Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 18-06-2006, 19:46   #1
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Trykkfall i DY fly

På vei fra Murcia til Bergen fallt trykket i et DY fly:

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/06/18/469243.html

Her må vi vel bidra med nyheter om DY også så det ikke blir så ensidig fokus på SAS....
TOS is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2006, 09:12   #2
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Replying to Topic 'Trykkfall i DY fly'

da fikk de testet at maskene fungerte, og alt gikk greit. Bra!
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2006, 11:07   #3
BU9001/V2.0
ScanFlyer Gold
 
BU9001/V2.0's Avatar
 
Join Date: May 2005
Posts: 1,116
Default Replying to Topic 'Trykkfall i DY fly'

Hvor mange av passasjerene brukte maskene under nedstigingen?

Jeg skjønner godt at man ville fly hjem,men hvis et antall passasjerer hadde benyttet disse ville det ikke vært noe stas med en ny decompression.

Sannsynligvis gjorde vel ingen dette.

BU9001/V2.0 is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2006, 12:11   #4
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Replying to Topic 'Trykkfall i DY fly'

Quote:
Originally posted by BU9001/V2.0


Hvor mange av passasjerene brukte maskene under nedstigingen?

Jeg skjønner godt at man ville fly hjem,men hvis et antall passasjerer hadde benyttet disse ville det ikke vært noe stas med en ny decompression.

Sannsynligvis gjorde vel ingen dette.
Hva ville skjedd..?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2006, 12:27   #5
LN-BRK
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
Default Replying to Topic 'Trykkfall i DY fly'

For å aktivere oksygentilførselen i maskene må man trekke dem markert til seg. Tilførselen starter nemlig ikke automatisk når lukene åpnes og maskene faller ned. Oksygentilførselen vil da stå åpen til det blir tomt i beholderne og ved en ny decomp kan man de risikere å ikke ha oksygen.

....det er min antakelse
LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2006, 12:30   #6
Boeingflyer
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 547
Default Replying to Topic 'Trykkfall i DY fly'

Tror ikke tilsynet blir voldsomt imponert. Kapteinen bør miste lappen hvis det viser seg at han virkelig gikk opp i marsjhøyde igjen! Antar at han de ikke hadde fuel til å fly i 25,000 fot hele veien hjem! Detta var itte bra!!
Boeingflyer is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2006, 13:02   #7
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Replying to Topic 'Trykkfall i DY fly'

kan pilotene (og andre som har peiling) si om det er vanlig prosedyre å gå opp til marsjhøyde igjen etter trykkfall? Jeg trodde man da valgte å enten fly i lav høyde hjem, eller gå til en alternate flyplass for å sjekke maskinen - en sikkerhetslanding??
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2006, 13:45   #8
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,446
Default Replying to Topic 'Trykkfall i DY fly'

Jeg har alltid trodd at man skal ta maskinen ned til 10.000 fot..??

Mengden oksygen i tankene er vel heller ikke ubegrenset - den er vel bare ment aa holde noen minutter fra marsjhoeyde ned til 'trygg' hoeyde. Saa ved en etv. ny dekompresjon vil det neppe vaere oksygen igjen.
La oss vente og se til fakta kommer paa bordet, i mine oerer skurrer dette litt ...



__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2006, 13:45   #9
Boeingflyer
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 547
Default Replying to Topic 'Trykkfall i DY fly'

Hvis man har funnet ut av grunnen til hvorfor man ikke har trykk og og har fikset dette (brytere står feil f.eks) er det ikke noe galt i å klatre videre men har maskene fallt ut og man må anta at pax har aktivert disse kan man ikke gå over 25000 fot igjen!
Det er kun krav til pax oksygen dersom man flyr over denne høyden!
Boeingflyer is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2006, 13:52   #10
BU9001/V2.0
ScanFlyer Gold
 
BU9001/V2.0's Avatar
 
Join Date: May 2005
Posts: 1,116
Default Replying to Topic 'Trykkfall i DY fly'

Quote:
Originally posted by CK


kan pilotene (og andre som har peiling) si om det er vanlig prosedyre å gå opp til marsjhøyde igjen etter trykkfall? Jeg trodde man da valgte å enten fly i lav høyde hjem, eller gå til en alternate flyplass for å sjekke maskinen - en sikkerhetslanding??
Må være litt generell her.

I dette tilfellet er sikkert alt gjort riktig.


