Russland, så problemet gjelder nok først og fremst flyets Europeiske passasjerer, men det er vel uinteressant for skandinaviske medier. Hva informasjon anngår, så aner jeg ikke hvilken informasjon passasjerene faktisk har fått. Det kan være, som passasjerene hevder, at informasjonen er mangelfull. Men jeg har med selvsyn erfart at reisende i langt snillere "irr"-situasjoner (typisk forsinkelse) får omentrent all den informasjonen handling-agenten besitter, og fremdeles klager på manglende info. I grunnen ser det ut til at det eneste som kan "stille sulten" for enkelte er dersom man informerer om at flyet vil gå på rute. Også enkle beskjeder som at "matkort kan hentes på gate" er enkelt å overse, og mange stormer ut til innsjekk eller andre servicepunkter for å hente sitt matkort... som fremdeles ligger på gate... Så skal man selvsagt være forsiktige med å kalle folk "hysteriske" (e.l.), og jeg har som sagt ikke peiling på hvilken informasjon som er blitt gitt. Og har dermed heller ingen mulighet til å dømme om den på noen måte er tilstrekkelig. Det jeg har er 2 års erfaring fra flyplassarbeid, samt at jeg selv husker hvordan det var å sitte fast på BKK i november 2008. Papirlappene som var festet til avgangsskjermene rundt på flyplassen opplevdes absolutt mangelfullt, men det som var skrevet på dem var jo egentlig det eneste man visste helt sikkert om situasjonen. Opplevde jeg det som mangellfullt? Ja, absolutt! Men var det noe mer handingagent eller flyselskap egentlig kunne fortelle meg? Nei... Det er umulig å gi mer informasjon enn hva man selv besitter, en regel som også gjelder flyselskaper. Noe vi som reisende har overraskende lett for å glemme...
![]() |
#24 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Det klages på at 'de ikke ble møtt' da de kom av bussen (inn til terminalen?) Litt vanskelig å møte bussen når nærmeste SAS-ansatt er i Moskva. Kanskje litt manglende forståelse fra passasjerens side. Kanskje avisens vri.
Det står at støtttpersonale er på vei. Regner med at SAS i Moskva setter det de har i bevegelse for å hjelpe, men - det er Russland. En vond situasjon for alle parter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Da var OY-KBM landet i Novosibirsk, så får vi håpe de kommer seg avgårde så tidlig som mulig i morgen tidlig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Newbie
|
![]() Quote:
Kanskje burde de informert bedre, men hva vet vi egentlig om både hvilken informasjon kunden har fått, og hva SAS har satt i gang for å løse dette problemet? Som det blir påpekt her har SAS både et fly på vingene i den retning, hoteller som sto klare før myndighetene satte ned føttene, og har sørget for at passasjerene har fått matkuponger. Selvfølgelig vil enkeltpersoner bli "forbannet" uansett om det som har skjedd er uunngåelig... Så til en annen sak. Det virker som om alle flyselskaper sliter fælt med å få gitt beskjed til passasjerer strandet i utlandet. Skyldes det selskapenes løsninger for informasjonsflyt, eller omstendighetene som kan være vanskelige? Av erfaring vet jeg at det ofte kan være store forsinkelser på SMS-levering internasjonalt. Har slitt med dette flere ganger i både USA og Asia, og kan forestille meg at Russland ikke er det beste landet på slik infrastruktur. Når passasjerene forlater flyet har man vel egentlig omtrent mistet alle mulighetene til direkte informasjon ut over SMS/mail/telefon, med mindre passasjerene er på et eget, lukked område? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Jeg ser, at den danske tabloid Ekstrabladet 'fisker' efter reaktioner
på sikkerhedslandingen. Indtil videre har de kun haft kontakt med Linda Bolwig, en dansk passager, som fortæller, at de hørte et 'brag fra teknikken en sted', at kaptajnen havde givet besked om en 'emergency descent' og at det hele var gået meget hurtigt. I øvrigt leverede fr. Bolwig ingen sure overskrifter til avisen! For som hun sagde: "Vi får en lang nat i Novosibirsk lufthavn, men når man tænker på, hvad alternativet kunne have været, gør det ikke så meget". http://ekstrabladet.dk/112/fly-paa-v...dlande/6189848 Jeg er som andre ikke i tvivl om, at SAS har gjort hvad de kunne for pax, selv om det efter omstændighederne sikkert har været begrænset! Og så kunne jeg ønske mig et lille diplomatisk efterspil mht russernes afslag på nødvisum! |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Var vel en av disse "flyprofessorene" som uttalte ifm DY-kaoset at passasjerer, i alle fall på økonomiklasse, ikke lenger kan forvente å bli "båret på gullstol" hver gang det skjer noe uforutsett. Litt for mange tror fortsatt at en flybillett gir rett til å bli dullet med fra A til B, uansett hva som skjer, mens man i 2016 faktisk må nærmest anse det som ordinær kollektivtrafikk...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Jeg så dritt lei denne type saker fra VG, Dagbladet, m.fl. Hver eneste dag er det en haug av disse "artiklene". Men for f***, et fly må sikkerhetslande midt i Sibir, så langt fra folk som det omtrent er mulig å komme. Så forventer passasjerene at SAS har ansatte på hver eneste flyplass i verden det er teoretisk mulig å lande på, til å møte dem, dele ut matkuponger og stryke dem ove ryggen, i tilfelle en sikkerhetslanding. SAS får da også skylden for at Russland ikke vil innvilge visum for å komme seg ut av flyplassen.
Folk er idioter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Så har de fått ny avgangstid: SK6998 19:00 lokal tid, 15:00 norsk tid. Lander 20:10. Det har nok vært en særdeles lang dag for de fleste involverte. Total tid i Novosibirsk blir da litt over 23 timer.
Last edited by mcduck; 15-07-2016 at 09:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Flyprat fusentast
![]() Join Date: Nov 2009
|
![]()
SAS burde lært av CX. Nødlanding på en militærbase midt i Stillehavet. CX fikk skryt: http://onemileatatime.boardingarea.c...r-the-pacific/
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Noen som vet hva som skjer med OYKBA som jo var maskinen som hadde trykkfallet ?
![]() |
#35 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
SAS burde selvsagt hatt personell på plass i Sibir med feridg utfylte visa før maskinen landet....såpass må man da kreve i 2016
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Dec 2011
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
... og som snakket de forskjellige skandinaviske språk. (Dette gjelder selvsagt også et hvert annet flyselskap som flyr over Russland og som har skandinaviske passasjerer).
![]() |
#39 |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Tenkte mere på om de har funnet feilen og hvor lenge den blir ute av drift? Temmelig travelt for alle SAS340 nå om dagen ikke sant?
![]() |
#40 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norwegian fly foretok sikkerhetslanding | LN-RPL | Flyforum | 15 | 04-08-2009 09:39 |
VG: Trykkfall-alarm i SAS-fly | Falcon | Flyforum | 3 | 02-03-2009 15:39 |
Trykkfall i DY fly | TOS | Flyforum | 24 | 21-06-2006 12:36 |
Trykkfall i to "norske" fly.... | Paramedic | Flyforum | 1 | 05-03-2006 20:20 |
SAS fly snudde etter sprekk i vinduet | Fry | Flyforum | 1 | 31-12-2005 01:50 |