Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 07-04-2011, 21:52   #1
jb1
ScanFlyer Rusty

Icelandair JFK-KEF-OSL // VDB-KEF-JFK med Icelandair og DOT LT

Tripreport: JFK-KEF-OSL// VDB-KEF-JFK

Jeg skulle en tur til Norge fra New York og valget falt paa Icelandair. SAS hadde aapnet sin nye direkterute like foer denne reisen, men islendingene tilboed en billigere billett, samt at jeg aldri hadde reist med selskapet tidligere og ville proeve det. Ingen bilder dessverre.

1. flyvning:
Strekning: JFK-KEF
Selskap: Icelandair
Flytid: 5:00
Flytype: 757-200
Klasse: Economy

jeg tok subway of AirTrain ut til JFK. Det gikk veldig greit, selv med endel bagasje en fredag ettermiddag. Terminal 7 som Icelandair benytter er lett aa komme til fra toget og ved Icelandairs skranke var det ingen koe. Sikkerhetskontrollen gikk dessuten som en lek. Jeg hadde litt tid til en matbit og benyttet tiden til det ettersom Icelandair kun tilbyr ”buy onboard” ombord paa alle sine flyvninger. Ved utgangen var det godt med folk. Jeg hadde forventet meg en 757-300, men denne var dessverre byttet ut med en -200 maskin. Da har jeg fortsatt tilgode aa reise med en -300.

Paa vei ut til flyet ble det delt ut vannflasker til alle. Det stod et avisstativ ved inngangen til flyet ogsaa, men det var kun én islandsk avis. Jeg gjetter paa at passasjerer i Saga Class og Economy Comfort faar flere aa velge mellom.
Pushback skjedde paa tid, men det ble litt sen avgang p.g.a. mye taxing frem til rullebanen.

Det saa ut til aa vaere ca. 90 % fullt paa Economy, men jeg var heldig aa fikk et sete ledig ved siden av meg. Setene i Economy er helt ok, men litt harde. Benplassen er saann passe, med bestatt knyttnevetest. Serveringen av gratis alkoholfri drikke, samt mat og aklholhodlig drikke som man maa betale for kom relativt raskt igang. Underholdningssystemet ble sparket igang da skiltet med ”fest setebeltene” ble slukket. Icelandair tilbyr et relativt begrenset utvalg av filmer, som inkluderer noen faa nye fimer fra baade Hollywood og Island. I tillegg var det noen eldre filmer fra Island. Musikk og tv-programmer finnes ogsaa. Man maa kjoepe eller bruke medbragte hoeretelefoner. Flyvningen var ellers ikke saerlig innholdsrik og jeg fikk sove litt etter aa ha sett en film. Landing paa Keflavik skjedde etter tidtabell.

2. flyvning:
Strekning: KEF-OSL
Flytid: 2:30

Jeg har vaert paa Keflavik foer som, men aldri som transferpassasjer. Transfer her fungerer veldig greit. Man maa gjennom en sikkerhetskontroll og passkontroll foer man kommer inn til transitthallen og shoppingomraadet, ettersom Island er foerste Schengen-land man kommer til.

Den snaue halvannen timen paa Keflavik gikk fort med litt frokost og handling. Boarding gikk greit. Her faar man ikke vann utdelt foer flyvningen, mne det er forsatt gratis drikke aa faa ombord. Flyet var tilnaermet fullt i Economy. Avgang skjedde paa tid og ferden mot Oslo gikk greit i midt noedutgangsete. Kapteinen sa vi skulle naa norskekysten ved Haugesund. Paa Gardermoen var det saa tykk taake at man kunne lure om man fortsatt var luften hadde det ikke vaert for at man kjente landingen. Bagasjen kom etter noen faa minutters venting ved baandet.

Icelandair leverte varene greit her og man taper ikke veldig mye tid paa ruten via Island.

3. flyvning
Strekning: VDB-OSL
Selskap: DOT LT ( Danish Air Transport)
Flytid: 0:25
Flytype: SF-340
Klasse: All-Economy

Jeg var i Valdres paa denne turen til Norge og jeg valgte aa turen over fjellet tilbake til lavlandet med den mye utskjelte flyruten fra Fagernes til Gardermoen ettersom jeg uansett skulle videre fra Gardermoen til New York. Jeg har tidligere reist fra Gardermoen til Fagernes, dengang med Coast Air. Etter alle avisskriverier om mangelen paa passajerer lurte jeg paa hvor mange vi skulle vaere ombord denne gang.

Check-in gikk som en lek med en person foran meg. Det var heller ikke kork i sikkerhetskontrollen. 10 pax gikk ombord denne morgenen, og det er jo bra belegg paa denne ruten, da SF-340 tar 37 passasjerer i 2-1 konfigurasjon, m.a.o. 27 % belegg og langt over gjennomsnittet.

Den hyggelige danske flyvertinnen hilste blidt. Alle fant setene kjapt. Interioeret er lyst og fint og setene er behagelige, men de kan ikke legges bakover. Vi tok av paa tid mot vest, men snudde rask nesen oestover. Flyvertinnen serverte kaffe paa den korte turen og kapteinen og stymannen kom med noen kjappe meldinger om flyvningen.

Landing skjedde etter tabell, men vi maatte vente litt paa bakkemannskapet. Det ble en kjapp busstur bort til terminalen, da det graves rundt omraadet ytterst paa innenlandspiren. Jeg hadde sjekket inn et kolli og det laa paa bandet da jeg kom dit.

DOT/DAT leverte bra, men om det er sant at ruten koster skattebetalerne saa mye som den gjoer, er det jo betimelig aa spoerre om denne ruten har livets rett.

4. flyvning
Strekning: OSL-KEF
Flytid: 2:45

Etter et moete i naerheten av Gardermoen drog jeg tilbake for aa fly tilbake til Det store Eplet. Check-in gikk tregt til tross for ganske kort koe, da det var problemer med bestillingene til noen passasjerer foran meg. Jeg fikk da sjekket inn til slutt. Sikkerthetssjekken gikk ganskje kjapt, med kontroll av boardingpass. Det er bra OSL har en elektronisk loesning slik at det kun er aa scanne boardingkortene eller dra kredittkort gjennom en leser.

Icelandair leverte bra paa punktlighet paa denne reisen, da vi igjen tok av paa tid mot Sagalandet. Jeg rakk en film foer vi landet paa Keflavik. Ellers lite nytt aa fortelle.

5. flyvning
Strekning: KEF-JFK
Flytid: 5:45

Det var et lite stykke aa gaa paa Keflavik frem til piren hvor flyvninger til USA er parkert. En kjapp passkontroll og et par butikker senere kunne man gaa ombord. Jeg fikk plass ved noedutgangen ved midtgangen. Et kjaerstepar tok plass ved siden av meg og styrte verre da tvskjermen ikke var synlig som paa forrige flyvning, hvor de tydeligvis hadde sittet i et vanlig sete. Gutten var dum, fikk han vite av sin kjaere, da han ikke skjoente hvor den var. Flyvertinnen viste dem dette foer jeg rakk aa hjelpe til. Ellers lite aa fortelle. Filmene og servering var det samme som foer.

Ankomst paa slaget tidtabell paa JFK. Immigrasjon gikk kjapt og bagasjen kom ogsaa raskt.

Icelandair var et greit bekjentskap, men jeg synes de boer spandere noe aa spise paa sine flyvninger fra Island til USA. Det er ikke alltid de er billigere enn fullservice konklurrenter. De faar unasett pluss for aa ikke ha masse gebyrer og fortsatt to kollig à 23 kg inkludert i billettprisen.

Last edited by jb1; 07-04-2011 at 22:56.
jb1 is online now   Reply With Quote
Old 07-04-2011, 22:15   #2
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Default Re: JFK-KEF-OSL // VDB-KEF-JFK med Icelandair og DOT LT

Takk for interessant rapport. Icelandair hadde vel sin storhetstid i Norge da det var begrenset med direkteruter og folk ennå var redde for de store flyplassene nede i Europa.

Noen som vet hvorfor Icelandair bare endte opp med å ha én 757-300 i flåten?
Old 07-04-2011, 22:39   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Flott rapport og routingen Fagernes-NYC er jo ganske eksotisk
Someone is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2011, 22:41   #4
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Takk for en intressant rapport Tydeligvis har FI endret seg noe siden jeg fløy med de i 1997 og 2000. Begge turer via KEF til henholdsvis JFK og MSP. Den gang var det gratis varm mat og alkohol men ingen IFE. Hadde Saga Class på retur fra MSP og det var en veldig hyggelig opplevelse. FI er et godt alternativ for reiser Norge-USA
Old 07-04-2011, 22:57   #5
jb1
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Flott rapport og routingen Fagernes-NYC er jo ganske eksotisk
Som du sikkert har gjettet, var dette to separate bookinger.
Old 07-04-2011, 22:58   #6
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Takk for interessant rapport. Icelandair hadde vel sin storhetstid i Norge da det var begrenset med direkteruter og folk ennå var redde for de store flyplassene nede i Europa.
Nja, de har vel aldri hatt så mange ruter til så mange norske byer som de har nå?
Old 23-04-2011, 13:11   #7
T.A.K
ScanFlyer Blue

Takker for kjekk lesning. Har selv tilgode og fly med icelandair, men hadde ikke hatt noen betenkeligheter om det skulle skje i fremtiden en gang. Forøvrig noen som har tall på hvor mange som flyr videre fra keflavik med de?
T.A.K is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules