![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
|
![]()
Det er meningen at 737-900ER i kombinasjon med 787 erstatter 757 som ikke lenger produseres (hovedsakelig 757-200-->737-900ER og 757-300-->787-8).
Lurer litt på hvordan spesifikasjonene på 737en er i forhold til 757, spesielt med tanke på range. 757 har jo vært svært populært som long-haul fly blant små eller nystartede selskap, samt på litt tynne ruter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Legal Eagle
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
|
![]()
Det er vel 797-3 som etter planen blir direkte erstatter for 757-200 og 797-4 som skal erstatte 757-300. (Tror vi)
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Legal Eagle
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
|
![]()
Rekkevidden på 737-900er: ca 6000 km
757-200: ca 7000 km |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
|
![]()
Tror du har hoppet over en generasjon nå. 797 er da arvtageren til 737, og det er vel en ganske god stund til denne kommer på vingene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,399
|
![]()
Det var Boeings mening, men det ble ikke helt som de hadde tenkt seg. Imidlertid gjør den greit jobben transcon USA og det var det som opprinnelig var målet. At 757'en skulle bli så populær på 'lange' ruter kom nok noe overraskende på Boeing og den populariteten tok ikke av før 757'ens skjebne var beseglet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Legal Eagle
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
|
![]()
797 ser ut til å komme i fire versjoner og bli arvtager til både 737 (-700 og -800) og 757 (-200 og -300). Og 787 (Y2), som du nevner, er vel samme generasjon som 797 (Y1). 787-8 har to midtganger, er mye større og har godt over dobbelt så lang rekkevidde som 757-300, så det er ikke en erstatter for 757.
Last edited by RWY 24; 15-05-2011 at 08:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
|
![]()
Det var vel enighet om at det er tvilsomt om den største 797-utgaven vil bli en realitet i tråden som omhandler det.
I følge Wikipedia skal det være mulig å stappe 289(!) seter inn i en 757-300 (for de som liker å torturere passasjerene sine), noe som er mer enn 787-8. Arrester meg om dette er feil, det var de eneste konkrete tallene jeg fant. Fin forklaring fra LN-MOW forresten ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Legal Eagle
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
|
![]()
Rekkevidde
753: 6000 km (RR), 6500 km (PW) 788: 15000 km Max avgangsvekt 753: 122,5 tonn 788: 228 tonn Last edited by RWY 24; 15-05-2011 at 01:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,514
|
![]()
Har 737-900 denne rekkevidden med 200pax med bagasje? Jeg går rundt å innbiller meg at den går over MTOW dersom den har fulle tanker og er fullastet. Slik at rekkevidden i praksis blir såpas mye kortere at den ikke kan brukes trans atlantisk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
|
![]()
Heisann!
Som nevnt i tidligere innlegg saa maa dere gaa inn paa denne web siden for aa se et komplett bilde av payload/range performance: http://www.boeing.com/commercial/air...ps/737sec3.pdf Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets! |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,554
|
![]() Quote:
Spesielt med tanke på alle forsinkelsene på 787..... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,316
|
![]()
Boeing 757-200 fick ett nytt liv i samband med att det blev möjligt att montera Winglets på dem., särskillt för Atlantflygningar. Räckvidden ökade och bränsleåtgången minskade.
Den längsta non-stop Boeing 757-200 linje jag känner till är Finnairs HEL-YYZ-HEL. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Legal Eagle
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
|
![]() Quote:
Det er vel dette Boeing tar konsekvensen av nå som det ser ut til at 793 og 794 ikke blir 737NNG, men 757NG. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,514
|
![]()
Jeg blir ikke overrasket dersom 757 erstatterne av 797 blir de som lanseres først/kommer først i produksjon, i alle fall 752nerstatteren.
Forøvrig tror jeg de blir hetende 797-2, 797-3 797-4 og 797-5 Boeing har jo ikke lansert noe -7x7-100 siden 747 og i dette tilfellet vil de nok ha nummeret i beredskap i tilfelle det skal lages en ny smågris |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Boeing 737-900ER - pro & contra | Blubird | Flyteknisk forum | 9 | 16-02-2010 17:04 |
Futura med Europas foerste 737-900ER's | LN-MOW | Flyforum | 4 | 15-05-2008 23:58 |
737-900ER sertifisert av FAA | LN-MOW | Flyforum | 8 | 23-05-2007 10:58 |
737-900ER rullet ut ... | LN-MOW | Flyforum | 14 | 09-08-2006 22:53 |
Sky Airlines kjøper 737-900ER | CK | Flyforum | 0 | 09-06-2006 08:09 |