![]() |
|
![]() |
#21 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,389
|
![]()
jeg tror at det man prøver å få fram her er alternativene og fleksibiliteten DY ikke kan tilby ... Der DY har tre flighter i uka, har SAS og partners opptil flere flighter om dagen, enten direkte eller via OSL, CPH, FRA ellerannet ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() Quote:
Quote:
Det er klart at DY har kapret enkelte forretningsreisende fra SAS og andre til Polen med direkteruter fra OSL, mange foretrekker aa reise direkte noe som er forstaaelig. Men bildet har jo endret seg radikalt etter at SAS Norge begynte med direkteruter til Polen. Jeg er det du kan kalle for en forretningsreisende. Rutetabellen, service, fordeler og poeng er faktorer som er med i bildet naar jeg skal paa reise. Jeg liker ogsaa aa komme meg frem og tilbake samme dag dersom jeg har muligheten til det. Og det kan man dersom man velger SAS paa denne ruten. La oss ta en titt paa hva selskapene tilbyr til og fra Polen WAW En daglig med DY. OSL-WAW 2030 ankomst 2230 WAW-OSL 1400 ankomst 1555 SAS En daglig direkte med SAS OSL-WAW 0815 ankomst 1025 WAW-OSL 1115 ankomst 1330 via CPH 06:15 - 07:30 OSL - CPH 08:10 - 09:35 CPH - WAW 13:15 - 14:25 OSL - CPH 5:30 - 16:55 CPH - WAW 10:10 - 11:35 WAW - CPH 12:15 - 13:25 CPH - OSL 17:35 - 19:05 WAW - CPH 20:10 - 21:20 CPH - OSL Konklusjonen er at paa WAW hadde jeg nok reist med SAS ut om morran, ikke kvelden foer med DY. Jeg kommer meg ogsaa t/r samme dag med SAS. GDN Ingen av flyselskapene har daglige direkte avganger, mens SAS har 6 direkte pr. uke fra vinterprogrammet, DY 5 DY 16:25 Oslo-Gardermoen 17:55 Gdansk 18:20 Gdansk 19:50 Oslo-Gardermoen SAS 07:40 - 09:15 OSL - GDN 10:05 - 11:40 GDN - OSL via CPH 15:00 - 16:10 OSL - CPH 16:50 - 17:45 CPH - GDN 19:00 - 20:10 OSL - CPH 21:00 - 21:55 CPH - GDN 12:15 - 13:25 OSL - CPH 14:20 - 15:20 CPH - GDN 07:05 - 08:20 OSL - CPH 09:25 - 10:20 CPH - GDN 18:05 - 19:20 OSL - CPH 21:00 - 21:55 CPH - GDN fra GDN 06:30 - 07:40 GDN - CPH 08:25 - 09:35 CPH - OSL 18:15 - 19:15 GDN - CPH 20:10 - 21:20 CPH - OSL 15:50 - 16:50 GDN - CPH 18:10 - 19:20 CPH - OSL 10:50 - 11:50 GDN - CPH 14:15 - 15:25 CPH - OSL Konklusjonen til GDN er at her passer det aa reise ene veien med SAS, andre veien med DY dersom man vil ha seg en dagstur. Poenget er at naar DY var alene direkte, valgte forretningsreisende direkteavgangene, noe som er naturlig. Naa som SAS er paa banen direkte, har man muligheten til aa reise til Polen direkte paa morran med SAS istedetfor aa reise kvelden foer som man maa med DY i begge tilfeller og man kan komme seg hjem paa kvelden via CPH, GDN kan man velge DY andre veien. Saa var det det med hva man vil velge.. Det skal vaere sagt at DY er over 1000 lappen dyrere med sine flex billetter til Polen enn SAS. Med SAS faar man fast track, egen kabin med full servering ombord, inkludert Champagne og annen alkohol, man faar en hau Eurobonus poeng og man har reell fleksibilitet. Kjoeper du en flex billett med SAS til Polen og planene dine forandrer seg og du maa hjem raskt, kommer du deg hjem med SAS og partnere samme dag. Med DY kommer du deg hjem neste dag --- i bestefall dersom det er plass paa flighten. Onsdager flyr ikke DY til GDN. Det vil si at du ikke kommer deg hjem denne dagen. Og som forretningsreisende naar man ser paa disse tidene, er det en no brainer hvem man velger. Dersom noen har en ENESTE god grunn til aa velge DY paa forretningsreiser til Polen bortsett fra dersom dine planer passer akkurat DYs avganger, vennligst post, fordi jeg finner ikke en eneste en god grunn til aa kjoepe en fake fleksibel billett til 6500 spenn. Det er INGEN grunn til at folk skal kjoepe disse billettene og jeg vedder paa at DY ikke selger noen overhodet Naar DY uttaler at de har mange forretningsreisende til Polen tror jeg de mener malere/anleggsarbeidere paa billetter til 299 Last edited by Tommy777; 30-07-2008 at 16:42. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
|
![]()
Norwegians flex-billetter er et luftslott. I nesten alle tilfeller vil det være rimeligere - og mer rettferdig sett i forhold til hva man får - å kjøpe en lavprisbillett og betale det lave gebyret for å endre billetten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Nettopp. Og naar DY forteller pressen at de selger forretningsbilletter, hva er det da de mener??
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
Det er da hevet over en hver tvil at SAS har det beste tilbudet til Polen når det gjelder hyppighet og fleksibilitet. Mitt poeng er at pris er nå mer enn noen gang, det viktigste argumentet for foretningsreisende når de velger flyselskap. Langt fra de fleste reiser som deg Tommy og det vet du godt selv om det utvilsomt er den mest behaglige og trygge måten å forflytte seg på. Fokuset er på pris som aldri før og da kommer fleksibiliteten ofte i annen rekke. Det kan du sikkert argumentere mot så mye du orker, men det er fakta!
Fullflex billettene til Norwegian er ikke kun "et luftslott". De gir mye fleksibilitet som strekker seg lengre enn nødvendig vis hvor lenge det er til neste avgang, men jeg er helt enig i at de ikke akkurat er et fantastisk tilbud til de destinasjonene som har lav frekvens. Selv ville jeg aldri betalt for en fullflex billett til Gdansk med DY og det sier seg selv at disse billettene nok ikke går unna som varmt hvetebrød. Men de finnes for de som ønsker denne fleksibiliteten og jeg tror dere alle er enige i at det ville vært særdeles bortkastet å droppe å tilby slike billetter så lenge det er alltid noen som vil benytte seg av disse. Derfor mener jeg det er svært feil å si at "forretningsreisende selvsagt vil velge SAS til Polen". Reisemønsteret er ikke likt for alle forretningsreisende! Om SAS hadde begynt å skjønne dette, tror jeg de lettere kunne gjøre det svært mye bedre. Hadde de fremstått som et selskap med et tydelig business produkt og service ville de glatt tatt større markedsandeler enn i dag hvor de fleste knapt klarer å skille DY og Norwegian. De burde begge holde seg til de de er best til, ikke forsøke å etterligne hverandre! |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
SAS flöy jo via CPH lenge för DY started.
Om Tommy har rett, hvorfor velger forretningsfolk da DY??? PS: 60 pax med 9 i Eco+ og Business er ingen forretning for SAS, selv om de flyr med sin billigste (gamleste) 737...
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,323
|
![]()
Klart mange velger DY, men jo flere uregelmessigheter de har jo værre blir det å holde på (forretnings)kundene.
Hadde selv 2 venner som reiste med DY fra London til Oslo forrige uke og ble 22 timer forsinket pga problemer med nesehjulet. 22 timer er mye, særlig på en destinasjon som har flere avganger (hvis man ser flyplasser i London og Norge under ett). Med SAS eller BA hadde det neppe blitt så lang forsinkelse.
__________________
Bare en passasjer... |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,916
|
![]() Quote:
...men man sparer jo minst en femtilapp på billetten ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2007
Location: Warszawa
Posts: 591
|
![]()
Er det sant at hvis SAS innstiller en flight, man kan vaere ombookt kun inom SAS-Gruppen? (ikke t.eks. til en Lufthansa-flight ? )
__________________
LOT oss fly! |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,323
|
![]()
Nei, det stemmer ikke.
SAS-maskinen jeg skulle reise med CPH-TXL i påsken ble innstilt, jeg ble booket om via FRA med LH. Tror likevel det bare var oss med bizbillett som fikk den løsningen (det ble ordnet i loungen), de fleste andre måtte vente på neste avgang til TXL.
__________________
Bare en passasjer... |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,916
|
![]() Quote:
Last edited by Someone; 31-07-2008 at 13:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Mens du overser at vi har na ferietid, flyene er stappafulle og dersom en fly goes tech, uansett om dette er SK eller DY, vil det skape problemer og store forsinkelser for noen av de pax.
Fordi du har 1. ) en neste full fly 2. ) nesten ingen plass pa de andre fly 3. ) og a finne lösninger for 100-150 mennesker blir vanskelig, ogsa for SAS. Uansett om de flyr 4-5 ganger pa dagen til OSL. De som betaler mest far sikkert best behandling. Mens muligheten om du kan ombooke omrookeres bestemmes först og fremst av de load-factors av de andre fly. Derfor fikk de DY pax vente litt lengre, fordi det er rett og slett sa fa ledige seter na. ![]()
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() Quote:
![]() Kan jo svare en gang til: Det er klart at om det gaar den direkteavgang, vil enkelte velge DY over aa reise via CPH. Men det er INGEN tvil om at "Flex" billettene til DY er som aa hive penger ut av vinduet. Hadde en av mine selgere kjoept en flek DY billett hadde vedkommede faatt en smekk paa fingrene for vanvittig ressursbruk. Det er som andre har paapekt i denne og andre traader INGEN grunn til aa kjoepe en DY Flex billett fordi det er ikke en Flex billett naar DY ikke en gang har daglig frekvens til flere destinasjoner i Polen. Saa naar DY sier de har mange forretningsreisende til Polen, hva mener de da?? Regner de forretningsreisende som SAS, Extra eller Business billetter eller hvemsomhelst med Bizzikort som reiser paa 495 billetter?? Saa Richard, gi meg EN grunn for aa kjoepe en Flex billett med DY. Det ER ingen grunner, kamerat. Paastanden om at SAS ikke tjener penger paa den diskuterte avgangen, tar jeg ikke i paa. Tipper at en halvfull 736 med 4 business pax og 4 Extra pax gir omtrent samme omsetninga som en 80% full DY 733. Business koster over 5K hver vei, der har du 24.000, Extra passasjerene staar for 2800 x 11.200. Saa disse paxene staar for 35.200 i omsetning alene (inkludert skatter). Dersom gjennomsnittet paa hva folk betalte bak gardinen er 700 spenn (noe som i hoeyeste grad er realistisk paa disse strekningene) maa man ha 50 pax bak for aa faa samme omsetningen som de 8 foran. Quote:
La oss ta et eksempel: Morgenflyet fra WAW til OSL med SAS gaar tech. Folk liner seg opp ved service senteret og skal bookes om. Hva har man ut av WAW i loepet av en dag: SAS har fra WAW til CPH en avgang kl 1010 og 1315, samt en kveldsavgang. LOT har 3 avganger via ARN. 0800, 1620 og en kveldsavgang. Lot og LH har 6 til FRA, 6 til MUC, 5 til DUS, Lot har 2 til HEL, OS/LOT har 5 til VIE. Det er et lite utvalg med Star. Det er 35 avganger, kamerat. Saa kan man kjoere OW og Skyteam. De har sikkert like mange, saa rundt 70 avganger. Saa man maa faa med 1 pax paa hver av disse avgangene for aa faa folk hjem. Saa fullt er det ikke paa sommeren. I mine 15 aar som forretningsreisende har jeg ALDRI maattet overnatte paa grunn av irr ops. Jeg har alltid kommet meg dit jeg skal og jeg har flydd helt opp til 500K miles pr. aar, i snitt kanskje 2-300K Mener du aa paastaa at SAS ikke klarer aa faa paxen hjem fra Polen samme dag dersom morraavgangen blir innstilt? Vi snakker ikke om en sydenoey i Hellas, vi snakker om Polen, flyplasser med meget god frekvens. Paa en sydenoey kan alle ha en utfordring, til og med LH. Men dit flyr ikke forretningsreisende som har betalt en formue for billetten... Og som du korrekt sier, forretningsreisende faar selvsagt hjelp foerst (ideelt sett). Mens forretningsreisende med DY pent maa vente til at DY sender nytt materiell.. Saa kall en spade for en spade og tenk realistisk. Det er ingen grunn til aa kjoepe en fleksbillett med DY. Men at DY er et alternativ for forretningsfolk som vil dra nytte av at de flyr direkte er soleklart. Som feks til GDN, der hadde jeg tatt SAS ut om morran og DY tilbake paa kvelden, men ikke tale om at jeg hadde kjoept en Flex billett med DY. Det maa vaere den mest ultimate pengesloesingen jeg noen gang har hoert om i luftfarten rett og slett fordi du ikke faar noe som helst igjen for det. Last edited by Tommy777; 01-08-2008 at 16:09. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Tommy, infoen at det finnes seg forretningsfolk som flyr med DY kommer ikke fra meg, mens fra DY selv. Sa dette jeg bare siterer. Du kan jo si at det ikke stemmer, mens jeg tror DY har god innsikt hva deres kunder betaler for.
Din oppsummering av avganger er helt fint, mens har du pa alle avanger nok frie plasser for a finne lösninger til alle dine strandende pax? Det er jo poeng mitt. Det dreier seg om spörsmalet hvor mye ledige seter er inne i heile systemet. Jeg kan sikkert ogsa finne vilde routings via DME osv. mens vi kommer til en poeng hvor det blir billigere a kompensere pax'en og la den vente. Du regner ut at du har inntekt pa den omtalte avgang av 70.000 NOK. Ok, na regner vi 4-5 Tonn fuel til dagens pris og da har du en fuel regning som utgjör over halvparten av din inntekt. I tillegg kommer handling, ATC, lönninger, forsikringer, leasing eller capital costs plus Overhead pluss all disse kostnader jeg glemte. Jeg tror det rekker ikke med 35.000 for all disse. Normalt utgjör fuel ca 30% av SAS sine daglige kostnader. Du sier at DY sine forretningspax ma vente til DY sender nytt materiell. Jeg bare vil henvise deg pa postings fra diverse medlemmer som delvis jobber i DY eller for deres handling agenter - blant annet Thomas - som har skrivet at DY ombooker til andre selskaper. Derfor stemmer det du skriver rett og slett ikke. Til sist en spörsmal: Hvorfor reagerer du pa alle mine postinger med innlegg som er bare en angrep mot min person? Jeg kan ikke huske at jeg gjorde det samme vis med deg. Og jeg oppfatter det langt over grensen hva er godt tone.
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,865
|
![]()
DY kan vel strengt tatt ikke booke om til andre selskaper (med unntak av eventuellt Sterling og muligens Finnair) Siden DY ikke har interline avtaler maa DY kjoepe billetter hos disse selskapene, noe som er langt mere tungvint enn aa skrive om en billett eller utstede en "FIM" (Flight Interupt Manifest).
Og etter aa ha rerouted tusenvis av passjerer i loepet av min karriere, kan jeg underskrive paa at det er ytterst sjelden at en ikke faar alle frem samme dag (i hvertfall mellom land som Polen og Norge) ja det er et pusslespill aa finne seter, men en finner 5-10 paa den ene flighten og 3 her 4 der osv. og normalt har en rerouted en smekkfull 737....det tar selvfoelgelig lengre tid naar en maa kjoepe billetter for kundene som DY maa der de ikke har interline avtaler....og det blir ogsaa dyrere....med en interline avtale kan en reroute passasjeren til samme pris staar i billetten - eksempel en involuntary rerouting fra WAW-OSL billett som reiser WAW-FRA-OSL har fremdeles "Fare Calculation" som viser WAW-OSL og SAS behoever ikke aa bry seg om at WAW-FRA-OSL ikke gaar paa Mileage, noe DY maa, de maa betale den faktiske kostnad....
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
|
![]() Quote:
Last edited by FlightDeck; 01-08-2008 at 00:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() Quote:
For aa holde debatten paa rett spor, er det ofte greit aa svare paa det debattanter spoer om. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]()
Valg av type billetter varierer veldig fra marked til marked og generellt er fullflex meget populære billetter på rutene i Norge og da spesielt mellom OSL-BGO/TRD/SVG. På de populære morgen og ettermiddagsavgangene er det kø foran gateskrankene for å booke om fullflex billetter og for ikke lenge siden overhørte jeg følgende kommentar, "disse fullflex billettene er geniale".
Så på innland i Sør Norge har DY et godt tilbud til de forretningsreisende og det burde vel inkludere Tommy777 også ![]()
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,389
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2005
Posts: 526
|
![]()
OSL-Polen, det er Oslo South (Torp) - Polen hvor trafikken er med WIZZair. Masse folk begge veier.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvordan går det for Thai Airways på OSL ? | BraathensSafe1985 | Flyforum | 1 | 22-10-2017 08:59 |
LN-RND: Hvordan går det? | LN-GBM | Flyforum | 7 | 18-04-2006 09:24 |
Hvordan går det med... | EB | Flyforum | 2 | 18-07-2005 05:47 |
Hvordan går det egentlig for SAS og opprettelse av ruten OSL-EWR | Farmer | Flyforum | 45 | 05-05-2005 02:52 |