![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
På vei fra Murcia til Bergen fallt trykket i et DY fly:
http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/06/18/469243.html Her må vi vel bidra med nyheter om DY også så det ikke blir så ensidig fokus på SAS.... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
da fikk de testet at maskene fungerte, og alt gikk greit. Bra!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2005
Posts: 1,116
|
![]()
Hvor mange av passasjerene brukte maskene under nedstigingen?
Jeg skjønner godt at man ville fly hjem,men hvis et antall passasjerer hadde benyttet disse ville det ikke vært noe stas med en ny decompression. Sannsynligvis gjorde vel ingen dette. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
|
![]()
For å aktivere oksygentilførselen i maskene må man trekke dem markert til seg. Tilførselen starter nemlig ikke automatisk når lukene åpnes og maskene faller ned. Oksygentilførselen vil da stå åpen til det blir tomt i beholderne og ved en ny decomp kan man de risikere å ikke ha oksygen.
....det er min antakelse ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 547
|
![]()
Tror ikke tilsynet blir voldsomt imponert. Kapteinen bør miste lappen hvis det viser seg at han virkelig gikk opp i marsjhøyde igjen! Antar at han de ikke hadde fuel til å fly i 25,000 fot hele veien hjem! Detta var itte bra!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
kan pilotene (og andre som har peiling) si om det er vanlig prosedyre å gå opp til marsjhøyde igjen etter trykkfall? Jeg trodde man da valgte å enten fly i lav høyde hjem, eller gå til en alternate flyplass for å sjekke maskinen - en sikkerhetslanding??
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,446
|
![]()
Jeg har alltid trodd at man skal ta maskinen ned til 10.000 fot..??
Mengden oksygen i tankene er vel heller ikke ubegrenset - den er vel bare ment aa holde noen minutter fra marsjhoeyde ned til 'trygg' hoeyde. Saa ved en etv. ny dekompresjon vil det neppe vaere oksygen igjen. La oss vente og se til fakta kommer paa bordet, i mine oerer skurrer dette litt ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 547
|
![]()
Hvis man har funnet ut av grunnen til hvorfor man ikke har trykk og og har fikset dette (brytere står feil f.eks) er det ikke noe galt i å klatre videre men har maskene fallt ut og man må anta at pax har aktivert disse kan man ikke gå over 25000 fot igjen!
Det er kun krav til pax oksygen dersom man flyr over denne høyden! |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2005
Posts: 1,116
|
![]() Quote:
I dette tilfellet er sikkert alt gjort riktig. Hvis maskene blir trigget og passasjerene benytter seg av/aktiverer oksygenmaskene,vil de ikke kunne benyttes en gang til.Grunnen er at man aktiverer en kjemisk prosess som genererer oksygen i et visst tidsrom. Etter bruk må disse skiftes ut.Når maskene er aktivert vil det lukte svidd pga denne prosessen. Mange tror at det er koplet oksygenflasker til pax oksygen.Dette er ikke tilfelle. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2005
Posts: 1,116
|
![]() Quote:
Hadde jeg hatt MEL`en her så er det sikkert noen flere punkter som må ivaretaes. Itte no problem for en vanlig bussjåfør. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Newcomer
Join Date: Nov 2004
Posts: 21
|
![]()
Oksygengeneratoren til pax'en varer i 12 minutter. Dette er av typen constant flow og den tømmes etter 12 minutter etter at den er aktivisert etter et kraftig rykk i en av de 4 maskene som er tilknyttet hver generator.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]()
Skulle nesten tro Nettavisen leser Scanair forum:
Norwegianfly uten ekstra oksygen Surstoffmaskene løste seg ut under trykkfall i kabinen, men så steg flyet igjen – uten ekstra oksygen.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 391
|
![]() Quote:
Finnes det noen instrumenter som forteller pilotene om maskene er tatt i bruk? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
|
![]()
Hva er det Kjos babler om her? Hvor får han dette med 24000 ft fra?
"- Men ved 16000 fot fant man ut at det ikke var noen feilfunksjon, kun en indikasjonsfeil, og steg deretter til 24000 fot og fortsatte til Bergen. Det er problemfritt og helt etter boken å gjøre dette, man kan fly uten oksygenreserve fordi flyging under 24000 fot ikke vil kreve ekstra oksygen. Dette er ikke usikkert, sier Kjos." |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2005
Posts: 1,116
|
![]() Quote:
Ingen vet sikkert hva sm har sjedd i dette tilfellet. Generelt sett så er det 3 ting som kan ha ført til utløsing av maskene. 1. Teknisk feil i trykkabin.Flyet er ikke stand til å beholde trykket og maskene utløses når kabinen når en viss høyde. 2. Feil posisjon på bryterpanelet.Kan ha 2 årsaker. (1)Det kan ha blitt utført en "no-bleed" take-off.Enkelt fortalt slår man av det normale systemet for aircondition/trykkabin for å oppnå mer ytelse ved take-off.Ofte brukt i syden på varme dager og tung last.Etter avgang setter man systemet tilbake i normal stilling ved switching av brytere. (2) Man har unnlatt og slå på aircondition + "flt/grd" switch etter motor oppstart på bakken. 3. Maskene utløst manuelt fra cockpit.(lite trolig). Det er et varselhorn som gir beskjed ved en viss kabinhøyde før maskene blir utløst. (ved en eksplosiv de-compression vil alt komme omtrent samtidig) Altså ingen "indikasjonsfeil" som kan utløse maskene.Maskene blir utløst ved at en trykksensor "føler" en viss høyde. Hvis maskene har blitt utløst ,er det visse krav som gjelder. Disse finner man i flyets "MEL" (Minimum Equipment List). Bla max høyde 25000` og oxygen til 10% av pax. Så mye oksygen har man ikke normalt med seg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2005
Posts: 57
|
![]() Quote:
Det er ikke vanlig at fly som er sertifisert til å fly maks 25000' har masker. Det forventes at man ved problemer med trykkkabinen går ned i lavere høyde raskt nok til at det ikke er noe problem for passasjerene. Det vil si at utgangspunktet for DY flyet når det fløy i 24000' er bedre enn et fly sertifisert til 25000' uten masker. Dette fordi en god del av maskene ikke var brukt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2006
Posts: 992
|
![]()
Ikke at jeg vet hvilket fly det er snakk om her, men LN-KKM har hatt noen småproblemer med surstoffsystemet den senere tid, og at teknikere har måtte etterfylt noe som ikke jeg vet hva er. Menn det kan jo være hvilket som helst av de flyene de har.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
Det aktuelle flyet var LN-KKU
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2005
Posts: 1,116
|
![]() Quote:
Selfølgelig bruker man QRH i luften. Når det er snakk om MEL ,mener jeg hva flyet KAN gjøre med det utstyret som er tilgjengelig.Denne må man selfølgelig bruke hvis noe av utstyr er ute av funksjon. Hvis du har en 4 timers flytur foran deg og maskene er brukt,er det jo innlysende at man sjekker hva man kan gjøre i den situasjonen man befinner seg i? Selv om MEL brukes hovedsakelig til dispatch,så er det situasjoner hvor du kan finne informasjon. Det du sier om at fly som er serifisert for 25000`ikke trenger masker er rett og slett feil. Skal du fly over 10000`med passasjerer i en trykkkabin SKAL du ha oksygen. MEL for 737 forteller hva som er kravet mht oksygen hvis masker er aktivert. Dette er nevnt i tidligere poster. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS-fly (SK998) gjennomførte sikkerhetslanding etter trykkfall 14/7 | Upsaker | Småprat | 96 | 10-08-2016 08:24 |
trenger hjelp til å få vite hva fly jeg skal fly | Peterfsx | Register- og ATC-Forum | 3 | 21-11-2014 04:36 |
Trykkfall for Norwegian fra HAU til OSL i dag | stistens | Flyforum | 27 | 08-01-2010 23:51 |
VG: Trykkfall-alarm i SAS-fly | Falcon | Flyforum | 3 | 02-03-2009 15:39 |
Trykkfall i to "norske" fly.... | Paramedic | Flyforum | 1 | 05-03-2006 20:20 |