Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 13-10-2010, 23:04   #1
Flying-news
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 635
Default Flyr på kull

http://www.tu.no/energi/article262985.ece


GRØNNERE FLY: Flybransjen vil neppe komme så langt som dette, men flere selskaper jobber med å utvikle grønnere former for drivstoff. Sørafrikanske Sasol har nå utviklet et syntetisk drivstoff basert på kull, som kanskje kan være et første steg på veien mot renere luftfart. Foto: Simen Håkonsen

Quote:
Flyr på kull
Det første kommersielle «kulldrevne» flyet har tatt av i Sør-Afrika.

Sør-Afrikanske Sasol har for første gang flydd en kommersiell strekning med et «kulldrevet» fly.
I alle fall indirekte, for det er selvsagt ikke ansatt fyrbøtere som skuffer kull inn i ovner som på gamle damplokomotiv.
Sasol bruker derimot Fischer-Tropsch-prosessen til å produsere syntetisk flydrivstoff fra kull.
Hva sier dere? Er dette et steg i riktig retning?

Last edited by Flying-news; 13-10-2010 at 23:06.
Flying-news is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2010, 23:21   #2
T.A.K
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2009
Location: BGO
Posts: 441
Default Re: Flyr på kull

For meg er det akkurat det samme hva som er i tankene, så lenge de klarer å ha flyet i luften
T.A.K is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2010, 23:29   #3
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
Default Re: Flyr på kull

Vel - om bare produksjonsanlegget i Sør-Afrika får til en effektiv og brukbar co2-capturing og dertil tilpasset carbon storage i nærområdet, så er jo dette absolutt et steg i riktig retning. Det er lettere å fange co2 fra en fabrikk, enn fra et fly. Avsindig mye lettere.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2010, 04:24   #4
erikhb
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 149
Default Re: Flyr på kull

Nåja, drivstoff fremstilt ved hjelp av en F-T prosess vil vel avgi like mye CO2 som "vanlig" drivstoff.
I tillegg er jo også fremstillingsprosessen energikrevende, så totalt sett resulterer dette i økte utslipp.

Fordelen ved å fremstille drivstoff ved en slik prosess er først og fremst at man blir mer uavhengig av pris og tilgjengelighet av olje, ettersom det er en alternativ drivstoffkilde.

Prosessen ble utviklet i Tyskland under krigen, da det var vanskelig å skaffe olje. Kull, derimot, det hadde tyskerne mye av.
erikhb is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2010, 09:33   #5
Wishmaster
avsluttet
 
Wishmaster's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: avsluttet
Posts: 800
Default Re: Flyr på kull

Jo, det er riktig å tenke i andre baner enn olje-kraft. Oljen tar jo slutt før eller siden.
Det blir riktig å se på andre løsninger - og dertil andre drivstoffkilder.
"Man lever idag, og morgendagen er alt tomt." - Derfor bør en se på andre løsninger, fordi mennesket har gjort oss selv avhengig av strøm og fossile energikilder.
Wishmaster is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2010, 11:17   #6
LN-GBM
ScanFlyer Silver
 
LN-GBM's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KRS
Posts: 911
Default Re: Flyr på kull

Eneste problemet her er at det blir pokker så mye raking!

"Alle" har en oppfatning av at flybransken er en gammel fossil som ikke vil gjøre noe, men vi har jo sett at høyere oljepriser gir et spark til flere i en kostnadsfølsom bransje. Det har jo omtrent blitt testfløyet på alt fra kokosnøtter til bananer nå.
LN-GBM is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2010, 11:29   #7
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,027
Default Re: Flyr på kull

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Det er lettere å fange co2 fra en fabrikk, enn fra et fly. Avsindig mye lettere.
Det vil fortsatt være CO2 og andre ting som kommer ut av flymotoren. Dette handler vel først og fremst å finne andre energikilder enn olje. Muligens jeg er teit og ikke forstår, men jeg sliter fortsett med å se hvor miljøgevinsten er her. Spesielt når prosessen coal-to-liquid definitivt ikke er miljøvennlig

Quote:
Originally Posted by erikhb View Post
Prosessen ble utviklet i Tyskland under krigen, da det var vanskelig å skaffe olje. Kull, derimot, det hadde tyskerne mye av.
Sør Afrikanerene utviklet etter hva jeg har skjønt dette videre under boikotten av landet under Apartheid
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2010, 13:56   #8
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
Default Re: Flyr på kull

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Det vil fortsatt være CO2 og andre ting som kommer ut av flymotoren. Dette handler vel først og fremst å finne andre energikilder enn olje. Muligens jeg er teit og ikke forstår, men jeg sliter fortsett med å se hvor miljøgevinsten er her. Spesielt når prosessen coal-to-liquid definitivt ikke er miljøvennlig
Miljøgevinsten ved bruk av kull er (ekstremt) negativ, men det som er lovende er muligheten til å kunne videreutvikle prosessen til å bruke biomasse.
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2010, 16:08   #9
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
Default Re: Flyr på kull

Quote:
Originally Posted by erikhb View Post
Nåja, drivstoff fremstilt ved hjelp av en F-T prosess vil vel avgi like mye CO2 som "vanlig" drivstoff.
I tillegg er jo også fremstillingsprosessen energikrevende, så totalt sett resulterer dette i økte utslipp.

