Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 16-04-2011, 12:35   #1
Fysikeren
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Location: København
Posts: 697
SAS SAS interkontinental

Hej

Så er det jo offentliggjort at SAS lukker Dubai-ruten. Til næste vinter har SAS ti fly i flåden, og her går fem til de amerikanske ruter, en til Beijing og tre til ruterne mod Bangkok og Tokyo, ni i alt.

Hvad skal den tiende lave? Shanghai er udsat til når den sidste kommer hjem. Flere afgange over atlanten eller måske fire gange ugentligt til Delhi? Eller bare reserve?

Lars

Last edited by Fysikeren; 16-04-2011 at 12:40. Reason: Min ipad kan vist ikke stave til interkontinental i overskriften ;)
Fysikeren is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2011, 12:38   #2
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
Default Re: SAS inkontental

San Francisco? Nei, det skjer vel samtidig som noen klare å fange Nessie, enhjørningen og den avskyelige snømannen!?
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2011, 13:07   #3
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: SAS interkontinental

Dubai hadde bare fire ukentlige flyvninger (tre tidligere år), så nedleggelse av ruten gir ikke så veldig mye kapasitet egentlig. Men SAS bruker den til å øke frekvensen fra København til Tokyo, Washington D.C. og Chicago, slik at alle ruter går daglig også gjennom vinteren.

Quote:
"Vi tog en tirsdag-frekvens ud af fartplanen til Tokyo for et par år siden. Den har vi længe villet have tilbage. Fremadrettet ser det fornuftigt ud på Japan, men det har måske taget længere tid for markedet at rette sig, end vi havde troet umiddelbart efter katastrofen. Men vi tror, at Japan kommer tilbage på fuld styrke," siger Per Møller Jensen, der er Vice President, Brand, Marketing & EuroBonus
http://check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=46014
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2011, 13:12   #4
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,000
Default Re: SAS interkontinental

De vil ha like mange neste vinter som denne. Og husk at i vintersesongen er det stort sett et fly ute av flåten på tungt vedlikehold. Så ved lukking av DXB er den frigjorte kapasiteten allerede spist opp. Husk også at OSL-EWR er 4x weekly neste vinter, hvilket ikke ble fløyet i år
Someone is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2011, 13:18   #5
Fysikeren
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Location: København
Posts: 697
SAS Re: SAS interkontinental

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Og husk at i vintersesongen er det stort sett et fly ute av flåten på tungt vedlikehold.
Det forklarer en del. Desværre et kedeligt svar for os der vil have flere ruter

Lars
Fysikeren is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2011, 14:45   #6
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,946
Default Re: SAS interkontinental

Er dette tiende det flyet som flakser rundt i Australia? Eller kommer det senere inn et fly nr 11?
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2011, 14:52   #7
Fysikeren
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Location: København
Posts: 697
SAS Re: SAS interkontinental

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Er dette tiende det flyet som flakser rundt i Australia? Eller kommer det senere inn et fly nr 11?
Som nummer 11.

Lars
Fysikeren is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2011, 22:50   #8
LN-AFG
ScanFlyer Gold
 
LN-AFG's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
Default Re: SAS interkontinental

Vel SAS det er en god del A330-200 med RR motorer ledig på leasing markedet nå. SFO kan gjennomføres ganske snart om viljen og pengene er der: http://www.airtrading.com/jta.htm#a330
__________________
Upcoming Flights:
LN-AFG is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2011, 22:54   #9
Fysikeren
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Location: København
Posts: 697
Default Re: SAS interkontinental

Interessant, troede det ville kræve noget længere horisont end det der antyder

Lars
Fysikeren is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2011, 13:14   #10
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: SAS interkontinental

Quote:
Originally Posted by LN-AFG View Post
Vel SAS det er en god del A330-200 med RR motorer ledig på leasing markedet nå. SFO kan gjennomføres ganske snart om viljen og pengene er der: http://www.airtrading.com/jta.htm#a330
Det er jo mer som skal til enn et fly...
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2011, 13:24   #11
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: SAS interkontinental

SAS hadde mange sjanser a leie flyene ogsa A330 som passer deres spesifikasjon. Men dersom du skal starte opp nye langruter, sa trenger du penger a innarbeide disse ruter. Uten finansiell spekk som selskap kan taere fra, er det ingen god ide a bare leie nye fly.

De siste tallene fra SAS IC har vaert utrolig svake. Jeg ser ingen grunnlag a leie na flere fly, selv om man klarer a fa de TOP forutsetninger pa plass...
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2011, 14:30   #12
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: SAS interkontinental

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
De siste tallene fra SAS IC har vaert utrolig svake. Jeg ser ingen grunnlag a leie na flere fly, selv om man klarer a fa de TOP forutsetninger pa plass...
Mulig det er OT, men det har jo vært nevnt her i flere år at SAS har hatt en tendens til å justere bokføringen for å kunne legge frem tall som passer forskjellige situajsoner med tanke på hvor "lønnsom" IC-trafikken er.

Er dette noe som er et tema enda, eller er det som er av tall nå reelle for hva som produseres og hva det bidrar i kassen med?

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2011, 18:49   #13
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: SAS interkontinental

Selv med "kreativ bokföring" sa forteller jo loadfactor en story som er entydelig. Og jeg vil anta at SAS ikke har triksed der...
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2011, 07:05   #14
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Re: SAS interkontinental

Quote:
Originally Posted by Fysikeren View Post
Som nummer 11.

Lars
Betyr dette at SAS er i gang med utsjekk av flere piloter og CA for A330/340 ?

