Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 23-02-2014, 11:54   #1
AirlineLover
ScanFlyer Blue

OBB 19 Hadde du turt å fly via Erbil i Irak?

Jeg lurte på om hvis det fantes flygninger via Erbil til Asia og midtøsten, ville du fly med dem da?

Tenker kanskje å starte et flyselskap der.
Mange flyselskaper i Midtøsten har flygninger til andre steder i Asia. Via hovedbasen.

Turkish Airlines
Emirates
Qatar Airways '

De tre er de mest vanligste.

Erbil er hovedstanden i den selvstyrte Kurdiske regionen i Irak.
Folk virker redde for å reise via Irak.¨

Men Kurdistan er helt "safe". Aftenposten lagde en artikkel om Erbil i januar.
http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...l#.UwnSjvl5PQg

Folk kaller det for det nye Dubai.

Så ville du ha reist med et kurdisk flyselskap via Erbil til Asia eller Afrika?
Har lurt på dette veldig lenge.
Oslo-EBL
AirlineLover is offline  
Old 23-02-2014, 13:42   #2
TriStar
ScanFlyer Crusty

TriStar's Avatar

Default Re: Hadde du turt å...?

Quote:
Originally Posted by AirlineLover View Post
Jeg lurte på om hvis det fantes flygninger via Erbil til Asia og midtøsten, ville du fly med dem da?

Tenker kanskje å starte et flyselskap der.
Lykke til...
TriStar is offline  
Old 23-02-2014, 13:47   #3
AirlineLover
ScanFlyer Blue

OBB 5 Re: Hadde du turt å...?

Quote:
Originally Posted by TriStar View Post
Lykke til...
Vell, det var ikke et ordentlig svar.
Ville du ha flydd med dem
AirlineLover is offline  
Old 23-02-2014, 14:04   #4
Cecilie
ScanFlyer Crusty

Cecilie's Avatar

Karsten?!!??
Cecilie is offline  
Old 23-02-2014, 14:21   #5
eggs
ScanFlyer Blue

NEI!

Alle tidligere selskaper som har fløyet slike destinasjoner fra scandinavia har vært basert på snusk og "kreativ" lesing av lovverket. Alle har hatt regularitet langt under det akseptable og gått dundrende konkurs.

Du har historien så til de grader i mot deg at du må tilby et produkt som er betydelig bedre, eventuelt betydelig billigere, enn de selskapene du alt har nevnt. Hvordan har du tenkt til å klare det?

-eggs
eggs is offline  
Old 23-02-2014, 14:42   #6
OY-CIR
ScanFlyer Silver

Jeg hadde, uten problem, så lenge det ikke er gammelt russerskrap som blir brukt.
OY-CIR is offline  
Old 23-02-2014, 15:10   #7
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Jeg lurer litt noen ganger hvem det som vil seg selv så vondt at de ønsker å starte et nytt flyselskap. Akkurat å fly via EBL er ikke den største bekymringen så lenge flyplassen kan opprettholde vanlige fasiliteter og sikkerhetsregime, det er heller et nytt ukjent flyselskap som skal gå rett i kjeften på de store som TK, EK, EY, QR etc.
Old 23-02-2014, 15:49   #8
AirlineLover
ScanFlyer Blue

OBB 8 Re: Hadde du turt å...?

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Jeg lurer litt noen ganger hvem det som vil seg selv så vondt at de ønsker å starte et nytt flyselskap. Akkurat å fly via EBL er ikke den største bekymringen så lenge flyplassen kan opprettholde vanlige fasiliteter og sikkerhetsregime, det er heller et nytt ukjent flyselskap som skal gå rett i kjeften på de store som TK, EK, EY, QR etc.
Er det så farlig å starte et firma?
Har du business plan, AOC og investorer, så kan man starte et flyselskap.
Har ikke det ennå, men...

