Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 14-05-2011, 22:44   #1
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default 757 vs 737-900ER

Det er meningen at 737-900ER i kombinasjon med 787 erstatter 757 som ikke lenger produseres (hovedsakelig 757-200-->737-900ER og 757-300-->787-8).

Lurer litt på hvordan spesifikasjonene på 737en er i forhold til 757, spesielt med tanke på range. 757 har jo vært svært populært som long-haul fly blant små eller nystartede selskap, samt på litt tynne ruter.
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 14-05-2011, 23:47   #2
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
Default

Det er vel 797-3 som etter planen blir direkte erstatter for 757-200 og 797-4 som skal erstatte 757-300. (Tror vi)
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2011, 00:00   #3
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
Default

Rekkevidden på 737-900er: ca 6000 km
757-200: ca 7000 km
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2011, 00:07   #4
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: 757 vs 737-900ER

Tror du har hoppet over en generasjon nå. 797 er da arvtageren til 737, og det er vel en ganske god stund til denne kommer på vingene.
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2011, 00:28   #5
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,399
Default Re: 757 vs 737-900ER

Det var Boeings mening, men det ble ikke helt som de hadde tenkt seg. Imidlertid gjør den greit jobben transcon USA og det var det som opprinnelig var målet. At 757'en skulle bli så populær på 'lange' ruter kom nok noe overraskende på Boeing og den populariteten tok ikke av før 757'ens skjebne var beseglet.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2011, 00:36   #6
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
Default

797 ser ut til å komme i fire versjoner og bli arvtager til både 737 (-700 og -800) og 757 (-200 og -300). Og 787 (Y2), som du nevner, er vel samme generasjon som 797 (Y1). 787-8 har to midtganger, er mye større og har godt over dobbelt så lang rekkevidde som 757-300, så det er ikke en erstatter for 757.

Last edited by RWY 24; 15-05-2011 at 08:23.
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2011, 01:09   #7
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: 757 vs 737-900ER

Det var vel enighet om at det er tvilsomt om den største 797-utgaven vil bli en realitet i tråden som omhandler det.

I følge Wikipedia skal det være mulig å stappe 289(!) seter inn i en 757-300 (for de som liker å torturere passasjerene sine), noe som er mer enn 787-8. Arrester meg om dette er feil, det var de eneste konkrete tallene jeg fant.

Fin forklaring fra LN-MOW forresten
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2011, 01:35   #8
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
Default

Rekkevidde
753: 6000 km (RR), 6500 km (PW)
788: 15000 km
Max avgangsvekt
753: 122,5 tonn
788: 228 tonn

Last edited by RWY 24; 15-05-2011 at 01:54.
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2011, 10:38   #9
Futura
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,514
Default Re: 757 vs 737-900ER

Quote:
Originally Posted by RWY 24 View Post
Rekkevidden på 737-900er: ca 6000 km
757-200: ca 7000 km
Har 737-900 denne rekkevidden med 200pax med bagasje? Jeg går rundt å innbiller meg at den går over MTOW dersom den har fulle tanker og er fullastet. Slik at rekkevidden i praksis blir såpas mye kortere at den ikke kan brukes trans atlantisk.
Futura is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2011, 14:36   #10
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: 757 vs 737-900ER

Heisann!

Som nevnt i tidligere innlegg saa maa dere gaa inn paa denne web siden for aa se et komplett bilde av payload/range performance: http://www.boeing.com/commercial/air...ps/737sec3.pdf

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2011, 08:33   #11
C130
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,554
Default Re: 757 vs 737-900ER

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
At 757'en skulle bli så populær på 'lange' ruter kom nok noe overraskende på Boeing og den populariteten tok ikke av før 757'ens skjebne var beseglet.
Litt synd, og litt pussig at ikke Boeing har vurdert å gjenoppta produksjonen av 757 når de ser hvor populær denne har blitt.
Spesielt med tanke på alle forsinkelsene på 787.....
C130 is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2011, 10:24   #12
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,316
Default Re: 757 vs 737-900ER

Boeing 757-200 fick ett nytt liv i samband med att det blev möjligt att montera Winglets på dem., särskillt för Atlantflygningar. Räckvidden ökade och bränsleåtgången minskade.
Den längsta non-stop Boeing 757-200 linje jag känner till är Finnairs HEL-YYZ-HEL.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2011, 14:42   #13
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
Default

Quote:
Originally Posted by C130 View Post
Litt synd, og litt pussig at ikke Boeing har vurdert å gjenoppta produksjonen av 757 når de ser hvor populær denne har blitt.
Spesielt med tanke på alle forsinkelsene på 787.....
Ja, det er jo det, men det har vel med timing og disponeringer av folk og andre ressurser å gjøre. Planen var nok at 739 skulle overta, men så begynte altså markedet å bruke flyet på en annen måte enn Boeing hadde forutsett. Og da var det for sent.

Det er vel dette Boeing tar konsekvensen av nå som det ser ut til at 793 og 794 ikke blir 737NNG, men 757NG.
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2011, 16:59   #14
Futura
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,514
Default Re: 757 vs 737-900ER

Jeg blir ikke overrasket dersom 757 erstatterne av 797 blir de som lanseres først/kommer først i produksjon, i alle fall 752nerstatteren.
Forøvrig tror jeg de blir hetende 797-2, 797-3 797-4 og 797-5 Boeing har jo ikke lansert noe -7x7-100 siden 747 og i dette tilfellet vil de nok ha nummeret i beredskap i tilfelle det skal lages en ny smågris
Futura is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Boeing 737-900ER - pro & contra Blubird Flyteknisk forum 9 16-02-2010 17:04
Futura med Europas foerste 737-900ER's LN-MOW Flyforum 4 15-05-2008 23:58
737-900ER sertifisert av FAA LN-MOW Flyforum 8 23-05-2007 10:58
737-900ER rullet ut ... LN-MOW Flyforum 14 09-08-2006 22:53
Sky Airlines kjøper 737-900ER CK Flyforum 0 09-06-2006 08:09


All times are GMT +2. The time now is 08:18.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.