![]() |
|
![]() |
#1 | ||
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Quote:
Safety first er det jo noe som heter ![]()
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Helt enig. Sikkerhet først! Virker jo helt sykt å miste jobben over noe sånt.
Legg forresten merke til at det i artikkelen står: Quote:
Last edited by LN-AØR; 15-09-2009 at 08:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Silver
|
![]()
SAS stod på listen over godkjente selsklaper som skulle få lov til å fly til Irak kort etter at vår venn GWB hadde erklært at krigen i Irak var "vunnet". Prosjekteringen og planleggingen var i gang i SAS, men så gikk det hele i vasken da det viste seg at det kanskje ikke var så sikkert å fly inn til Irak alikevel.
For øvrig står det også dette i atrikkelen: Quote:
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Takk for info Nick.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Er ikke dette litt vel for forsiktig? Men overfløy f.eks Afganistan da Taliban holdt på der og det har aldri skjedd at en gjeng terrorister (ser man bort ifra Sovjetiske og Nord Koreanske myndigheter) har skutt ned et fly i 30.000 fot. Da må man enten ha fly eller en svært kraftig missil
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Nå har jeg i 12 år flydd tett på irakisk luftrom, men aldri inn over dette, på veg til Dubai/Emiratene.
Jeg trodde ærlig talt ikke ATC, luftleder og internt regelverk der nede var klargjort for overflygninger. Vårt eget selskap ville spart masse tid og fuel ved en short-cut gjennom Irak, men det har aldri til nå vært et tema. Tvert i mot, da Golfkrig 2 eskalerte, la man flyvningene så langt vekk som mulig, p.g.a. det militære operasjonsområdet. Jeg vet at noen operatører flyr inn helt nord i Irak, der det nå er noenlunde styr på tingene, men jeg tviler på at særlig mange overflyr landet. Flyr Viking inn til Bagdad? Overflygningene i Afghanistan fungerer OK. Man snakker med "Kabul", som er en amerikanske militær ATC-operatør (på elendig radio), og cruiser typisk på +/- 40.000 ft. Så man føler seg rimelig trygg sånn sett. Men på radioen får man med seg de stadige luftoperasjonene som pågår i luftrommet under seg. Litt spesielt. Tally-Ho |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Dersom militærmyndighetene i et land sier at det er forbundet med fare å overfly landet, er det ganske spesielt av et flyselskaps ledelse å kreve at de ansatte skal fly der allikevel. Fartøysjefen er ansvarlig ikke bare ovenfor flyselskapet, men også ovenfor de andre ombord, og for at alt av regler og bestemmelser i luftrommet de skal fly i følges.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Mitt gamle bolag (ATA) fløy jevnlig over Irak på vei til Kuwait og andre steder. Dette har vært rutine i flere år og gjøres ikke uten at forsikringsselskapene har klarert det.
På en av mine siste jobber snakket jeg med en flight engineer på L1011 som for første gang i sin karriere (40år+) akkurat hadde hatt en inflight engine shutdown. Hvor? Rett over Bagdad! ![]() De anså imidlertid ikke BGW som noe egnet alternate,så de fortsatte til KWI ... Last edited by LN-MOW; 15-09-2009 at 14:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Handelsreisende
![]() Join Date: Apr 2008
|
![]()
Har flydd over Irak flere ganger de siste årene på vei til DXB fra AMS, både på dag og nattestid. Men har også opplevd at vi ble sendt inn i Iran, det var pga noen restriksjoner i luftrommet over Irak.
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Når det gjelder sansynligheten for å bli skutt ned, er denne ganske liten ved overflyvninger. De varmesøkende rakettene som irakiske opprørsstyrker rår over går visstnok ikke høyt nok til å kunne treffe et passasjerfly på cruise. De mobile RPG'ene (Russernes svar på M-72) kan visstnok nå veldig høyt, men er ikke varmesøkende, og har kun konvensjonelle siktemidler. Dette vet også de som opererer dem, så de ville vel neppe under noen omstendighet prøve å plukke ned et passasjerfly på cruise. Skulle det usannsynlige inntreffe at et passasjerfly skulle bli truffet av noe sånt, vil det nok være en rakett som har kommet på avveie. Men uansett helt enig med Kaptein Floden og JumperG5 her. Denne type advarsler er ikke publisert for ingenting.
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Silver
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Ja, og undertegnede ble lansert som stasjonssjef ...
![]() http://forum.airpics.com/read.php?TID=17670 SK 961 0620 1330 767 SK 962 1500 1835 767 Start 29 august03... fredager http://forum.airpics.com/read.php?TID=17736 Den gangen snakket man å dele maskinen mellom Basra og JNB ... |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hadde du turt å fly via Erbil i Irak? | AirlineLover | Småprat | 79 | 25-02-2014 14:45 |
Ble nektet betjening på fransk - fikk 70.000 i erstatning | Hickok | Småprat | 16 | 20-07-2011 22:26 |
Fikk sparken i Braathens startet Røros Flyservice | LN-HAT | Flyforum | 5 | 18-01-2006 15:45 |
Rapper fikk sparken | CK | Flyforum | 2 | 18-07-2005 12:26 |