![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Rapport oppdateres underveis.
Nytt land og nytt selskap, me like! Jeg skulle til Casablanca i forbindelse med jobben. Jeg ble først booket t/r fra New York med Royal Air Maroc, men returen ble kansellert en god stund i forveien, og jeg fløy derfor tilbake via Paris CDG med Air France. Dette var mitt første bekjentskap med Royal Air Maroc, og inntrykket ble sånn litt under midt på treet. Strekning: NYC-CMN (Casablanca) Selskap: Royal Air Maroc Dato: 22. januar 2010 Flytype: 767-300 Klasse: Economy Flytid: 7:20 Jeg drog sammen med et par kolleger én dag tidligere enn nødvendig for å kunne se litt mer av Marokko en Casablanca. Vi ankom JFK terminal 1 ca. halvannen time før flyavgang, litt sent, men det var lite kø i check-in, og i sikkerhetskontrollen, slik at vi hadde greit med tid før vi gikk om bord. Flyet var ca. 70 % fullt og vi satte oss spredt så vi kunne få litt bedre plass å kunne sove på. Ombordstigning skjedde på tid, og vi ble blidt hilst velkommen av Royal Air Marocs mannskap, som i likhet med Air France vil se stubben av boardingpasset idet man går ombord. Interiøret var ok men preget av å ha vært i tjeneste en godstund; setene var gråblå, men gule vegger. Det var trang plass til bena, og knyttnevetesten ble ikke bestått. Jeg hadde heldigvis et midtgangsete med ett ledig sete ved siden av meg, så det var ikke så ille. Jeg sovnet fort og fikk ikke med meg take off, dette skyldtes nok at jeg hadde hatt en uke med lite søvn. Jeg våknet da matserveringen begynte. Matbrettet bestod av en liten salat, rundstykke, hovedrett var enten kylling eller fisk med grønnsaker og ris. Jeg valgte kylling da jeg ville drikke rødvin til for å bli litt søvnigere. Til hovedretten hadde man også en potetsalat. En kake til dessert som jeg ikke spiste, ble også servert. Dette smakte ganske så bra, men Royal Air Maroc er gnien på drikke og brød og kom ikke rundt med tilbud om påfyll av noen av delene. Kaffe og te ble servert etterpå. Dog var det mulig å hente seg noe å drikke i galley. Etter måltidet ble en film snurret i gang på storskjermen, da det er ikke skjermer i hver seterygg hos Royal Air Maroc. Jeg forsøkte deretter å sove, og sov litt av og på frem til jeg ble vekket av nest servering, som var en slags frokost bestående av yoghurt, en kald croissant og en muffins. Ikke spesielt spennende. Kaffe, te pluss kalde drinker ble servert til. Ankomst Casablanca skjedde på tidtabell og vi ble busset inn til terminalen kjapt og greit. Passkontroll skjedde uten problemer. Royal Air Maroc er helt på det jevne men flyene kunne trenge litt oppgradering. Mannskapet var stort sett serviceinnstilt og Det var et par dager til jobbmøtene skulle begynne, og kursen ble deretter satt mot Marrakech med tog. Marrokanske tog holder en helt fin standard, på linje med EC tog i Europa, bortsett fra toalettene som manglet lys, noe som gjør det riktig spennende å gå på do om når det er blitt mørkt ute. Reisen foregikk i første klasse, da tillegget i pris fra den normalt smekkfulle 2. klasse ikke var avskrekkende. I tillegg er man garantert sete, slik at det var mulig å få sove litt etter flyreisen. Marrakech er en veldig spennende by, typisk arabisk med yrende og bråkete folkeliv. Folk der er vant til turister, men på vinteren er det ikke så mange og turistene blander seg fint de lokale. Pågående men vennlige selgere i basarene snakker til deg på fransk som de aller fleste i Marokko kan, eller knotete engelsk om man ikke behersker fransk. Marrakech har mange flotte moskéer og andre fine bygninger som bør sees. Det er bare å hoppe på Norwegians direkterute!
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Air France med CDG-Teheran og JFK fra Orly | Someone | Flyforum | 16 | 04-02-2022 09:59 |
Delta kutter JFK-CPH og JFK-ARN | haavig | Flyforum | 15 | 30-05-2011 22:47 |
JFK-KEF-OSL // VDB-KEF-JFK med Icelandair og DOT LT | jb1 | TripReports | 6 | 23-04-2011 13:11 |
A380 CDG-JFK | GFL | TripReports | 10 | 09-02-2010 00:23 |
Helgetur tur-retur SVG-JFK | Aleksander Maaland | Reiseforum | 3 | 05-11-2009 18:45 |