Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 21-11-2011, 00:07   #1
kekker
Onkel reisende kekker

kekker's Avatar

OBB 19 OSL – BRE – SVG – OSL (laaang)

Her kommer min første TR, så dere får bære over med meg.
Jeg har ikke tatt noen bilder, så dere får bruke tankekraften til å mane fram noen bilder!

Etter at vekkerklokka og klokkeradioen hadde fått veltet meg ut av senga klokka 04.00 den 16. november, ruslet jeg opp til buss stoppen for flybussekspressen. Rute F1 med avgang 04:36 skulle som vanlig frakte meg til OSL. Fakireskpressen som jeg liker å kalle den første bussen på morgenen, hadde vel et belegg på 35% og jeg kom meg ned i setet for å prøve på litt søvn. Knyttnevetesten ble bestått og vel så det, av den enkle grunn at jeg satte meg ved bagasjehylla ved den miderste døra. Søvn ble det derimot lite av, men forum –og e-postlesning må til det også.

Vel framme på OSL fikk jeg sjekket inn meg selv og bagasjen, valgte et vindussete på SK1461 og singelsete på SK6401. Automaten ville av en eller annen grunn ikke gi meg bagasjetag, den mislikte sikkert BankNorwegian kortet mitt og jeg skjønner aldri om jeg klarer å registrere eurobonus nummeret mitt på de automatene til SK. Mannen ved bagdroppen fikset baggasjetag, han var sikkert like trøtt som meg, for han smilte ikke akkurat over seg. Kanskje han ikke likte Helly Hansen/Norwgian bagen min, så for meg at den ble sendt til BKK..

Uansett fortsatte jeg til sikkerhetskontrollen og på den tiden av døgnet er det ikke all verdens med kø, men jeg klarte selvfølgelig å velge den slusen der charterpassasjerene hadde kommet før meg. Etter et par minutter med venting kom jeg igjennom uten noen piping og kunne samle samme sakene og fortsette til Kontiki for et lite måltid. Etter et raid for snus på TaxFreen til far og søstrene mine satte jeg kursen for Kontiki.

På Kontiki ble det et rundstykke, ei bøtte kaffe og vann, fortsatt farlig trøtt.. Det beste med Kontiki er å sette seg i andreetasjen, det virker som det ikke er mange som vet av den muligheten. Der får man sitte stille og uforstyrret stort sett til alle døgnets tider. Trenger ikke å ha tilgang til gullstua når man kan sitte der! Da klokka ble kvart på seks ruslet jeg ned til gate og satte meg der for å vente på at boarding skulle begynne.

Boarding startet ca ti på seks om jeg ikke husker helt feil og var forholdsvis begivenhetsløs. Det var OY-KBE som skulle befrakte meg til CPH den morgenen. Denne A321 maskinen ble levert til SAS i 2002 og bærer til en viss grad preg av å være snart ti år gammel. Jeg hadde et F sete forholdsvis langt bak i maskina. Dette var min første flight med A321 og jeg var veldig fornøyd med akkurat det. Knyttnevetesten var absolutt ikke bestått, men det hører med til sjeldenheten at den er det for min del. Men med litt lirking fikk jeg strekt bena under setet foran meg og hadde det strengt tatt helt ok. Pushback noen minutter for sent. Det var friske mengder tåke og jeg klarte faktisk ikke å få med meg hvilken rullebane det var avgang fra på OSL, mistet enhver form for kontroll på hvor vi var i all slalomkjøringa. Men opp kom vi og nesa ble vendt sydover. Jeg har enda ikke skjønt hvorfor lysene på død og liv skal dimmes ved avgang og landing, men det er greit nok, for da er det enklere å sove. Hver gang blir jeg minst like irritert når de slår på full flombelysning etter avgang. Det måtte gå ann med en litt snillere belysning, i alle fall på den tiden av døgnet. Jeg vil tippe at det var 70% belegg på ECO extra på denne flygningen og litt mindre på ECO. Jeg blir akkurat like irritert hver gang SAS setter i gang å servere kaffe og frokost til folket på ECO extra og ikke vi i kvegklassen på flighter ut av Norge. Hvorfor i alle dager er det slik at man får kaffe og frokost før klokka ni innenlands, men når man flyr ut av Norge får man ikke det. I mitt hode burde det være likt.. Menmen, siden de ikke vil gi det til meg får de ikke penga mine heller.. J

Flighten ellers var helt uten begivenheter, men siden lyset var på for fulle mugger var det slutt på sovinga. Så jeg begynte å lese DN. Landet på CPH mer eller mindre on time.

Etter å ha kommet meg ut av OY-KBE gikk turen til eyecon mellom A og B piren på CPH, der har de en helt ok frokostbuffet, med det som trengs for å mette en trøtt trønder. Jeg hadde stort sett gjort meg ferdig med frokosten min, da min kollega som kom fra SVG med SK1873 (OY-KFA), kom og satte seg ned hos meg. Han var veldig fornøyd med å fly CRJ900 og sa at det var en veldig trivelig og stille maskin å fly med.

Etter kollegaen min var ferdig med frokosten vendte vi nesen mot gate C4 (tror jeg), for å busses ut til den ventede Saab 2000 maskinen til OLT. SK6401 drives av OLT, men jeg fikk ikke med meg reg. på maskina. Av erfaring har jeg funnet ut at det er praktisk å ta et singelsete i disse maskinene. Jeg endta da opp med 19 A, som er forholdsvis langt bak i maskina. Takhøyden i disse maskinene er ikke noe å skrive hjem om og flyvertinna lo godt av meg da jeg måtte bøye hodet en god del for å kunne gå bakover i flyet. Men vel nede i setet hadde jeg det ikke så ille. Som hos widerøe er benplassen forholdsvis raus hos OLT og med litt godvilje får man en knyttneve mellom setet og knærne. Vel og merke en liggende knyttneve. Avgang fra en eller annen bane på CPH on time og nesa på Saaben ble vendt sørover over et skydekket Europa, så det var ikke så mye å se på ut av vinduet. Sikkerhets instruksen på disse maskinene består av at FAen sier noen ord om hvordan sikkerhetsbeltet fungerer på tysk først, så viser hun hvordan det skal gjøres. Gjentar så morroa på engelsk og fortsetter med livvesten osv. Litt tungvint, men slik må det bli når det er en FA. Det var ca 40% belegg på denne flighten. Etter at setebeltelampen var slukket ble serveringen satt i gang. Man kunne velge mellom en baguett med skinke eller ost. Jeg gikk for skinke og tok i tilegg juice, vann og kaffe (endelig!). I tilegg fikk vi en melkesjokolade fra Milka på 70 gram, så da hadde kekker fått i seg intet mindre enn tre frokoster den dagen, heldigvis i moderate størrelser. Saaben er relativt stille og behagelig, for oss som er over 190 cm er det litt krøkkete å hvile hodet mot noe om man vil sove, men det går på et vis. Vi landet i tykk tåke på BRE on time og ble busset fra flyet og inn til terminalen. FR er tydeligvis store på BRE, sammen med et par LH og OLT maskiner, var det relativt rolig der den formiddagen. FR flyr visstnok fra TRF til BRE, men flytidene er litt ugreie, til å få fulle arbeidsdager ut av det.

Etter å ha hentet baggasjen og kommet oss ut av terminalen gikk turen til Europcar for å plukke opp leiebilen. Jeg hadde bestilt noe hakket større enn Golf med Navigasjon, siden vi ikke er så lokalkjente i området enda. Overraskelsen ble derfor stor, da vi fikk beskjed om at det ble en Mercedes C200 CDI som ble vår bil for disse to dagene. Etter å ha fått tyskeren til å prate svensk til oss la vi av gårde for leverandørbesøket for den dagen. Mercedesen viste seg fra godsiden og ble etter hvert tynt opp over 200 km/t på Autobahn. Da vinglet bilen såpass mye at vi syntes det var nok og la oss på 150 km/t som var meget mer behagelig. Begge dagene gikk unna med leverandørbesøk og ny lærdom om fjørfè for min del. De av forumistene som funderer på å bygge hønsehus og lurer på om de skal gå for miljøbur eller Aviar, får sende meg en PM..
Old 21-11-2011, 00:09   #2
kekker
Onkel reisende kekker

kekker's Avatar

Default Re: OSL – BRE – SVG – OSL (laaang)

Utpå ettermiddagen den 17. november ankom vi BRE og avleverte Mercedesen til Europcar igjen. Vi var på plass ca klokka 3 og check-inn hadde ikke åpnet enda, så vi gikk opp til kafeen som ligger utenfor sikkerhetssonen. Erfaring viser at det er fint liten vits i å gå igjennom sikkerhetssjekken på BRE før man absolutt må, der er det ikke så mye å ta seg til. Og TaxFreen gir ikke innbydelse til shopping spree.. Vi satte oss på cafeen, drakk kaffe og lot tiden gå med diverse e-postlesning og røverhistorier. Da klokken nærmet seg fem, gikk vi ned og sjekket inn bagasjen vår, jeg sørget nok en gang for å få singelsete på Saaben og vindussete til SVG. Baggasjen ble sjekket inn og vi satte oss på en annen cafe for å slå i hjel litt tid før vi måtte gå igjennom security. Etter et kvarters venting ble flighten ropt opp og overraskende mange personer stimet fram til gaten og om bord på bussen ut til flyet. Jeg vil tippe på at det var 45 passasjerer på denne flighten. Med plass til 50 passasjerer i denne maskinen ble det ganske fullt. Det ble trillet fram en tralle, slik at folk med stor håndbagasje kunne legge den der, fremfor å ta den med på flyet. På Saab 2000 er det bare bagasjehylle over seteraden med to seter, så det er noe begrenset med bagasjehyller. Jeg la fra meg laptopen på tralla og håpte på at det ikke var det siste jeg så til den. Avgang på tid fra BRE mot CPH. Samme FA og hun fikk det travelt med å servere alle mann, hun jobbe i allefall for lønna si på denne turen. Jeg satt igjen på et A sete og såpass langt bak at det gikk sikkert 20 minutter før jeg skulle få mat. Følgelig sovna og ble vekket på et brutalt vis, da FAen ikke så at kneet mitt hadde kommet inn i kjørebanen hennes. Hun beklagde no veldig for at hun vekket meg på det viset, men ingen skade skjedd og jeg gikk for ostebaguett denne gangen. Den hadde friske mengder ost og smakte bedre enn skinkevarianten.

Vi landet på CPH on time og ble busset tilbake til terminalen, hvorpå vi nok en gang fant veien til eyecon og middagsbuffet. Vi hadde to timer å slå i hjel mellom SK6404 og SK1876, så vi tok oss god tid på resturanten. Etter litt kikking i butikkene og et nytt minnekort til meg, var det på tide å finne veien til gate C 10 på CPH. Nok en gang var det en A321 som skulle frakte oss, denne gangen som SK1876 til SVG. OY-KBK ble levert til SAS i november 2001 og den bærer også et visst preg av bruken. På denne flighten var det ca 40% belegg, så jeg og min kollega satte oss sammen på en treseter. Pushback noen minutter etter oppsatt avgangstid, men så ble vi stående på tarmac noen minutter, siden den ene rullebanen på CPH var stengt den kvelden. Vi lettet ca 20 mnutter etter oppsatt avgangstid. Denne flighten var forholdsvis begivenhetsløs, setene vi satt i var tydelig slitte. Og det er litt rart at når man skal legge bak setene får man en slags knekk ved korsryggen. Litt merkelig og ikke direkte behagelig. Før serveringen begynte ble det opplyst om at man kunne benytte eurobonuspoeng for å betale ting man handlet om bord. Jeg ble litt nysgjerrig og kikket i ”cloudshop” for å se om det var noe spennende å bruke poengene på. Men ut fra den vekslingsratene SK byr på for Eurobonuspoeng hadde det vært et bedre kjøp å brukt poengene på greske statsobligasjoner. Da vogna kom bort spurte jeg om det var slik at en liten flaske med smoothie kostet 1000 eurobonuspoeng, noe den gjør. Hvorpå min kommentar var at det var litt snodig at man for 60 000 eurobonuspoeng kunne få 60 Smothies eller en flybilett til USA. FAen var lo godt av den og var for så vidt enig i at det var en dårlig deal.. Når de så passerte med TaxFree vognene mot slutten av flighten var spørsmålet om jeg ville ha sigaretter, Whisky eller 60 smothier, med tillhørende latter.. Vi landet fem minutter etter oppsatt tid, så de på flightdeck hadde tatt igjen det meste av det tapte. Vel fremme på SVG, kjøpte jeg en cognac flaske og litt snop, før jeg gikk ut i en typisk Jærvinter. Med andre ord, plussgrader, vind og regn..

Den siste delen av denne turen gikk fra SVG til OSL med DY539. Etter helgas bataljer hadde jeg en liten antydning til skallebank og fikk ikke utrettet stort på SVG. Avgangen ble 20 minutter forsinket, uten at jeg ikke fikk med meg hvorfor. Utenom det at maskinen var sent innkommet, tror det var fra OSL. Etter en vanvittig kjapp boarding, var LN-DYD som ble levert til DY i april 2010 klar for avgang, det var ca 70% belegg på denne maskinen. En Atlantic maskin var forran oss i køen og vi måtte vente på et par innkommende fly, før vi suste sørover langs RWY 18. Jeg hadde sikret meg nødutgangssete og hadde all verdens benplass. Akkurat dette liker jeg veldig godt med DY, her kan jeg allerede ved kjøp av billetten sikre meg gromsetet! Etter avgang måtte man som vanlig tenne lyset, slik at jeg ikke skulle få sove skikkelig. For DY sin del skjønner jeg virkelig ikke hvorfor man ikke kan ha dempet kabinbelysning under morgen og kveldsflighter, de har jo uansett ikke tenkt å prøve å selge meg noe. Vi landet i tåkehavet på OSL ca 35 minutt etter oppsatt tid. Bagen min var siste bag på båndet, så NorwegianBag gir tydeligvis ingen ekstra benefits.

