Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 30-07-2008, 12:47   #21
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Default Re: SAS Norge OSL-Polen: hvordan går det?

jeg tror at det man prøver å få fram her er alternativene og fleksibiliteten DY ikke kan tilby ... Der DY har tre flighter i uka, har SAS og partners opptil flere flighter om dagen, enten direkte eller via OSL, CPH, FRA ellerannet ...
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2008, 16:39   #22
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by MartinL View Post
SAS har jo lenge flydd fra CPH og mens at DY naa har en daglig 5 dager i uken til GDN, kan SAS diske opp med 6 ukentlige direkte fra OSL og totalt 5 flighter hver eneste dag inn og ut av GDN direkte eller via CPH hver eneste dag untatt loerdag der det er 4 SAS flighter til/fra GDN.

Du har jo selv i ditt eget innlegg nevn transfer via CPH som en konkurranse fordel for SAS? Uansett, jeg tror markedet er til stede for både SAS og DY.
Det er bare synd at taperen her er LOT!
Quote:
Originally Posted by MartinL View Post
Helt klart, men mitt poeng er at de forretningsreisende i mindre grad velger å reise via CPH med SAS til fordel til direkte ruter med Norwegian og SAS.
sigh..

Det er klart at DY har kapret enkelte forretningsreisende fra SAS og andre til Polen med direkteruter fra OSL, mange foretrekker aa reise direkte noe som er forstaaelig. Men bildet har jo endret seg radikalt etter at SAS Norge begynte med direkteruter til Polen. Jeg er det du kan kalle for en forretningsreisende. Rutetabellen, service, fordeler og poeng er faktorer som er med i bildet naar jeg skal paa reise. Jeg liker ogsaa aa komme meg frem og tilbake samme dag dersom jeg har muligheten til det.

Og det kan man dersom man velger SAS paa denne ruten. La oss ta en titt paa hva selskapene tilbyr til og fra Polen

WAW
En daglig med DY.
OSL-WAW 2030 ankomst 2230
WAW-OSL 1400 ankomst 1555

SAS
En daglig direkte med SAS
OSL-WAW 0815 ankomst 1025
WAW-OSL 1115 ankomst 1330

via CPH
06:15 - 07:30 OSL - CPH
08:10 - 09:35 CPH - WAW

13:15 - 14:25 OSL - CPH
5:30 - 16:55 CPH - WAW

10:10 - 11:35 WAW - CPH
12:15 - 13:25 CPH - OSL

17:35 - 19:05 WAW - CPH
20:10 - 21:20 CPH - OSL

Konklusjonen er at paa WAW hadde jeg nok reist med SAS ut om morran, ikke kvelden foer med DY. Jeg kommer meg ogsaa t/r samme dag med SAS.

GDN

Ingen av flyselskapene har daglige direkte avganger, mens SAS har 6 direkte pr. uke fra vinterprogrammet, DY 5

DY
16:25 Oslo-Gardermoen 17:55 Gdansk
18:20 Gdansk 19:50 Oslo-Gardermoen

SAS
07:40 - 09:15 OSL - GDN
10:05 - 11:40 GDN - OSL

via CPH

15:00 - 16:10 OSL - CPH
16:50 - 17:45 CPH - GDN

19:00 - 20:10 OSL - CPH
21:00 - 21:55 CPH - GDN

12:15 - 13:25 OSL - CPH
14:20 - 15:20 CPH - GDN

07:05 - 08:20 OSL - CPH
09:25 - 10:20 CPH - GDN

18:05 - 19:20 OSL - CPH
21:00 - 21:55 CPH - GDN

fra GDN

06:30 - 07:40 GDN - CPH
08:25 - 09:35 CPH - OSL

18:15 - 19:15 GDN - CPH
20:10 - 21:20 CPH - OSL

15:50 - 16:50 GDN - CPH
18:10 - 19:20 CPH - OSL

10:50 - 11:50 GDN - CPH
14:15 - 15:25 CPH - OSL

Konklusjonen til GDN er at her passer det aa reise ene veien med SAS, andre veien med DY dersom man vil ha seg en dagstur.

Poenget er at naar DY var alene direkte, valgte forretningsreisende direkteavgangene, noe som er naturlig. Naa som SAS er paa banen direkte, har man muligheten til aa reise til Polen direkte paa morran med SAS istedetfor aa reise kvelden foer som man maa med DY i begge tilfeller og man kan komme seg hjem paa kvelden via CPH, GDN kan man velge DY andre veien.

Saa var det det med hva man vil velge..
Det skal vaere sagt at DY er over 1000 lappen dyrere med sine flex billetter til Polen enn SAS. Med SAS faar man fast track, egen kabin med full servering ombord, inkludert Champagne og annen alkohol, man faar en hau Eurobonus poeng og man har reell fleksibilitet. Kjoeper du en flex billett med SAS til Polen og planene dine forandrer seg og du maa hjem raskt, kommer du deg hjem med SAS og partnere samme dag. Med DY kommer du deg hjem neste dag --- i bestefall dersom det er plass paa flighten. Onsdager flyr ikke DY til GDN. Det vil si at du ikke kommer deg hjem denne dagen.

Og som forretningsreisende naar man ser paa disse tidene, er det en no brainer hvem man velger. Dersom noen har en ENESTE god grunn til aa velge DY paa forretningsreiser til Polen bortsett fra dersom dine planer passer akkurat DYs avganger, vennligst post, fordi jeg finner ikke en eneste en god grunn til aa kjoepe en fake fleksibel billett til 6500 spenn. Det er INGEN grunn til at folk skal kjoepe disse billettene og jeg vedder paa at DY ikke selger noen overhodet

Naar DY uttaler at de har mange forretningsreisende til Polen tror jeg de mener malere/anleggsarbeidere paa billetter til 299

Last edited by Tommy777; 30-07-2008 at 16:42.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2008, 21:12   #23
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Norwegians flex-billetter er et luftslott. I nesten alle tilfeller vil det være rimeligere - og mer rettferdig sett i forhold til hva man får - å kjøpe en lavprisbillett og betale det lave gebyret for å endre billetten.
Old 30-07-2008, 21:58   #24
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Nettopp. Og naar DY forteller pressen at de selger forretningsbilletter, hva er det da de mener??
Old 30-07-2008, 22:39   #25
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Det er da hevet over en hver tvil at SAS har det beste tilbudet til Polen når det gjelder hyppighet og fleksibilitet. Mitt poeng er at pris er nå mer enn noen gang, det viktigste argumentet for foretningsreisende når de velger flyselskap. Langt fra de fleste reiser som deg Tommy og det vet du godt selv om det utvilsomt er den mest behaglige og trygge måten å forflytte seg på. Fokuset er på pris som aldri før og da kommer fleksibiliteten ofte i annen rekke. Det kan du sikkert argumentere mot så mye du orker, men det er fakta!

Fullflex billettene til Norwegian er ikke kun "et luftslott". De gir mye fleksibilitet som strekker seg lengre enn nødvendig vis hvor lenge det er til neste avgang, men jeg er helt enig i at de ikke akkurat er et fantastisk tilbud til de destinasjonene som har lav frekvens.
Selv ville jeg aldri betalt for en fullflex billett til Gdansk med DY og det sier seg selv at disse billettene nok ikke går unna som varmt hvetebrød. Men de finnes for de som ønsker denne fleksibiliteten og jeg tror dere alle er enige i at det ville vært særdeles bortkastet å droppe å tilby slike billetter så lenge det er alltid noen som vil benytte seg av disse.

Derfor mener jeg det er svært feil å si at "forretningsreisende selvsagt vil velge SAS til Polen". Reisemønsteret er ikke likt for alle forretningsreisende!

Om SAS hadde begynt å skjønne dette, tror jeg de lettere kunne gjøre det svært mye bedre. Hadde de fremstått som et selskap med et tydelig business produkt og service ville de glatt tatt større markedsandeler enn i dag hvor de fleste knapt klarer å skille DY og Norwegian. De burde begge holde seg til de de er best til, ikke forsøke å etterligne hverandre!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2008, 10:45   #26
BU662
critical mind

BU662's Avatar

SAS flöy jo via CPH lenge för DY started.

Om Tommy har rett, hvorfor velger forretningsfolk da DY???

PS: 60 pax med 9 i Eco+ og Business er ingen forretning for SAS, selv om de flyr med sin billigste (gamleste) 737...
Old 31-07-2008, 12:37   #27
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Klart mange velger DY, men jo flere uregelmessigheter de har jo værre blir det å holde på (forretnings)kundene.
Hadde selv 2 venner som reiste med DY fra London til Oslo forrige uke og ble 22 timer forsinket pga problemer med nesehjulet. 22 timer er mye, særlig på en destinasjon som har flere avganger (hvis man ser flyplasser i London og Norge under ett).

Med SAS eller BA hadde det neppe blitt så lang forsinkelse.
Old 31-07-2008, 12:40   #28
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by TG923 View Post
Klart mange velger DY, men jo flere uregelmessigheter de har jo værre blir det å holde på (forretnings)kundene.
Hadde selv 2 venner som reiste med DY fra London til Oslo forrige uke og ble 22 timer forsinket pga problemer med nesehjulet. 22 timer er mye, særlig på en destinasjon som har flere avganger (hvis man ser flyplasser i London og Norge under ett).

Med SAS eller BA hadde det neppe blitt så lang forsinkelse.
Dette er jo et godt eksempel på hvorfor det ofte er dumt å fly med selskaper med få avganger på en destinasjon og som er så gniene at de ikke har samarbeidavtaler og interline avtaler med andre flyselskaper.

...men man sparer jo minst en femtilapp på billetten
Old 31-07-2008, 12:57   #29
Stoarn
ScanFlyer Silver

Stoarn's Avatar

Er det sant at hvis SAS innstiller en flight, man kan vaere ombookt kun inom SAS-Gruppen? (ikke t.eks. til en Lufthansa-flight ? )

Stoarn is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2008, 13:01   #30
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Nei, det stemmer ikke.
SAS-maskinen jeg skulle reise med CPH-TXL i påsken ble innstilt, jeg ble booket om via FRA med LH.
Tror likevel det bare var oss med bizbillett som fikk den løsningen (det ble ordnet i loungen), de fleste andre måtte vente på neste avgang til TXL.
Old 31-07-2008, 13:06   #31
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by Stoarn View Post
Er det sant at hvis SAS innstiller en flight, man kan vaere ombookt kun inom SAS-Gruppen? (ikke t.eks. til en Lufthansa-flight ? )
Feil, har blitt ombooked til både partnere (LH) og konkurenter (MH og gamle Swissair) ved kansellerte SAS-flighter. Og da jeg ble plassert på MH EWR-ARN da SAS flighten min fra EWR ble kansellert vet jeg mange andre havnet på diverse LH og CO flighter. Men førstevalget deres er jo selvsagt ombooking til andre SAS-flygninger

Last edited by Someone; 31-07-2008 at 13:17.
Someone is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2008, 13:23   #32
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Mens du overser at vi har na ferietid, flyene er stappafulle og dersom en fly goes tech, uansett om dette er SK eller DY, vil det skape problemer og store forsinkelser for noen av de pax.

Fordi du har

1. ) en neste full fly
2. ) nesten ingen plass pa de andre fly
3. ) og a finne lösninger for 100-150 mennesker blir vanskelig, ogsa for SAS.

Uansett om de flyr 4-5 ganger pa dagen til OSL. De som betaler mest far sikkert best behandling. Mens muligheten om du kan ombooke omrookeres bestemmes först og fremst av de load-factors av de andre fly. Derfor fikk de DY pax vente litt lengre, fordi det er rett og slett sa fa ledige seter na.
Old 31-07-2008, 19:35   #33
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
SAS flöy jo via CPH lenge för DY started.

Om Tommy har rett, hvorfor velger forretningsfolk da DY???

PS: 60 pax med 9 i Eco+ og Business er ingen forretning for SAS, selv om de flyr med sin billigste (gamleste) 737...
Hvor har du det fra at forretningsfolk velger DY?? Dersom du hadde tatt deg tid til aa lese igjennom innleggene foer du svarer, blir det ganske saa mye enklere aa debattere

Kan jo svare en gang til: Det er klart at om det gaar den direkteavgang, vil enkelte velge DY over aa reise via CPH. Men det er INGEN tvil om at "Flex" billettene til DY er som aa hive penger ut av vinduet. Hadde en av mine selgere kjoept en flek DY billett hadde vedkommede faatt en smekk paa fingrene for vanvittig ressursbruk. Det er som andre har paapekt i denne og andre traader INGEN grunn til aa kjoepe en DY Flex billett fordi det er ikke en Flex billett naar DY ikke en gang har daglig frekvens til flere destinasjoner i Polen. Saa naar DY sier de har mange forretningsreisende til Polen, hva mener de da?? Regner de forretningsreisende som SAS, Extra eller Business billetter eller hvemsomhelst med Bizzikort som reiser paa 495 billetter??

Saa Richard, gi meg EN grunn for aa kjoepe en Flex billett med DY. Det ER ingen grunner, kamerat.

Paastanden om at SAS ikke tjener penger paa den diskuterte avgangen, tar jeg ikke i paa. Tipper at en halvfull 736 med 4 business pax og 4 Extra pax gir omtrent samme omsetninga som en 80% full DY 733. Business koster over 5K hver vei, der har du 24.000, Extra passasjerene staar for 2800 x 11.200. Saa disse paxene staar for 35.200 i omsetning alene (inkludert skatter). Dersom gjennomsnittet paa hva folk betalte bak gardinen er 700 spenn (noe som i hoeyeste grad er realistisk paa disse strekningene) maa man ha 50 pax bak for aa faa samme omsetningen som de 8 foran.

Quote:
Mens du overser at vi har na ferietid, flyene er stappafulle og dersom en fly goes tech, uansett om dette er SK eller DY, vil det skape problemer og store forsinkelser for noen av de pax.

Fordi du har

1. ) en neste full fly
2. ) nesten ingen plass pa de andre fly
3. ) og a finne lösninger for 100-150 mennesker blir vanskelig, ogsa for SAS.

Uansett om de flyr 4-5 ganger pa dagen til OSL. De som betaler mest far sikkert best behandling. Mens muligheten om du kan ombooke omrookeres bestemmes först og fremst av de load-factors av de andre fly. Derfor fikk de DY pax vente litt lengre, fordi det er rett og slett sa fa ledige seter na.
He he... Diskusjonen gaar visst naa fra forretningsreisende til sommermaanedene. I tidligere poster ser vi at flyene til Polen slett ikke er fulle naa paa sommeren. Din argumentasjon her faller paa sin egen urimelighet.

La oss ta et eksempel: Morgenflyet fra WAW til OSL med SAS gaar tech.

Folk liner seg opp ved service senteret og skal bookes om. Hva har man ut av WAW i loepet av en dag:

SAS har fra WAW til CPH en avgang kl 1010 og 1315, samt en kveldsavgang. LOT har 3 avganger via ARN. 0800, 1620 og en kveldsavgang. Lot og LH har 6 til FRA, 6 til MUC, 5 til DUS, Lot har 2 til HEL, OS/LOT har 5 til VIE. Det er et lite utvalg med Star. Det er 35 avganger, kamerat. Saa kan man kjoere OW og Skyteam. De har sikkert like mange, saa rundt 70 avganger. Saa man maa faa med 1 pax paa hver av disse avgangene for aa faa folk hjem. Saa fullt er det ikke paa sommeren. I mine 15 aar som forretningsreisende har jeg ALDRI maattet overnatte paa grunn av irr ops. Jeg har alltid kommet meg dit jeg skal og jeg har flydd helt opp til 500K miles pr. aar, i snitt kanskje 2-300K

Mener du aa paastaa at SAS ikke klarer aa faa paxen hjem fra Polen samme dag dersom morraavgangen blir innstilt? Vi snakker ikke om en sydenoey i Hellas, vi snakker om Polen, flyplasser med meget god frekvens. Paa en sydenoey kan alle ha en utfordring, til og med LH. Men dit flyr ikke forretningsreisende som har betalt en formue for billetten...

Og som du korrekt sier, forretningsreisende faar selvsagt hjelp foerst (ideelt sett). Mens forretningsreisende med DY pent maa vente til at DY sender nytt materiell..

Saa kall en spade for en spade og tenk realistisk. Det er ingen grunn til aa kjoepe en fleksbillett med DY. Men at DY er et alternativ for forretningsfolk som vil dra nytte av at de flyr direkte er soleklart. Som feks til GDN, der hadde jeg tatt SAS ut om morran og DY tilbake paa kvelden, men ikke tale om at jeg hadde kjoept en Flex billett med DY. Det maa vaere den mest ultimate pengesloesingen jeg noen gang har hoert om i luftfarten rett og slett fordi du ikke faar noe som helst igjen for det.

Last edited by Tommy777; 01-08-2008 at 16:09.
Old 31-07-2008, 22:27   #34
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Tommy, infoen at det finnes seg forretningsfolk som flyr med DY kommer ikke fra meg, mens fra DY selv. Sa dette jeg bare siterer. Du kan jo si at det ikke stemmer, mens jeg tror DY har god innsikt hva deres kunder betaler for.

Din oppsummering av avganger er helt fint, mens har du pa alle avanger nok frie plasser for a finne lösninger til alle dine strandende pax? Det er jo poeng mitt. Det dreier seg om spörsmalet hvor mye ledige seter er inne i heile systemet. Jeg kan sikkert ogsa finne vilde routings via DME osv. mens vi kommer til en poeng hvor det blir billigere a kompensere pax'en og la den vente.

Du regner ut at du har inntekt pa den omtalte avgang av 70.000 NOK. Ok, na regner vi 4-5 Tonn fuel til dagens pris og da har du en fuel regning som utgjör over halvparten av din inntekt. I tillegg kommer handling, ATC, lönninger, forsikringer, leasing eller capital costs plus Overhead pluss all disse kostnader jeg glemte. Jeg tror det rekker ikke med 35.000 for all disse. Normalt utgjör fuel ca 30% av SAS sine daglige kostnader.

Du sier at DY sine forretningspax ma vente til DY sender nytt materiell. Jeg bare vil henvise deg pa postings fra diverse medlemmer som delvis jobber i DY eller for deres handling agenter - blant annet Thomas - som har skrivet at DY ombooker til andre selskaper. Derfor stemmer det du skriver rett og slett ikke.

Til sist en spörsmal:
Hvorfor reagerer du pa alle mine postinger med innlegg som er bare en angrep mot min person? Jeg kan ikke huske at jeg gjorde det samme vis med deg. Og jeg oppfatter det langt over grensen hva er godt tone.
Old 31-07-2008, 23:22   #35
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

DY kan vel strengt tatt ikke booke om til andre selskaper (med unntak av eventuellt Sterling og muligens Finnair) Siden DY ikke har interline avtaler maa DY kjoepe billetter hos disse selskapene, noe som er langt mere tungvint enn aa skrive om en billett eller utstede en "FIM" (Flight Interupt Manifest).