Fortell meg hvorfor du lurer litt noen ganger hvem det som vil seg selv så vondt at de ønsker å starte et nytt flyselskap...
AirlineLover is offline  
Old 23-02-2014, 15:58   #9
Kanon
ScanFlyer Molded

FlyNonStop...
Kanon is offline  
Old 23-02-2014, 16:01   #10
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:

Fortell meg hvorfor du lurer litt noen ganger hvem det som vil seg selv så vondt at de ønsker å starte et nytt flyselskap...
Fordi de aller fleste mislykkes og ender opp med å tape mange millioner, for ikke snakke om milliarder hvis du skal forsøke skape en global aktør
Old 23-02-2014, 16:02   #11
AirlineLover
ScanFlyer Blue

Smil Re: Hadde du turt å...?

Quote:
Originally Posted by Kanon View Post
FlyNonStop...
Flynonstop...
Har du hørt om Norwegian da?

Jeg startet denne tråden om for å finne ut om DERE turte å fly til Bangkok for eksempel
via Erbil..
Ikke for å vite hvor livsfarlig det var å starte et flyselskap
AirlineLover is offline  
Old 23-02-2014, 16:03   #12
Fry
ScanFlyer Silver

Fry's Avatar

Hvis mange nok brukere på flyprat.no svarer at de tør, så har du gjort markedsresearch nok til se et potensiale og starte da, eller?
Fry is offline  
Old 23-02-2014, 16:07   #13
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Hei Karsten!

Sannheten er at kun 30 % av selskapene startet i 2006 fortsatt fantes i 2011 (fem år etter). Tilsvarende tall for flyselskap spesielt har jeg ikke, men det betyr at under halvparten som starter firma klarer å få det til å gå rundt i det lange løp. (Detaljer her: http://ssb.no/fordem/ )

Og så var det det med å skaffe investorer da...
JoeW is offline  
Old 23-02-2014, 19:10   #14
Helimaf
NSB First Class

Ja jeg hadde turt avhengig av alle gode ting som driver et stabilt, sikkert og veldrevet flyselskap.

Erbil kan jeg lite og ingenting om (er det "Kurdistan"?)

Jeg antar at de fleste nordmenn ikke kjenner til dette området og derfor vil det være vanskeligere å overbevise oss om at Irak er en trygg plass for mellomlandinger. Dette landet er svært herjet og har sett et utall ytre og indre konflikter de siste 25 år.

Dubai og Emiratene har brukt mange år og mye penger på å komme dit de er idag. Hvis du er seriøs om å starte flyselskap med base Erbil for å linke Europa med Asia, er du også avhengig av store investeringer i byen slik at det gagner et evt nytt flyselskap.

At det er en tøff bransje er noe jeg vet du er klar over (skal mye til for å misse det punktet), så jeg skal ikke belære deg, men heller ønske deg lykke til med videre tenking og fundering. Galskap er ikke en sjelden ingrediens til suksess.. Believe it or not!
Helimaf is offline  
Old 23-02-2014, 19:57   #15
AirlineLover
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Helimaf View Post
Ja jeg hadde turt avhengig av alle gode ting som driver et stabilt, sikkert og veldrevet flyselskap.

Erbil kan jeg lite og ingenting om (er det "Kurdistan"?)

Jeg antar at de fleste nordmenn ikke kjenner til dette området og derfor vil det være vanskeligere å overbevise oss om at Irak er en trygg plass for mellomlandinger. Dette landet er svært herjet og har sett et utall ytre og indre konflikter de siste 25 år.

Dubai og Emiratene har brukt mange år og mye penger på å komme dit de er idag. Hvis du er seriøs om å starte flyselskap med base Erbil for å linke Europa med Asia, er du også avhengig av store investeringer i byen slik at det gagner et evt nytt flyselskap

At det er en tøff bransje er noe jeg vet du er klar over (skal mye til for å misse det punktet), så jeg skal ikke belære deg, men heller ønske deg lykke til med videre tenking og fundering. Galskap er ikke en sjelden ingrediens til suksess.. Believe it or not!
Erbil utvikler seg raskt. Har du lest artikkelen Aftenposten skrev, så skjønner du hva jeg mener. De som bygde burj khalifa, Emaar, har startet et prosjekt i Erbil, med hoteller, 2 høye skyskrapere og mange flere business bygninger og MYE mer. Kjøpesentrene finnes det mange av. Den høyeste bygningen i Erbil er 127m høy, altså 10 meter høyere enn radisson i Oslo. Men dette er bare starten. Og downtown Erbil er bare ett av prosjektene.
Les artikkelen. 5 stjernes hoteller kommer. Skyskraperne kommer. De som kommer nå, vil være nærme 300m. EmpireWorld er også et stort prosjekt. Oljen gjorde alt dette mulig. Og sikkerheten i Kurdistan er bra, ikke som Irak. Folk kaller Kurdistan for det andre Irak. Erbil har en moderne og ny flyplass. Tomteprisene er skyhøye. Mange land har investert milliarder i Kurdistan. DNO finnes i Kurdistan. Kurdistan har egen hær. Og er selvstyrt. Så du trenger ikke å være redd. Det er ikke som Irak.
AirlineLover is offline  
Old 23-02-2014, 20:02   #16
AirlineLover
ScanFlyer Blue

Downtown Erbil: http://emaar.com/international/iraq/...townErbil.html
Aftenposten-du må lese dette her: http://mobil.aftenposten.no/nyheter/...l#.UwpFPni9Kc0
EmpireWorld: http://www.empireiraq.com

Søk litt rundt for mer informasjon. Disse to prosjektene er de to mest viktigste.
AirlineLover is offline  
Old 23-02-2014, 20:41   #17
Tjab
Upgrade me....

Frivillig skal jeg aldri lande her:

https://maps.google.no/maps?q=Erbil+...=Erbil&t=h&z=6

Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline  
Old 23-02-2014, 21:06   #18
Vede
ScanFlyer Dusty

Vede's Avatar

Default Re: Hadde du turt å fly via Erbil i Irak?

Fantastisk underholdning.
Old 23-02-2014, 21:07   #19
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Default Re: Hadde du turt å fly via Erbil i Irak?

Ville vel generelt vært skeptisk tiil et flyselskap som må spørre meg om jeg "tør" å fly til huben deres.
Martin is offline  
Old 23-02-2014, 21:30   #20
Helimaf
NSB First Class

Quote:
Erbil utvikler seg raskt. Har du lest artikkelen Aftenposten skrev, så skjønner du hva jeg mener. De som bygde burj khalifa, Emaar, har startet et prosjekt i Erbil, med hoteller, 2 høye skyskrapere og mange flere business bygninger og MYE mer. Kjøpesentrene finnes det mange av. Den høyeste bygningen i Erbil er 127m høy, altså 10 meter høyere enn radisson i Oslo. Men dette er bare starten. Og downtown Erbil er bare ett av prosjektene.
Les artikkelen. 5 stjernes hoteller kommer. Skyskraperne kommer. De som kommer nå, vil være nærme 300m. EmpireWorld er også et stort prosjekt. Oljen gjorde alt dette mulig. Og sikkerheten i Kurdistan er bra, ikke som Irak. Folk kaller Kurdistan for det andre Irak. Erbil har en moderne og ny flyplass. Tomteprisene er skyhøye. Mange land har investert milliarder i Kurdistan. DNO finnes i Kurdistan. Kurdistan har egen hær. Og er selvstyrt. Så du trenger ikke å være redd. Det er ikke som Irak.
Men det er ikke meg som trenger overbevisning. Jeg hadde turt så lenge selskapet var sikkert og velkjent med et godt omdømme. Men når det gjelder Erbil og Kurdistan, vil du nok måtte jobbe hardt for å overbevise nordmenn om å dra den veien til Asia fremfor Dubai eller Abu Dhabi.
Helimaf is offline  
Closed Thread

Posting Rules