Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 15-09-2009, 03:54   #1
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,220
Default Nektet å fly over Irak - fikk sparken

Quote:
Kaptein Hein Floden (56) fra Trysil flyr i strupen på Europas største flyfraktselskap. 23. september lander partene i retten
Quote:
Jeg nektet å overfly Irak så lenge disse advarslene var gjeldende, sier han til Aftenposten på telefon fra Luxembourg
Nektet å fly over Irak - fikk sparken

Safety first er det jo noe som heter
__________________
I´ve been Teslified
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2009, 08:13   #2
LN-AØR
ScanFlyer Crusty
 
LN-AØR's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
Default Re: Nektet å fly over Irak - fikk sparken

Quote:
Originally Posted by ENGM RAMP View Post
Safety first er det jo noe som heter
Helt enig. Sikkerhet først! Virker jo helt sykt å miste jobben over noe sånt.

Legg forresten merke til at det i artikkelen står:
Quote:
De fleste nøler med å fly over Irak. SAS vurderte for noen år siden å åpne en linje Oslo-Basra, men skrinla planene etter en grundig vurdering av de sikkerhetsmessige forholdene.
Den var ny. De planene har aldri jeg hørt noe om...?

Last edited by LN-AØR; 15-09-2009 at 08:19.
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2009, 09:25   #3
Nick Figaretto
ScanFlyer Silver
 
Nick Figaretto's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
Default Re: Nektet å fly over Irak - fikk sparken

Quote:
Originally Posted by LN-AØR View Post
Den var ny. De planene har aldri jeg hørt noe om...?
SAS stod på listen over godkjente selsklaper som skulle få lov til å fly til Irak kort etter at vår venn GWB hadde erklært at krigen i Irak var "vunnet". Prosjekteringen og planleggingen var i gang i SAS, men så gikk det hele i vasken da det viste seg at det kanskje ikke var så sikkert å fly inn til Irak alikevel.

For øvrig står det også dette i atrikkelen:
Quote:
Det svenske selskapet MCA Airlines begynte imidlertid flyvninger til Erbil i november 2008, og åpner en ny linje til Basra i september. MCA er det første europeiske selskapet som flyr dit.
Dette er bare tull. Viking Airlines, som for øvrig også har hovedkontor i Sverige, har fløyet ut og inn av Irak i mange år.
__________________
.
Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...



-o-O-o-
Nick Figaretto is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2009, 09:41   #4
LN-AØR
ScanFlyer Crusty
 
LN-AØR's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
Default Re: Nektet å fly over Irak - fikk sparken

Takk for info Nick.
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2009, 11:34   #5
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,480
Default Re: Nektet å fly over Irak - fikk sparken

Quote:
Originally Posted by Nick Figaretto View Post

For øvrig står det også dette i atrikkelen: Dette er bare tull. Viking Airlines, som for øvrig også har hovedkontor i Sverige, har fløyet ut og inn av Irak i mange år.
Tror artikeln menar Basra och inte Irak.
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2009, 12:26   #6
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,493
Default Re: Nektet å fly over Irak - fikk sparken

Er ikke dette litt vel for forsiktig? Men overfløy f.eks Afganistan da Taliban holdt på der og det har aldri skjedd at en gjeng terrorister (ser man bort ifra Sovjetiske og Nord Koreanske myndigheter) har skutt ned et fly i 30.000 fot. Da må man enten ha fly eller en svært kraftig missil
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 15-09-2009, 12:32   #7
LN-AØR
ScanFlyer Crusty
 
LN-AØR's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
Default Re: Nektet å fly over Irak - fikk sparken

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Er ikke dette litt vel for forsiktig? Men overfløy f.eks Afganistan da Taliban holdt på der og det har aldri skjedd at en gjeng terrorister (ser man bort ifra Sovjetiske og Nord Koreanske myndigheter) har skutt ned et fly i 30.000 fot. Da må man enten ha fly eller en svært kraftig missil
Tja. Finnes jo endel missiler som lett kan nå 30.000 ft. Ikke lett å vite hvordan våpen evt. terrorister har tilgang til.
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2009, 12:39   #8
Tally-Ho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
Thomas Cook Re: Nektet å fly over Irak - fikk sparken

Nå har jeg i 12 år flydd tett på irakisk luftrom, men aldri inn over dette, på veg til Dubai/Emiratene.
Jeg trodde ærlig talt ikke ATC, luftleder og internt regelverk der nede var klargjort for overflygninger. Vårt eget selskap ville spart masse tid og fuel ved en short-cut gjennom Irak, men det har aldri til nå vært et tema. Tvert i mot, da Golfkrig 2 eskalerte, la man flyvningene så langt vekk som mulig, p.g.a. det militære operasjonsområdet.

Jeg vet at noen operatører flyr inn helt nord i Irak, der det nå er noenlunde styr på tingene, men jeg tviler på at særlig mange overflyr landet.
Flyr Viking inn til Bagdad?

Overflygningene i Afghanistan fungerer OK. Man snakker med "Kabul", som er en amerikanske militær ATC-operatør (på elendig radio), og cruiser typisk på +/- 40.000 ft. Så man føler seg rimelig trygg sånn sett. Men på radioen får man med seg de stadige luftoperasjonene som pågår i luftrommet under seg. Litt spesielt.

Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2009, 12:50   #9
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: Nektet å fly over Irak - fikk sparken

Dersom militærmyndighetene i et land sier at det er forbundet med fare å overfly landet, er det ganske spesielt av et flyselskaps ledelse å kreve at de ansatte skal fly der allikevel. Fartøysjefen er ansvarlig ikke bare ovenfor flyselskapet, men også ovenfor de andre ombord, og for at alt av regler og bestemmelser i luftrommet de skal fly i følges.
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2009, 14:19   #10
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,602
Default Re: Nektet å fly over Irak - fikk sparken

Mitt gamle bolag (ATA) fløy jevnlig over Irak på vei til Kuwait og andre steder. Dette har vært rutine i flere år og gjøres ikke uten at forsikringsselskapene har klarert det.

På en av mine siste jobber snakket jeg med en flight engineer på L1011 som for første gang i sin karriere (40år+) akkurat hadde hatt en inflight engine shutdown. Hvor? Rett over Bagdad!

De anså imidlertid ikke BGW som noe egnet alternate,så de fortsatte til KWI ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3

Last edited by LN-MOW; 15-09-2009 at 14:36.
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2009, 14:25   #11
ClassOne
Handelsreisende
 
ClassOne's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: Haugesund
Posts: 498
Default Re: Nektet å fly over Irak - fikk sparken

Har flydd over Irak flere ganger de siste årene på vei til DXB fra AMS, både på dag og nattestid. Men har også opplevd at vi ble sendt inn i Iran, det var pga noen restriksjoner i luftrommet over Irak.
__________________
" At 270 km/h , what you see in front of you is already history "
ClassOne is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2009, 15:33   #12
Nick Figaretto
ScanFlyer Silver
 
Nick Figaretto's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
Default Re: Nektet å fly over Irak - fikk sparken

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
Nå har jeg i 12 år flydd tett på irakisk luftrom, men aldri inn over dette, på veg til Dubai/Emiratene.
Jeg trodde ærlig talt ikke ATC, luftleder og internt regelverk der nede var klargjort for overflygninger. Vårt eget selskap ville spart masse tid og fuel ved en short-cut gjennom Irak, men det har aldri til nå vært et tema. Tvert i mot, da Golfkrig 2 eskalerte, la man flyvningene så langt vekk som mulig, p.g.a. det militære operasjonsområdet.

Jeg vet at noen operatører flyr inn helt nord i Irak, der det nå er noenlunde styr på tingene, men jeg tviler på at særlig mange overflyr landet.
Flyr Viking inn til Bagdad?

Overflygningene i Afghanistan fungerer OK. Man snakker med "Kabul", som er en amerikanske militær ATC-operatør (på elendig radio), og cruiser typisk på +/- 40.000 ft. Så man føler seg rimelig trygg sånn sett. Men på radioen får man med seg de stadige luftoperasjonene som pågår i luftrommet under seg. Litt spesielt.

Tally-Ho
ATC og alt er visstnok "top notch" i Irak, da hele ATC-systemer blir drevet av det amerikanske forsvaret. Viking flyr/har fløyet (ruteprogrammet varierer en del) til Baghdad også.

Når det gjelder sansynligheten for å bli skutt ned, er denne ganske liten ved overflyvninger. De varmesøkende rakettene som irakiske opprørsstyrker rår over går visstnok ikke høyt nok til å kunne treffe et passasjerfly på cruise.

De mobile RPG'ene (Russernes svar på M-72) kan visstnok nå veldig høyt, men er ikke varmesøkende, og har kun konvensjonelle siktemidler. Dette vet også de som opererer dem, så de ville vel neppe under noen omstendighet prøve å plukke ned et passasjerfly på cruise. Skulle det usannsynlige inntreffe at et passasjerfly skulle bli truffet av noe sånt, vil det nok være en rakett som har kommet på avveie.

Men uansett helt enig med Kaptein Floden og JumperG5 her. Denne type advarsler er ikke publisert for ingenting.
__________________
.
Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...



-o-O-o-
Nick Figaretto is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2009, 18:39   #13
EK 007
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 582
Default Re: Nektet å fly over Irak - fikk sparken

Quote:
Originally Posted by LN-AØR View Post
Den var ny. De planene har aldri jeg hørt noe om...?
Det var ikke Oslo-Basra, men København-Basra. Flighten låg faktisk inne i Amadeus en god stund, med 767. Husker ikke flightnummeret, men mener at det var i 900-serien...
EK 007 is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2009, 19:09   #14
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,602
Default Re: Nektet å fly over Irak - fikk sparken

Ja, og undertegnede ble lansert som stasjonssjef ...

http://forum.airpics.com/read.php?TID=17670


SK 961 0620 1330 767
SK 962 1500 1835 767

Start 29 august03... fredager

http://forum.airpics.com/read.php?TID=17736

Den gangen snakket man å dele maskinen mellom Basra og JNB ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hadde du turt å fly via Erbil i Irak? AirlineLover Småprat 79 25-02-2014 14:45
Ble nektet betjening på fransk - fikk 70.000 i erstatning Hickok Småprat 16 20-07-2011 22:26
Fikk sparken i Braathens startet Røros Flyservice LN-HAT Flyforum 5 18-01-2006 15:45
Rapper fikk sparken CK Flyforum 2 18-07-2005 12:26


All times are GMT +2. The time now is 07:26.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.