![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2010
Posts: 635
|
![]()
http://www.tu.no/energi/article262985.ece
![]() GRØNNERE FLY: Flybransjen vil neppe komme så langt som dette, men flere selskaper jobber med å utvikle grønnere former for drivstoff. Sørafrikanske Sasol har nå utviklet et syntetisk drivstoff basert på kull, som kanskje kan være et første steg på veien mot renere luftfart. Foto: Simen Håkonsen Quote:
Last edited by Flying-news; 13-10-2010 at 23:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2009
Location: BGO
Posts: 441
|
![]()
For meg er det akkurat det samme hva som er i tankene, så lenge de klarer å ha flyet i luften
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
|
![]()
Vel - om bare produksjonsanlegget i Sør-Afrika får til en effektiv og brukbar co2-capturing og dertil tilpasset carbon storage i nærområdet, så er jo dette absolutt et steg i riktig retning. Det er lettere å fange co2 fra en fabrikk, enn fra et fly. Avsindig mye lettere.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2007
Posts: 149
|
![]()
Nåja, drivstoff fremstilt ved hjelp av en F-T prosess vil vel avgi like mye CO2 som "vanlig" drivstoff.
I tillegg er jo også fremstillingsprosessen energikrevende, så totalt sett resulterer dette i økte utslipp. Fordelen ved å fremstille drivstoff ved en slik prosess er først og fremst at man blir mer uavhengig av pris og tilgjengelighet av olje, ettersom det er en alternativ drivstoffkilde. Prosessen ble utviklet i Tyskland under krigen, da det var vanskelig å skaffe olje. Kull, derimot, det hadde tyskerne mye av. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
avsluttet
Join Date: Jan 2008
Location: avsluttet
Posts: 800
|
![]()
Jo, det er riktig å tenke i andre baner enn olje-kraft. Oljen tar jo slutt før eller siden.
Det blir riktig å se på andre løsninger - og dertil andre drivstoffkilder. "Man lever idag, og morgendagen er alt tomt." - Derfor bør en se på andre løsninger, fordi mennesket har gjort oss selv avhengig av strøm og fossile energikilder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Location: KRS
Posts: 911
|
![]()
Eneste problemet her er at det blir pokker så mye raking!
![]() "Alle" har en oppfatning av at flybransken er en gammel fossil som ikke vil gjøre noe, men vi har jo sett at høyere oljepriser gir et spark til flere i en kostnadsfølsom bransje. Det har jo omtrent blitt testfløyet på alt fra kokosnøtter til bananer nå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,032
|
![]() Quote:
Sør Afrikanerene utviklet etter hva jeg har skjønt dette videre under boikotten av landet under Apartheid |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
|
![]() Quote:
Quote:
![]() Faktisk er det en så stor gevinst i slik CO2-capture at man tildels kan forsvare en større CO2-produksjon (netto) - hvis den er i en kontrollert form. Netto emissions til den globale atmosfæren blir mindre ved CO2-capture. Altså en netto miljøgevinst, gitt at teknologien blir brukt og etterfølges. Det er klart det også blir en miljøgevinst om et land kan produsere egen fuel, slik at man slipper transportkostander. Forenklet sett igjen, da det alt etter effektivitet kanskje vil bli eksport/import... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,032
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
|
![]() Quote:
Hæ? Flyet forbrenner jo drivstoffet alikevel når motorne går der oppe i det blå, så CO2-utslippet fra flyet må jo bli omtrent det samme uansett. Formelen for olje er CxHy, og uansett hva man gjør med oljen, kan man jo umulig få fjernet karbonet fra drivstoffet, når 80-90 % av massen i oljen er karbon og resten hydrogen. Selve forbrenningen innebærer at karbonet binder seg med oksygen fra atmosfæren, og dermed får man CO2. hvis karbonet blir fjernet fra oljen - hva er det motorene forbrenner da? Dette ser rart ut.
__________________
. Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...-o-O-o-
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
A400M flyr | Falcon | Flyforum | 35 | 11-12-2024 09:40 |
NAX flyr via Sverige, SAS flyr Norge | ENBO | Register- og ATC-Forum | 16 | 29-12-2011 01:33 |
Tiden flyr! | OMW | Bilder & foto | 2 | 17-09-2007 00:01 |
Flyr i blinde | sirpjalle | Flyforum | 3 | 01-06-2007 03:36 |
Hjelp, vi flyr | Trety | Flyforum | 0 | 09-06-2006 09:07 |