Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 29-07-2008, 16:34   #1
Stoarn
ScanFlyer Silver
 
Stoarn's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Location: Warszawa
Posts: 591
Default SAS Norge OSL-Polen: hvordan går det?

Hei folket, vet noe hvordan går disse ruter? Veldigt slett?
__________________
LOT oss fly!

Stoarn is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2008, 17:30   #2
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: SAS Norge OSL-Polen: hvordan går det?

Tror ikke det går så godt i følge flere innlegg her.
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2008, 17:58   #3
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: SAS Norge OSL-Polen: hvordan går det?

Quote:
Originally Posted by MartinL View Post
Tror ikke det går så godt i følge flere innlegg her.
Vel, foerstehaands info er jo bra. Someone skriver i sin rapport: og ombord var det 2 rader biz med 4 pax, 4 rader Extra med 5 pax og resten av flyet var ca 2/3 fullt og jeg vil anta at pax mixen var ca 50:50 mellom nordmenn og polakker.

4 pax paa biz og 5 pax paa ekstra tilsvarer vel omsetningen paa 50 seter bak.

Tror nok at SAS klarer seg meget godt da forretningsreisende selvsagt vil velge SAS til Polen
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2008, 18:02   #4
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
Default Re: SAS Norge OSL-Polen: hvordan går det?

Vel, jeg har da sittet og sett litt på disse maskinene til SAS til og fra Polen, og det som SOMEONE skriver er LANGT i fra hverdags!
__________________
I´ve been Teslified
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2008, 18:12   #5
Stian
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2006
Location: Oslo
Posts: 1,175
Default Re: SAS Norge OSL-Polen: hvordan går det?

På min flight til KRK var det 0 på biz, 0 på economy extra, og ca. 30 på economy. Billettpris: kr. 498,- kjøpt 2 uker før.
Stian is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2008, 18:58   #6
ThomAAs
ScanFlyer Molded
 
ThomAAs's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 2,093
Default Re: SAS Norge OSL-Polen: hvordan går det?

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Tror nok at SAS klarer seg meget godt da forretningsreisende selvsagt vil velge SAS til Polen
Hva er det for en kommentar liksom...
__________________
ThomAAs
Flying the Norwegian way
ThomAAs is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2008, 19:01   #7
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: SAS Norge OSL-Polen: hvordan går det?

Quote:
Originally Posted by ThomAAs View Post
Hva er det for en kommentar liksom...
Liksom at SAS har et tilbud til for forretningsreisende med full servering, lounger, fast track etc etc etc. I motsetning til konkurrenten, liksom
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2008, 18:12   #8
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,913
Default Re: SAS Norge OSL-Polen: hvordan går det?

Uten at det nødvendigvis blir det endelige resultatet så ligger ihvertfall WAW, GDN og KRK fortsatt inne i vinterprogrammet for SAS Norge, og når man ser på prisene på endel av avgangene så virker det ikke som om de kaster billettene etter folk, selv om samtidig på endel avganger kan få tak i kampanjebilletter. Men det blir spennende å se etterhvert som folk kommer tilbake fra ferie, for ihvertfall WAW og til en viss grad GDN tiltrekker seg jo endel forretningstrafikk (ser f.eks på SAS DK som i sommer har 3 daglige til GDN 1xMD80 1xAvro(RC) og 1xCRJ(QI), men kjører 4 daglige fra i høst, med 3xMD80 og 1xCRJ)
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006

Last edited by Someone; 29-07-2008 at 18:17.
Someone is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2008, 19:06   #9
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
Default Re: SAS Norge OSL-Polen: hvordan går det?

Vi må huske at disse rutene er nye og at SAS ikke har bygget opp samme markedsandel som Norwegian. Norwegian åpnet ruter til Warszawa, Krakow og Gdansk i 2005, mens SAS først kom i vår. SAS har lidd under LOTs høye priser og synkende popularitet i Polen, men kjører flere kampanjer i Polen for å etablere merkenavnet sitt. Men det er åpenbart at de ikke får det like lett som Norwegian. Norwegian hadde i praksis markedet alene på OSL-WAW-ruten siden LOTs priser var i en helt annen klasse enn Norwegians billettpriser. Dessuten fløy heller ikke Wizz Air mellom Norge og Polen på det tidspunktet Norwegian startet.



Grafen viser at Norwegian ikke tok særlig mange av de passasjerene LOT allerede hadde da de fløy alene. Norwegian har i stedet vært med på å bygge opp et nytt marked. Trafikken totalt sett på WAW-OSL har økt med over 500 prosent i den angitte perioden.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2008, 19:15   #10
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: SAS Norge OSL-Polen: hvordan går det?

Det er vel ingen tvil om at DY skal faa en mye hardere kamp naa enn foer SAS kom paa banen. Det er jo ganske saa ambisioest aa kreve over 6500 spenn for en "fleksibel" billett til GDN mens SAS krever 5300 i Economy Extra som gir egen kabin, full service og reell fleksibilitet (+mm). Skal bli knallhardt for DY aa konkurrere mot det..

SAS har jo lenge flydd fra CPH og mens at DY naa har en daglig 5 dager i uken til GDN, kan SAS diske opp med 6 ukentlige direkte fra OSL og totalt 5 flighter hver eneste dag inn og ut av GDN direkte eller via CPH hver eneste dag untatt loerdag der det er 4 SAS flighter til/fra GDN.

Tipper det ser minst like greit ut til de andre destinasjonene.

Saa vi faar se hva vinteren bringer...
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2008, 21:06   #11
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: SAS Norge OSL-Polen: hvordan går det?

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Det er vel ingen tvil om at DY skal faa en mye hardere kamp naa enn foer SAS kom paa banen. Det er jo ganske saa ambisioest aa kreve over 6500 spenn for en "fleksibel" billett til GDN mens SAS krever 5300 i Economy Extra som gir egen kabin, full service og reell fleksibilitet (+mm). Skal bli knallhardt for DY aa konkurrere mot det..

SAS har jo lenge flydd fra CPH og mens at DY naa har en daglig 5 dager i uken til GDN, kan SAS diske opp med 6 ukentlige direkte fra OSL og totalt 5 flighter hver eneste dag inn og ut av GDN direkte eller via CPH hver eneste dag untatt loerdag der det er 4 SAS flighter til/fra GDN.

Tipper det ser minst like greit ut til de andre destinasjonene.

Saa vi faar se hva vinteren bringer...
og hvor mye av dette er egentlig nytt? SAS pax har jo hatt et svært godt tilbud til Polen i mange år. Faktisk også før DY satte inn støtet mot Polen.
Noen nye direkte ruter til Polen med SAS fra Osl, jo jo, men ikke et revlosjonerende business tilbud til Polen? det har som du skriver eksistert lenge før Norwegian kom inn på disse rutene.

Norwegian sitt inntreden beviser jo det motsatte av hva du her skriver Tommy. Når business paxen i alle år har hatt et så godt produkt fra København med SAS, så står det jo ikke i forhold til de markedsandelene som Norwegian har tatt med sine nye ruter til Polen. For business pax benytter seg flittig av Norwegian sine ruter til Polen, noe Norwegian selv har uttalt!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2008, 21:36   #12
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: SAS Norge OSL-Polen: hvordan går det?

Quote:
Originally Posted by MartinL View Post
og hvor mye av dette er egentlig nytt? SAS pax har jo hatt et svært godt tilbud til Polen i mange år. Faktisk også før DY satte inn støtet mot Polen.
Noen nye direkte ruter til Polen med SAS fra Osl, jo jo, men ikke et revlosjonerende business tilbud til Polen? det har som du skriver eksistert lenge før Norwegian kom inn på disse rutene.

Norwegian sitt inntreden beviser jo det motsatte av hva du her skriver Tommy. Når business paxen i alle år har hatt et så godt produkt fra København med SAS, så står det jo ikke i forhold til de markedsandelene som Norwegian har tatt med sine nye ruter til Polen. For business pax benytter seg flittig av Norwegian sine ruter til Polen, noe Norwegian selv har uttalt!
SAS har ikke hatt et svaert godt tilbud til Polen fra OSL, det fikk de foerst i vaar...

Og beviser hva? Dersom du leser innlegget mitt, snakker jeg om fra OSL. SAS har ikke hatt direkteruter fra OSL saann som naa, det har LOT tatt seg av.

Det er jo klart at DY har business pax paa direkterutene sine og har god markedsandel naar de ikke har konkurranse fra SAS. Men historien blir jo en helt annen naa som SAS har aapnet direkteruter til flere destinasjoner i Polen backet opp av overlegen frekvens via CPH.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2008, 22:33   #13
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: SAS Norge OSL-Polen: hvordan går det?

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
SAS har ikke hatt et svaert godt tilbud til Polen fra OSL, det fikk de foerst i vaar...

Og beviser hva? Dersom du leser innlegget mitt, snakker jeg om fra OSL. SAS har ikke hatt direkteruter fra OSL saann som naa, det har LOT tatt seg av.

Det er jo klart at DY har business pax paa direkterutene sine og har god markedsandel naar de ikke har konkurranse fra SAS. Men historien blir jo en helt annen naa som SAS har aapnet direkteruter til flere destinasjoner i Polen backet opp av overlegen frekvens via CPH.
SAS har jo lenge flydd fra CPH og mens at DY naa har en daglig 5 dager i uken til GDN, kan SAS diske opp med 6 ukentlige direkte fra OSL og totalt 5 flighter hver eneste dag inn og ut av GDN direkte eller via CPH hver eneste dag untatt loerdag der det er 4 SAS flighter til/fra GDN.

Du har jo selv i ditt eget innlegg nevn transfer via CPH som en konkurranse fordel for SAS? Uansett, jeg tror markedet er til stede for både SAS og DY.
Det er bare synd at taperen her er LOT!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2008, 09:51   #14
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: SAS Norge OSL-Polen: hvordan går det?

Quote:
Originally Posted by MartinL View Post
Norwegian sitt inntreden beviser jo det motsatte av hva du her skriver Tommy. Når business paxen i alle år har hatt et så godt produkt fra København med SAS, så står det jo ikke i forhold til de markedsandelene som Norwegian har tatt med sine nye ruter til Polen. For business pax benytter seg flittig av Norwegian sine ruter til Polen, noe Norwegian selv har uttalt!
En slik direkte sammenligning av markedsandeler før/etter er noe misvisende. Det skyldes det faktum at såkalte "lavkostoperatører" genererer helt ny trafikk.

Forretningsmarkedet er ikke så prisfølsomt, selv om det har skjedd endringer også her, selvfølgelig.
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2008, 10:40   #15
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: SAS Norge OSL-Polen: hvordan går det?

Quote:
Originally Posted by JetBlue View Post
En slik direkte sammenligning av markedsandeler før/etter er noe misvisende. Det skyldes det faktum at såkalte "lavkostoperatører" genererer helt ny trafikk.

Forretningsmarkedet er ikke så prisfølsomt, selv om det har skjedd endringer også her, selvfølgelig.
Helt klart, men mitt poeng er at de forretningsreisende i mindre grad velger å reise via CPH med SAS til fordel til direkte ruter med Norwegian og SAS.
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2008, 11:10   #16
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: SAS Norge OSL-Polen: hvordan går det?

Quote:
Originally Posted by MartinL View Post
Helt klart, men mitt poeng er at de forretningsreisende i mindre grad velger å reise via CPH med SAS til fordel til direkte ruter med Norwegian og SAS.
Ja i alle fall om de har utgangspunkt i OSLO området, ikke alle Normenn har det....
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2008, 21:21   #17
Jarlabanke Vking
ScanFlyer Silver
 
Jarlabanke Vking's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 918
Default Re: SAS Norge OSL-Polen: hvordan går det?

dette er et vepsebol jeg ikke gidder å stikke hånda inni.
__________________
Upcoming flights;

mange!
Jarlabanke Vking is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2008, 21:36   #18
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: SAS Norge OSL-Polen: hvordan går det?

Quote:
Originally Posted by Jarlabanke Vking View Post
dette er et vepsebol jeg ikke gidder å stikke hånda inni.
Greit, jeg har'n
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2008, 12:27   #19
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,322
Default Re: SAS Norge OSL-Polen: hvordan går det?

Fordelen med SAS er jo at man har muligheten til å fly via CPH dersom noe skjærer seg eller tidene skulle passe sånn. Flere muligheter er alltid bedre, særlig for bizpax.
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2008, 12:38   #20
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: SAS Norge OSL-Polen: hvordan går det?

Quote:
Originally Posted by TG923 View Post
Fordelen med SAS er jo at man har muligheten til å fly via CPH dersom noe skjærer seg eller tidene skulle passe sånn. Flere muligheter er alltid bedre, særlig for bizpax.
Klart det, men tingen her er jo at paxen faktisk velger direkteruter med DY (med lav frekvens) fremfor gjennom SAS sitt rutenett via CPH!
MartinL is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hvordan går det for Thai Airways på OSL ? BraathensSafe1985 Flyforum 1 22-10-2017 08:59
LN-RND: Hvordan går det? LN-GBM Flyforum 7 18-04-2006 09:24
Hvordan går det med... EB Flyforum 2 18-07-2005 05:47
Hvordan går det egentlig for SAS og opprettelse av ruten OSL-EWR Farmer Flyforum 45 05-05-2005 02:52


All times are GMT +2. The time now is 04:18.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.