Fordelen ved å fremstille drivstoff ved en slik prosess er først og fremst at man blir mer uavhengig av pris og tilgjengelighet av olje, ettersom det er en alternativ drivstoffkilde.
Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Muligens jeg er teit og ikke forstår, men jeg sliter fortsett med å se hvor miljøgevinsten er her. Spesielt når prosessen coal-to-liquid definitivt ikke er miljøvennlig.
Jo, men når man flytter CO2-utslippene fra flyene langt oppe i troposfæren, og ned på bakken og i kontrollerte former, har vi i dag (og videre inn i framtiden) teknologi for å fange CO2'en. Se for deg en tilnærmet "propp" på pipa til fabrikken, endog veldig veldig forenklet. Det finnes mange forskjellige teknikker for dette, google is your friend or a PM to me Det sier seg selv at det er en kjempefordel å kunne fange CO2'en på denne måten, og dermed produsere CO2 på en fabrikk - i stedet for å ha mange millioner fly over hele jorda som ukontrollert slipper ut CO2.

Faktisk er det en så stor gevinst i slik CO2-capture at man tildels kan forsvare en større CO2-produksjon (netto) - hvis den er i en kontrollert form. Netto emissions til den globale atmosfæren blir mindre ved CO2-capture.

Altså en netto miljøgevinst, gitt at teknologien blir brukt og etterfølges.

Det er klart det også blir en miljøgevinst om et land kan produsere egen fuel, slik at man slipper transportkostander. Forenklet sett igjen, da det alt etter effektivitet kanskje vil bli eksport/import...
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2010, 21:00   #10
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,027
Default Re: Flyr på kull

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Jo, men når man flytter CO2-utslippene fra flyene langt oppe i troposfæren, og ned på bakken og i kontrollerte former, har vi i dag (og videre inn i framtiden) teknologi for å fange CO2'en. Se for deg en tilnærmet "propp" på pipa til fabrikken, endog veldig veldig forenklet.
På hvilken måte kommer det mindre CO2 utslipp i atmostfæren på denne måten? Det er fortsatt like mye brennstoff som brennen og blannt annet danner CO2 i 10.000meters høyde enten man lager drivstoffet, som her fortsatt er Jet-A1, av olje eller kull eller biomasse
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2010, 21:04   #11
Nick Figaretto
ScanFlyer Silver
 
Nick Figaretto's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
Default Re: Flyr på kull

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Jo, men når man flytter CO2-utslippene fra flyene langt oppe i troposfæren, og ned på bakken og i kontrollerte former, har vi i dag (og videre inn i framtiden) teknologi for å fange CO2'en. Se for deg en tilnærmet "propp" på pipa til fabrikken, endog veldig veldig forenklet. Det finnes mange forskjellige teknikker for dette, google is your friend or a PM to me Det sier seg selv at det er en kjempefordel å kunne fange CO2'en på denne måten, og dermed produsere CO2 på en fabrikk - i stedet for å ha mange millioner fly over hele jorda som ukontrollert slipper ut CO2.

Faktisk er det en så stor gevinst i slik CO2-capture at man tildels kan forsvare en større CO2-produksjon (netto) - hvis den er i en kontrollert form. Netto emissions til den globale atmosfæren blir mindre ved CO2-capture.

Altså en netto miljøgevinst, gitt at teknologien blir brukt og etterfølges.

Det er klart det også blir en miljøgevinst om et land kan produsere egen fuel, slik at man slipper transportkostander. Forenklet sett igjen, da det alt etter effektivitet kanskje vil bli eksport/import...

Hæ?

Flyet forbrenner jo drivstoffet alikevel når motorne går der oppe i det blå, så CO2-utslippet fra flyet må jo bli omtrent det samme uansett.

Formelen for olje er CxHy, og uansett hva man gjør med oljen, kan man jo umulig få fjernet karbonet fra drivstoffet, når 80-90 % av massen i oljen er karbon og resten hydrogen.

Selve forbrenningen innebærer at karbonet binder seg med oksygen fra atmosfæren, og dermed får man CO2.

hvis karbonet blir fjernet fra oljen - hva er det motorene forbrenner da?

Dette ser rart ut.
__________________
.
Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...



-o-O-o-
Nick Figaretto is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2010, 21:18   #12
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
Default Re: Flyr på kull

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
På hvilken måte kommer det mindre CO2 utslipp i atmostfæren på denne måten? Det er fortsatt like mye brennstoff som brennen og blannt annet danner CO2 i 10.000meters høyde enten man lager drivstoffet, som her fortsatt er Jet-A1, av olje eller kull eller biomasse
Syntetfuel'en er så vidt jeg har fått med meg "renere" etter forbrenning i motorene - dvs at CO2 utslippene direkte fra flyene er mindre enn hva det er med vanlig fuel. Altså mindre utslipp, gitt at man fanger CO2'en som dannes under selve produksjonen på fabrikken
Polaris is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
A400M flyr Falcon Flyforum 35 11-12-2024 09:40
NAX flyr via Sverige, SAS flyr Norge ENBO Register- og ATC-Forum 16 29-12-2011 01:33
Tiden flyr! OMW Bilder & foto 2 17-09-2007 00:01
Flyr i blinde sirpjalle Flyforum 3 01-06-2007 03:36
Hjelp, vi flyr Trety Flyforum 0 09-06-2006 09:07


All times are GMT +2. The time now is 02:45.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.