![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
ATR planlegger å strekke deres ATR-serie ved å introdusere en 90-seters turbopropp
http://www.flightglobal.com/articles...turboprop.html Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Da tar det i så fall ikke lang tid før man får se "Q400 XL" fra Bombardier som de såvidt har snakket om tidligere.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Det har vært stille om Q400 stretchen i det siste, jeg tror nok de konsentrerer seg om CSeries framover.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg foretrækker ATR42/72 over Dash8, så jeg ser frem til en ATR92!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Legal Eagle
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
For det første synes jeg at den komiske måde Dash8 ser ud på, særligt motorkassen og propellen under vingen. En anden ting er at jeg synes det er ubehageligt at sidde på vistnok række 8 i Q400, lige ud for propellen. Jeg tænker altid over hvad der vil ske, hvis sådan en propel ryger igennem skroget og jeg sidder på sædet lige inden på den anden side. Der var vist en enkelt tilskadekommen person ved et af SAS' Q400-uheld pga dette.
ATR betragter jeg som en gedigen klassiker, og jeg har fløjet ATR med mange eksotiske selskaber, fx VN og QT. Min første flyvetur var også med ATR42 (QI CPH-SGD). Fokker50 har jeg i øvrigt aldrig brudt mig særligt meget om. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Har jobbat både med ATR och Dash nu i 5 år.
Vissa saker är det bara som en Fransk tillverkar inte förstår. Eftersom man inte har et sätt att kunna strömsätta / värma maskinen så kommer operatorörena att då och då att låta dem gå kalla. Det skulle indikera att all utrustning ombord måste tåla kyla/hetta. Detta har man inte tänkt på i ATR:n. I stället för en stadig järnrör i vatten systemet har man satt in ett tunt (dyrt) bland metall rör som bara tål 1 bars tryck iställer för 3,5 bar som nästan är standard på alla flygmaskiner. Detta orsakade det att vi stängde hela vatten systemet för hela vintern. Dash har ändå en APU man kan köra och hålla pax och system uppvärmda med. Också flight level med Dash är bekvämare med en Dash. Och ta mig inte tillbaka till -201 serien på ATR. Vilken hemsk sak...... |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Crusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Om en propell fyker inn i kabinen spiller det neppe noen stor rolle om du sitter i en Dash eller en ATR.
At Dashen har APU, ihvertfall alle Q400, høres jo i utgangspunktet bra ut. Men erfaring i eget selskap er elendeig reliability på APUen som er installert. Så ofte må man klare seg uten siden den kan flys lenge uten med MEL-release. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Men naturligvis er mine iagttagelser stærkt subjektive! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
ATR har enda bedre løsning enn APU, man kan la høyre motor gå med propellbrems som medfører at både strøm, varmluft og elektrisitet er tilgjengelig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Newcomer
|
![]()
Haha, kom over denne. Noen har visst satt en i produksjon: http://www.cardatabase.net/modifieda...hp?id=00000116 -en liten bommert det med modellnavnet på haleroret da.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Dash8/ATR !
Plasseringen av hovedhjul i vingene kontra i kroppen ? Ulemper/fordeler osv ?? |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Hadde vært tøft med ATR-92! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Legal Eagle
|
![]() Quote:
Vinger: Man får den sporvidden man vil ha, men lange bein gir økt vekt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Tarom erstatter ATR med ATR og annet flåtenytt | Someone | Flyforum | 3 | 21-11-2024 19:57 |
ATR tilbyr ATR 42-600 STOL - Noe for Widerøe eller kortbaner? | Belarnion | Flyforum | 36 | 14-11-2024 17:00 |
"Pinne" under skroget bak på ATR-72 | NorFlight | Flyteknisk forum | 5 | 02-02-2016 14:49 |
ICAO planlegger "aircraft tracking" | 1944vintage | Flyforum | 1 | 26-09-2015 21:59 |
"Operasjon V for Vanvidd" - noen som kjenner til denne norske "flyfilmen"? | Falcon | Flyhistorisk forum | 6 | 27-12-2009 20:28 |