Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 11-09-2011, 02:16   #1
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
Default ATR 42 og 72. Hvordan er de?

ATR 42 og 72 er flytyper jeg kjenner dårlig sammenlignet med f.eks. Dash-8-variantene og F-50. Men hvordan er de egentlig? Er de bra arbeidsplasser for piloter og crew? Er passasjerkomforten bra? Er de greie å laste? Har de egenskaper som er spesielt bra eller spesielt dårlige sammenlignet med andre fly i samme klasse? Hva er den optimale ATR 42/72 ruten?

(Jeg har lest fakta om flytypen, og er derfor først og fremst ute etter deres egne vurderinger og erfaringer.)

Last edited by RWY 24; 11-09-2011 at 02:20.
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2011, 09:51   #2
scanhorse
EKCH
 
Join Date: Nov 2010
Location: ESML
Posts: 451
Default Re: ATR 42 og 72. Hvordan er de?

Sådan kan de også vaere , en gang i mellem ;

Cimber Sterling AT42
at Copenhagen on Sep 10th 2011, engine shut down in flight

http://www.avherald.com/h?article=442bcd91&opt=0

Ulf
scanhorse is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2011, 10:11   #3
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,914
Default Re: ATR 42 og 72. Hvordan er de?

Har fløyet noen turer i USA med ATR-72. Synes det er mye støy i kabinen i forhold til Q400
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2011, 11:41   #4
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,132
Default Re: ATR 42 og 72. Hvordan er de?

Fløy engang med LOT i en eller annen ATR fra Warszawa til Gdansk (og tilbake). Husker ikke så mye av turen, noe som vel betyr a det fungerte greit.
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2011, 12:24   #5
Norwing
ScanFlyer Blue
 
Norwing's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 157
Default Re: ATR 42 og 72. Hvordan er de?

Fløy en gang Dash 8-Q400 etterfulgt av ATR72-500. Husker at jeg satt igjen med en bedre følelse av ATR flighten.. Romsligere kabin og mindre støy så vidt jeg husker.. Begge flightene satt jeg bak vingen...
Norwing is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2011, 12:44   #6
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,317
Default Re: ATR 42 og 72. Hvordan er de?

Jag flög ATR med LOT WAW-ARN för 5 år sedan. Det var fruktansvärd resa. Bullret i kabinen var enormt.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2011, 13:06   #7
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: ATR 42 og 72. Hvordan er de?

Støy er en inviduell opplevelse som oppfattes forskjell fra person til person, og hvert flyindivid kan også gi forskjellig støy, samtidig som fly/værforholdene kan gi forskjellig opplevelse av støy.
Er man vant til å være pax på propellfly vil mange oppleve f.eks. Q400 som en veldig stille og rolig maskin som også har betraktelig mindre vibrasjoner enn de mindre versjonene (-100 og -300). Og er man vant til å være pax på jetfly hvor man bare er pax ombord i et propellfly en sjelden gang, vil propellflyet oppleves som helt grusomt selv om kanskje støynivået målt i db ikke viser store forskjeller i forhold til jetfly.

Så jeg vil anta at ATR42/72 ikke er veldig ulik hverken Dash eller F-50
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2011, 13:08   #8
LN-VLE
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
Default Re: ATR 42 og 72. Hvordan er de?

Quote:
Originally Posted by RWY 24 View Post
ATR 42 og 72 er flytyper jeg kjenner dårlig sammenlignet med f.eks. Dash-8-variantene og F-50. Men hvordan er de egentlig? Er de bra arbeidsplasser for piloter og crew? Er passasjerkomforten bra? Er de greie å laste? Har de egenskaper som er spesielt bra eller spesielt dårlige sammenlignet med andre fly i samme klasse? Hva er den optimale ATR 42/72 ruten?

(Jeg har lest fakta om flytypen, og er derfor først og fremst ute etter deres egne vurderinger og erfaringer.)
Jeg har lastet en ATR-42 en gang. Den hadde lasterom mellom cockpit og cabin i tillegg var det et lasterom bak. Lasterommet mellom cockpit og cabin kunne nåes med en luke i siden. Lasterommet bak var ikke spesielt godt tilgjengelig. Det rakk vi gjennom nødutgang bak på høyre side og en liten gang, som forøvrig ble delt med galley, eller salgsvogner. Det var trang adkomst til dette lasterommet.



Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2011, 13:20   #9
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: ATR 42 og 72. Hvordan er de?

Jeg har hatt 15 turer i ATR 72 - og jeg kan ikke si at jeg liker flyet spesielt godt. De fleste turene har vært med LOT og i tillegg til et høyt støynivå og intens dirring om bord, er maskinene deres ganske slitne. Det er selvsagt best å sitte bakerst, akkurat som med Dash-8Q400, og bråket avhenger jo også av værforhold, som TCAS påpeker. Synes riktignok at ATR 72 holder seg veldig stabil i luften, langt bedre enn erfaringene jeg har med Fokker 50. Det som kanskje irriterer mest er at de er så trege - bruker nesten dobbelt så lang tid som f.eks. CRJ-700 på distansen Frankfurt-Wrcolaw, som jeg har fløyet en del.
__________________

Last edited by FlightDeck; 11-09-2011 at 13:22.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2011, 13:20   #10
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: ATR 42 og 72. Hvordan er de?

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Støy er en inviduell opplevelse som oppfattes forskjell fra person til person, og hvert flyindivid kan også gi forskjellig støy, samtidig som fly/værforholdene kan gi forskjellig opplevelse av støy.
Er man vant til å være pax på propellfly vil mange oppleve f.eks. Q400 som en veldig stille og rolig maskin som også har betraktelig mindre vibrasjoner enn de mindre versjonene (-100 og -300). Og er man vant til å være pax på jetfly hvor man bare er pax ombord i et propellfly en sjelden gang, vil propellflyet oppleves som helt grusomt selv om kanskje støynivået målt i db ikke viser store forskjeller i forhold til jetfly.

Så jeg vil anta at ATR42/72 ikke er veldig ulik hverken Dash eller F-50
Har en del turer i ATR, og synes den minner mest om Dash 8-300 og F-50. Q400 er stillere og minner kanskje like mye om jet som propell.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2011, 14:03   #11
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,317
Default Re: ATR 42 og 72. Hvordan er de?

Q400 & SAAB 2000 är utan tvekan de två mest bekvämma propeller planen, bägge är dessutom snabba.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2011, 14:53   #12
danneh
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 81
Default Re: ATR 42 og 72. Hvordan er de?

För att få en "rättvis" jämförelse, så ska ju Q400 jämföras med ATR 72-500. LOT har inga 72-500, dock ett fåtal 42-500.
danneh is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2011, 16:26   #13
OleSR
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2009
Location: Larvik/Hønefoss
Posts: 243
Default Re: ATR 42 og 72. Hvordan er de?

Korrekt. Det gjelder vel både hastighet, og komfort i forbindelse med støynivå.
OleSR is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2011, 18:06   #14
ThomAAs
ScanFlyer Molded
 
ThomAAs's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 2,093
Default Re: ATR 42 og 72. Hvordan er de?

Har flydd med Binter Canarias sin 72-201 og 500. og Islas sin 72. Det er stor forskjell i støynivå i flyene fra 200 til 500. Men så har jeg ikke vært i Q400 så da er det vanskelig sammenligne. Men 500 syns jeg var helt ok.
__________________
ThomAAs
Flying the Norwegian way
ThomAAs is offline   Reply With Quote
Old 12-09-2011, 00:20   #15
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
Default

Takk for gode og informative innspill! Kom gjerne med flere. Der er altså -500 som gjelder. Jeg har registrert at DAT vil bruke -500 mellom RYG og TRD og -200 mellom RYG og BGO. Jeg får vel teste dem ut da
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 12-09-2011, 08:13   #16
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,132
Default Re: ATR 42 og 72. Hvordan er de?

Når jeg tenker meg om så logget jeg jo en del turer med Cimber mellom København og Karup for 8-10 år siden. Det var vel også ATR.

Når jeg har flydd ATR flere ganger uten at det har gjort særlig inntrykk på meg som jeg husker, hverken på godt eller vondt, betyr vel det at de fungerer greit.
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 12-09-2011, 13:03   #17
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: ATR 42 og 72. Hvordan er de?

Min erfaring begrenser seg til ATR42-200, ATR72-200, Dash-8-100, Dash-8-300 og Dash-8-Q400, og for den førstnevnte inkluderer det også en tur på klapp. Siden noen her nevnte Saab 2000, så er også den typen inkludert i portefolioen sammen med Saab 340, Fokker 50, Fokker Friendship, Jetstream 31/32 og Jetstream 41. Alle har gode og dårlige sider. Q400 er kanskje stille, den er en riktig ku å lande - å flare riktig kan den ikke uten å få tail strike og derfor så bunner fjæring på absolutt alle landing jeg har vært med på (for kort slaglengde på fjæringen). ATR er mye mykere under landing, men så blir de vinglete på grunn av liten sporvidde sammenlignet med de flyene som har hovedundersteller i motorpodene (som f.eks. Q400).

I cockpit til ATR er det overraskende god plass på klapp (sammenlignet 737 i hvert fall), men som klappsitter får du oppgavene å være operatør for åpning av takluke og nødtau ved eventuell ulykke. Adgangen til cockpit fra kabin er også spesiell - på en "hengebru" gjennom lasterommet. Støymessig var det forbausende stille i cockpit på ATR42-200.

Det er klart at fly med fire-bladede propeller har en ulempe når det gjelder støy samlignet med de som har seksbladede. Med andre ord er Saab 2000, Q400, 500/600-seriene til ATR og Fokker 50 være mer støysvake enn firbladede varianter som f.eks. Saab 340. Midt i mellom befinner Jetstream 41 seg som har femblader på propellene. Men også hvilken plassering du har i kabinen kan gjøre mye på støynivået, og for å teste det er det bare å bevege litt på hodet mens du sitter i setet. Du vil merke forskjell i støynivå på bare et slikt begenset område.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 12-09-2011, 20:57   #18
KjetilK
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 396
Default Re: ATR 42 og 72. Hvordan er de?

jeg landet på Gran Canaria i noen-og-tredve-knopp vind med en 737, og tok av med en Binter Canarias ATR-72 (husker ikke variant) et par timer senere. Da hadde det nok stilnet betraktelig, men det knaka og spratt noe ettertrykkelig...

Jeg fløy også ATR 72-500 på Madagaskar. Pene og velholdte fly vil jeg si, men de kjentes ut som en kork i storm på den nokså heftige solgangsbrisen der nede. Så mitt inntrykk er at man føler at man lever hvis det blåser... :-)
KjetilK is offline   Reply With Quote
Old 13-09-2011, 06:39   #19
Nick Figaretto
ScanFlyer Silver
 
Nick Figaretto's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
Default Re: ATR 42 og 72. Hvordan er de?

ATR har hatt en stygg historikk med ulykker i isingsforhold.
__________________
.
Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...



-o-O-o-
Nick Figaretto is offline   Reply With Quote
Old 13-09-2011, 08:47   #20
ony
Newcomer
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1
Default Re: ATR 42 og 72. Hvordan er de?

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Jeg har hatt 15 turer i ATR 72 - og jeg kan ikke si at jeg liker flyet spesielt godt. De fleste turene har vært med LOT og i tillegg til et høyt støynivå og intens dirring om bord, er maskinene deres ganske slitne. Det er selvsagt best å sitte bakerst, akkurat som med Dash-8Q400, og bråket avhenger jo også av værforhold, som TCAS påpeker. Synes riktignok at ATR 72 holder seg veldig stabil i luften, langt bedre enn erfaringene jeg har med Fokker 50. Det som kanskje irriterer mest er at de er så trege - bruker nesten dobbelt så lang tid som f.eks. CRJ-700 på distansen Frankfurt-Wrcolaw, som jeg har fløyet en del.
Er der ikke mest støj / bråk bagest i kabinen?
ony is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Tarom erstatter ATR med ATR og annet flåtenytt Someone Flyforum 3 21-11-2024 19:57
ATR tilbyr ATR 42-600 STOL - Noe for Widerøe eller kortbaner? Belarnion Flyforum 36 14-11-2024 17:00
ATR planlegger en "ATR-92" Someone Flyforum 14 12-05-2011 22:17
"ATR 92" CK Flyforum 6 31-10-2007 11:15
QI ATR dampdrevet! Guest Flyforum 0 21-01-2005 11:45


All times are GMT +2. The time now is 23:26.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.