Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 14-12-2009, 14:33   #1
Falcon
ÜberScanFlyer
 
Falcon's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
Airbus A400M flyr

Quote:

Grizzly tok endelig av

Airbus kan puste lettet ut: A400M gjennomførte en vellykket jomfrutur i formiddag.
http://www.tu.no/motor/article231268.ece
Falcon is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2009, 14:43   #2
LN-AFG
ScanFlyer Gold
 
LN-AFG's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
Default Re: A400M flyr

Kremt, det gjorde da vitterlig flyet på fredag alt.
__________________
Upcoming Flights:
LN-AFG is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2009, 14:45   #3
BU9001/V2.0
ScanFlyer Gold
 
BU9001/V2.0's Avatar
 
Join Date: May 2005
Posts: 1,129
Default Re: A400M flyr

http://www.youtube.com/watch?v=9MT2HjJcdYY&NR=1
BU9001/V2.0 is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2009, 15:04   #4
ENGM 911
ScanFlyer Rusty
 
ENGM 911's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
Default Re: A400M flyr

Herlig maskin, og når får Norge slike?
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈
ENGM 911 is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2009, 15:09   #5
Falcon
ÜberScanFlyer
 
Falcon's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
Default Re: A400M flyr

Joda, first flight var på fredag. Jeg trodde det hadde gått forumet hus forbi, men jaggu er det ikke oppdateringer i motortest-tråden:

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=11072

ENGM 911: Når helvete fryser over.
Falcon is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2009, 15:15   #6
Desk pilot
ScanFlyer Crusty
 
Desk pilot's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,128
Default Re: A400M flyr

Flott videoreportasje! Med henvisning til 787-tråden: Er ikke den neseseksjonen litt vel flat og butt og u-Caravelsk til å komme fra Frankrike?
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2009, 15:16   #7
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,181
Default Re: A400M flyr

Hm. Halen minner mye om Globemaster...
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2009, 15:44   #8
A346
ScanFlyer Silver
 
A346's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 646
Default Re: A400M flyr

Hvorfor har de ikke tatt inn hjulene mon tro?
A346 is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2009, 16:46   #9
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,616
Default Re: A400M flyr

Gratulerer til Airbus og Europa,
Et vanskelig prosjekt har omsider kommer inn i en ny positiv fase.
For Europa og europeisk teknologi er dette en milepæl som det er grunn til å feire.
Verden er tjent med at det er konkuranse også på transportfly sektoren.
Flott reportasje de har lagt ut på tub'en.
Gleder meg til å se den nye kjerra på et flystevne i Europa til neste år.

Det er helt vanlig og av risiko hensyn og ikke felle inn hjulene på første prototype flyging.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2009, 16:59   #10
Flopp
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 218
Default Re: A400M flyr

Det er jo helt tydelig at flydesignere sliter for tiden, det er ikke mye nytt. Har vi kommet så langt at vi ikke kommer lenger?

A400M er jo en kopi av C130 med en touch av C17.
Flopp is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2009, 17:18   #11
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: A400M flyr

Det er da vesentlige forskjeller mellom de forskjellige militære transportflyene Flopp, se f.eks. på payload

C-27J: 11 500 kg
C-130J: 19 900 kg
A400M: 37 000 kg
Il-76D: 50 000 kg
C-17: 77 500 kg
An-22: 80 000 kg
C-5: 122 470 kg
An-124: 150 000 kg
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2009, 17:23   #12
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: A400M flyr

Har du en oversikt over cargohold-volum på disse maskinene -KGL?
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2009, 17:25   #13
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: A400M flyr

Nå skal det sies at dette er et transportfly, og er ikke ment for å være et designikon. Er ikke så stor forskjell på varebiler heller om du er med på sammenlikninga.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2009, 18:46   #14
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default Re: A400M flyr

Hvorfor ser det ut som om propellene på motor 1 og 2, samt 3 og 4 går motsatt vei? Er det tilfellet, eller er det forskjellig fart på propellene som gjør at det ser slik ut - på film?
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2009, 18:52   #15
brendas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
Default Re: A400M flyr

Quote:
Originally Posted by Flopp View Post
Det er jo helt tydelig at flydesignere sliter for tiden, det er ikke mye nytt. Har vi kommet så langt at vi ikke kommer lenger?

A400M er jo en kopi av C130 med en touch av C17.
Eksteriøret på flymaskiner designes ikke for at de skal se bra ut, de designes slik at de blir så aerodynamiske som mulig, at en oppfyller behovet en har til internt volum, samtidig som flyet strukturelt blir så lett som mulig.

Quote:
Originally Posted by seilfly View Post
Hvorfor ser det ut som om propellene på motor 1 og 2, samt 3 og 4 går motsatt vei? Er det tilfellet, eller er det forskjellig fart på propellene som gjør at det ser slik ut - på film?
De går motsatt vei, helt riktig. En ser det lett når motorene ikke er igang, propell-bladene er dreid hver sin vei på de to vingene.
brendas is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2009, 20:01   #16
ENKB
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,036
Default Re: A400M flyr

Quote:
Hvorfor ser det ut som om propellene på motor 1 og 2, samt 3 og 4 går motsatt vei? Er det tilfellet, eller er det forskjellig fart på propellene som gjør at det ser slik ut - på film?
Så akkurat det samme, men slo meg til ro med at det var synsbedrag. Snurrer motorene motsatt vei eller snues dreieretningen med gear ?
ENKB is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2009, 22:54   #17
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: A400M flyr

Quote:
Originally Posted by BSSW View Post
Har du en oversikt over cargohold-volum på disse maskinene -KGL?
Her er noen BSSW:

C-130J: 127 m³
C-130J-30: 171 m³
Il-76D: 321 m³
A400M: 356 m³
C-17: 592 m³
An-22: 639 m³
C-5: 880 m³
An-124: 1014 m³
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2009, 22:55   #18
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: A400M flyr

Takk

filler....
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2009, 23:37   #19
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: A400M flyr

Quote:
Originally Posted by A346 View Post
Hvorfor har de ikke tatt inn hjulene mon tro?
Det er fordi dette er den første av veldig mange testflighter som hver har en lang, lang liste av testpunkter. Understell-systemet henger sammen med mange andre systemer som alle skal testes på forskjellig vis, og når alt som skal testes "først" er godkjent, blir det understellets tur.

Stod og så på A380 i Paris, sin (ca 25 tur), og hjulene fikk henge ut hele displayet. På det stadiet i testprogrammet ble ikke understellet tatt opp med mindre flyet hadde fløyet lenge (tror det ble sagt 40 minutter, men det hørtes unektelig vel lenge ut) straight and level og en rekke sjekker var gjort på relevante deler av hydraulikksystemet før hjulhåndtaket ble tatt opp.

Det blir fort dyrt om hjulene ikke går opp eller ned som de skal, derfor et vel gjennomtenkt testprogram over lang til, også på dette systemet.
__________________
Man small - why fall?
Skies call - that's all!
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2009, 17:37   #20
Kenneth
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 338
Default Re: A400M flyr

Uvanlig nok så tok de faktisk opp hjulene på first flight. De har det kanskje travelt Det hadde maks hastighet 555 km/h, og var lastet med 15 tonn testutstyr og 2 tonn vannballast. Ser ut som pilotene har godt utsyn.

Masse bilder og videoer på hjemmesiden.

http://www.airbusmilitary.com/Multimedia.aspx





Kenneth is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
A400M krasj i Sevilla Stromoren Flyforum 7 01-06-2015 08:23
OSL 28/4 A400M Første besøk jameson82 Spotteralerts 1 28-04-2015 12:45
Første motortest på A400M-motorene Trety Flyforum 21 03-08-2013 19:47
Airbus dropper A400M BGO Flyforum 6 05-01-2010 14:42


All times are GMT +2. The time now is 08:48.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.