Og etter aa ha rerouted tusenvis av passjerer i loepet av min karriere, kan jeg underskrive paa at det er ytterst sjelden at en ikke faar alle frem samme dag (i hvertfall mellom land som Polen og Norge) ja det er et pusslespill aa finne seter, men en finner 5-10 paa den ene flighten og 3 her 4 der osv. og normalt har en rerouted en smekkfull 737....det tar selvfoelgelig lengre tid naar en maa kjoepe billetter for kundene som DY maa der de ikke har interline avtaler....og det blir ogsaa dyrere....med en interline avtale kan en reroute passasjeren til samme pris staar i billetten - eksempel en involuntary rerouting fra WAW-OSL billett som reiser WAW-FRA-OSL har fremdeles "Fare Calculation" som viser WAW-OSL og SAS behoever ikke aa bry seg om at WAW-FRA-OSL ikke gaar paa Mileage, noe DY maa, de maa betale den faktiske kostnad....
Old 01-08-2008, 00:07   #36
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Tommy, infoen at det finnes seg forretningsfolk som flyr med DY kommer ikke fra meg, mens fra DY selv. Sa dette jeg bare siterer. Du kan jo si at det ikke stemmer, mens jeg tror DY har god innsikt hva deres kunder betaler for.
Alle selskaper vil jo si at de har forretningsfolk blant de reisende. Noe annet ville være veldig rart - og lite tiltrekkende for eventuelle nye forretningsreisende. Det som imidlertid er åpenbart, er at Norwegian har for få av dem. Det har kommet frem av avisartikler omtrent hver eneste gang selskapet har lagt frem kvartalsresultater. Folk betaler for lite for billettene, og det er for få som reiser på de dyreste billettene. Norwegian har signalisert dette også gjennom en omfattende Mr. Bissniss-kampanje der "fordelene" ved å fly med Norwegian presenteres, nærmere bestemt muligheten til å gå rett til gate, muligheten til å reservere sete og muligheten til å ta med seg 15 kg. håndbagasje (som for øvrig er feil, dette er 12 kg.) Ingenting av dette skiller Norwegian fra SAS; SAS tilbyr jo akkurat det samme - og mye mer for samme pris! Jeg skulle ønske at Norwegian kunne priset produktet sitt mer rettferdig i forhold til hva man faktisk får. For eksempel tror jeg at Norwegian ville kunne ta et godt jafs av SAS' fullfleks-reisende ved å kutte fullflex-billettene med en del hundrelapper på innenlandsruter. Da ville bedriftene spart en god del penger samtidig som de reisende hadde beholdt nesten den samme fleksibiliteten. I tillegg hadde nok en del flere valgt å kjøpe seg en fullflex-billett i stedet for å ta sjansen på en lavprisbillett.

Last edited by FlightDeck; 01-08-2008 at 00:11.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2008, 16:10   #37
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:

Til sist en spörsmal:
Hvorfor reagerer du pa alle mine postinger med innlegg som er bare en angrep mot min person? Jeg kan ikke huske at jeg gjorde det samme vis med deg. Og jeg oppfatter det langt over grensen hva er godt tone.
Jeg beklager. Har redigert mitt innlegg.

For aa holde debatten paa rett spor, er det ofte greit aa svare paa det debattanter spoer om.
Old 03-08-2008, 19:37   #38
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Valg av type billetter varierer veldig fra marked til marked og generellt er fullflex meget populære billetter på rutene i Norge og da spesielt mellom OSL-BGO/TRD/SVG. På de populære morgen og ettermiddagsavgangene er det kø foran gateskrankene for å booke om fullflex billetter og for ikke lenge siden overhørte jeg følgende kommentar, "disse fullflex billettene er geniale".

Så på innland i Sør Norge har DY et godt tilbud til de forretningsreisende og det burde vel inkludere Tommy777 også
Old 03-08-2008, 19:41   #39
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by MD11 View Post
for ikke lenge siden overhørte jeg følgende kommentar, "disse fullflex billettene er geniale".
Ja, ikke sant? SAS begynte vel med dem i 1946 ...
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2008, 19:47   #40
ENTO
ScanFlyer Silver

OSL-Polen, det er Oslo South (Torp) - Polen hvor trafikken er med WIZZair. Masse folk begge veier.
ENTO is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules