![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Dette er å lese på nettutgaven av NRK sine nettsider.
Quote:
Kilde: http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/1.6716491
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Ruter sprekker fra tid til annen, og som avisen korrekt sier, er dette helt udramatisk annet enn at det tar noe tid å få skiftet ruten. Avhengig av sprekkens art og plassering kan man i noen tilfeller også fly med det i hht fabrikkens Maintenance Manual.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Igjen, nok en gang: det er ingen "nødlanding"
![]() Det er faktisk helt vanlig ![]()
![]() |
#4 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
ikke farlig, mulig, men glad jeg ikke hadde vindussete her
![]() The 757 safely diverted to Glasgow Airport after a crack was discovered in a cabin window during cruiseflight. Iceland air enroute til Kef |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg ser stadig at folk her på forumet avdramatiserer situasjoner som har oppstått og som f.eks. fører til sikkerhetslandinger. Men en del av dere jobber vel i disse selskapene, så jeg lar meg ikke alltid overbevise om det påstått udramatiske.
Ta nevnte eksempel: Hvis det oppstår sprekk i ei rute, så kan vel den sprekken utvikle seg videre? Og i verste fall kan vel hele ruta ryke? Hva skjer i såfall i cockpit da? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Javel. Hva er da grunnen til at man i det hele tatt sikkerhetslander når en slik sprekk oppstår, dersom det er slik at den ikke kan utvikle seg videre?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Det skyldes at luftfarten har svært strenge sikkerhetsregler. Prosedyren er at man lander når man finner en slik defekt. Så da gjør man det.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Man må vel være så uheldig å få sprekk i mer enn et lag til dersom ruten består av flere lag, hvor sprekk i et av lagene ikke kan utvikle seg til de andre lagene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Newcomer
|
![]()
Det var søkt. Med den tankegangen kan man jo spørre seg: Hvorfor sikkerhetslander man en Boeing 747 hvis én av de fire motorene stopper? Har jo fortsatt tre motorer igjen som man kan fly på uten problem.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
har selv opplevd å måtte gå ned (i HAM på vei fra FRA til OSL) pga sprekk i cockpitruten.
Da var jeg glad jeg fløy med et profesjonelt flyselskap som Lufthansa. Vi gikk ned i HAM, og tasset over tarmac til en (ny) ventende 737, lastet bags og tok av! Fantastisk! |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Og jeg har stått på bakken i Alta med sprukket rute. MMS til fagspesialist i Oslo, og kort etter var diagnose stilt, og nytt fly på vei med to teknikere, ny cockpitrute. Forsinkelse for passasjerene - ca 2 timer. Forsinkelse for flyet 4 timer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Og Cimber har haft endnu en nosewheel incident !, denne gang
returnering til MUC Quote:
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Men en sprekk kan evt utvikle seg i neste lag uavhengig av det første - usannsynlig, ja, men kjedelig hvis det skjer i 13000 meters høyde.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS-fly (SK998) gjennomførte sikkerhetslanding etter trykkfall 14/7 | Upsaker | Småprat | 96 | 10-08-2016 08:24 |
Norwegian sitt livery (splittet fra Norwegian bestiller 222 fly) | Svoosj | Småprat | 52 | 30-01-2012 08:15 |
KLM-fly fra KRS med sikkerhetslanding på AMS | Trdfly | Flyforum | 1 | 17-10-2011 15:00 |
Sikkerhetslanding vs. nødlanding | RWY 24 | Flyforum | 11 | 01-06-2010 19:53 |
Sikkerhetslanding på gang? | anders320 | Flyforum | 12 | 27-01-2008 13:09 |