Det må vel snart rekrutteres flere piloter,da det jo etter hva jeg har latt meg fortelle er mange som går ut i pensjon i 2011.
Eller har de mange med reduserte stillingsbrøker som de kan jekke opp til fulltid ?
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2011, 11:10   #15
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Re: SAS interkontinental

Quote:
Originally Posted by Utflyttet View Post
Mulig det er OT, men det har jo vært nevnt her i flere år at SAS har hatt en tendens til å justere bokføringen for å kunne legge frem tall som passer forskjellige situajsoner med tanke på hvor "lønnsom" IC-trafikken er.Er dette noe som er et tema enda, eller er det som er av tall nå reelle for hva som produseres og hva det bidrar i kassen med?-A
Vel, du er nok rimelig tett på nå A. Det er brudd i k-avtaleforandringene mellom SAS og pilotforeningene. I den anledning, så vil vi nok se "negativt" ladede meldinger fra SAS sin side som et ledd i krisemaksimeringen i tiden som kommer.

Quote:
Originally Posted by Farmer View Post
Betyr dette at SAS er i gang med utsjekk av flere piloter og CA for A330/340 ? Det må vel snart rekrutteres flere piloter,da det jo etter hva jeg har latt meg fortelle er mange som går ut i pensjon i 2011.
Eller har de mange med reduserte stillingsbrøker som de kan jekke opp til fulltid ?
Det blir endel tilskoling av nye piloter i tiden som kommer. Mest pga. pensjoner, men også pga. et vesentlig forhøyet sykefravær på langrutene.
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2011, 13:10   #16
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Re: SAS interkontinental

Er det mer sykefravær på langrutene enn på de korte?
Mer hos SAS enn selskap man kan sammenligne seg med på langruter?
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2011, 16:48   #17
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,946
Default Re: SAS interkontinental

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Selv med "kreativ bokföring" sa forteller jo loadfactor en story som er entydelig. Og jeg vil anta at SAS ikke har triksed der...
Er loadfactor på SAS IC dårlig? Synes gjennomgangstonen alltid har vært atden har vært så sinnsykt god, men at kostnadsbildet allikevel har gjort det ulønnsomt.

Har de ombestemt seg? Eller leser jeg innlegget ditt feil?
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2011, 17:21   #18
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,429
Default Re: SAS interkontinental

Loadfaktor har alltid vært høy, men tidligere proraterte SAS slik at hvis pax f.eks. reiste OSL-CPH-SEA så satt OSL-CPH igjen med en uforholdsmessig stor del av inntekten. Dette er visst justert - og 'plutselig' er IC lønnsomt ...

Regner med at det er dette han tenkte på ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2011, 22:08   #19
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Re: SAS interkontinental

Quote:
Originally Posted by Farmer View Post
Er det mer sykefravær på langrutene enn på de korte?Mer hos SAS enn selskap man kan sammenligne seg med på langruter?
Ja, mer på langrutene enn på kortrutene. Det året vi hadde med kun to fridager mellom slingene, steg fraværet radikalt. Det gikk visst opp fra 3%+/- til 9% (har hørt 14%), og SAS selv innså at man måtte øke til 3 dager fri mellom øst/vest-rutene. Swiss forsøkte seg også med denne løsningen, men det gikk "åt skogen" der også så vidt jeg har forstått.
Selv er min langtidssykemelding et resultat av kombinasjonen 2 piloter/2 fridager. Pluss endel andre saker, vel og merke.
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2011, 23:24   #20
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
Default Re: SAS interkontinental

Quote:
Originally Posted by FBU 4EVER View Post
Ja, mer på langrutene enn på kortrutene. Det året vi hadde med kun to fridager mellom slingene, steg fraværet radikalt. Det gikk visst opp fra 3%+/- til 9% (har hørt 14%), og SAS selv innså at man måtte øke til 3 dager fri mellom øst/vest-rutene. Swiss forsøkte seg også med denne løsningen, men det gikk "åt skogen" der også så vidt jeg har forstått.
Selv er min langtidssykemelding et resultat av kombinasjonen 2 piloter/2 fridager. Pluss endel andre saker, vel og merke.
No offence, men alle som jobber i SAS som deltar i slike diskusjoner bør gå inn på SAS portalen og sjekke opp statistikk.
For det du skriver her er feil.

Dette er ingen pissekonkuranse, men sykefraværet er høyere for kortrute gruppen. Det er stigende for begge grupper, men 14 prosent er det samme som å tro på julenissen, og har ingen rot i virkeligheten. Det er langt, langt lavere.
Jeg sitter nå med tallene foran meg.

Når det er sagt, sykefraværet er stigende. For flere grupper. Dette er noe vernetjeneste, selskap og ikke minst fagforeninger jobber med. Men det første man må begynne med er desverre å dementere rykter, synsing, og direkte feil.

Jeg er verneombud for kabin, men tallene for alle avdelinger sitter jeg på.
Noe som er positivt er at sykefraværet for SGH er synkende.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Variasjon i catering på SAS interkontinental kristian Småprat 7 17-04-2017 18:21
SAS satser på interkontinental charter til Evenes catocontrol Flyforum 87 13-03-2013 09:55
Definition på interkontinental rute Fysikeren Flyforum 10 05-03-2011 19:18
SAS Interkontinental vadheim Flyforum 20 07-10-2005 18:54
SAS: Interkontinental giver nu overskud! PP Flyforum 22 15-11-2004 21:14


All times are GMT +2. The time now is 02:54.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.