Hvis maskene blir trigget og passasjerene benytter seg av/aktiverer oksygenmaskene,vil de ikke kunne benyttes en gang til.Grunnen er at man aktiverer en kjemisk prosess som genererer oksygen i et visst tidsrom.
Etter bruk må disse skiftes ut.Når maskene er aktivert vil det lukte svidd pga denne prosessen.

Mange tror at det er koplet oksygenflasker til pax oksygen.Dette er ikke tilfelle.

BU9001/V2.0 is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2006, 14:15   #11
BU9001/V2.0
ScanFlyer Gold
 
BU9001/V2.0's Avatar
 
Join Date: May 2005
Posts: 1,116
Default Replying to Topic 'Trykkfall i DY fly'

Quote:
Originally posted by Boeingflyer


Hvis man har funnet ut av grunnen til hvorfor man ikke har trykk og og har fikset dette (brytere står feil f.eks) er det ikke noe galt i å klatre videre men har maskene fallt ut og man må anta at pax har aktivert disse kan man ikke gå over 25000 fot igjen!
Det er kun krav til pax oksygen dersom man flyr over denne høyden!
I tillegg skal man ha portable oxygen for 10% av antall pax,+ gi briefing til pax ,mener jeg å huske.I tillegg må begge air condition packs virke + minimum enroute MSL ikke overstige 14000`.

Hadde jeg hatt MEL`en her så er det sikkert noen flere punkter som må ivaretaes.

Itte no problem for en vanlig bussjåfør.
BU9001/V2.0 is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2006, 14:58   #12
Atpl
Newcomer
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 21
Default Replying to Topic 'Trykkfall i DY fly'

Oksygengeneratoren til pax'en varer i 12 minutter. Dette er av typen constant flow og den tømmes etter 12 minutter etter at den er aktivisert etter et kraftig rykk i en av de 4 maskene som er tilknyttet hver generator.
Atpl is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2006, 08:43   #13
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Replying to Topic 'Trykkfall i DY fly'

Skulle nesten tro Nettavisen leser Scanair forum:
Norwegianfly uten ekstra oksygen

Surstoffmaskene løste seg ut under trykkfall i kabinen, men så steg flyet igjen – uten ekstra oksygen.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2006, 08:44   #14
intransfer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 391
Default Replying to Topic 'Trykkfall i DY fly'

Quote:
Originally posted by BU9001/V2.0


Hvor mange av passasjerene brukte maskene under nedstigingen?

Jeg skjønner godt at man ville fly hjem,men hvis et antall passasjerer hadde benyttet disse ville det ikke vært noe stas med en ny decompression.

Sannsynligvis gjorde vel ingen dette.
I hvert fall en brukte masken, men om den er aktivert, bilde finner du her: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=120233

Finnes det noen instrumenter som forteller pilotene om maskene er tatt i bruk?
intransfer is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2006, 09:46   #15
LN-BRK
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
Default Replying to Topic 'Trykkfall i DY fly'

Hva er det Kjos babler om her? Hvor får han dette med 24000 ft fra?

"- Men ved 16000 fot fant man ut at det ikke var noen feilfunksjon, kun en indikasjonsfeil, og steg deretter til 24000 fot og fortsatte til Bergen. Det er problemfritt og helt etter boken å gjøre dette, man kan fly uten oksygenreserve fordi flyging under 24000 fot ikke vil kreve ekstra oksygen. Dette er ikke usikkert, sier Kjos."
LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2006, 11:08   #16
BU9001/V2.0
ScanFlyer Gold
 
BU9001/V2.0's Avatar
 
Join Date: May 2005
Posts: 1,116
Default Replying to Topic 'Trykkfall i DY fly'

Quote:
Originally posted by LN-BRK


Hva er det Kjos babler om her? Hvor får han dette med 24000 ft fra?

"- Men ved 16000 fot fant man ut at det ikke var noen feilfunksjon, kun en indikasjonsfeil, og steg deretter til 24000 fot og fortsatte til Bergen. Det er problemfritt og helt etter boken å gjøre dette, man kan fly uten oksygenreserve fordi flyging under 24000 fot ikke vil kreve ekstra oksygen. Dette er ikke usikkert, sier Kjos."
Uten å gå for mye i tekniske detaljer så kan man vel si at dette er en blanding av feil informasjon og uvitenhet.

Ingen vet sikkert hva sm har sjedd i dette tilfellet.

Generelt sett så er det 3 ting som kan ha ført til utløsing av maskene.

