Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 15-07-2016, 00:00   #21
415th Night Fighter Squad
Newcomer

415th Night Fighter Squad's Avatar

Default Re: SAS-fly (SK998) gjennomførte sikkerhetslanding etter trykkfall 14/7

I VG og Dagbladet er passasjerer forbannet! I avisene i Sverige og Danmark står det bare at SAS har gjennomført en sikkerhetslanding på grunn av trykkfall i kabinen.

Er vi nordmenn så vanskelige passasjerer at vi skal klage når tingene ikke går helt som planlagt?
Old 15-07-2016, 00:20   #22
oy-viv
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by 415th Night Fighter Squad View Post
Er vi nordmenn så vanskelige passasjerer at vi skal klage når tingene ikke går helt som planlagt?
Bare rolig, der skal nok dukke noget brok op i de danske aviser!

Og så et spørgsmål: har SAS ingen 'contingency plans' for sådanne
situationer? Og er der i så fald en ad hoc handling agent, som kan
holde kontakt med SK operations og informere passagererne? Jeg kender
intet til OVB og lufthavnens eventuelle interaktion med udenlandske
selskaber.
oy-viv is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2016, 00:57   #23
Gunnar
ScanFlyer Gold

Regner med SAS har avtale med en handlingagent i tilfelle irr-ops. Har selv fått se en slik liste der jeg jobber nå med hvilke flyselskaper som kan benytte hhv. flyplass og handlingselskap i tilfelle noe skulle tilsi at man har behov for å komme til flyplassen. De fleste selskapene på denne listen har det til felles at de stort sett nøyer seg med å passere langt over flyplassen uten å lande... I Novosibirsk sitt tilfelle er flyplassen rett nok ikke "verdens navle" etter europeisk definisjon, men flyplassen ligger gunstig til dersom fly mellom Europa og øst-Asia skulle få akutt behov for å komme ned på landjorda igjen. Hvilket vil si at flyplassen og dens ansatte neppe er fremmed for irr-ops av forskjellige slag.

I det hele tatt virker det som at SAS (via handlingagent?) har ordnet med hotellrom, problemet som gjennstår er å la passasjerene komme ut til hotellene. Og hotellene ligger, som så ofte ellers, utenfor terminalbygget. Hvilket vil si at de må gjennom Russisk passkontroll, og russiske myndigheter avviser å invilgle "nød-visum" for formålet. Men utenfor Europa er det jo en god del nasjonaliteter som ikke trenger visum for kortere opphold i Russland, så problemet gjelder nok først og fremst flyets Europeiske passasjerer, men det er vel uinteressant for skandinaviske medier.

Hva informasjon anngår, så aner jeg ikke hvilken informasjon passasjerene faktisk har fått. Det kan være, som passasjerene hevder, at informasjonen er mangelfull. Men jeg har med selvsyn erfart at reisende i langt snillere "irr"-situasjoner (typisk forsinkelse) får omentrent all den informasjonen handling-agenten besitter, og fremdeles klager på manglende info. I grunnen ser det ut til at det eneste som kan "stille sulten" for enkelte er dersom man informerer om at flyet vil gå på rute. Også enkle beskjeder som at "matkort kan hentes på gate" er enkelt å overse, og mange stormer ut til innsjekk eller andre servicepunkter for å hente sitt matkort... som fremdeles ligger på gate...

Så skal man selvsagt være forsiktige med å kalle folk "hysteriske" (e.l.), og jeg har som sagt ikke peiling på hvilken informasjon som er blitt gitt. Og har dermed heller ingen mulighet til å dømme om den på noen måte er tilstrekkelig. Det jeg har er 2 års erfaring fra flyplassarbeid, samt at jeg selv husker hvordan det var å sitte fast på BKK i november 2008. Papirlappene som var festet til avgangsskjermene rundt på flyplassen opplevdes absolutt mangelfullt, men det som var skrevet på dem var jo egentlig det eneste man visste helt sikkert om situasjonen. Opplevde jeg det som mangellfullt? Ja, absolutt! Men var det noe mer handingagent eller flyselskap egentlig kunne fortelle meg? Nei...

Det er umulig å gi mer informasjon enn hva man selv besitter, en regel som også gjelder flyselskaper. Noe vi som reisende har overraskende lett for å glemme...
Old 15-07-2016, 01:18   #24
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Det klages på at 'de ikke ble møtt' da de kom av bussen (inn til terminalen?) Litt vanskelig å møte bussen når nærmeste SAS-ansatt er i Moskva. Kanskje litt manglende forståelse fra passasjerens side. Kanskje avisens vri.

Det står at støtttpersonale er på vei. Regner med at SAS i Moskva setter det de har i bevegelse for å hjelpe, men - det er Russland.