Flybussekspressens rute F1 fikk meg tilbake til utgangspunktet og dermed avsluttet den denne reisen.
Old 21-11-2011, 01:51   #3
L1011-500
ScanFlyer Silver

L1011-500's Avatar

Takk for en fin og informativ rapport!
Generelt liker jeg bilder, men her savnet jeg dem faktisk ikke!
L1011-500 is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2011, 07:00   #4
HS-TLD
ScanFlyer Silver

HS-TLD's Avatar

Takk for en fin, og godt skrevet TR...
(Er selv også fan av bilder, men som nevnt over - savnet var ikke så stort her, da reisen var gjengitt bra i skriftform)

Upcoming: OSL-FRA, LH C FRA-DEL, LH F DEL-BKK, TG C BKK-HND, TG F HND-FRA, LH F FRA-OSL, LH C
HS-TLD is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2011, 10:14   #5
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Topp , liker beskrivende rapporter best...

Printer de alltid ut og leser i sofaen ..
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2011, 10:39   #6
Spantax
ScanFlyer Virgin

Spantax's Avatar

Veldig fin rapport - og bildene dannet seg inne i hodet etterhvert :-)

Pussig nok svarer Aftenposten i dag på spørsmålet om dimming av kabinlys.
http://www.aftenposten.no/reise/article4266477.ece
Old 21-11-2011, 11:15   #7
hanswest
SAS Customer

Takk for fin rapport.
Liker de korte hoppturene med SAAB like godt som med WFs Dasher egentlig.

Selv om de dimmer lyset under start og landing kunne SAS-kabinfolkene vært litt flinkere til å se an tida på døgnet. De må gjerne ha litt lys når de skal gjennomføre servering da...
hanswest is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2011, 12:23   #8
krølle
ScanFlyer Crusty

Kult med en rapport uten bilder av ørten glass/matbrett.
Men, har SK Tax-Free slag innen skandinavia da
krølle is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2011, 22:07   #9
kekker
Onkel reisende kekker

kekker's Avatar

Takker for gode tilbakemeldinger, skrev den TR når jeg var en smule trøtt, så den kunne tålt en språkvask, men det får stå sin prøve!

Både SK og DY kunne vært litt snillere med kabinbelysningen på morgen og kveldsflyene, skulle tro det fint gikk ann å servere mat og drikke, med en noe dempet belysning. Særlig for DY sine korte innenlandsruter der de ikke er noe trilling med salgsvogna burde det gått ann å få til.. Bare vent til jeg blir president!

SK har helt klart Tax-Free salg innen skandinavia, i allefall på ruta fra CPH - SVG, men de hadde det travelt på slutten!
Old 25-11-2011, 13:39   #10
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Takk for fin rapport!

Quote:
Originally Posted by kekker View Post
Hvorfor i alle dager er det slik at man får kaffe og frokost før klokka ni innenlands, men når man flyr ut av Norge får man ikke det. I mitt hode burde det være likt.. Menmen, siden de ikke vil gi det til meg får de ikke penga mine heller..
SAS serverer kaffe, te og frokost innenlands til alle fordi de bare har en klasse om bord, i motsetning til på skandinaviske ruter som har to klasser og Europa-ruter som har tre. Nå blir imidlertid det hele enklere ved at Economy Extra innføres på innenlandsruter, slik at konseptet blir likt i hele Skandinavia. Kaffe og te blir samtidig gratis på Economy.
Old 25-11-2011, 13:57   #11
hanswest
SAS Customer

SAS Re: OSL – BRE – SVG – OSL (laaang)

Innføring av gratis te og kaffe på økonomiklasse må være noe av den billigste markedsføringa SAS kan gjøre. De har jo allerede tatt logisitkkostnaden ved å ha kaffen, teen, pappbegerene og kannene ombord. Jeg vil tro at en kopp kaffe/te inkl begeret da har en kostnad på maks en krone eller to. Folk flest setter jo alltid pris på en kopp kaffe, og alt som er "gratis" er jo kjærkomment!
hanswest is offline   Reply With Quote
Old 25-11-2011, 18:01   #12
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by kekker View Post
Både SK og DY kunne vært litt snillere med kabinbelysningen på morgen og kveldsflyene, skulle tro det fint gikk ann å servere mat og drikke, med en noe dempet belysning. Særlig for DY sine korte innenlandsruter der de ikke er noe trilling med salgsvogna burde det gått ann å få til.. Bare vent til jeg blir president!
Min erfaring med morgenfly med DY innenlands (OSL-BGO) er at de i de aller fleste tilfellene ikke skrur på lyset underveis, mulig jeg bare har vært heldig.

Posting Rules