1. Teknisk feil i trykkabin.Flyet er ikke stand til å beholde trykket og maskene utløses når kabinen når en viss høyde.
2. Feil posisjon på bryterpanelet.Kan ha 2 årsaker. (1)Det kan ha blitt utført en "no-bleed" take-off.Enkelt fortalt slår man av det normale systemet for aircondition/trykkabin for å oppnå mer ytelse ved take-off.Ofte brukt i syden på varme dager og tung last.Etter avgang setter man systemet tilbake i normal stilling ved switching av brytere.
(2) Man har unnlatt og slå på aircondition + "flt/grd" switch etter motor oppstart på bakken.
3. Maskene utløst manuelt fra cockpit.(lite trolig).

Det er et varselhorn som gir beskjed ved en viss kabinhøyde før maskene blir utløst.
(ved en eksplosiv de-compression vil alt komme omtrent samtidig)

Altså ingen "indikasjonsfeil" som kan utløse maskene.Maskene blir utløst ved at en trykksensor "føler" en viss høyde.


Hvis maskene har blitt utløst ,er det visse krav som gjelder.
Disse finner man i flyets "MEL" (Minimum Equipment List).
Bla max høyde 25000` og oxygen til 10% av pax.
Så mye oksygen har man ikke normalt med seg.






BU9001/V2.0 is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2006, 14:18   #17
Lystige Laura
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 57
Default Replying to Topic 'Trykkfall i DY fly'

Quote:
Originally posted by BU9001/V2.0


Quote:
Originally posted by LN-BRK


Hva er det Kjos babler om her? Hvor får han dette med 24000 ft fra?

"- Men ved 16000 fot fant man ut at det ikke var noen feilfunksjon, kun en indikasjonsfeil, og steg deretter til 24000 fot og fortsatte til Bergen. Det er problemfritt og helt etter boken å gjøre dette, man kan fly uten oksygenreserve fordi flyging under 24000 fot ikke vil kreve ekstra oksygen. Dette er ikke usikkert, sier Kjos."
Uten å gå for mye i tekniske detaljer så kan man vel si at dette er en blanding av feil informasjon og uvitenhet.

Ingen vet sikkert hva sm har sjedd i dette tilfellet.

Generelt sett så er det 3 ting som kan ha ført til utløsing av maskene.

1. Teknisk feil i trykkabin.Flyet er ikke stand til å beholde trykket og maskene utløses når kabinen når en viss høyde.
2. Feil posisjon på bryterpanelet.Kan ha 2 årsaker. (1)Det kan ha blitt utført en "no-bleed" take-off.Enkelt fortalt slår man av det normale systemet for aircondition/trykkabin for å oppnå mer ytelse ved take-off.Ofte brukt i syden på varme dager og tung last.Etter avgang setter man systemet tilbake i normal stilling ved switching av brytere.
(2) Man har unnlatt og slå på aircondition + "flt/grd" switch etter motor oppstart på bakken.
3. Maskene utløst manuelt fra cockpit.(lite trolig).

Det er et varselhorn som gir beskjed ved en viss kabinhøyde før maskene blir utløst.
(ved en eksplosiv de-compression vil alt komme omtrent samtidig)

Altså ingen "indikasjonsfeil" som kan utløse maskene.Maskene blir utløst ved at en trykksensor "føler" en viss høyde.


Hvis maskene har blitt utløst ,er det visse krav som gjelder.
Disse finner man i flyets "MEL" (Minimum Equipment List).
Bla max høyde 25000` og oxygen til 10% av pax.
Så mye oksygen har man ikke normalt med seg.


"MEL" bruker du etter at du har landet for å se om du kan fortsette å fly med flyet og i tilfelle hvilke begrensninger som gjelder, QRH brukes i luften.

Det er ikke vanlig at fly som er sertifisert til å fly maks 25000' har masker. Det forventes at man ved problemer med trykkkabinen går ned i lavere høyde raskt nok til at det ikke er noe problem for passasjerene.

Det vil si at utgangspunktet for DY flyet når det fløy i 24000' er bedre enn et fly sertifisert til 25000' uten masker. Dette fordi en god del av maskene ikke var brukt.
Lystige Laura is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2006, 15:19   #18
rampen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 992
Default Replying to Topic 'Trykkfall i DY fly'

Ikke at jeg vet hvilket fly det er snakk om her, men LN-KKM har hatt noen småproblemer med surstoffsystemet den senere tid, og at teknikere har måtte etterfylt noe som ikke jeg vet hva er. Menn det kan jo være hvilket som helst av de flyene de har.
rampen is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2006, 15:37   #19
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Replying to Topic 'Trykkfall i DY fly'

Det aktuelle flyet var LN-KKU
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2006, 16:09   #20
BU9001/V2.0
ScanFlyer Gold
 
BU9001/V2.0's Avatar
 
Join Date: May 2005
Posts: 1,116
Default Replying to Topic 'Trykkfall i DY fly'

Quote:
Originally posted by Lystige Laura


Quote:
Originally posted by BU9001/V2.0


Quote:
Originally posted by LN-BRK


Hva er det Kjos babler om her? Hvor får han dette med 24000 ft fra?