En vond situasjon for alle parter.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 15-07-2016, 01:39   #25
mcduck
ScanFlyer Gold

mcduck's Avatar

Da var OY-KBM landet i Novosibirsk, så får vi håpe de kommer seg avgårde så tidlig som mulig i morgen tidlig.

Upcomming:
Nov 27 - Dec 20: Krabi (DY Y)
Februar 13-26: Cancun (*A)
mcduck is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2016, 01:40   #26
kaijoar
Newbie

Quote:
Originally Posted by fluxie View Post
Jeg synes du er en fornuftig fyr Ole, men dette var årets mest arrogante kommentar her på Flyprat. Du burde absolutt holde deg for god til å hudflette en kunde slik.
Jeg holder på innenfor IT-bransjen, når en av våre servere går ned, så skylder vi IKKE på 3. parts leverandører. Det er ikke dem vår kunde har en kontakt med. Vi sier at VI har et problem, og at VI er på saken. Det er kunden likegyldig hvem som er skyld i dette.

Håper ikke denne holdningen er representativ for andre SAS' ansatte.

Thomas
Den russiske stat kan vel knapt kalles en 3. parts leverandør for SAS. Det er lett å trekke paralleller fra egen bransje og tro at "alle andre bør gjøre som oss", men dette er en helt annen type sak enn det du referer til.
Kanskje burde de informert bedre, men hva vet vi egentlig om både hvilken informasjon kunden har fått, og hva SAS har satt i gang for å løse dette problemet? Som det blir påpekt her har SAS både et fly på vingene i den retning, hoteller som sto klare før myndighetene satte ned føttene, og har sørget for at passasjerene har fått matkuponger. Selvfølgelig vil enkeltpersoner bli "forbannet" uansett om det som har skjedd er uunngåelig...

Så til en annen sak. Det virker som om alle flyselskaper sliter fælt med å få gitt beskjed til passasjerer strandet i utlandet. Skyldes det selskapenes løsninger for informasjonsflyt, eller omstendighetene som kan være vanskelige?
Av erfaring vet jeg at det ofte kan være store forsinkelser på SMS-levering internasjonalt. Har slitt med dette flere ganger i både USA og Asia, og kan forestille meg at Russland ikke er det beste landet på slik infrastruktur.
Når passasjerene forlater flyet har man vel egentlig omtrent mistet alle mulighetene til direkte informasjon ut over SMS/mail/telefon, med mindre passasjerene er på et eget, lukked område?
kaijoar is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2016, 04:31   #27
K3nn7
ScanFlyer Blue

K3nn7's Avatar

Quote:
Originally Posted by sk931 View Post
At man er landet et sted in the middle of nowhere, er han fuldstændig ligeglad med. Måske skal de være glade for at de skal sove lufthavnen.
Jeg er meget interessert i å høre hva du mener med "in the middle of nowhere"... Jeg tror nok helt sikkert at det finnes noen hoteller i og rundt Novosibirsk, Russlands tredje største by med nesten halvannen million innbyggere. At diplomatiet ikke fungerer kan verken flyplassen i Novosibirsk eller SAS lastes for. Foreslår forøvrig at du titter på et kart før du uttaler deg om geografi neste gang.

Upcoming: 17.01.2019 BA767 OSL-LHR | 17.01.2019 BA105 (Opb. KF) LHR-DXB | 21.01.2019 BA106 DXB-LHR | 21.01.2019 BA762 LHR-OSL
K3nn7 is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2016, 07:20   #28
oy-viv
ScanFlyer Silver

Jeg ser, at den danske tabloid Ekstrabladet 'fisker' efter reaktioner
på sikkerhedslandingen. Indtil videre har de kun haft kontakt med
Linda Bolwig, en dansk passager, som fortæller, at de hørte et 'brag
fra teknikken en sted', at kaptajnen havde givet besked om en
'emergency descent' og at det hele var gået meget hurtigt.
I øvrigt leverede fr. Bolwig ingen sure overskrifter til avisen! For
som hun sagde: "Vi får en lang nat i Novosibirsk lufthavn, men
når man tænker på, hvad alternativet kunne have været, gør det
ikke så meget".

http://ekstrabladet.dk/112/fly-paa-v...dlande/6189848

Jeg er som andre ikke i tvivl om, at SAS har gjort hvad de
kunne for pax, selv om det efter omstændighederne sikkert
har været begrænset!
Og så kunne jeg ønske mig et lille diplomatisk efterspil mht
russernes afslag på nødvisum!
oy-viv is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2016, 08:22   #29
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Var vel en av disse "flyprofessorene" som uttalte ifm DY-kaoset at passasjerer, i alle fall på økonomiklasse, ikke lenger kan forvente å bli "båret på gullstol" hver gang det skjer noe uforutsett. Litt for mange tror fortsatt at en flybillett gir rett til å bli dullet med fra A til B, uansett hva som skjer, mens man i 2016 faktisk må nærmest anse det som ordinær kollektivtrafikk...
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2016, 09:01   #30
Herlov
ScanFlyer Molded

Jeg så dritt lei denne type saker fra VG, Dagbladet, m.fl. Hver eneste dag er det en haug av disse "artiklene". Men for f***, et fly må sikkerhetslande midt i Sibir, så langt fra folk som det omtrent er mulig å komme. Så forventer passasjerene at SAS har ansatte på hver eneste flyplass i verden det er teoretisk mulig å lande på, til å møte dem, dele ut matkuponger og stryke dem ove ryggen, i tilfelle en sikkerhetslanding. SAS får da også skylden for at Russland ikke vil innvilge visum for å komme seg ut av flyplassen.

Folk er idioter.
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2016, 09:10   #31
mcduck
ScanFlyer Gold

mcduck's Avatar

Så har de fått ny avgangstid: SK6998 19:00 lokal tid, 15:00 norsk tid. Lander 20:10. Det har nok vært en særdeles lang dag for de fleste involverte. Total tid i Novosibirsk blir da litt over 23 timer.

Upcomming:
Nov 27 - Dec 20: Krabi (DY Y)
Februar 13-26: Cancun (*A)

Last edited by mcduck; 15-07-2016 at 09:28.
mcduck is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2016, 09:10   #32
fluxie
Flyprat fusentast

SAS burde lært av CX. Nødlanding på en militærbase midt i Stillehavet. CX fikk skryt: http://onemileatatime.boardingarea.c...r-the-pacific/

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
fluxie is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2016, 09:20   #33
Herlov
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by fluxie View Post
SAS burde lært av CX. Nødlanding på en militærbase midt i Stillehavet. CX fikk skryt: http://onemileatatime.boardingarea.c...r-the-pacific/

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Hva mener du SAS burde lært av Cathay i denne saken? For meg virker det som om begge selskap gjorde nøyaktig samme ting.
  • Cathay sendte personell fra Los Angeles til Anchorage. SAS sendte personell fra Moskva til Novosibirsk.
  • Cathay sendte et erstatningsfly fra hovedbase. SAS sendte et erstatningsfly fra hovedbase.
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2016, 09:23   #34
Tertit54
Scanflyer Green and white

Tertit54's Avatar

Noen som vet hva som skjer med OYKBA som jo var maskinen som hadde trykkfallet ?
Old 15-07-2016, 09:36   #35
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by Tertit54 View Post
Noen som vet hva som skjer med OYKBA som jo var maskinen som hadde trykkfallet ?
De flyr den vel tilbake til CPH uten pax, i verste fall på lavere høyde. Det er vel temmelig standard prosedyre med mindre det er noe alvorlig feil.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2016, 09:36   #36
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

SAS burde selvsagt hatt personell på plass i Sibir med feridg utfylte visa før maskinen landet....såpass må man da kreve i 2016
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2016, 09:37   #37
haakonks
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Tertit54 View Post
Tipper den blir flydd tilbake til CPH uten passasjerer.
haakonks is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2016, 09:40   #38
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
SAS burde selvsagt hatt personell på plass i Sibir med feridg utfylte visa før maskinen landet....såpass må man da kreve i 2016
... og som snakket de forskjellige skandinaviske språk. (Dette gjelder selvsagt også et hvert annet flyselskap som flyr over Russland og som har skandinaviske passasjerer).

Hickok is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2016, 10:02   #39
Tertit54
Scanflyer Green and white

Tertit54's Avatar

Quote:
Originally Posted by haakonks View Post
Tipper den blir flydd tilbake til CPH uten passasjerer.
Tenkte mere på om de har funnet feilen og hvor lenge den blir ute av drift? Temmelig travelt for alle SAS340 nå om dagen ikke sant?
Old 15-07-2016, 10:14   #40
Spruce Goose
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Det klages på at 'de ikke ble møtt' da de kom av bussen (inn til terminalen?) Litt vanskelig å møte bussen når nærmeste SAS-ansatt er i Moskva. Kanskje litt manglende forståelse fra passasjerens side. Kanskje avisens vri.

Det står at støtttpersonale er på vei. Regner med at SAS i Moskva setter det de har i bevegelse for å hjelpe, men - det er Russland.

En vond situasjon for alle parter.
Få ansatte i Sibir skulle man tro ja men kjører SAS informasjon over SMS ?
Spruce Goose is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules