![]() |
|
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Nå har jeg i 12 år flydd tett på irakisk luftrom, men aldri inn over dette, på veg til Dubai/Emiratene.
Jeg trodde ærlig talt ikke ATC, luftleder og internt regelverk der nede var klargjort for overflygninger. Vårt eget selskap ville spart masse tid og fuel ved en short-cut gjennom Irak, men det har aldri til nå vært et tema. Tvert i mot, da Golfkrig 2 eskalerte, la man flyvningene så langt vekk som mulig, p.g.a. det militære operasjonsområdet. Jeg vet at noen operatører flyr inn helt nord i Irak, der det nå er noenlunde styr på tingene, men jeg tviler på at særlig mange overflyr landet. Flyr Viking inn til Bagdad? Overflygningene i Afghanistan fungerer OK. Man snakker med "Kabul", som er en amerikanske militær ATC-operatør (på elendig radio), og cruiser typisk på +/- 40.000 ft. Så man føler seg rimelig trygg sånn sett. Men på radioen får man med seg de stadige luftoperasjonene som pågår i luftrommet under seg. Litt spesielt. Tally-Ho |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hadde du turt å fly via Erbil i Irak? | AirlineLover | Småprat | 79 | 25-02-2014 14:45 |
Ble nektet betjening på fransk - fikk 70.000 i erstatning | Hickok | Småprat | 16 | 20-07-2011 22:26 |
Fikk sparken i Braathens startet Røros Flyservice | LN-HAT | Flyforum | 5 | 18-01-2006 15:45 |
Rapper fikk sparken | CK | Flyforum | 2 | 18-07-2005 12:26 |