"- Men ved 16000 fot fant man ut at det ikke var noen feilfunksjon, kun en indikasjonsfeil, og steg deretter til 24000 fot og fortsatte til Bergen. Det er problemfritt og helt etter boken å gjøre dette, man kan fly uten oksygenreserve fordi flyging under 24000 fot ikke vil kreve ekstra oksygen. Dette er ikke usikkert, sier Kjos."
Uten å gå for mye i tekniske detaljer så kan man vel si at dette er en blanding av feil informasjon og uvitenhet.

Ingen vet sikkert hva sm har sjedd i dette tilfellet.

Generelt sett så er det 3 ting som kan ha ført til utløsing av maskene.

1. Teknisk feil i trykkabin.Flyet er ikke stand til å beholde trykket og maskene utløses når kabinen når en viss høyde.
2. Feil posisjon på bryterpanelet.Kan ha 2 årsaker. (1)Det kan ha blitt utført en "no-bleed" take-off.Enkelt fortalt slår man av det normale systemet for aircondition/trykkabin for å oppnå mer ytelse ved take-off.Ofte brukt i syden på varme dager og tung last.Etter avgang setter man systemet tilbake i normal stilling ved switching av brytere.
(2) Man har unnlatt og slå på aircondition + "flt/grd" switch etter motor oppstart på bakken.
3. Maskene utløst manuelt fra cockpit.(lite trolig).

Det er et varselhorn som gir beskjed ved en viss kabinhøyde før maskene blir utløst.
(ved en eksplosiv de-compression vil alt komme omtrent samtidig)

Altså ingen "indikasjonsfeil" som kan utløse maskene.Maskene blir utløst ved at en trykksensor "føler" en viss høyde.


Hvis maskene har blitt utløst ,er det visse krav som gjelder.
Disse finner man i flyets "MEL" (Minimum Equipment List).
Bla max høyde 25000` og oxygen til 10% av pax.
Så mye oksygen har man ikke normalt med seg.


"MEL" bruker du etter at du har landet for å se om du kan fortsette å fly med flyet og i tilfelle hvilke begrensninger som gjelder, QRH brukes i luften.

Det er ikke vanlig at fly som er sertifisert til å fly maks 25000' har masker. Det forventes at man ved problemer med trykkkabinen går ned i lavere høyde raskt nok til at det ikke er noe problem for passasjerene.

Det vil si at utgangspunktet for DY flyet når det fløy i 24000' er bedre enn et fly sertifisert til 25000' uten masker. Dette fordi en god del av maskene ikke var brukt.
Hei Laura,

Selfølgelig bruker man QRH i luften.


Når det er snakk om MEL ,mener jeg hva flyet KAN gjøre med det utstyret som er tilgjengelig.Denne må man selfølgelig bruke hvis noe av utstyr er ute av funksjon.
Hvis du har en 4 timers flytur foran deg og maskene er brukt,er det jo innlysende at man sjekker hva man kan gjøre i den situasjonen man befinner seg i?
Selv om MEL brukes hovedsakelig til dispatch,så er det situasjoner hvor du kan finne informasjon.

Det du sier om at fly som er serifisert for 25000`ikke trenger masker er rett og slett feil.
Skal du fly over 10000`med passasjerer i en trykkkabin SKAL du ha oksygen.

MEL for 737 forteller hva som er kravet mht oksygen hvis masker er aktivert.

Dette er nevnt i tidligere poster.
BU9001/V2.0 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS-fly (SK998) gjennomførte sikkerhetslanding etter trykkfall 14/7 Upsaker Småprat 96 10-08-2016 08:24
trenger hjelp til å få vite hva fly jeg skal fly Peterfsx Register- og ATC-Forum 3 21-11-2014 04:36
Trykkfall for Norwegian fra HAU til OSL i dag stistens Flyforum 27 08-01-2010 23:51
VG: Trykkfall-alarm i SAS-fly Falcon Flyforum 3 02-03-2009 15:39
Trykkfall i to "norske" fly.... Paramedic Flyforum 1 05-03-2006 20:20


All times are GMT +2. The time now is 18:57.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.