Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 09-09-2010, 18:08   #1
Wig-wag
ScanFlyer Molded

Wig-wag's Avatar

Default OSL - SVG - OSL med SAS

Jeg har aldri skrevet noen trip-report, da jeg ikke har trodd at mine turer har vært særlig interssante for andre. En tur til og fra Stavanger skulle man heller ikke tro var særlig interessant, men det jeg opplevde synes jeg var en så rar opplevelse at jeg vil dele den med andre og kanskje høre om noen har noen kommentarer.

Å fly tur-retur Stavanger med SAS skulle man tro ble to ganske identiske flyturer. Så feil kan man ta! Den ene veien var svært ubehaglig, den andre veien en fin tur. Det fortonet seg nemlig slik:

8. september
SK4017
OSL - SVG kl. 0945
Economy (E)

Jeg hadde sjekket inn på forhånd via internett. På OSL benyttet jeg automaten til å sjekke inn en koffert. Jeg hadde fått tildelt sete 23D, og visste at det var langt bak, men tenkte at hvor galt kan det bli, det er jo bare 40 minutter, så jeg endret ikke seteplassering. Lite kø i Security og var igjennom uten piping. Så langt alt bra og bare en drøy halvtime til flyavgang.

Boarding startet i god tid. Da jeg skulle langt bak gikk jeg tidlig om bord, og godt var det. Hyllene over radene 22, 23 og 24 var fulle allerede med noe rekvisita så jeg måtte et par rader frem for å finne plass til min håndbagasje. De som kom sist ombord hadde store problemer med å finne plass til sin håndbagasje. Cabincrew var hyggelige og hjelpsomme og klarte til slutt å få skvist inn alt, jeg så ingen som hadde med seg mer ombord enn det man har lov til.

Flyet ble stuvende fullt til siste sete. Sete 23D er det desidert trangeste flysete jeg noengang har sittet i, ja trangere enn noen charterfly jeg har vært ombord i! Noe forsøk på en knyttnevetest ville vært latterlig, jeg hadde ikke fått presset et papir mellom kne og seterygg om jeg hadde brukt makt, jeg måtte faktisk utnytte elastisteten i seteryggen foran for i det hele tatt å få beina ut av midtgangen!

Jeg er en stor kar, men har aldri hatt det problemet jeg nå fikk da jeg prøvde å slå ned bordet. Det hvilte på magen, og ble stående i ca. 45 graders vinkel. Det var ingen gratis servering om bord, hadde det vært det, måtte jeg takket nei, jeg hadde ikke noe sted å sette mat eller drikke.

Mannen i midtsetet var en høy slank mann, allikevel klarte han å legge beslag på hele armlenet.

I raden foran satt en dame med to barn, damen satt i setet foran meg. Barna hylte og skrek under mye av turen og ignorerte fullstendig morens forsøk på å roe dem ned. Da damen midt under turen fant ut at hun ville legge seteryggen noe bakover, hadde jeg plutselig avisen min ca. 10 cm fra nesen, og fikk ømme kneskåler. Jeg måtte spørre henne om hun kunne rette seg opp igjen, noe hun heldigvis aksepterte.

Heldigvis var SAS punktlige og satt jeg ikke i setet mer enn drøyt 50 minutter, men det var mer enn nok!

Men så til returen:

9. september
SK4010
SVG - OSL kl. 0830
Economy (C)
Jeg stusset på at jeg ikke hadde fått noen SMS fra SAS med tilbud om å sjekke inn, og var en stund i tvil om jeg hadde reservasjon på feil dato. På hotellet jeg bodde på (Gamlaværket i Sandnes - trivelig sted, forresten) virket ikke WLAN, så jeg fikk ikke sjekket inn på internett heller.

Jeg har tidligere hørt rykter om lange køer i innsjekk og security på Sola, så jeg dro fra hotellet i 7-tiden for ikke å få problemer. Det skulle vise seg å være unødvendig. På Sola stappet jeg EB-kortet inn i automaten og konstaterte at jeg hadde riktig dato på reservasjonen. Jeg konstaterte også at jeg hadde fått tildelt sete 6C og så ingen grunn til å endre det. Sjekket inn en koffert, bagasjetag'en var merket med Priority, og avleverte den i selvbetjent bag-drop. Første gang jeg har prøvd det, forresten, men det var jo bare å vise fingeren.

Ingen kø i security og var igjennom en time før avgang. Passe tid til en kaffe og VG fra Narvesen.

Boarding i god tid før avgang.

Sammenlignet med flyturen dagen før, kom jeg til en annen verden, skulle nesten ikke tro det var samme flyselskap. Sete 6C hadde god plass til både knær og mage, ingen problem å slå ned bordet, og bra var jo det, for her fikk vi frokost. Det hjalp jo også at flyet ikke var fullere enn at midtsetet var ledig, det vil si sete 6C var en full treseter, men en blid flyvertinne tilbød meg å flytte til 6D. Jeg hadde glemt å raske med meg DN, så da fikk jeg lest Scanorama og SAS-magasinet også, og vi landet på Gardermoen 10 minutter før rutetid. Kofferten kom som den fjerde på båndet!

Ja, så forskjellig kan to presumtivt identiske flyturer fortone seg.
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2010, 18:53   #2
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Default Re: OSL - SVS - OSL med SAS

Flott rapport, og om det er noen trøst så er det vistnok arbeid i gang med å sørge for bedre plass på de bakerste radene.
Det er en FA..s skam slik det er nå.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2010, 13:36   #3
Skyhigh
ScanFlyer Blue

Default Re: OSL - SVG - OSL med SAS

Du nevner ikke hvilket individ du fløy med, men regner med at det var - TUD (-700)

Denne seterader 23 D-E-F va feilinnsatt, slik at pitch ble utrolig liten, faktisk 6cm mindre enn normalt.

Dette skal nå være rettet opp slik at pitch er lik resten av flyet.
Skyhigh is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2010, 13:53   #4
pilot94
ScanFlyer Silver

pilot94's Avatar

Han fløy følgende;

SK4017 - 08SEP - LN-TUD
SK4010 - 09SEP - LN-RPK
pilot94 is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2010, 15:18   #5
Wig-wag
ScanFlyer Molded

Wig-wag's Avatar

Quote:
Originally Posted by Skyhigh View Post
Du nevner ikke hvilket individ du fløy med, men regner med at det var - TUD (-700)

Denne seterader 23 D-E-F va feilinnsatt, slik at pitch ble utrolig liten, faktisk 6cm mindre enn normalt.

Dette skal nå være rettet opp slik at pitch er lik resten av flyet.
Enten er dette ikke gjort enda, ellers så er hele flyet følgelig utrolig trangt! Denne turen jeg beskriver skjedde sist uke.
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 13-09-2010, 18:11   #6
Skyhigh
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
Enten er dette ikke gjort enda, ellers så er hele flyet følgelig utrolig trangt! Denne turen jeg beskriver skjedde sist uke.
Såvidt jeg har forstått skulle dette gjøres natt til 09 eller 10 sep.
Skyhigh is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules