![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2011
Posts: 83
|
![]()
Jeg ser at ATR planlegger en ATR 42-600S med rullebanekrav på 800m. Noe for Widerøe?
"Toulouse, June 21, 2017 – ATR is finalising the evaluation for the launch of a version of the ATR 42-600 with enhanced Short Take-Off and Landing (STOL) capabilities. The regional turboprop aircraft manufacturer is ready to offer this new version, the ATR 42-600S, to its current and potential customers." http://www.atraircraft.com/newsroom/...s-1452-en.html
__________________
F-ENBO3, F-ENBO4, F-ENRS1, F-ENSH2, F-ENVR1 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,258
|
![]()
Med de dårlige egenskapene ATR har i nordnorsk og vestnorsk vær, kan jeg ikke se for meg dette er realistisk for Widerøe. Med mindre de har gjort noe revolusjonerende...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,335
|
![]()
Jo, dette er nok attraktivt for Widerøe. De trenger flere alternativer når de skal vurdere og beslutte en erstatning for dagens kortbaneflåte.
Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2012
Posts: 532
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,625
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2012
Posts: 372
|
![]()
Problemet med spørsmålet om nye flytyper (tunge investeringer)er at kortbanenettet i stor grad er politiker styrt igjennom anbudsprosesser, beslutninger om nedleggelse av flyplasser, forlengelse av rullebaner, utbygging av alternativ infrastruktur etc. Investeringsmiljøet tilsier m.a.o at investeringer basert på en 20-30 år tidshorisont er usikkert.
Jeg antar derfor at WF, sammen med Bombardier,ser på mulighetene for å modifiserer nåværende materiell via et trinnvis oppgraderings program og at ATR nok er noe mer usikkert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,258
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,625
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,112
|
![]()
Link til ATR pressemelding:
http://www.atraircraft.com/newsroom/...s-1452-en.html Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,258
|
![]() Quote:
Forholder meg åpen, men skeptisk, til om Widerøe ville klart seg like bra. Tiden vil vel vise, men for meg personlig virker det som en dårlig ide. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2009
Posts: 799
|
![]()
Er vel forskjell på 42 og 72, eller er samband og anetenneplassering helt lik?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,839
|
![]()
ATR er et steg nærmere en STOL variant av ATR som kan operere på rullebaner på 800 meter. Men er fortsatt uten launch customer.....
https://www.flightglobal.com/news/ar...ariant-455442/ Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
Posts: 7,504
|
![]()
Regner med flere kunder sitter å venter på at Viking Air kommer med ny forbedret versjon av Q200.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,258
|
![]()
Silence speaks louder than words...
![]()
__________________
Spoiler mixer |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2013
Posts: 87
|
![]()
Kan aldri tenke meg Widerøe en gang vurderer ATR til vinteroperasjon i Norge. Har ikke sett hvilke deler av flyet som blir modifisert for å gi den STOL egenskaper, men skal mye til for å gjøre den enkel å operere under de isingsforhold en kan oppleve her deler av året.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Newbie
Join Date: Jul 2015
Posts: 171
|
![]()
Skal mye til for at jeg setter meg i en ATR her i nord, tar heller Hurtigruta...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
|
![]()
Hva baserer du din beslutning om dette på?
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2008
Posts: 422
|
![]()
ATR har dårlig rykte på seg når det gjelder ising. Det har vært et par meget alvorlige hendelser i Norge med disse flyene. Søk etter «ATR» og «ising», så får du opp flere nyhetsartikler om dette.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
Posts: 7,504
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Indigo bestiller 50 ATR-72-600 | Someone | Flyforum | 2 | 17-11-2017 12:11 |
Braathens Regional ATR 42-600 SE-MKA | AndersNilsson | Bilder & foto | 1 | 12-11-2015 18:07 |
ATR 72-600 accident idag! | SE-SAM | Samlerhjørnet | 0 | 04-02-2015 15:34 |
Lion Air bestiller 40 ATR-72-600 | Someone | Flyforum | 2 | 01-12-2014 11:50 |
ATR lanserer -600 serien! | LN-AFG | Flyforum | 9 | 04-10-2007 08:40 |